Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< maj 2030 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Kto może się starać o dodatek (zwrot) do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii?2023-04-11T10:10:24+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat tego, kto może się starać o zwrot ubezpieczenia w Holandii. Aby otrzymać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii, Ty i twój ewentualny partner zasiłkowy (toeslagpartner) musicie spełnić następujące warunki:

Masz 18 lat lub więcej

Masz 18 lat lub więcej

Możesz starać się o zwrot ubezpieczenia, czyli dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli spełniasz pozostałe warunki.

Kończysz 18 lat

Dodatek zdrowotny możesz otrzymywać od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ukończyłeś 18 lat. Od tego miesiąca bowiem musisz opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Nie masz jeszcze 18 lat

Do 18 roku życia jesteś bezpłatnie ubezpieczony od kosztów leczenia na koszt państwa. W związku z tym nie płacisz składki na ubezpieczenie zdrowotne jak również nie otrzymasz dodatku zdrowotnego. Nawet jeśli masz mniej niż 18 lat i masz dziecko, nie masz prawa do zorgtoeslag. Oboje jesteście ubezpieczeni bezpłatnie od kosztów leczenia.

 

Płacisz holenderskie ubezpieczenie zdrowotne

Mieszkasz lub pracujesz w Holandii oraz masz ukończone 18 lat? Musisz wtedy opłacać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii. Możesz otrzymać dodatek do ubezpieczenia, jeśli masz holenderskie ubezpieczenie zdrowotne i opłacasz składkę.

 

Twój dochód jest poniżej (wspólnego) progu dochodowego

Aby mieć prawo do dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego, twój roczny dochód nie może być za wysoki. Jeśli masz partnera zasiłkowego, liczą się wasze wspólne dochody: twoje i twojego partnera. Tutaj możesz obliczyć dochód podlegający ocenie jeśli chodzi o dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii (język niderlandzki): https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen.

W poniższej tabeli sprawdzisz, jakie są roczne limity dochodów brutto.

Rok Maksymalny dochód bez partnera zasiłkowego Maksymalny łączny dochód z partnerem zasiłkowym 
2023 € 38.520 € 48.224
2022 € 31.998 € 40.944
2021 € 31.138 € 39.979
2020 € 30.481 € 38.945
2019 € 29.562 € 37.885

 

Masz obywatelstwo holenderskie lub przebywasz legalnie w Holandii

 

Twój (lub wspólny) kapitał własny nie jest za wysoki

Kapitał własny to wartość twoich aktywów pomniejszona o twoje długi. To, co powinieneś, a czego nie powinieneś uwzględniać jako kapitał, jest takie samo jak w przypadku zeznania podatkowego. Tutaj wliczają się na przykład oszczędności oraz udziały, jak również dom wakacyjny w Holandii lub za granicą. Twój samochód lub dom się nie liczą. Jeśli posiadasz partnera zasiłkowego, wlicza się również jego kapitał.

Gdy twój kapitał przekracza określoną kwotę, nie będziesz mógł otrzymać dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii.

Jeśli twój kapitał jest za wysoki w dniu 1 stycznia danego roku, to nie przysługuje Ci dodatek przez cały rok.

Jeśli masz partnera zasiłkowego tylko przez część roku, nie musisz uwzględniać jego kapitału.

Poniżej znajdziesz maksymalne kwoty kapitału upoważniające do dodatku zdrowotnego:

Rok Maksymalny kapitał bez partnera zasiłkowego Maksymalny kapitał razem z partnerem zasiłkowym
2023 € 127.582 € 161.329
2022 € 120.020 € 151.767
2021 € 118.479 € 149.819
2020 € 116.613 € 147.459
2019 € 114.776 € 145.136

 

Teraz już wiesz, kto może się starać o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii. Jeśli spełniasz powyższe warunki, złóż wniosek o dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego online.

Kto może otrzymać rentę rodzinną w Holandii?2023-03-14T12:32:38+01:00

Poniżej dowiesz się, kto może otrzymać rentę rodzinną w Holandii i jakie warunki dana osoba musi spełnić, aby mieć do niej prawo.

Jako wdowa lub wdowiec z dziećmi do 18 roku życia możesz mieć prawo do renty rodzinnej. Lub jeśli jesteś niezdolny do pracy i straciłeś partnera. Dzieci mają prawo do renty rodzinnej w przypadku śmierci obojga rodziców. Obowiązują jednak dodatkowe warunki.

Zmarł twój partner

Otrzymasz rentę rodziną (Anw-uitkering), jeśli w dniu śmierci partnera:

Opiekujesz się dzieckiem poniżej 18 roku życia, które z tobą mieszka, lub

Jesteś niezdolny/a do pracy minimalnie w 45%

tylko wtedy, gdy:

Twój partner był ubezpieczony na mocy holenderskiej ustawy Anw. Z reguły każdy, kto mieszka lub pracuje w Holandii, jest ubezpieczony na mocy ustawy Anw. Są jednak wyjątki. Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie SVB również w języku polskim: https://www.svb.nl/pl/anw/co-to-jest-renta-rodzinna-anw/ubezpieczenie-na-mocy-ustawy-anw

nie osiągnąłeś jeszcze ustawowego wieku emerytalnego AOW.

