Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< marzec 2033 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku – czy jest możliwe?2022-06-09T12:00:54+01:00

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku jest możliwe. Musisz jednak udowodnić, że przebywasz w Holandii. Możesz to zrobić poprzez przekazanie do ubezpieczyciela jednego z następujących dokumentów:

  • dowód osiąganych dochodów w Holandii, np. ostatni odcinek wypłaty (loonstrook);
  • dowód na dokonywane transakcje w Holandii, np. paragony, wyciąg z banku;
  • zaświadczenie z UWV, SVB lub gminy;
  • numer BSN lub paszport.
Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku a adres pocztowy (do korespondencji)

Jeśli wyślesz do ubezpieczyciela któryś z powyższych dokumentów, powinien on Cię zaakceptować. Jednak u wielu ubezpieczycieli, aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku, należy nie tylko udowodnić fakt zamieszkiwania w Holandii, ale także posiadać miejsce zamieszkania lub oficjalny adres pocztowy. Ubezpieczyciel chce bowiem mieć możliwość wysyłania korespondencji na podany adres pocztowy. Ty zaś musisz być w stanie odpowiadać na korespondencję ubezpieczyciela. Dotyczy to również ubezpieczeń oferowanych przez ubezpieczycieli internetowych.

Jeśli nie jesteś zameldowany, możesz podać swoje miejsce zamieszkania lub adres innej osoby jako adres pocztowy. Możesz załatwić go za pośrednictwem znajomych, przyjaciół lub rodziny. Taki adres pocztowy musi być jednak zarejestrowany w Podstawowym Rejestrze Osób (BRP), czyli musisz go podać w danej gminie. Ważne jest jednak, aby  dana osoba wyraziła na to zgodę. Jeśli nie znasz nikogo w swoim otoczeniu, kto mógłby podać Ci adres pocztowy, możesz również złożyć wniosek o jego przyznanie w urzędzie gminy lub w organizacji pomocowej. Złożenie wniosku o przyznanie adresu pocztowego nic nie kosztuje. Jednak w niektórych gminach łatwiej jest to zorganizować niż w innych.

Każda gmina ma swoje własne zasady dotyczące wydawania adresu pocztowego. Zawsze należy skontaktować się z gminą, aby poznać obowiązujące przepisy. Ważnymi warunkami są:
– Osoba ubiegająca się o adres pocztowy musi posiadać ważny dokument tożsamości;
– Dostawca adresu pocztowego musi wyrazić na to pisemną zgodę. Może to być urząd gminy, ale także członek rodziny, przyjaciel lub znajomy. Mogą oni skorzystać z formularza oświadczenia, w którym wyrażają zgodę na udostępnienie swojego adresu.
W przypadku złożenia nieprawidłowej deklaracji lub jej braku możesz otrzymać grzywnę w wysokości do 325 euro.

Posiadając oficjalny adres pocztowy, możesz wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku, a także starać się o dofinansowanie zdrowotnego (zorgtoeslag).

Jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia w Holandii?2022-05-12T13:47:09+01:00

To jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia w Holandii zależy od tego, dlaczego chcesz to zrobić. Jeśli zmieniło się coś w twojej sytuacji życiowej i ma to wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to jak najszybciej. Jeśli nie zatrzymasz zwrotu ubezpieczenia na czas, może się okazać, że będziesz musiał go zwracać.

Będę za dużo zarabiać (lub mój partner)

Poinformuj Belastingdienst o swoich nowych dochodach lub twojego partnera, a zatrzyma on wypłatę zwrotu za ubezpieczenia zdrowotne:

  1. Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
  2. Przy Wijziging doorgeven kliknij Inkomen en vermogen
  3. Wybierz Er wijzigt iets in het inkomen
  4. Podaj swoje nowe dochody za dany rok

Zwiększył się twój lub wasz wspólny kapitał własny (majątek)

Jeśli na dzień 1 stycznia danego roku twój majątek był za wysoki, zgłoś to do Belastingdienst. Wówczas zostanie wstrzymany twój dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii.

Jeśli twój majątek wzrósł dopiero po 1 stycznia w danym roku, zwrot ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje ci nadal przez cały rok. Nie musisz więc w tej sytuacji nic robić.

  1. Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
  2. Przy Wijziging doorgeven kliknij Inkomen en vermogen
  3. Wybierz Er wijzigt iets in het vermogen
  4. Podaj wartość swojego majątku w danym roku

Po zgłoszeniu twój zwrot za ubezpieczenie zostanie wstrzymany za dany rok. Będziesz musiał niestety zwrócić otrzymany dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego. Otrzymasz w tej sprawie list od Belastingdienst. Jeśli po zakończeniu danego roku okaże się, że dodatek jednak ci się należał, zostanie ci on wypłacony.

Nie masz już ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii

Jeśli nie posiadasz już holenderskiego ubezpieczenia zdrowotnego, nie przysługuje ci również dodatek do ubezpieczenia. W tej sytuacji zatrzymaj dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego jak najszybciej. W ten sposób unikniesz konieczności zwrotu nadpłaconych świadczeń.

