Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< listopad 2028 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jak sprawdzić swoje dane w BRP?2023-03-27T15:32:42+01:00

Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak sprawdzić swoje dane lub dane twoich dzieci w rejestrze BRP.

Ważne jest, aby twoje dane w BRP były aktualne. Mają one wpływ między innymi na wysokość zasiłków, które otrzymujesz lub podatków, które płacisz.

Na stronie MijnOverheid.nl w zakładce „Persoonlijke gegevens” możesz dowiedzieć się, w jaki sposób ty lub twoje dzieci zostaliście zarejestrowani w Podstawowym rejestrze osób (BRP). Aby to zrobić, musisz najpierw zalogować się za pomocą DigiD. Jeśli nie masz jeszcze DigiD, sprawdź jak je uzyskać.

Możesz również zapytać w swoim urzędzie gminy, jakie dane zostały zarejestrowane. Wgląd w dane jest bezpłatny. Jeśli chcesz otrzymać kopię swoich danych osobowych, gmina może pobrać za to opłatę.

W przypadku, gdy twoje dane nie są poprawne, możesz wystąpić do gminy o ich aktualizację. Weź ze sobą odpowiednie dokumenty potwierdzające prawdziwość tych danych.

Jakie zasady dotyczące alkoholu obowiązują w Holandii?2023-09-21T12:26:52+01:00

Poniżej znajdziesz zasady dotyczące spożywania, sprzedawania i kupowania alkoholu w Holandii. Aby ograniczyć problematyczne spożywanie alkoholu, rząd podejmuje różne działania:

  • Supermarkety, sklepy monopolowe i sklepy internetowe mogą oferować maksymalnie 25% rabatu na napoje alkoholowe.
  • Sprzedawcy detaliczni nie mogą sprzedawać alkoholu osobom poniżej 18 roku życia. Dotyczy to również np. kawiarni, stołówek sportowych i festiwali.
  • Osoba sprzedająca alkohol ma obowiązek sprawdzić wiek kupującego.
  • Zamawiając alkohol przez Internet, kupujący musi aktywnie wskazać, że ma ukończone 18 lat. Sprzedający musi podać, że wiek kupującego zostanie sprawdzony przy dostawie.
  • Nieletnim nie wolno spożywać alkoholu w miejscach publicznych.
  • Osobom dorosłym dostarczającym alkohol nieletnim w miejscach publicznych grozi kara grzywny.
  • Menedżerowie w firmach cateringowych i sklepach monopolowych muszą być wpisani do Rejestru Higieny Społecznej. Wymóg ten dotyczy także np. świetlic i stołówek klubów sportowych, w których serwowany jest alkohol.
  • Telewizja i radio nie mogą nadawać reklam alkoholu w godzinach od 6:00 do 21:00.
  • Bycie pijanym w miejscach publicznych jest karalne. Podobnie jak zakłócanie porządku publicznego. Ponadto zabrania się podawania alkoholu osobie wyraźnie pijanej.
  • Kierowcy pojazdów takich jak samochody osobowe, motocykle, skutery, łodzie oraz rowerzyści mogą mieć maksymalnie 0,5 promila alkoholu we krwi.
  • Kierowcy, którzy niedawno uzyskali prawo jazdy, mogą mieć maksymalnie 0,2 promila alkoholu we krwi.
Kiedy trzeba i jak zameldować się w Holandii?2023-12-29T17:55:30+01:00

Poniżej dowiesz się, kiedy musisz zameldować się w Holandii oraz jak i gdzie to zrobić. Sposób i miejsce rejestracji zależą od tego, jak długo zamierzasz przebywać w Holandii.

Zostajesz w Holandii krócej niż 4 miesiące

Obywatele Polski korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jeśli planowany pobyt w Holandii nie przekracza 4 miesięcy, nie trzeba zgłaszać pobytu w urzędzie gminy ani w urzędzie imigracyjnym (IND). Jeśli jednak masz zamiar zostać w Holandii krócej niż 4 miesiące z zamiarem na przykład pracy lub nauki, warto zarejestrować się na pobyt czasowy jako nierezydent w jednej z 19 gmin RNI. Są to: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Haga, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland i Zwolle. Aby dokonać rejestracji, należy najpierw umówić się na spotkanie. Dokładne dane adresowe znajdziesz na stronie nederlandwereldwijd.nl.

Dzięki rejestracji zostaniesz zapisany do rejestru BRP oraz otrzymasz numer BSN. Numer ten jest potrzebny między innymi do podjęcia pracy, wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego, czy otwarcia konta w banku w Holandii.

