Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
W przypadku umowy o pracę z agencją pracy (uitzendbureau) w Holandii często obowiązują inne zasady. Pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej oddawany jest do dyspozycji pracodawcy (zleceniodawcy), u którego będzie pracował tymczasowo. Pracownik tymczasowy jest udostępniany przez agencję pracy tymczasowej do wykonywania pracy na rzecz innego pracodawcy i pod kierownictwem i nadzorem tego pracodawcy.
Firma zatrudniająca płaci agencji pracy, a agencja pracy płaci pracownikowi. Agencja pracy tymczasowej jest zobowiązana do wypłaty wynagrodzenia pracownikowi tymczasowemu oraz opłacania podatków od wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne. Kwestie takie jak wynagrodzenie, warunki zatrudnienia i prawa pracowników tymczasowych są w Holandii dobrze uregulowane przez prawo oraz układ zbiorowy pracy (CAO) dla pracowników tymczasowych.
W sektorze pracy tymczasowej obowiązują 2 układy zbiorowe pracy: ABU lub NBBU. Oba układy zbiorowe pracy tymczasowej działają w systemie fazowym. Oznacza to, że im dłużej pracujesz, tym większy postęp robisz w poszczególnych fazach. Każdy etap systemu fazowego zapewnia większe bezpieczeństwo pracy i dochodów. Fazy układu zbiorowego pracy ABU to Fazy: A, B i C, a układu zbiorowego pracy NBBU to fasy: 1, 2, 3 i 4. Nazwy faz różnią się od siebie, lecz są one praktycznie takie same.
Poniżej dowiesz się jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka w gminie w Holandii.
Jeśli dziecko urodziło się w Holandii, potrzebujesz następujące dokumenty:
ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;
ważny dowód tożsamości matki;
imię, nazwisko, datę i godzinę urodzenia dziecka. W tym celu możesz przynieść powiadomienie o urodzeniu ze szpitala lub od położnej (na którym jest również imię i nazwisko matki). Posiadanie powiadomienia o urodzeniu nie jest obowiązkowe, możesz również podać te informacje samodzielnie;
jeżeli dziecko zostało już uznane przed urodzeniem: kopię świadectwa uznania;
potwierdzenie wyboru nazwiska dziecka, jeśli takie posiadasz;
książeczkę ślubną lub partnerską, jeśli taką posiadasz. Urzędnik dopisze w niej Twoje dziecko (nie jest to obowiązkowe).
Jeśli dziecko urodziło się w Polsce, a ty mieszkasz w Holandii i jesteś już zameldowany w swojej gminie w Holandii potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;
wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia dziecka wydany przez właściwy urząd stanu cywilnego w Polsce.
Pamiętaj jednak, że każda gmina może wymagać innych dokumentów. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy lub zadzwoń i zapytaj, jakie dokumenty są wymagane w twojej sytuacji do zgłoszenia urodzenia dziecka w Holandii.
Jeśli masz umowę na czas nieokreślony lub umowa nie kończy się w trakcie twojej ciąży, zazwyczaj pracodawca nie może ciebie zwolnić w następujących sytuacjach:
- jesteś w ciąży,
- przebywasz na urlopie macierzyńskim,
- nie minęło jeszcze 6 tygodni od Twojego urlopu macierzyńskiego.
Gdy masz umowę na czas określony i wygasa ona w trakcie urlopu macierzyńskiego, twój pracodawca nie będzie musiał jej przedłużać. Jednak ciąża nie może być powodem, dla którego pracodawca nie przedłuży twojej umowy.
W razie zakończenia zatrudnienia dalej przebywasz na urlopie macierzyńskim, tak jak byś była zatrudniona. Twój zasiłek będzie dalej wypłacany bezpośrednio Tobie, a nie Twojemu pracodawcy.
