Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< październik 2030 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Od ilu lat można kupić alkohol w Holandii?2023-09-21T10:22:31+01:00

Mieszkając lub przyjeżdżając tutaj na wakacje, ważne jest wiedzieć, od ilu lat można kupić alkohol w Holandii. Aby kupić alkohol w Holandii, musisz mieć ukończone 18 lat. Poniżej tego wieku kupowanie lub spożywanie alkoholu w miejscach publicznych jest karalne. Możesz wtedy otrzymać karę grzywny.

Gdy chcesz kupić alkohol, zabierz ze sobą ważny dokument tożsamości. Alkohol możesz kupować tylko wtedy, gdy udowodnisz, że masz ukończone 18 lat. Gdy jako nieletni wyjdziesz ze sklepu z napojem alkoholowym, grozi Ci kara grzywny.

Jeśli nie masz jeszcze 18 lat, noszenie przy sobie otwartych napojów zawierających alkohol w miejscach publicznych, takich jak centrum handlowe lub kantyna sportowa, jest przestępstwem. Grozi Ci wówczas kara pracy społecznej lub kara grzywny:

  • 50 euro dla nieletnich poniżej 16 roku życia;
  • 100 euro dla nieletnich w wieku 16 i 17 lat.

Ponieważ młodzi ludzie często otrzymują alkohol od dorosłych przyjaciół lub rodziny, stało się to karalnym przestępstwem. Oznacza to, że dorośli podlegają karze, jeżeli dostarczają napoje alkoholowe nieletnim w miejscach powszechnie dostępnych, np. w placówkach gastronomicznych czy podczas festiwali. Przyjaciele, rodzice lub inne osoby dorosłe, które przekażą alkohol nieletniemu w barze, na festiwalu lub w innym miejscu publicznym, ryzykują karą grzywny w wysokości 100 euro.

Jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii?2023-11-14T15:26:07+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii, w zależności od tego, dokąd się przeprowadzasz, czyli zmienić meldunek w Holandii.

Zmiana miejsca zamieszkania w obrębie tej samej gminy

Zgłoś nowy adres w swoim urzędzie gminy.

Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.

Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

w przypadku braku umowy najmu, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.

Po zgłoszeniu zmiany zostaniesz automatycznie wyrejestrowany ze starego adresu.

 

Przeprowadzasz się do innej gminy

Zgłoś nowy adres w urzędzie gminy, na której terenie będziesz mieszkać.

Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.

Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

w przypadku braku umowy, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.

Po zgłoszeniu zmiany gmina automatycznie wyrejestruje cię ze starego adresu.

 

Wyprowadzasz się z Holandii do Polski

Jeśli jesteś rezydentem zameldowanym w Holandii:

Zamierzasz mieszkać poza Holandią dłużej niż 8 miesięcy w ciągu roku lub wyprowadzasz się na stałe z Holandii? W takim przypadku należy wymeldować się z gminy w Holandii, w której mieszkasz. Te 8 miesięcy nie musi następować po sobie. Dotyczy to również np. sytuacji, gdy dwa razy w roku zamierzasz mieszkać poza granicami Holandii na okres pięciu miesięcy. Nie ma znaczenia, czy posiadasz swój dom w Holandii.

Zgłoś to w urzędzie gminy, w której mieszkasz.

Zrób to nie wcześniej niż 5 dni przed datą wyjazdu za granicę.

W trakcie zgłoszenia musisz podać swój nowy adres za granicą. Jeśli nie masz jeszcze stałego adresu za granicą, musisz podać swoje pierwsze miejsce zamieszkania za granicą (na przykład adres hotelu, rodziny lub znajomego).

Zostaniesz wpisany do rejestru nierezydentów.

Zachowujesz swój numer BSN. W razie ponownego przyjazdu do Holandii nie będziesz musiał występować o nowy numer BSN.

 

Jeśli jesteś tutaj tymczasowo i nie jesteś zameldowany w urzędzie gminy: nie musisz nic robić.

 

Chcesz ponownie zamieszkać w Holandii

Zamelduj się w gminie, w której mieszkasz w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii.