Gdy okaże się, że twój pobyt się przedłuży, zamelduj się w urzędzie gminy, na której terenie aktualnie mieszkasz.

Zostajesz w Holandii dłużej niż 4 miesiące

Jeśli chcesz zostać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, zamelduj się w gminie, w której mieszkasz. Zrób to w urzędzie gminy w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii. Należy zameldować również wszystkich członków rodziny, którzy przybyli z tobą do Holandii. Na stronie internetowej swojego urzędu gminy znajdziesz informacje na temat sposobu umówienia spotkania oraz dokumentów, które potrzebujesz, aby zameldować się w Holandii.

Meldunek w Holandii da ci status mieszkańca (rezydenta) Holandii oraz zostaniesz wpisany do bazy BRP. Równocześnie ty i każdy członek twojej rodziny otrzymacie numer BSN. Posiadając meldunek, łatwiej jest zawrzeć umowę o ubezpieczenie zdrowotne, czy założyć konto w banku w Niderlandach.

Medunek w Holandii

Co to jest zorgverzekering?2022-05-12T13:54:00+01:00

Zorgverzekering to ubezpieczenie od kosztów leczenia w Holandii, czyli ubezpieczenie zdrowotne. Jest ono obowiązkowe. Jeśli pracujesz lub mieszkasz w Holandii, musisz wykupić ubezpieczenie zdrowotne jak najszybciej, w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii. Ubezpieczenie to pokrywa koszty podstawowej opieki zdrowotnej. Są to na przykład: wizyta u lekarza rodzinnego, wizyta w szpitalu czy wykupienie lekarstw w aptece.

Istnieją dwa rodzaje ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii:

Basisverzekering – obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,

Anvullende verzekering – nieobowiązkowe ubezpieczenie dodatkowe.

Jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii?2023-11-14T15:26:07+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii, w zależności od tego, dokąd się przeprowadzasz, czyli zmienić meldunek w Holandii.

Zmiana miejsca zamieszkania w obrębie tej samej gminy

Zgłoś nowy adres w swoim urzędzie gminy.

Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.

Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

w przypadku braku umowy najmu, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.

Po zgłoszeniu zmiany zostaniesz automatycznie wyrejestrowany ze starego adresu.

 

Przeprowadzasz się do innej gminy

Zgłoś nowy adres w urzędzie gminy, na której terenie będziesz mieszkać.

Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.

Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

w przypadku braku umowy, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.

Po zgłoszeniu zmiany gmina automatycznie wyrejestruje cię ze starego adresu.

 

Wyprowadzasz się z Holandii do Polski

Jeśli jesteś rezydentem zameldowanym w Holandii:

Zamierzasz mieszkać poza Holandią dłużej niż 8 miesięcy w ciągu roku lub wyprowadzasz się na stałe z Holandii? W takim przypadku należy wymeldować się z gminy w Holandii, w której mieszkasz. Te 8 miesięcy nie musi następować po sobie. Dotyczy to również np. sytuacji, gdy dwa razy w roku zamierzasz mieszkać poza granicami Holandii na okres pięciu miesięcy. Nie ma znaczenia, czy posiadasz swój dom w Holandii.

Zgłoś to w urzędzie gminy, w której mieszkasz.

Zrób to nie wcześniej niż 5 dni przed datą wyjazdu za granicę.

W trakcie zgłoszenia musisz podać swój nowy adres za granicą. Jeśli nie masz jeszcze stałego adresu za granicą, musisz podać swoje pierwsze miejsce zamieszkania za granicą (na przykład adres hotelu, rodziny lub znajomego).

Zostaniesz wpisany do rejestru nierezydentów.

Zachowujesz swój numer BSN. W razie ponownego przyjazdu do Holandii nie będziesz musiał występować o nowy numer BSN.

 

Jeśli jesteś tutaj tymczasowo i nie jesteś zameldowany w urzędzie gminy: nie musisz nic robić.

 

Chcesz ponownie zamieszkać w Holandii

Zamelduj się w gminie, w której mieszkasz w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii.

Warto wiedzieć:

To jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii zależy od danej gminy. Możesz to zrobić:

przez stronę internetową urzędu gminy za pomocą DigiD,

pisemnie lub

osobiście.

Po zgłoszeniu zmiany miejsca zamieszkania gmina automatycznie przekaże twoje dane do odpowiednich instancji, takich jak urząd skarbowy, fundusze emerytalne, bank ubezpieczeń społecznych (SVB) czy ubezpieczyciele zdrowotni.

Przejdź do góry