Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< październik 2025 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Kiedy przysługuje mi urlop okolicznościowy w Holandii?2024-08-08T15:58:24+01:00

Zazwyczaj możesz wnioskować o urlop okolicznościowy ze względu na sytuację rodzinną lub ze względu na szczególne wydarzenie. Mogą to być między innymi:

  • śmierć członka rodziny;
  • ślub twój lub członka rodziny oraz rejestracja związku partnerskiego;
  • przeprowadzka;
  • egzamin;
  • wizyta u lekarza;

Aby dowiedzieć się czy i kiedy przysługuje tobie urlop okolicznościowy, sprawdź swój Układ zbiorowy pracy (CAO), umowę o pracę lub regulamin zakładu pracy.

Przykładowo, jeśli pracujesz przez agencję pracy tymczasowej, która podlega pod ABU CAO, twój urlop okolicznościowy w Holandii wygląda następująco:

Okoliczność Ilość dni wolnych
Zgłoszenie w gminie zamiaru zawarcia związku małżeńskiego 1 dzień
Twój ślub lub rejestracja związku partnerskiego 2 dni
Ślub lub rejestracja związku partnerskiego twojego dziecka,
wnuka/wnuczki, brata/siostry lub rodziców
1 dzień
Śmierć partnera/partnerki lub dziecka Od dnia zgonu do dnia pogrzebu
Śmierć brata lub siostry, rodziców, dziadków lub wnuka/
wnuczki
1 dzień + dzień pogrzebu, chyba że pracownik tymczasowy jest odpowiedzialny za organizację pogrzebu, wtedy przysługuje mu urlop od dnia zgonu do dnia pogrzebu
Rocznica ślubu po 12,5 roku, 25 latach i 40 latach małżeństwa 1 dzień
25. i 40. rocznica pracy 1 dzień
25., 40., 50., 60. i 70. rocznica ślubu rodziców i dziadków 1 dzień
Przystąpienia do egzaminu (zawodowego), w celu uzyskania
uznanego dyplomu
1 dzień

Zdarzyło się coś niespodziewanego? Musisz na przykład odebrać chore dziecko ze szkoły, w domu pękła rura lub masz umówioną wizytę u lekarza w godzinach pracy? Sprawdź swoje CAO. W takich niespodziewanych sytuacjach masz prawo do krótkiego urlopu w razie nagłych wypadków „calamiteitenverlof” zwanego również „kort verzuimverlof”.

Jakie zasady dotyczące alkoholu obowiązują w Holandii?2023-09-21T12:26:52+01:00

Poniżej znajdziesz zasady dotyczące spożywania, sprzedawania i kupowania alkoholu w Holandii. Aby ograniczyć problematyczne spożywanie alkoholu, rząd podejmuje różne działania:

  • Supermarkety, sklepy monopolowe i sklepy internetowe mogą oferować maksymalnie 25% rabatu na napoje alkoholowe.
  • Sprzedawcy detaliczni nie mogą sprzedawać alkoholu osobom poniżej 18 roku życia. Dotyczy to również np. kawiarni, stołówek sportowych i festiwali.
  • Osoba sprzedająca alkohol ma obowiązek sprawdzić wiek kupującego.
  • Zamawiając alkohol przez Internet, kupujący musi aktywnie wskazać, że ma ukończone 18 lat. Sprzedający musi podać, że wiek kupującego zostanie sprawdzony przy dostawie.
  • Nieletnim nie wolno spożywać alkoholu w miejscach publicznych.
  • Osobom dorosłym dostarczającym alkohol nieletnim w miejscach publicznych grozi kara grzywny.
  • Menedżerowie w firmach cateringowych i sklepach monopolowych muszą być wpisani do Rejestru Higieny Społecznej. Wymóg ten dotyczy także np. świetlic i stołówek klubów sportowych, w których serwowany jest alkohol.
  • Telewizja i radio nie mogą nadawać reklam alkoholu w godzinach od 6:00 do 21:00.
  • Bycie pijanym w miejscach publicznych jest karalne. Podobnie jak zakłócanie porządku publicznego. Ponadto zabrania się podawania alkoholu osobie wyraźnie pijanej.
  • Kierowcy pojazdów takich jak samochody osobowe, motocykle, skutery, łodzie oraz rowerzyści mogą mieć maksymalnie 0,5 promila alkoholu we krwi.
  • Kierowcy, którzy niedawno uzyskali prawo jazdy, mogą mieć maksymalnie 0,2 promila alkoholu we krwi.
Jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii?2023-09-20T16:44:27+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii. Sposób zgłoszenia zależy od tego, gdzie dziecko się urodziło: w Holandii czy w Polsce.

