Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< wrzesień 2023 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku – czy jest możliwe?2022-06-09T12:00:54+01:00

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku jest możliwe. Musisz jednak udowodnić, że przebywasz w Holandii. Możesz to zrobić poprzez przekazanie do ubezpieczyciela jednego z następujących dokumentów:

  • dowód osiąganych dochodów w Holandii, np. ostatni odcinek wypłaty (loonstrook);
  • dowód na dokonywane transakcje w Holandii, np. paragony, wyciąg z banku;
  • zaświadczenie z UWV, SVB lub gminy;
  • numer BSN lub paszport.
Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku a adres pocztowy (do korespondencji)

Jeśli wyślesz do ubezpieczyciela któryś z powyższych dokumentów, powinien on Cię zaakceptować. Jednak u wielu ubezpieczycieli, aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku, należy nie tylko udowodnić fakt zamieszkiwania w Holandii, ale także posiadać miejsce zamieszkania lub oficjalny adres pocztowy. Ubezpieczyciel chce bowiem mieć możliwość wysyłania korespondencji na podany adres pocztowy. Ty zaś musisz być w stanie odpowiadać na korespondencję ubezpieczyciela. Dotyczy to również ubezpieczeń oferowanych przez ubezpieczycieli internetowych.

Jeśli nie jesteś zameldowany, możesz podać swoje miejsce zamieszkania lub adres innej osoby jako adres pocztowy. Możesz załatwić go za pośrednictwem znajomych, przyjaciół lub rodziny. Taki adres pocztowy musi być jednak zarejestrowany w Podstawowym Rejestrze Osób (BRP), czyli musisz go podać w danej gminie. Ważne jest jednak, aby  dana osoba wyraziła na to zgodę. Jeśli nie znasz nikogo w swoim otoczeniu, kto mógłby podać Ci adres pocztowy, możesz również złożyć wniosek o jego przyznanie w urzędzie gminy lub w organizacji pomocowej. Złożenie wniosku o przyznanie adresu pocztowego nic nie kosztuje. Jednak w niektórych gminach łatwiej jest to zorganizować niż w innych.

Każda gmina ma swoje własne zasady dotyczące wydawania adresu pocztowego. Zawsze należy skontaktować się z gminą, aby poznać obowiązujące przepisy. Ważnymi warunkami są:
– Osoba ubiegająca się o adres pocztowy musi posiadać ważny dokument tożsamości;
– Dostawca adresu pocztowego musi wyrazić na to pisemną zgodę. Może to być urząd gminy, ale także członek rodziny, przyjaciel lub znajomy. Mogą oni skorzystać z formularza oświadczenia, w którym wyrażają zgodę na udostępnienie swojego adresu.
W przypadku złożenia nieprawidłowej deklaracji lub jej braku możesz otrzymać grzywnę w wysokości do 325 euro.

Posiadając oficjalny adres pocztowy, możesz wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku, a także starać się o dofinansowanie zdrowotnego (zorgtoeslag).

Czy pracodawca może mnie zwolnić w trakcie urlopu macierzyńskiego w Holandii?2024-01-03T17:24:46+01:00

Jeśli masz umowę na czas nieokreślony lub umowa nie kończy się w trakcie twojej ciąży, zazwyczaj pracodawca nie może ciebie zwolnić w następujących sytuacjach:

  • jesteś w ciąży,
  • przebywasz na urlopie macierzyńskim,
  • nie minęło jeszcze 6 tygodni od Twojego urlopu macierzyńskiego.

Gdy masz umowę na czas określony i wygasa ona w trakcie urlopu macierzyńskiego, twój pracodawca nie będzie musiał jej przedłużać. Jednak ciąża nie może być powodem, dla którego pracodawca nie przedłuży twojej umowy.

W razie zakończenia zatrudnienia dalej przebywasz na urlopie macierzyńskim, tak jak byś była zatrudniona. Twój zasiłek będzie dalej wypłacany bezpośrednio Tobie, a nie Twojemu pracodawcy.

Jak uznać ojcostwo dziecka w Holandii?2023-03-27T10:52:14+01:00

Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak uznać ojcostwo dziecka w Holandii.

Uznający dziecko musi to zrobić osobiście w jednej z gmin w Holandii.

Jeżeli dziecko ma mniej niż 12 lat lub jest to dziecko jeszcze nienarodzone, matka dziecka musi wyrazić zgodę na uznanie rodzicielstwa.

Gdy dziecko jest w wieku od 12 do 16 lat, matka oraz samo dziecko muszą wyrazić zgodę na uznanie ojcostwa.

Jeśli dziecko ma 16 lat lub więcej, do uznania ojcostwa potrzebna jest tylko zgoda dziecka. Dziecko musi być wtedy obecne przy uznaniu, ponieważ musi ono osobiście zadeklarować jakie nazwisko będzie nosiło.

Jeśli chcesz, aby dziecko do 16 lat lub dziecko jeszcze nienarodzone otrzymało nazwisko osoby uznającej, matka dziecka musi być obecna przy uznaniu ojcostwa pierwszego dziecka w celu wybrania nazwiska dziecka. Wybór nazwiska może być dokonany tylko dla pierwszego dziecka i obowiązuje również dla kolejnych dzieci tych samych rodziców.

Jeśli chcesz, aby dziecko otrzymało nazwisko matki, nie musi być ona obecna przy uznaniu. Może ona wtedy wypełnić formularz Formulier Toestemming tot erkenning vóór de geboorte (Zgoda na uznanie dziecka przed urodzeniem) dla dziecka jeszcze nienarodzonego lub Formulier Toestemming van de moeder voor erkenning (Formularz zgody matki na uznanie dziecka) i przekazać go osobie, która uznaje dziecko.

