Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Wiele obcokrajowców przyjeżdżających do Holandii, zastanawia się, czy ubezpieczenie zdrowotne w Holandii jest obowiązkowe.
Każdy, kto mieszka lub pracuje w Holandii musi posiadać podstawowe ubezpieczenie zdrowotne (Zorgverzekering). Jeśli przyjeżdżasz do Holandii, aby tu mieszkać lub pracować, wykup ubezpieczenie zdrowotne jak najszybciej. Zrób to najpóźniej w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii.
Nawet jeśli nie wykupiłeś jeszcze ubezpieczenia zdrowotnego, jesteś ubezpieczony obowiązkowo już od dnia zamieszkania w Holandii i zarejestrowania się w holenderskiej gminie lub gdy zaczniesz pracować dla holenderskiego pracodawcy. Od tego dnia otrzymasz również zwrot kosztów opieki z pakietu podstawowego (Basisverzekering). Dlatego, jeśli wykupisz holenderskie ubezpieczenie zdrowotne w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii, będziesz musiał zapłacić zaległe składki za ten okres.
Gdy zgłosisz się do ubezpieczyciela zdrowotnego po 4 miesiącach, nie będziesz spłacał zaległy składek. Jednak będziesz musiał pokryć wszystkie koszty leczenie sam.
Jeśli zameldujesz się w gminie, a nie wykupiłeś ubezpieczenia zdrowotnego, otrzymasz list od CAK. Jest to instytucja, która czuwa nad tym, aby wszyscy w Holandii się ubezpieczyli. Jeśli nie wykupisz ubezpieczenia na czas, grozi ci m.in. kara grzywny.
Zastanawiasz się czy ubezpieczenie zdrowotne w Holandii jest obowiązkowe jeśli posiadasz ubezpieczenie z innego kraju? Tak, holenderskie ubezpieczenie zdrowotne jest obowiązkowe, nawet jeśli masz już takie ubezpieczenie w swoim kraju pochodzenia. Od tej zasady istnieje parę wyjątków. Możesz na przykład zachować swoje ubezpieczenie z kraju pochodzenia, jeśli pracujesz u zagranicznego pracodawcy lub studiujesz w Holandii.
Istnieją dwa rodzaje ubezpieczenia od kosztów leczenia w Holandii:
Basisverzekering – podstawowe ubezpieczenie zdrowotne, które jest obowiązkowe.
Aanvullende verzekering – dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne, które jest nieobowiązkowe.
Zasiłek rodzinny na dziecko jest wypłacany w Holandii co kwartał, po zakończeniu danego kwartału. To kiedy jest wypłacany zasiłek rodzinny po raz pierwszy na nowonarodzone dziecko, zależy od daty urodzenia twojego dziecka.
Terminy wypłaty zasiłku na dziecko przez SVB w roku 2024:
- 2 kwietnia 2024 r. (wypłata za pierwszy kwartał)
- 1 lipca 2024 r. (wypłata za drugi kwartał)
- 1 października 2024 r. (wypłata za trzeci kwartał)
- 2 stycznia 2025 r. (wypłata za czwarty kwartał).
To, jakie dane przechowywane są w BRP, zależy od tego, czy jesteś rezydentem czy nierezydentem Niderlandów.
Jeśli będziesz mieszkać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, musisz zarejestrować się jako rezydent w BRP. Możesz to zrobić poprzez zameldowanie się w gminie, w której mieszkasz. W BRP przechowywane są następujące dane rezydentów:
- imię i nazwisko
- data urodzenia
- płeć
- miejsce i kraj urodzenia
- numer BSN
- dane o rodzicach
- narodowość
- dane małżonka lub zarejestrowanego partnera
- dane o śmierci
- miejsce zamieszkania
- dzieci
- rodzaj zezwolenia na pobyt
- opieka i kuratela
- dokumenty podróży (paszport lub dowód osobisty)
- prawo wyborcze
Jeśli nie jest zameldowany w gminie i mieszkach w Holandii krócej niż 4 miesiące, możesz zarejestrować się jako niet-ingezetenen (nierezydent) w bazie BRP dla nierezydentów zwaną RNI (de registratie van niet-ingezetenen). Następujące dane wtedy zostaną zapisane w bazie:
- imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, płeć
- obywatelstwo
- miejsce zamieszkania poza granicą Niderlandów
- tytuł pobytu
- burgerservicenummer (BSN)
- numer administracyjny
Leki przepisane przez lekarza rodzinnego lub specjalistę są zazwyczaj refundowane w ramach ubezpieczenia podstawowego. To, ile kosztują lekarstwa w Holandii, zależy od kilku czynników:
Refundacja przez ubezpieczyciela zdrowotnego
Większość ubezpieczycieli refunduje tylko najtańszy wariant leków z tą samą substancją czynną. Czasami ubezpieczyciel refunduje także inny wariant leku. Na przykład, jeśli masz reakcję alergiczną na lek, który jest refundowany. Ubezpieczyciel zdrowotny z góry określa, który wariant leku zrefunduje. Dlatego ważne jest, aby wybrać ubezpieczenie zdrowotne najbardziej dopasowane do swoich potrzeb. Więcej informacji na temat refundacji leków znajdziesz w swojej polisie ubezpieczeniowej.
