Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< marzec 2036 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Kto może zgłosić urodzenie dziecka w gminie w Holandii?2023-03-25T17:22:23+01:00

Następujące osoby mogą zgłosić urodzenie dziecka w gminie w Holandii:

matka, ojciec lub druga matka dziecka,

osoba, która była obecna przy porodzie (znajoma, dziadek lub babcia, położna itd.),

właściciel mieszkania lub domu, w którym dziecko się urodziło,

kierownik szpitala lub przychodni, w którym dziecko się urodziło lub upoważniony do tego pracownik,

jeżeli nie ma nikogo, kto może zgłosić dziecko, burmistrz gminy. Burmistrz wyznacza do tego urzędnika.

Jak złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii?2023-04-02T12:09:15+01:00

To, jak złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii zależy od twojej sytuacji. Czasami musisz złożyć wniosek samodzielnie, a czasami zasiłek przyznawany jest automatycznie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jaka złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii w zależności od twojego miejsca zamieszkania lub twojego dziecka.

Dziecko urodziło się w Holandii

Po zgłoszeniu urodzenia dziecka w gminie w Holandii gmina przekazuje dane dziecka do SVB. W ciągu 3 do 6 tygodni otrzymasz pismo z SVB z możliwością złożenia wniosku o zasiłek rodzinny na stronie SVB. Potrzebujesz do tego DigiD. Możesz również poprosić SVB o przesłanie papierowego formularza. Jeśli w ciągu 6 tygodni nie otrzymasz żadnego pisma od SVB, skontaktuj się nimi.

Jeśli otrzymujesz już zasiłek rodzinny i twoje drugie lub następne dziecko urodziło się w Holandii, nie musisz nic robić. SVB automatycznie przyzna ci zasiłek, a ty otrzymasz list od SVB z informacją o przyznanym zasiłku.

Dziecko przeprowadza się do Holandii

Jeśli przyjeżdżasz do Holandii z dzieckiem, aby tu mieszkać lub pracować, zamelduj dziecko w urzędzie gminy. W ciągu 3 do 6 tygodni otrzymasz pismo od SVB o możliwości złożenia wniosku o zasiłek rodzinny. Po otrzymaniu pisma możesz złożyć wniosek o przyznanie zasiłku rodzinnego poprzez stronę SVB za pomocą DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD lub nie otrzymałeś w ciągu 6 tygodni pisma od SVB, skontaktuj się z SVB.

Ty lub dziecko mieszkacie poza Holandią

Czasami możesz otrzymać holenderski zasiłek rodzinny, jeśli mieszkasz lub pracujesz poza Holandią lub jeśli twoje dziecko będzie mieszkać poza Holandią. Na przykład, jeśli ty lub twoje dziecko mieszkacie w kraju, który jest częścią Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), a matka lub ojciec dziecka podlegają pod holenderskie ubezpieczenie socjalne. Jeśli chcesz otrzymać zasiłek na dziecko, złóż wniosek przez internet poprzez stronę SVB lub skontaktuj się z SVB.

Przez stronę internetową SVB, wniosek możesz złożyć w języku niderlandzkim lub angielskim. Musisz zalogować się na Moje SVB za pomocą DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD, sprawdź jak założyć DigiD.

Jakie zmiany należy zgłaszać pobierając rentę rodzinną w Holandii?2023-03-14T14:12:44+01:00

To jakie zmiany należy zgłaszać pobierając rentę rodzinną w Holandii, zależy od tego, czy mieszkasz w Holandii, czy poza nią.

Gdy w trakcie pobierania renty rodzinnej twoja sytuacja się zmieni, może się zmienić również jej wysokość. Może się ona zmniejszyć lub zwiększyć. Dlatego należy powiadomić Sociale Verzekeringsbank o zmianie w ciągu 4 tygodni. Jeżeli mieszkasz poza Holandią, należy zgłosić zmianę w ciągu 6 tygodni. Jeśli tego nie zrobisz lub zgłosisz zmianę za późno, możesz zostać ukarany grzywną lub karę finansową.

Jakie zmiany należy zgłaszać pobierając rentę rodzinną w Holandii? Są to między innymi:

Zmiany w twojej sytuacji osobistej lub twojego dziecka;

Zmiany w Twoich dochodach;

Dochody z działalności gospodarczej lub dochody spoza Holandii;

Dochody z pracy lub zasiłków;

Emigracja z Holandii;

Niezdolność do pracy;

Osadzenie w więzieniu, areszcie lub umieszczenie w więziennym zakładzie psychiatrycznym.

Więcej informacji na temat zmian, jakie należy zgłaszać w trakcie pobierania renty rodzinnej, znajdziesz w języku polskim na oficjalnej stronie Sociale Verzekeringsbank: https://www.svb.nl/pl/anw/prawa-i-obowiazki/zmiany-ktore-nalezy-zglaszac.

