Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< wrzesień 2022 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jak założyć DigiD bez meldunku i z meldunkiem w Holandii?2023-03-28T17:03:22+01:00

Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.

1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?

Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.

 

Wniosek o DigiD za pomocą formularza

Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:

  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Geboortedatum (data urodzenia)
  • Postcode (kod pocztowy)
  • Huisnummer (numer domu)
  • Gebruikersnaam (wybierz login)
  • Wachtwoord (wybierz hasło)
  • Telefoonnummer (numer telefonu) i email

Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.

W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.

Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.

Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.

 

Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon

Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.

Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:

  1. Pobierz aplikację DigiD,
  2. Kliknij „Activeren”,
  3. Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
  4. Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
  5. Kliknij „DigiD aanvragen”,
  6. Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
  7. Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
  8. Wprowadź swój adres e-mail,
  9. ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.

W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.

Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:

  1. Otwórz aplikację DigiD,
  2. Kliknij „Activeren”,
  3. Wpisz kod aktywacyjny.

Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.

2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?

DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:

  • masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
  • masz ważny paszport lub dowód osobisty,
  • posiadasz burgerservicenummer (BSN),
  • jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
  • posiadasz numer telefonu i adres e-mail.

Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.

Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.

Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.

Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.

Jak złożyć wniosek o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii?2022-05-12T13:47:46+01:00

Wniosek o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii możesz złożyć przez internet. Poniżej znajdziesz instrukcję jak krok po kroku złożyć wniosek o dodatek do ubezpieczenia przez Mijn Toeslagen.

1. Zaloguj się na Mijn toeslagen za pomocą DigiD.

2. W lewym górnym roku na Mijn toeslagen znajdziesz przegląd wszystkich zasiłków.

3. Kliknij „Aanvragen” przy „Zorgtoeslag”.

4. Odpowiedz na pytania. Niektóre dane są już dla ciebie wypełnione. Po wypełnieniu informacji na danej stronie kliknij „Akkoord”.

5. Po wypełnieniu wszystkich danych wyślij wniosek o zasiłek zdrowotny klikając „Akkoord en verzenden”.

6. Zazwyczaj w ciągu 5 tygodni od złożenia wniosku otrzymasz list oraz wiadomość w Berichtenbox na MijnOverheid z informacją o wysokości zasiłku zdrowotnego.

 

Jeśli obawiasz się, że sam nie dasz rady lub nie wiesz jak złożyć wniosek o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii, poproś o pomoc kogoś znajomego, udaj się do twojej gminy lub urzędu skarbowego albo jednej z organizacji, których adresy znajdziesz tutaj.

Co obejmuje podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii (Basisverzekering)?2022-05-12T13:50:39+01:00

To rząd holenderski określa co obejmuje podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii czyli Basisverzkering. Jest to obowiązkowe podstawowe ubezpieczenie od kosztów leczenia. Do podstawowego pakietu należą między innymi:

  • wizyta u lekarza rodzinnego
  • dentysta dla dzieci do ukończenia 18 roku życia
  • wizyta u specjalisty
  • pobyt w szpitalu
  • przejazd karetką pogotowia
  • większość lekarstw
  • badanie krwi
  • ochrona zdrowia psychicznego
  • niektóre zabiegi fizjoterapeutyczne
  • porada dietetyka
  • opieka okołoporodowa

Więcej informacje o tym, co obejmuje podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii oraz czy musisz płacić tak zwane eigen risico i eigen bijdrage znajdziesz na stronie rijksoverheid.nl.

Ubezpieczyciel jest prawnie zobowiązany do przyjęcia cię do ubezpieczenia podstawowego, niezależnie od twojego wieku oraz stanu zdrowia. Ubezpieczyciel ma jednak prawo odmówić ci zawarcia dodatkowego ubezpieczenia.

Wszystkie podstawowe polisy ubezpieczeniowe obejmują taką samą opiekę medyczną niezależnie od wybranej firmy ubezpieczeniowej. Istnieją jednak różnice, na które warto zwrócić uwagę wykupując takie ubezpieczenie. Sprawdź między innymi:

Wysokość składki miesięcznej,

Czy możesz wybrać lekarza, do którego chcesz się udać.