Eigen bijdrage, czyli wkład własny
Ten sam lek może różnić się ceną ze względu ma markę. Aby zapobiec refundacji lekarstw o różnych cenach, rząd określa maksymalną refundację za dany lek z ubezpieczenia podstawowego. Jeśli cena leku jest wyższa niż ta refundacja, musisz dopłacić. To jest wkład własny, czyli eigen bijdrage. Aby pokryć dodatkowy wkład własny, możesz wykupić u niektórych ubezpieczycieli dodatkowe ubezpieczenie.
Od 2019 r. płacisz maksymalnie 250 euro na rok jako wkład własny za leki. Ten maksymalny wkład własny obowiązuje do 31 grudnia 2021 r.
Jeśli stosujesz leki, które nie są w całości lub częściowo refundowane, koszty te nie wliczają się do maksymalnego wkładu własnego w wysokości 250 euro. Za te leki w całości musisz zapłacić sam.
Eigen risico – ryzyko własne
Ubezpieczyciel refunduje lekarstwa z podstawowego pakietu ubezpieczenia zdrowotnego. Za leki, które są objęte ubezpieczeniem podstawowym płacisz również eigen risico. Jeśli nie wykorzystałeś jeszcze swojego ryzyka własnego, możesz otrzymać rachunek od ubezpieczyciela za otrzymane leki. Firma ubezpieczeniowa może sama zdecydować, czy za dany lek musisz zapłacić eigen risico.
Ile kosztują lekarstwa w Holandii oraz informacje o refundacji leków znajdziesz na stronie Medicijnkosten.nl. Tutaj dowiesz się:
- czy twój lek jest objęty podstawowym ubezpieczeniem zdrowotnym;
- które koszty liczą się do eigen risico;
- jaki może być twój wkład własny;
- czy istnieje tańszy odpowiednik w pełni refundowany przez ubezpieczenie zdrowotne.
Przydatne jest też wiedzieć, co to jest DigiD Machtigen. Teraz co raz więcej rzeczy możesz załatwić przez internet. Być może nie wiesz jak to zrobić i potrzebujesz przy tym pomocy innej osoby. A może ktoś inny ma problemy z posługiwaniem się komputerem i chcesz mu pomóc. Twoje DigiD, jak i to innej osoby jest osobiste i tajne dlatego nie powinieneś go nikomu pokazywać. Tutaj przyda się właśnie DigiD Machtigen. W ten sposób dajesz upoważnienie innej osobie lub uzyskasz upoważnienie od innej osoby na wykonywanie określonych zadań w internecie na oznaczony czas w Twoim imieniu lub w imieniu innej osoby.
Ważne: nie dawaj nikomu swoich danych do logowania DigiD, lecz użyj DigiD Machtigen.
Upoważnienie dla kogoś innego
Jeśli na przykład nie wiesz jak wypełnić zeznania podatkowego i chcesz, aby ktoś inny to dla ciebie zrobił, możesz udzielić mu upoważnienia. Może być to prywatna osoba lub firma. Wykonaj następujące kroki:
- Złóż wniosek o tzw. Machtigingcode dla tej osoby lub firmy. W trakcie składania wniosku możesz określić, co dana osoba ma dla ciebie wykonać, a także jak długo to upoważnienie będzie ważne.
- Przekaż otrzymany kod oraz swój burgerservicenummer – numer BSN tej osobie lub firmie.
Upoważnienie dla ciebie
Jeśli ktoś potrzebuje Twojej pomocy, możesz również poprosić o Machtigingscode sam. Będziesz do tego potrzebował burgerserviecenummer (BSN) tej osoby.
- Złóż wniosek o Machtigingscode dla siebie.
- Kod przyjdzie pocztą na adres osoby, dla której poprosił o upoważnienie.
- Aktywuj swoje upoważnienie.
Więcej informacji na temat upoważnień DigiD oraz wszelkie porady jak je stosować znajdziesz na oficjalnej stronie DigiD.