Dziecko urodzone w Holandii

Urodzenie dziecka należy zgłosić w urzędzie gminy, w której się ono urodziło w terminie 3 dni od dnia narodzin. Jeśli Twoje dziecko urodziło się w szpitalu, musisz zarejestrować poród w gminie, w której znajduje się szpital. W przypadku, gdy matka dziecka jest zameldowana w tej gminie, dziecko otrzyma automatycznie burgerservicenummer (BSN). Jeśli nie, BSN zostanie nadane przez gminę, w której matka dziecka jest zameldowana. Na podstawie zgłoszonych danych zostanie sporządzony akt urodzenia dziecka.

Zgłoszenie urodzenia dziecka w gminie w Holandii jest bezpłatne. Jeśli jednak chcesz otrzymać oficjalny odpis aktu urodzenia, musisz uiścić dodatkową opłatę. Jeśli chcesz wyrobić polski paszport i numer PESEL dla swojego dziecka, najlepiej odrazu poprosić o wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia (Meertalig internationaal uittreksel van de geboorteakte). Taki odpis jest uznawany przez polskie urzędy i nie wymaga tłumaczenia na język polski.

Poniższy harmonogram przedstawia dni, w których zgodnie z prawem można zarejestrować urodzenie dziecka. Możesz również zgłosić poród w samym dniu urodzenia (jeśli gmina jest w ten dzień otwarta).

Dzień, w którym dziecko się urodziło Dzień, w którym musisz zgłosić urodzenie dziecka
niedziela poniedziałek, wtorek lub środa
poniedziałek wtorek, środa lub czwartek
wtorek środa, czwartek lub piątek
środa czwartek, piątek lub poniedziałek
czwartek piątek lub poniedziałek
piątek poniedziałek lub wtorek
sobota poniedziałek lub wtorek

 

Jeśli w okresie, w którym musisz zarejestrować poród, przypada święto państwowe, okres ten zostanie przedłużony o 1 dzień. Święta państwowe to: Wielki Piątek, Wielkanoc, Wniebowstąpienie Pańskie, Pięćdziesiątnica, Dzień Króla, Dzień Wyzwolenia i Boże Narodzenie.

W niektórych gminach w Holandii możesz również zarejestrować narodziny swojego dziecka przez internet. Jednak tylko ojciec lub matka dziecka może dokonać zgłoszenia online. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy, czy jest to możliwe.

Jeśli spóźnisz się z rejestracją urodzin dziecka, urzędnik zgłasza to do Prokuratury (Openbaar Ministerie – OM). Możesz zostać ukarany grzywną. Wysokość kary ustala prokuratura.

 

Dziecko urodzone w Polsce

Gdy Twoje dziecko urodziło się w Polsce, należy najpierw zgłosić jego urodzenie w Polsce, we właściwym urzędzie stanu cywilnego (USC) w gminie, w której się urodziło. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie lub przez internet. Więcej informacji na temat tego, jak zgłosić urodzenie dziecka w Polsce znajdziesz na oficjalnej stronie urzędowej.

Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL oraz wystawi akt urodzenia dziecka. Pamiętaj, aby przy tym poprosić o międzynarodowy odpis aktu urodzenia w językach obcych, który będzie potrzebny do zgłoszenia narodzin dziecka w Holandii. Następnie musisz jak najszybciej zarejestrować urodziny dziecka w Holandii, w gminie, w której mieszkasz. Twoja gmina przetworzy dane osobowe twoje i twojego dziecka w Bazie Danych Osobowych (BRP).

Jeśli posiadasz niderlandzkie obywatelstwo, możesz również zlecić zamianę zagranicznego aktu urodzenia na holenderski w wydziale Landelijke Taken w gminie Haga. Wyrobienie holenderskiego aktu urodzenia nie jest obowiązkowe. Będzie jednak przydatne, gdy ty lub twoje dziecko będziecie potrzebować kopii w przyszłości. Wtedy nie musisz prosić o kopię w Polsce. Możesz o odpis poprosić online w gminie Haga. Jest to kopia polskiego aktu urodzenia opatrzona pieczęcią i podpisem urzędnika stanu cywilnego.

Przed wizytą w danej gminie odwiedź jej stronę internetową lub zadzwoń i dowiedz się, jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii w twojej gminie.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii?2022-05-12T13:48:43+01:00

Chcesz wiedzieć jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii? Aby móc zawrzeć polisę na ubezpieczenie zdrowotne, musisz posiadać numer BSN (Burgerservicenummer). W Niderlandach ubezpieczenie wykupuje się u prywatnych ubezpieczycieli zdrowotnych. Jest ich około 40.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii samodzielnie?