Warto wiedzieć:

To jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii zależy od danej gminy. Możesz to zrobić:

przez stronę internetową urzędu gminy za pomocą DigiD,

pisemnie lub

osobiście.

Po zgłoszeniu zmiany miejsca zamieszkania gmina automatycznie przekaże twoje dane do odpowiednich instancji, takich jak urząd skarbowy, fundusze emerytalne, bank ubezpieczeń społecznych (SVB) czy ubezpieczyciele zdrowotni.

Jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii?2023-09-20T16:44:27+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii. Sposób zgłoszenia zależy od tego, gdzie dziecko się urodziło: w Holandii czy w Polsce.

Dziecko urodzone w Holandii

Urodzenie dziecka należy zgłosić w urzędzie gminy, w której się ono urodziło w terminie 3 dni od dnia narodzin. Jeśli Twoje dziecko urodziło się w szpitalu, musisz zarejestrować poród w gminie, w której znajduje się szpital. W przypadku, gdy matka dziecka jest zameldowana w tej gminie, dziecko otrzyma automatycznie burgerservicenummer (BSN). Jeśli nie, BSN zostanie nadane przez gminę, w której matka dziecka jest zameldowana. Na podstawie zgłoszonych danych zostanie sporządzony akt urodzenia dziecka.

Zgłoszenie urodzenia dziecka w gminie w Holandii jest bezpłatne. Jeśli jednak chcesz otrzymać oficjalny odpis aktu urodzenia, musisz uiścić dodatkową opłatę. Jeśli chcesz wyrobić polski paszport i numer PESEL dla swojego dziecka, najlepiej odrazu poprosić o wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia (Meertalig internationaal uittreksel van de geboorteakte). Taki odpis jest uznawany przez polskie urzędy i nie wymaga tłumaczenia na język polski.

Poniższy harmonogram przedstawia dni, w których zgodnie z prawem można zarejestrować urodzenie dziecka. Możesz również zgłosić poród w samym dniu urodzenia (jeśli gmina jest w ten dzień otwarta).

Dzień, w którym dziecko się urodziło Dzień, w którym musisz zgłosić urodzenie dziecka
niedziela poniedziałek, wtorek lub środa
poniedziałek wtorek, środa lub czwartek
wtorek środa, czwartek lub piątek
środa czwartek, piątek lub poniedziałek
czwartek piątek lub poniedziałek
piątek poniedziałek lub wtorek
sobota poniedziałek lub wtorek

 

Jeśli w okresie, w którym musisz zarejestrować poród, przypada święto państwowe, okres ten zostanie przedłużony o 1 dzień. Święta państwowe to: Wielki Piątek, Wielkanoc, Wniebowstąpienie Pańskie, Pięćdziesiątnica, Dzień Króla, Dzień Wyzwolenia i Boże Narodzenie.

W niektórych gminach w Holandii możesz również zarejestrować narodziny swojego dziecka przez internet. Jednak tylko ojciec lub matka dziecka może dokonać zgłoszenia online. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy, czy jest to możliwe.

Jeśli spóźnisz się z rejestracją urodzin dziecka, urzędnik zgłasza to do Prokuratury (Openbaar Ministerie – OM). Możesz zostać ukarany grzywną. Wysokość kary ustala prokuratura.

 

Dziecko urodzone w Polsce

Gdy Twoje dziecko urodziło się w Polsce, należy najpierw zgłosić jego urodzenie w Polsce, we właściwym urzędzie stanu cywilnego (USC) w gminie, w której się urodziło. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie lub przez internet. Więcej informacji na temat tego, jak zgłosić urodzenie dziecka w Polsce znajdziesz na oficjalnej stronie urzędowej.

Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL oraz wystawi akt urodzenia dziecka. Pamiętaj, aby przy tym poprosić o międzynarodowy odpis aktu urodzenia w językach obcych, który będzie potrzebny do zgłoszenia narodzin dziecka w Holandii. Następnie musisz jak najszybciej zarejestrować urodziny dziecka w Holandii, w gminie, w której mieszkasz. Twoja gmina przetworzy dane osobowe twoje i twojego dziecka w Bazie Danych Osobowych (BRP).