Z reguły w Holandii podwójne obywatelstwo holenderskie i polskie uzyskane przez naturalizacje nie jest możliwe. Rząd holenderski chce ograniczyć liczbę osób o podwójnym obywatelstwie. Dzieje się tak dlatego, że nie zawsze jest jasne, jakie są prawa i obowiązki osób posiadających więcej niż jedno obywatelstwo. Prawa i obowiązki osoby posiadającej inne obywatelstwo mogą być sprzeczne z prawami i obowiązkami osoby posiadającej obywatelstwo holenderskie. Twoje prawa będą wtedy bardziej przejrzyste. Z tego powodu w momencie naturalizacji należy zrzec się swojej pierwotnej narodowości.
Jeśli uzyskałeś podwójne obywatelstwo holenderskie i polskie w drodze procedury opcji, możesz zachować swoje polskie obywatelstwo. Jednak gdy skorzystałeś z procedury opcji, ponieważ mieszkasz w Niderlandach od dnia ukończenia 4 roku życia, musisz również zrzec się polskiego obywatelstwa.
Prawo polskie stanowi, że można zrzec się obywatelstwa polskiego, jeśli nabywa się inne obywatelstwo. W związku z tym zgodnie z prawem holenderskim należy zrzec się obywatelstwa polskiego.
W niektórych przypadkach zgodnie z prawem holenderskim, można zachować polskie obywatelstwo, a ty sam możesz zadecydować o jego zrzeczeniu.
Zrzeczenie się polskiego obywatelstwa nie jest obowiązkowe w następujących sytuacjach:
- Jesteś w związku małżeńskim z obywatelem Holandii. Lub jesteś zarejestrowanym partnerem obywatela Holandii.
- Posiadasz zezwolenie na pobyt w celu azylu.
- Urodziłeś się w Królestwie Niderlandów i obecnie mieszkasz w tym Królestwie.
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii czyli ouderlijk gezag. Jeśli nie jesteś w związku małżeńskim lub zarejestrowanym związku partnerskim z matką dziecka i uznałeś dziecko przed 1 stycznia 2023 roku, nie otrzymasz automatycznie władzy rodzicielskiej. Bez władzy rodzicielskiej, zgodnie z prawem, nie masz wpływu na wychowanie swojego dziecka. Nie możesz również działać jako jego przedstawiciel prawny. Przedstawiciel prawny podejmuje decyzje np. za osobę niepełnoletnią, która zgodnie z prawem nie jest jeszcze w stanie podejmować decyzji samodzielnie. Wraz z władzą rodzicielską otrzymujesz szereg praw i obowiązków.
Władza rodzicielska oznacza, że rodzic(e) prawny(i) jest(są) odpowiedzialny(i) za wychowanie i opiekę nad dzieckiem. Aby ubiegać się o władzę rodzicielską nad uznanym dzieckiem, musicie wspólnie złożyć wniosek do sądu o przyznanie władzy rodzicielskiej. Można to zrobić przez internet lub pisemnie.
Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii przez internet
Aby móc złożyć wniosek drogą elektroniczną, musicie spełniać następujące warunki:
Masz burgerservicenummer (BSN) swojego dziecka.
Oboje rodzice mogą zalogować się do formularza za pomocą DigiD.
Twoje dziecko musi być zarejestrowane w Holandii w Podstawowym Rejestrze Osób (BRP).
Oboje rodzice mieszkają w tej samej gminie w Holandii.
Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii pisemnie
Aby złożyć wniosek w formie pisemnej, potrzebne są następujące dokumenty:
Oryginał odpisu lub wyciągu z aktu urodzenia:
- który stwierdza uznanie dziecka,
- z potwierdzeniem, że dokument jest urzędowy,
- który jest nie starszy niż 3 miesiące.
Kopie ważnych dokumentów tożsamości obojga rodziców
Wypełniony formularz Formulier aanvraag gezamenlijk gezag.
Wypełnij formularz i wyślij go do sądu wraz z kompletem dokumentów. Może to być dowolny sąd w Holandii, o ile dziecko mieszka w Holandii.
Jeśli spełniacie wszystkie warunki, w ciągu 2 tygodni otrzymacie wyciąg z „Gezagsregister”. Od tego momentu będziecie sprawować wspólną władzę rodzicielską nad dzieckiem.