Kiedy otrzymam umowę o pracę na czas nieokreślony w Holandii?2024-06-29T16:38:17+01:00

Umowa o pracę na czas określony w Holandii automatycznie zamienia się w umowę na czas nieokreślony, jeżeli pracownik otrzymał więcej niż 3 kolejne umowy o pracę na czas określony. Również jeśli pracownik miał kilka umów na czas określony ze swoim pracodawcą przez okres dłuższy niż 3 lata. Twój układ zbiorowy pracy może zawierać inne zasady dotyczące umów na czas określony. Przykładowo, pracownik może otrzymać maksymalnie 6 kolejnych umów na czas określony. Lub umowa na czas nieokreślony będzie możliwa po maksymalnie 4 latach.

Umowa o pracę w Holandii na czas nieokreślony po 3 kolejnych umowach na czas określony

Pracownik automatycznie otrzymuje umowę na czas nieokreślony, jeśli:

  • Miał więcej niż 3 umowy na czas określony u tego samego pracodawcy, lub;
  • Posiadał ponad 3 umowy o pracę na czas określony na ten sam rodzaj pracy u kolejnych pracodawców. (Przykładowo, jeśli pracownik najpierw pracuje za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, a następnie zostaje zatrudniony bezpośrednio przez pracodawcę.) oraz;
  • Przerwa pomiędzy umowami wynosi maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku tymczasowej pracy cyklicznej (nie ograniczającej się do pracy sezonowej), którą można wykonywać przez maksymalnie 9 miesięcy w roku, odstęp między umowami może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Należy to uwzględnić w układzie zbiorowym pracy oraz;
  • Układ zbiorowy pracy (CAO) nie przewiduje innych warunków. Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo. Na przykład, jeśli pracujesz za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, możesz otrzymać maksymalnie 6 umów na czas określony.

Umowa o pracę na czas nieokreślony po 3 latach umów na czas określony

Pracownik automatycznie otrzymuje umowę o pracę na czas nieokreślony w Holandii, jeśli:

  • Posiadał kilka umów na czas określony u tego samego pracodawcy na okres dłuższy niż 3 lata. Lub na ten sam rodzaj pracy u kolejnych pracodawców. (Przykładowo, jeśli pracownik najpierw pracuje jako pracownik tymczasowy za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, a później bezpośrednio u pracodawcy.);
  • Przerwa pomiędzy umowami wynosi maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku tymczasowej pracy cyklicznej (nie ograniczającej się do pracy sezonowej), którą można wykonywać przez maksymalnie 9 miesięcy w roku, odstęp między umowami może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Należy to uwzględnić w układzie zbiorowym pracy;
  • Układ zbiorowy pracy (CAO) nie przewiduje innych warunków w tym zakresie. Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo.
Ile kosztują lekarstwa w Holandii?2023-03-26T15:48:35+01:00

Leki przepisane przez lekarza rodzinnego lub specjalistę są zazwyczaj refundowane w ramach ubezpieczenia podstawowego. To, ile kosztują lekarstwa w Holandii, zależy od kilku czynników:

Refundacja przez ubezpieczyciela zdrowotnego

Większość ubezpieczycieli refunduje tylko najtańszy wariant leków z tą samą substancją czynną. Czasami ubezpieczyciel refunduje także inny wariant leku. Na przykład, jeśli masz reakcję alergiczną na lek, który jest refundowany. Ubezpieczyciel zdrowotny z góry określa, który wariant leku zrefunduje. Dlatego ważne jest, aby wybrać ubezpieczenie zdrowotne najbardziej dopasowane do swoich potrzeb. Więcej informacji na temat refundacji leków znajdziesz w swojej polisie ubezpieczeniowej.

Eigen bijdrage, czyli wkład własny

Ten sam lek może różnić się ceną ze względu ma markę. Aby zapobiec refundacji lekarstw o różnych cenach, rząd określa maksymalną refundację za dany lek z ubezpieczenia podstawowego. Jeśli cena leku jest wyższa niż ta refundacja, musisz dopłacić. To jest wkład własny, czyli eigen bijdrage. Aby pokryć dodatkowy wkład własny, możesz wykupić u niektórych ubezpieczycieli dodatkowe ubezpieczenie.

Od 2019 r. płacisz maksymalnie 250 euro na rok jako wkład własny za leki. Ten maksymalny wkład własny obowiązuje do 31 grudnia 2021 r.

Jeśli stosujesz leki, które nie są w całości lub częściowo refundowane, koszty te nie wliczają się do maksymalnego wkładu własnego w wysokości 250 euro. Za te leki w całości musisz zapłacić sam.

Eigen risico – ryzyko własne

Ubezpieczyciel refunduje lekarstwa z podstawowego pakietu ubezpieczenia zdrowotnego. Za leki, które są objęte ubezpieczeniem podstawowym płacisz również eigen risico. Jeśli nie wykorzystałeś jeszcze swojego ryzyka własnego, możesz otrzymać rachunek od ubezpieczyciela za otrzymane leki. Firma ubezpieczeniowa może sama zdecydować, czy za dany lek musisz zapłacić eigen risico.

Ile kosztują lekarstwa w Holandii oraz informacje o refundacji leków znajdziesz na stronie Medicijnkosten.nl. Tutaj dowiesz się:

  • czy twój lek jest objęty podstawowym ubezpieczeniem zdrowotnym;
  • które koszty liczą się do eigen risico;
  • jaki może być twój wkład własny;
  • czy istnieje tańszy odpowiednik w pełni refundowany przez ubezpieczenie zdrowotne.
Przejdź do góry