Jeżeli jedno lub oboje rodziców nie są zarejestrowani w bazie danych osobowych (BRP) w danej gminie, musi ona najpierw sprawdzić ich dane osobowe w gminie, w której rodzic(e) jest(są) zameldowany(i).

Jeżeli po uznaniu pierwszego dziecka osoba uznająca chce uznać kolejne dzieci, wówczas wystarczy, że matka dziecka wyrazi na to pisemną zgodę. Dzieci te otrzymają to samo nazwisko, co pierwsze dziecko.

Jeśli wszystkie warunki uznania ojcostwa będą spełnione, natychmiast sporządzany zostanie akt uznania dziecka. Odpis aktu uznania dziecka nienarodzonego należy mieć przy sobie podczas zgłoszenia narodzin dziecka.

Ile wynosi zasiłek rodzinny na dziecko w Holandii?2023-12-21T13:46:58+01:00

Poniżej sprawdzisz, ile wynosi zasiłek rodzinny na dziecko w Holandii. Wysokość zasiłku rodzinnego zależy między innymi od wieku, jak również miejsca zamieszkania dziecka. Gdy twoje dziecko skończy 6 lat, otrzymasz większy zasiłek rodzinny. Zostanie on ponownie podwyższony, gdy dziecko ukończy 12 lat. Zasiłek wypłacany jest do momentu ukończenia przez dziecko 18 lat. SVB wypłaca zasiłek raz na kwartał.

 

Wiek dziecka Kwota na dziecko za 1 kwartał w 2024 roku
 0 – 5 lat € 279,49
 6 – 11 lat € 339,38
12 – 17 lat € 399,27

To ile wynosi zasiłek rodzinny na dziecko w Holandii, zależy również od innych czynników:

 

Podwójna kwota zasiłku

Jeśli ponosisz wysokie koszty na wychowanie swojego dziecka, możesz otrzymać podwójny zasiłek rodzinny. Na przykład, jeśli twoje dziecko nie mieszka w domu z powodu kształcenia, choroby lub niepełnosprawności. Lub jeśli twoje dziecko mieszka w domu i potrzebuje intensywnej opieki.

Jeśli dziecko potrzebuje intensywnej opieki, ponieważ jest na przykład bardzo chore lub niepełnosprawne, podwójny zasiłek możesz otrzymać, gdy:

  • dziecko ma 3 lata lub więcej;
  • dziecko mieszka w domu;
  • dziecko posiada poradę od Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).

Gdy dziecko mieszka poza domem w związku z uczęszczaniem do szkoły, chorobą lub niepełnosprawnością, podwójny zasiłek możesz otrzymać, gdy:

  • łożysz na utrzymanie dziecka co najmniej 1 149 euro na kwartał oraz
  • jeżeli suma okresów pobytów rodziców u dziecka nie przekracza wyznaczonego limitu.

 

Dziecko kończy 16 lat

Gdy dziecko skończy 16 lat, zostanie sprawdzone, czy się ono uczy. Warunkiem otrzymania zasiłku rodzinnego jest to, czy dziecko

  • uczy się w szkole pozwalającej uzyskanie dyplomu HAVO, VWO lub MBO poziom 2 lub wyższy;
  • uzyskało już taki dyplom;
  • ze względu na niepełnosprawność lub stan zdrowia nie może się uczyć.

 

Zasiłek rodzinny z dwóch krajów

Jeśli ty lub twój partner otrzymujecie również świadczenia rodzinne z kraju innego niż Holandia, nie otrzymasz pełnej kwoty świadczeń z tych krajów. W tej sprawie kraje zawarły porozumienia. Gdy zasiłek rodzinny za granicą jest niższy, Holandia dopłaci ci do wysokości holenderskiego zasiłku rodzinnego. Po zsumowaniu zasiłków z dwóch krajów kwota zasiłku będzie równa wysokości zasiłku rodzinnego w Holandii.

Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka?2023-09-20T16:34:34+01:00

Poniżej dowiesz się jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka w gminie w Holandii.

Jeśli dziecko urodziło się w Holandii, potrzebujesz następujące dokumenty:

ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;

ważny dowód tożsamości matki;

imię, nazwisko, datę i godzinę urodzenia dziecka. W tym celu możesz przynieść powiadomienie o urodzeniu ze szpitala lub od położnej (na którym jest również imię i nazwisko matki). Posiadanie powiadomienia o urodzeniu nie jest obowiązkowe, możesz również podać te informacje samodzielnie;

jeżeli dziecko zostało już uznane przed urodzeniem: kopię świadectwa uznania;

potwierdzenie wyboru nazwiska dziecka, jeśli takie posiadasz;

książeczkę ślubną lub partnerską, jeśli taką posiadasz. Urzędnik dopisze w niej Twoje dziecko (nie jest to obowiązkowe).

 

Jeśli dziecko urodziło się w Polsce, a ty mieszkasz w Holandii i jesteś już zameldowany w swojej gminie w Holandii potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;

wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia dziecka wydany przez właściwy urząd stanu cywilnego w Polsce.

 

Pamiętaj jednak, że każda gmina może wymagać innych dokumentów. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy lub zadzwoń i zapytaj, jakie dokumenty są wymagane w twojej sytuacji do zgłoszenia urodzenia dziecka w Holandii.

Przejdź do góry