Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
To, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii, zależy od tego, gdzie chcesz się zameldować. Meldunek w Holandii możesz załatwić w gminie RNI lub w urzędzie gminy, na której terenie mieszkasz.
Rejestracja na pobyt czasowy jako nierezydent w gminie RNI:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
Wniosek o wprowadzenie do Bazy Danych Rejestru Nierezydentów (RNI).
Istnieją 2 sposoby na wypełnienie powyższego wniosku:
- Przez internet: Przed wizytą w punkcie RNI formularz rejestracyjny możesz wypełnić przez internet w języku polskim. Można to zrobić za pomocą tego linku lub skanując kod QR.
Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego online, otrzymasz nowy, osobisty kod QR. Należy zabrać ten osobisty kod wraz z dowodem tożsamości do stanowiska RNI. Pracownik zeskanuje osobisty kod QR, a dane zostaną wprowadzane bezpośrednio do systemu służącego do rejestracji w RNI. Dzięki temu proces rejestracji zajmuje mniej czasu i zmniejsza ryzyko błędów przy przesyłaniu danych. Formularz online jest dostępny w 15 językach, w tym w języku polskim.
- Własnoręczne wypełnienie wniosku: Wniosek o rejestrację w języku polskim możesz również pobrać, wypełnić i wydrukować. W przypadku ręcznego wypełniania formularza, należy pisać drukowanymi literami i pamiętać o wszystkich znakach interpunkcyjnych. Następnie należy zanieść wypełniony formularz do biura obsługi RNI, w którym chcą się Państwo zarejestrować.
Zameldowanie jako rezydent w urzędzie gminy:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
jeśli mieszkasz u kogoś, w przypadku nieposiadania umowy najmu lub kupna mieszkania należy przedstawić oświadczenie osoby, u której się przebywa, potwierdzające pobyt pod tym właśnie adresem. Do takiego oświadczenia osoba ta musi dołączyć kopię swojego dokumentu tożsamości.
odpis aktu zwarcie małżeństwa na druku międzynarodowym oraz akty urodzeń na druku międzynarodowym wszystkich osób chcących się zameldować.
Wykaz powyższych dokumentów może się różnić w zależności od urzędu gminy. Przed wizytą sprawdź stronę internetową danej gminy, aby dowiedzieć się jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania w Holandii.
Gdy pracownik tymczasowy rozpoczyna pracę w agencji pracy tymczasowej, otrzymuje umowę o pracę z fazą A lub 1. Faza A w Holandii trwa maksymalnie 52 tygodnie. Faza 1 trwa do 26 tygodnia, a faza 2 trwa 0d 27 do 52 tygodnia, czyli razem również maksymalnie 52 tygodnie.
Każdy tydzień kalendarzowy, w którym pracownik pracuje lub korzysta z płatnego urlopu – niezależnie od tego, czy jest to godzina, czy czterdzieści godzin – wlicza się do tych 52 tygodni. Jeżeli przerwa w pracy trwa dłużej niż 6 miesięcy, liczenie rozpoczyna się od początku.
W fazie A lub 1 i 2 możesz pracować w 1 firmie lub w kilku firmach. Możesz otrzymać nieograniczoną liczbę nowych umów o pracę.
Umowa o pracę tymczasową z fazą A i 1 w Holandii często zawiera klauzulę o zatrudnieniu tymczasowym (uitzendbeding) dotyczącą pierwszych 26 tygodni pracy. Oznacza to, że ani ciebie, ani firmę, która cię zatrudnia nie obowiązuje okres wypowiedzenia. Umowę taką można rozwiązać natychmiast. Agencja pracy nie musi już wypłacać Ci wynagrodzenia. Po tych pierwszych 26 tygodniach agencję obowiązuje okres wypowiedzenia wynoszący 10 dni kalendarzowych. Pracownik tymczasowy ma na to 1 dzień roboczy.
W fazie A, 1 i 2 pracownik tymczasowy ma co do zasady prawo do wypłaty wynagrodzenia jedynie za przepracowane godziny. Jednak pracownik i agencja pracy tymczasowej mogą wyraźnie uzgodnić inaczej na piśmie. Wynagrodzenie i wszelkie dodatki powinny być tej samej wysokości, jaka przysługuje stałym pracownikom pracodawcy.
Od pierwszego dnia pracy pracownikowi tymczasowemu, który ukończył 21. rok życia, rozpoczyna się naliczanie emerytury w ramach podstawowego programu emerytalnego StiPP.
Mieszkając w Holandii, warto wiedzieć kim jest Bob. Pewnie nie raz słyszałeś Holendrów mówiących „Ik ben Bob!”. Bob oznacza Bewust Onbeschonken Bestuurder, czyli świadomie trzeźwy kierowca. Nazwa wywodzi się z krajowej kampanii Ben je Bob, zeg het hardop! Kampania polega na tym, że przed imprezą lub spotkaniem ludzie umawiają się, kto nie będzie pił alkoholu. Jeśli ktoś zaproponuje ci alkohol, a ty jesteś kierowcą, wystarczy, że powiesz „Ik ben Bob”. Coraz więcej holenderskich kierowców nie pije alkoholu i nazywa siebie Bobem.
Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak sprawdzić swoje dane lub dane twoich dzieci w rejestrze BRP.
Ważne jest, aby twoje dane w BRP były aktualne. Mają one wpływ między innymi na wysokość zasiłków, które otrzymujesz lub podatków, które płacisz.
Na stronie MijnOverheid.nl w zakładce „Persoonlijke gegevens” możesz dowiedzieć się, w jaki sposób ty lub twoje dzieci zostaliście zarejestrowani w Podstawowym rejestrze osób (BRP). Aby to zrobić, musisz najpierw zalogować się za pomocą DigiD. Jeśli nie masz jeszcze DigiD, sprawdź jak je uzyskać.
Możesz również zapytać w swoim urzędzie gminy, jakie dane zostały zarejestrowane. Wgląd w dane jest bezpłatny. Jeśli chcesz otrzymać kopię swoich danych osobowych, gmina może pobrać za to opłatę.
W przypadku, gdy twoje dane nie są poprawne, możesz wystąpić do gminy o ich aktualizację. Weź ze sobą odpowiednie dokumenty potwierdzające prawdziwość tych danych.
Warto wiedzieć, co to jest DigiD w Holandii. Dzięki DigiD możesz załatwić wiele spraw przez internet. Niezależnie od tego, czy chodzi o urząd, edukację, opiekę zdrowotną czy emeryturę.
Jest to odpowiednik polskiego profilu zaufanego i składa się z loginu i hasła. Dzięki DigiD możesz między innymi:
wykupić ubezpieczenie zdrowotne,
złożyć rozliczenie roczne do urzędu skarbowego,
sprawdzić wysokość swojej emerytury,
złożyć wniosek o zasiłek,
załatwić sprawy w gminie przez internet.
Za pomocą DigiD możesz łatwo zalogować się w wybranym miejscu, a Twoje dane osobowe są dobrze chronione. Wiedząc, co to jest DigiD w Holandii, złóż o niego wniosek i załatwiaj większość spraw przez internet bez wychodzenia z domu.
Pamiętaj, że Twoje DigiD jest prywatne tak jak dowód osobisty. Nie pokazuj i nie udostępniaj loginu, hasła lub kodu PIN innej osobie.