Meldunek w Holandii
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak uregulowany jest meldunek w Holandii. Dowiesz się, czy i kiedy trzeba się zameldować po przyjeździe do Holandii. Sprawdzisz również gdzie to zrobić i jakie dokumenty do tego potrzebujesz.
Jeśli przyjeżdżasz do Holandii na okres do 4 miesięcy, zamelduj się w jednej z gmin RNI, aby uzyskać numer BSN. Zazwyczaj, jeśli przyjeżdżasz za pośrednictwem biura pracy, biuro to załatwia ci numer BSN, abyś mógł pracować. Gdy chcesz zostać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, zamelduj się w gminie, w której mieszkasz.
Przed udaniem się do gminy, najlepiej skontaktuj się z nią, aby umówić się na wizytę i dowiedz się, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania. W większości gmin należy wcześniej umówić się na wizytę, aby załatwić meldunek w Holandii. W zależności od gminy możesz umówić się przez stronę internetową gminy za pomocą DigiD, telefonicznie, jak również osobiście.
Jeśli zmieni się coś w twojej sytuacji życiowej, na przykład wejdziesz w związek małżeński lub urodzi ci się dziecko, zgłoś to w gminie. Dzięki temu twoje dane w bazie BRP w Holandii będą aktualne.
Więcej informacji o tym, jak wygląda meldunek w Holandii, znajdziesz w pytaniach i odpowiedziach poniżej.
To kiedy trzeba i jak zameldować się w Holandii zależy od tego, jak długo zamierzasz tutaj przebywać.
Zostajesz w Holandii krócej niż 4 miesiące
Jeśli masz zamiar zostać w Holandii krócej niż 4 miesiące, zarejestruj się jako nierezydent w jednej z 19 gmin RNI. Są to: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Haga, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland i Zwolle. Dokładne dane adresowe znajdziesz na stronie nederlandwereldwijd.nl.
Dzięki rejestracji zostaniesz zapisany do rejestru BRP oraz otrzymasz numer BSN. Numer ten jest potrzebny między innymi do podjęcia pracy czy otwarcia konta w banku.
Gdy okaże się, że twój pobyt się przedłuży, zamelduj się w gminie, w której aktualnie mieszkasz.
Zostajesz w Holandii dłużej niż 4 miesiące
Jeśli chcesz zostać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, zamelduj się w gminie, w której mieszkasz. Zrób to w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii. Należy zameldować również wszystkich członków rodziny, którzy przybyli z tobą do Holandii.
Meldunek w Holandii da ci status mieszkańca (rezydenta) Holandii oraz zostaniesz wpisany do bazy BRP. Równocześnie ty i każdy członek twojej rodziny otrzymacie numer BSN.
To, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii, zależy od tego, na jak długi okres i gdzie chcesz się zameldować. Meldunek w Holandii możesz załatwić jako nierezydent w gminie RNI lub rezydent w gminie, w której mieszkasz.
Zameldowanie jako nierezydent w gminie RNI:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
Wniosek o rejestrację w Rejestrze Nierezydentów. Jest on dostępny w siedmiu językach w tym w języku polskim. Wniosek ten możesz ściągnąć z internetu i wypełnić przed wizytą w gminie.
Zameldowanie jako rezydent w gminie:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię jej dowodu tożsamości,
akty urodzeń i akty małżeństwa na druku europejskim w językach urzędowych Unii Europejskiej wszystkich osób chcących się zameldować.
Wykaz powyższych dokumentów może się różnić w zależności od gminy. Przed wizytą sprawdź stronę internetową danej gminy, aby dowiedzieć się jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania w Holandii.
Aby rejestr BRP pozostał aktualny, należy zgłaszać do gminy zmiany związane z naszymi danymi osobowymi. Są to między innymi:
utrata lub kradzież niderlandzkiego paszportu, ID lub prawa jazdy;
narodziny dziecka;
zawarcie małżeństwa lub rozwód;
zgon;
zmiana adresu zamieszkania w Holandii;
emigracja z Holandii, np. powrót na stałe do Polski.
Powyższe zmiany możesz zgłosić w zależności od gminy i rodzaju sprawy:
na stronie internetowej gminy za pomocą DigiD;
pisemnie;
osobiście.
Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii, w zależności od tego, dokąd się przeprowadzasz, czyli zmienić meldunek w Holandii
Zmiana miejsca zamieszkania w obrębie tej samej gminy
Zgłoś nowy adres w swojej gminie.
Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.
Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.
Po zgłoszeniu zmiany zostaniesz automatycznie wyrejestrowany ze starego adresu.
Przeprowadzasz się do innej gminy
Zgłoś nowy adres w gminie, w której będziesz mieszkać.
Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.
Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.
Po zgłoszeniu zmiany gmina automatycznie wyrejestruje cię ze starego adresu.
Wyprowadzasz się z Holandii do Polski
Jeśli jesteś rezydentem zameldowanym w Holandii:
Zamierzasz mieszkać poza Holandią dłużej niż 8 miesięcy w ciągu roku lub wyprowadzasz się na stałe z Holandii? W takim przypadku należy wymeldować się z gminy w Holandii, w której mieszkasz. Te 8 miesięcy nie musi następować po sobie. Dotyczy to również np. sytuacji, gdy dwa razy w roku zamierzasz mieszkać poza granicami Holandii na okres pięciu miesięcy. Nie ma znaczenia, czy posiadasz swój dom w Holandii.
Zgłoś to w gminie, w której mieszkasz.
Zrób to nie wcześniej niż 5 dni przed datą wyjazdu za granicę.
W trakcie zgłoszenia musisz podać swój nowy adres za granicą. Jeśli nie masz jeszcze stałego adresu za granicą, musisz podać swoje pierwsze miejsce zamieszkania za granicą (na przykład adres hotelu, rodziny lub znajomego).
Zostaniesz wpisany do rejestru nierezydentów.
Zachowujesz swój numer BSN. W razie ponownego przyjazdu do Holandii nie będziesz musiał występować o nowy numer BSN.
Jeśli jesteś tutaj tymczasowo i nie jesteś zameldowany: nie musisz nic robić.
Chcesz ponownie zamieszkać w Holandii
Zamelduj się w gminie, w której mieszkasz w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii.
Warto wiedzieć:
To jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii zależy od danej gminy. Możesz to zrobić:
przez stronę internetową gminy za pomocą DigiD,
pisemnie lub
osobiście.
Po zgłoszeniu zmiany miejsca zamieszkania gmina automatycznie przekaże twoje dane do odpowiednich instancji, takich jak urząd skarbowy, fundusze emerytalne, bank ubezpieczeń społecznych (SVB) czy ubezpieczyciele zdrowotni.
Źródło: nederlandwereldwijd.nl, rijksoverheid.nl, denhaag.nl/nl.html