  1. Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
  2. Przy Wijziging doorgeven wybierz Toeslag stoppen
  3. Wybierz Zorgtoeslag
Jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii bez DigiD?

Aby zatrzymać wypłatę dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego przez internet, potrzebujesz DigiD. Jeśli jeszcze nie posiadasz DigiD, możesz poprosić kogoś znajomego lub profesjonalistę o pomoc. Możesz również zadzwonić do Belastingdienst, udać się do jednego z jego biur lub do jednego z biur pomagających w sprawach zasiłków w Holandii.

Co to jest rejestr BRP (Basisregistratie Personen)?2023-03-27T15:32:00+01:00

Rząd niderlandzki przechowuje różnorodne dane dotyczące osób. Administracja ta nazywa się Basisregistratie Personen (Podstawowy rejestr osób), czyli BRP. Każda gmina w Niderlandach prowadzi ewidencję swoich mieszkańców we własnej administracji. Wszystkie 355 gmin tworzą razem jedną dużą bazę: BRP.

Z danych tych korzysta wiele organizacji w tym organy podatkowe, UWV, fundusze emerytalne i wiele innych. Jeśli dane ulegną zmianie w BRP, są one automatycznie przekazywane organizacjom, które je potrzebują. Aby zapewnić aktualność i dokładność tych danych, mieszkańcy Niderlandów powinni zgłaszać do gminy zmiany swojej sytuacji osobistej (np. przeprowadzka).

Jak złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii?2023-04-02T12:09:15+01:00

To, jak złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii zależy od twojej sytuacji. Czasami musisz złożyć wniosek samodzielnie, a czasami zasiłek przyznawany jest automatycznie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jaka złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii w zależności od twojego miejsca zamieszkania lub twojego dziecka.

Dziecko urodziło się w Holandii

Po zgłoszeniu urodzenia dziecka w gminie w Holandii gmina przekazuje dane dziecka do SVB. W ciągu 3 do 6 tygodni otrzymasz pismo z SVB z możliwością złożenia wniosku o zasiłek rodzinny na stronie SVB. Potrzebujesz do tego DigiD. Możesz również poprosić SVB o przesłanie papierowego formularza. Jeśli w ciągu 6 tygodni nie otrzymasz żadnego pisma od SVB, skontaktuj się nimi.

Jeśli otrzymujesz już zasiłek rodzinny i twoje drugie lub następne dziecko urodziło się w Holandii, nie musisz nic robić. SVB automatycznie przyzna ci zasiłek, a ty otrzymasz list od SVB z informacją o przyznanym zasiłku.

Dziecko przeprowadza się do Holandii

Jeśli przyjeżdżasz do Holandii z dzieckiem, aby tu mieszkać lub pracować, zamelduj dziecko w urzędzie gminy. W ciągu 3 do 6 tygodni otrzymasz pismo od SVB o możliwości złożenia wniosku o zasiłek rodzinny. Po otrzymaniu pisma możesz złożyć wniosek o przyznanie zasiłku rodzinnego poprzez stronę SVB za pomocą DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD lub nie otrzymałeś w ciągu 6 tygodni pisma od SVB, skontaktuj się z SVB.

Ty lub dziecko mieszkacie poza Holandią

Czasami możesz otrzymać holenderski zasiłek rodzinny, jeśli mieszkasz lub pracujesz poza Holandią lub jeśli twoje dziecko będzie mieszkać poza Holandią. Na przykład, jeśli ty lub twoje dziecko mieszkacie w kraju, który jest częścią Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), a matka lub ojciec dziecka podlegają pod holenderskie ubezpieczenie socjalne. Jeśli chcesz otrzymać zasiłek na dziecko, złóż wniosek przez internet poprzez stronę SVB lub skontaktuj się z SVB.

Przez stronę internetową SVB, wniosek możesz złożyć w języku niderlandzkim lub angielskim. Musisz zalogować się na Moje SVB za pomocą DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD, sprawdź jak założyć DigiD.

Jakie rodzaje CAO występują w Holandii?2024-06-18T15:36:23+01:00

W Holandii Istnieją 2 rodzaje układów zbiorowych pracy (CAO):

  1. Branżowy układ zbiorowy pracy
    Jest to układ zbiorowy obowiązujący w obrębie danego sektora. Branżowy CAO zawierany jest pomiędzy 1 lub większą liczbą pracodawców lub organizacji pracodawców a 1 lub większą liczbą organizacji pracowniczych. Układ zbiorowy pracy dotyczy wyłącznie firm i pracowników reprezentowanych przez strony, które zawarły układ zbiorowy pracy.
  2. Zakładowy układ zbiorowy pracy
    Niniejsza umowa zbiorowa obowiązuje w obrębie przedsiębiorstwa. Zakładowy układ zbiorowy pracy zawierany jest pomiędzy pracodawcą a jedną lub większą liczbą organizacji pracowniczych.
Przejdź do góry