Jeśli oprócz podstawowej opieki medycznej potrzebujesz dodatkowych usług, takich jak na przykład dentysta, zastanów się nad wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego (Anvullende verzekering).

Więcej informacji: Zorginstituut Nederland.

Co grozi za jazdę pod wpływem alkoholu w Holandii?2023-09-22T16:14:18+01:00

To, co grozi za jazdę pod wpływem alkoholu w Holandii, zależy od stopnia doświadczenia kierowcy, rodzaju prowadzonego pojazdu lub sposobu jazdy (np. czy spowodowałeś wypadek). Kary rosną, jeśli poza alkoholem, kierowca również jest pod wpływem narkotyków lub leków wpływających na zdolności do prowadzenia pojazdu.

Jazda pod wpływem alkoholu jest przestępstwem w Holandii. Kary wahają się od zakazu prowadzenia pojazdów i wysokich grzywien (mandatów) po karę pozbawienia wolności i utratę prawa jazdy. Ponadto policja może zgłosić Cię do CBR w celu nałożenia środka administracyjnego.

Jeśli limit alkoholu zostanie przekroczony w stosunkowo niewielkim stopniu, kierowca zostanie ukarany karą grzywny (mandatem). W przypadku poważniejszych naruszeń i powtarzających się naruszeń (recydywy) zazwyczaj zostanie on wezwany na rozprawę przed prokuratorem lub do stawienia się przed sądem.

Kary i środki za jazdę pod wpływem alkoholu w Holandii:

  • zakaz prowadzenia pojazdów wydany przez Policję;
  • wysoka grzywna, praca społeczna lub kara do 1 roku więzienia;
  • zawieszenie prawa jazdy przez sędziego;
  • oraz (L)EMA – (lekki) środek edukacyjny dotyczący alkoholu i ruchu drogowego prowadzony przez CBR.
    Są to kursy stanowiące uzupełnienie kary wymierzonej przez prokuratora lub sędziego. Uczestnik musi zapłacić za nie sam i trwają one kilka dni. Każdy, kto nie zastosuje się do środka edukacyjnego lub nie zastosuje się do niego w wystarczającym stopniu, utraci prawo jazdy. CBR może również nałożyć na kierowcę dochodzenie w sprawie zdolności do kierowania pojazdem.

Jeśli w ciągu 5 lat będziesz mieć 2 wyroki skazujące za jazdę pod wpływem alkoholu, utracisz prawo jazdy. W przypadku drugiego wyroku skazującego poziom alkoholu we krwi musi wynosić co najmniej 1,3 promila.

Dokładne informacje o tym, co grozi za jazdę pod wpływem alkoholu w Holandii oraz wysokość mandatów, znajdziesz na stronie Overheid.nl.

Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka?2023-09-20T16:34:34+01:00

Poniżej dowiesz się jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka w gminie w Holandii.

Jeśli dziecko urodziło się w Holandii, potrzebujesz następujące dokumenty:

ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;

ważny dowód tożsamości matki;

imię, nazwisko, datę i godzinę urodzenia dziecka. W tym celu możesz przynieść powiadomienie o urodzeniu ze szpitala lub od położnej (na którym jest również imię i nazwisko matki). Posiadanie powiadomienia o urodzeniu nie jest obowiązkowe, możesz również podać te informacje samodzielnie;

jeżeli dziecko zostało już uznane przed urodzeniem: kopię świadectwa uznania;

potwierdzenie wyboru nazwiska dziecka, jeśli takie posiadasz;

książeczkę ślubną lub partnerską, jeśli taką posiadasz. Urzędnik dopisze w niej Twoje dziecko (nie jest to obowiązkowe).

 

Jeśli dziecko urodziło się w Polsce, a ty mieszkasz w Holandii i jesteś już zameldowany w swojej gminie w Holandii potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;

wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia dziecka wydany przez właściwy urząd stanu cywilnego w Polsce.

 

Pamiętaj jednak, że każda gmina może wymagać innych dokumentów. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy lub zadzwoń i zapytaj, jakie dokumenty są wymagane w twojej sytuacji do zgłoszenia urodzenia dziecka w Holandii.

Przejdź do góry