U większości ubezpieczycieli możesz zawrzeć polisę szybko i wygodnie online przez internet. Wystarczy, że wyszukasz słowo „zorgverzekering” w wyszukiwarce internetowej. W wynikach wyszukiwania wyświetlą ci się strony internetowej ubezpieczycieli. Przejrzyj oferty i wybierz najbardziej odpowiednie ubezpieczenie dla siebie i twojej rodziny. Możesz też skorzystać z bardzo popularnych porównywarek ubezpieczeń zdrowotnych (zorverzekering vergelijken). Aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne przez internet, u większości ubezpieczycieli potrzebujesz DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD, skontaktuj się z ubezpieczycielem telefonicznie lub przez email i zapytaj jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez DigiD.

Ubezpieczyciel jest prawnie zobowiązany do przyjęcia cię do ubezpieczenia podstawowego, niezależnie od twojego wieku oraz stanu zdrowia. Ubezpieczyciel ma jednak prawo odmówić ci zawarcia dodatkowego ubezpieczenia.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii przez internet krok po kroku

Proces zwarcia ubezpieczenie zdrowotnego na różnych stronach internetowych ubezpieczycieli jest podobny. Zazwyczaj musisz wykonać następujące kroki:

  1. Wpisz swoje dane, takie jak płeć, datę urodzenia czy kod pocztowy.
  2. Wybierz rodzaj podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego (Basisverzekering).
  3. Wybierz kwotę eigen risico.
  4. Jeśli chcesz, możesz wybrać dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (Anvullende Verzekering) – jest to opcja nieobowiązkowa.
  5. Możesz też dołączyć do ubezpieczenia grupowego (Collectieve Verzekering) swojego pracodawcy czy wybranej organizacji lub związku, do których należysz.
  6. Jeśli posiadasz partnera lub dzieci możesz dodać te osoby do swojego ubezpieczenia przez „iemand toevoegen”. Te osoby będą posiadały ten sam pakiet ubezpieczenia podstawowego co ty. Tutaj możesz ewentualnie wybrać wysokość eigen risico dla partnera i dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne.
  7. Uzupełnij dane osobowe wszystkich ubezpieczonych osób.
  8. Uzupełnij dane do kontaktu, sposób zapłaty za ubezpieczenie, numer rachunku bankowego.
  9. Wyślij

Po pozytywnym rozpatrzeniu twojego wniosku o zawarcie ubezpieczenia zdrowotnego na adres email lub pocztą otrzymasz polisę ubezpieczeniową z warunkami ubezpieczenia zdrowotnego.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii grupowo?

Grupowe ubezpieczenie zdrowotne możesz wykupić przez internet dołączając do wybranej grupy zawierając polisę online. Poza tym ubezpieczenie grupowe możesz zawrzeć za pośrednictwem:

  • pracodawcy,
  • związku lub stowarzyszenia, do którego należysz,
  • gminy, jeśli posiadasz niskie dochody.

Jeśli przyjeżdżasz do Holandii do pracy za pośrednictwem biura pośrednictwa pracy, biuro to wykupuje zazwyczaj dla ciebie grupowe ubezpieczenie zdrowotne. Nie zawsze jednak tak jest. Zapytaj się więc w swoim biurze o ubezpieczenie zdrowotne. Jeśli biuro zawarło za ciebie takie ubezpieczenia, poproś o polisę ubezpieczeniową i kartę ubezpieczenia zdrowotnego.

Co to jest DigiD?2023-11-15T10:31:51+01:00

Warto wiedzieć, co to jest DigiD w Holandii. Dzięki DigiD możesz załatwić wiele spraw przez internet. Niezależnie od tego, czy chodzi o urząd, edukację, opiekę zdrowotną czy emeryturę.

Jest to odpowiednik polskiego profilu zaufanego i składa się z loginu i hasła. Dzięki DigiD możesz między innymi:

wykupić ubezpieczenie zdrowotne,

złożyć rozliczenie roczne do urzędu skarbowego,

sprawdzić wysokość swojej emerytury,

złożyć wniosek o zasiłek,

załatwić sprawy w gminie przez internet.

Za pomocą DigiD możesz łatwo zalogować się w wybranym miejscu, a Twoje dane osobowe są dobrze chronione. Wiedząc, co to jest DigiD w Holandii, złóż o niego wniosek i załatwiaj większość spraw przez internet bez wychodzenia z domu.

Pamiętaj, że Twoje DigiD jest prywatne tak jak dowód osobisty. Nie pokazuj i nie udostępniaj loginu, hasła lub kodu PIN innej osobie.

Przejdź do góry