Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
To, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii, zależy od tego, gdzie chcesz się zameldować. Meldunek w Holandii możesz załatwić w gminie RNI lub w urzędzie gminy, na której terenie mieszkasz.
Rejestracja na pobyt czasowy jako nierezydent w gminie RNI:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
Wniosek o wprowadzenie do Bazy Danych Rejestru Nierezydentów (RNI).
Istnieją 2 sposoby na wypełnienie powyższego wniosku:
- Przez internet: Przed wizytą w punkcie RNI formularz rejestracyjny możesz wypełnić przez internet w języku polskim. Można to zrobić za pomocą tego linku lub skanując kod QR.
Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego online, otrzymasz nowy, osobisty kod QR. Należy zabrać ten osobisty kod wraz z dowodem tożsamości do stanowiska RNI. Pracownik zeskanuje osobisty kod QR, a dane zostaną wprowadzane bezpośrednio do systemu służącego do rejestracji w RNI. Dzięki temu proces rejestracji zajmuje mniej czasu i zmniejsza ryzyko błędów przy przesyłaniu danych. Formularz online jest dostępny w 15 językach, w tym w języku polskim.
- Własnoręczne wypełnienie wniosku: Wniosek o rejestrację w języku polskim możesz również pobrać, wypełnić i wydrukować. W przypadku ręcznego wypełniania formularza, należy pisać drukowanymi literami i pamiętać o wszystkich znakach interpunkcyjnych. Następnie należy zanieść wypełniony formularz do biura obsługi RNI, w którym chcą się Państwo zarejestrować.
Zameldowanie jako rezydent w urzędzie gminy:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
jeśli mieszkasz u kogoś, w przypadku nieposiadania umowy najmu lub kupna mieszkania należy przedstawić oświadczenie osoby, u której się przebywa, potwierdzające pobyt pod tym właśnie adresem. Do takiego oświadczenia osoba ta musi dołączyć kopię swojego dokumentu tożsamości.
odpis aktu zwarcie małżeństwa na druku międzynarodowym oraz akty urodzeń na druku międzynarodowym wszystkich osób chcących się zameldować.
Wykaz powyższych dokumentów może się różnić w zależności od urzędu gminy. Przed wizytą sprawdź stronę internetową danej gminy, aby dowiedzieć się jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania w Holandii.
Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.
1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?
Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.
Wniosek o DigiD za pomocą formularza
Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:
- Burgerservicenummer (BSN)
- Geboortedatum (data urodzenia)
- Postcode (kod pocztowy)
- Huisnummer (numer domu)
- Gebruikersnaam (wybierz login)
- Wachtwoord (wybierz hasło)
- Telefoonnummer (numer telefonu) i email
Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon
Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.
Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:
- Pobierz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
- Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
- Kliknij „DigiD aanvragen”,
- Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
- Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
- Wprowadź swój adres e-mail,
- ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wpisz kod aktywacyjny.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?
DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:
- masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
- masz ważny paszport lub dowód osobisty,
- posiadasz burgerservicenummer (BSN),
- jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
- posiadasz numer telefonu i adres e-mail.
Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.
Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.
Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.
Arbeidstijdenwet określa również, jaki jest minimalny czas na odpoczynek pomiędzy dniami pracy w Holandii.
• Po dniu roboczym pracownik nie może pracować przez 11 kolejnych godzin. Jednakże ten okres odpoczynku może zostać skrócony do 8 godzin raz na 7 dni, jeżeli charakter pracy lub warunki danej działalności tego wymagają.
• Przy 5-dniowym tygodniu pracy pracownik nie może pracować przez kolejnych 36 godzin po tygodniu pracy.
• Możliwy jest także dłuższy tygodniowy czas pracy w Holandii, pod warunkiem, że pracownik może odpocząć co najmniej 72 kolejne godziny w ciągu 14 dni. Okres ten można podzielić na dwa okresy trwające co najmniej 32 godziny.
Okres | Norma |
---|---|
Na dzień (zmianę) | Conajmniej 11 kolejnych godzin lub
conajmniej 8 kolejnych godzin raz na 7 dni, jeżeli charakter pracy lub warunki danej działalności tego wymagają. |
5-dniowy tydzień pracy | Conajmniej 36 kolejnych godzin po przepracowanym tygodniu pracy. |
Dłuższy tydzień pracy | Conajmniej 72 kolejne godziny pracy w okresie 14 dni. Okres ten można podzielić na dwa okresy trwające co najmniej 32 godziny. |
Aby otrzymać kindgebonden budget, czyli dodatek do rodzinnego na dziecko w Holandii, należy spełnić następujące warunki:
Masz jedno lub więcej dzieci w wieku do 18 lat.
Kindgebonden budget wypłacany jest na dzieci do 18 roku życia.
Otrzymujesz już kinderbijslag – zasiłek rodzinny
Kingebonden budget jest dodatkiem na dziecko dla rodziców otrzymujących kinderbijslag, czyli zasiłek rodzinny. Kinderbijslag wypłaca Sociale Verzekeringsbank (SVB). Jeśli nie otrzymujesz jeszcze zasiłku rodzinnego, sprawdź jak złożyć wniosek o ten zasiłek.
Twoje dochody i dochody twojego partnera nie są zbyt wysokie
Prawo do dodatku na dziecko zależy od waszych dochodów w danym roku oraz od ilości posiadanych dzieci. Jeśli mieszkacie w Holandii, możesz skorzystać ze specjalnej strony, na której obliczysz, ile będzie wynosił twój kindgebonden budget w danym roku.
Masz niderlandzkie obywatelstwo lub przebywasz legalnie w Holandii.
Ty, twoje dziecko oraz twój ewentualny partner posiadacie holenderski numer BSN.
Twój lub wasz własny kapitał nie jest za wysoki
Jeśli jesteś osobą samotnie wychowującą dziecko, twój kapitał w dniu 1 stycznia 2023 roku nie może być wyższy ni 127.582 euro. Jeśli posiadasz partnera, wasz wspólny kapitał nie może przekroczyć 161.329 euro. Wysokość kapitału jest sprawdzany tylko na dzień 1 stycznia danego roku. Jeśli jest on za wysoki w tym dniu, dodatek na dziecko nie należy się przez cały dany rok. Gdy w danym roku twój partner jest tylko część roku twoim partnerem zasiłkowym, nie musisz uwzględniać jego kapitału.
Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki i otrzymujesz już jeden z zasiłków od Belastingdienst, dodatek do rodzinnego w Holandii otrzymasz automatycznie. Jeśli spełniasz warunki i nie pobierasz jeszcze żadnego zasiłku, możesz złożyć wniosek o kindgebonden budget online.
Jeśli Twój pracodawca nie przestrzega układu zbiorowego pracy, możesz z nim o tym porozmawiać. CAO w Holandii to porozumienia pomiędzy organizacjami pracodawców i pracowników. Dlatego też powinieneś spróbować znaleźć rozwiązanie wspólnie z pracodawcą, jeśli istnieją różnice zdań dotyczące układów zbiorowych pracy. Jeśli to nie pomoże, możesz uzyskać pomoc na przykład u Juridisch Loket, związku zawodowego lub adwokata.
Jeśli pracujesz przez agencję pracy tymczasowej (uitzendbureau), możesz poprosić o pomoc Stowarzyszenie SNCU.