Jeśli posiadasz niderlandzkie obywatelstwo, możesz również zlecić zamianę zagranicznego aktu urodzenia na holenderski w wydziale Landelijke Taken w gminie Haga. Wyrobienie holenderskiego aktu urodzenia nie jest obowiązkowe. Będzie jednak przydatne, gdy ty lub twoje dziecko będziecie potrzebować kopii w przyszłości. Wtedy nie musisz prosić o kopię w Polsce. Możesz o odpis poprosić online w gminie Haga. Jest to kopia polskiego aktu urodzenia opatrzona pieczęcią i podpisem urzędnika stanu cywilnego.

Przed wizytą w danej gminie odwiedź jej stronę internetową lub zadzwoń i dowiedz się, jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii w twojej gminie.

Jak zalogować się za pomocą DigiD?2023-03-28T16:55:10+01:00

Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak zalogować się za pomocą DigiD w Holandii:

To, w jaki sposób możesz się zalogować, zależy od strony internetowej, którą odwiedzasz. Niektóre z nich pozwalają na logowanie się za pomocą aplikacji, ale tylko jeśli masz dodatkowo tzw. ID-check. Jeszcze na innych możesz zalogować się zapomogą tylko loginu i hasła, natomiast inne wymagają dodatkowego potwierdzenia przez kod sms.

Na oficjalnej stronie DigiD znajdziesz wszystkie sposoby na to, jak zalogować się za pomocą DigiD w Holandii, jak również ich opis (strona po niderlandzku i angielsku).

Co to jest faza C i 4 w Holandii?2024-06-29T17:41:36+01:00

Jeżeli pracownik tymczasowy od razu lub w ciągu 6 miesięcy po fazie B lub 3 będzie kontynuował pracę dla tej samej agencji, przechodzi on do fazy C lub 4 w Holandii. Zostanie on wówczas zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej w Holandii na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Jeśli masz umowę w fazie C lub 4 w Holandii i pracodawca nie ma dla ciebie pracy, agencja pracy tymczasowej ma obowiązek poszukać dla Ciebie odpowiedniej pracy zastępczej. W międzyczasie masz prawo do ciągłej wypłaty wynagrodzenia w wysokości 100%. Podobnie jak w fazie B i 3 odpowiednią pracą w fazie C jest stanowisko o nie więcej niż dwie grupy stanowisk niższe od pierwszego zajmowanego stanowiska. Liczba godzin nowego zlecenia musi również odpowiadać liczbie godzin zapisanych w umowie. Jeśli agencja pracy złoży Ci rozsądną ofertę, a Ty ją odrzucisz, Twoje prawo do alternatywnej pracy i prawo do dalszej wypłaty wynagrodzenia wygasną.

Umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony możesz rozwiązać zarówno Ty, jak i agencja pracy tymczasowej. Może ona zostać rozwiązana następnego dnia roboczego z uwzględnieniem ustawowego okresu wypowiedzenia, który wynosi na przykład 1 miesiąc, jeśli jesteś zatrudniony krócej niż 5 lat. Umowa może obejmować dłuższy okres wypowiedzenia, do 6 miesięcy i jest on wtedy taki sam dla obu stron.

W przypadku umowy o pracę z fazą C lub fazą 4 w Holandii zwolnienie przez agencję pracy możliwe jest wyłącznie za zgodą UWV lub sędziego sądu rejonowego. Po osiągnięciu wieku emerytalnego umowa na czas nieokreślony automatycznie wygasa.

Dodatkowo w fazie C/4 masz obowiązek uczestniczyć w programie emerytalnym plus, a w przypadku choroby masz prawo do kontynuacji wypłaty wynagrodzenia, tak samo jak w fazie B i 3.

Gdy po zakończeniu umowy w fazie C lub 4 w Holandii nie zostaniesz zatrudniony przez tę samą agencję pracy w przeciągu następnych 6 miesięcy, związane z tą fazą uprawnienia wygasną. Pracę rozpoczniesz ponownie od fazy A lub 1.

Przejdź do góry