Zmarł twój były partner

Aby otrzymać rentę rodzinną po zmarłym byłym partnerze, należy spełniać takie same warunki jak przy śmierci partnera oraz dodatkowo:

W dniu rozwodu oraz w chwili śmierci byłego partnera były spełnione warunki do otrzymania renty Anw, oraz

Twój były partner był zobowiązany do płacenia alimentów na Ciebie w dniu swego zgonu. Nie ma znaczenia, czy faktycznie otrzymałeś te alimenty.

To, kto może otrzymać rentę rodzinną Anw w Holandii, zależy nie tylko od powyższych warunków. Pod uwagę brane są także między innymi dochody osoby starającej się o zasiłek, jak również jej sytuacja mieszkalna.

Osoby mieszkające lub pracujące poza Holandią muszą spełnić dodatkowe warunki. Znajdziesz je w języku polskim na stronie SVB.

Oboje rodzice dziecka zmarli

Dziecko staje się sierotą, jeśli oboje rodzice dziecka zmarli. Sierota otrzyma rentę dla sierot (wezenuitkering) tylko wtedy, gdy rodzic, który zmarł jako ostatni, był ubezpieczony na podstawie Anw. Rodzic był zwykle ubezpieczony, jeśli mieszkał lub pracował w Holandii.

Dziecko do 16 roku życia nie musi spełniać żadnych dodatkowych warunków. Zmieni się to, gdy sierota skończy 16 lat. Renta dla sieroty kończy się zawsze, gdy dziecko osiągnie wiek 21 lat.

Dodatkowe warunki dla dzieci w wieku od 16 do 21 lat znajdziesz na stronie internetowej SVB w języku polskim: https://www.svb.nl/pl/anw/kiedy-przysluguje-ci-prawo-do-renty-rodzinnej-anw/dziecko-zostalo-sierota.

Czy pracodawca może mnie zwolnić w trakcie urlopu macierzyńskiego w Holandii?2024-01-03T17:24:46+01:00

Jeśli masz umowę na czas nieokreślony lub umowa nie kończy się w trakcie twojej ciąży, zazwyczaj pracodawca nie może ciebie zwolnić w następujących sytuacjach:

  • jesteś w ciąży,
  • przebywasz na urlopie macierzyńskim,
  • nie minęło jeszcze 6 tygodni od Twojego urlopu macierzyńskiego.

Gdy masz umowę na czas określony i wygasa ona w trakcie urlopu macierzyńskiego, twój pracodawca nie będzie musiał jej przedłużać. Jednak ciąża nie może być powodem, dla którego pracodawca nie przedłuży twojej umowy.

W razie zakończenia zatrudnienia dalej przebywasz na urlopie macierzyńskim, tak jak byś była zatrudniona. Twój zasiłek będzie dalej wypłacany bezpośrednio Tobie, a nie Twojemu pracodawcy.

Jak złożyć wniosek o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii?2022-05-12T13:47:46+01:00

Wniosek o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii możesz złożyć przez internet. Poniżej znajdziesz instrukcję jak krok po kroku złożyć wniosek o dodatek do ubezpieczenia przez Mijn Toeslagen.

1. Zaloguj się na Mijn toeslagen za pomocą DigiD.

2. W lewym górnym roku na Mijn toeslagen znajdziesz przegląd wszystkich zasiłków.

3. Kliknij „Aanvragen” przy „Zorgtoeslag”.

4. Odpowiedz na pytania. Niektóre dane są już dla ciebie wypełnione. Po wypełnieniu informacji na danej stronie kliknij „Akkoord”.

5. Po wypełnieniu wszystkich danych wyślij wniosek o zasiłek zdrowotny klikając „Akkoord en verzenden”.

6. Zazwyczaj w ciągu 5 tygodni od złożenia wniosku otrzymasz list oraz wiadomość w Berichtenbox na MijnOverheid z informacją o wysokości zasiłku zdrowotnego.

 

Jeśli obawiasz się, że sam nie dasz rady lub nie wiesz jak złożyć wniosek o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii, poproś o pomoc kogoś znajomego, udaj się do twojej gminy lub urzędu skarbowego albo jednej z organizacji, których adresy znajdziesz tutaj.

Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka?2023-09-20T16:34:34+01:00

Poniżej dowiesz się jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka w gminie w Holandii.

Jeśli dziecko urodziło się w Holandii, potrzebujesz następujące dokumenty:

ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;

ważny dowód tożsamości matki;

imię, nazwisko, datę i godzinę urodzenia dziecka. W tym celu możesz przynieść powiadomienie o urodzeniu ze szpitala lub od położnej (na którym jest również imię i nazwisko matki). Posiadanie powiadomienia o urodzeniu nie jest obowiązkowe, możesz również podać te informacje samodzielnie;

jeżeli dziecko zostało już uznane przed urodzeniem: kopię świadectwa uznania;

potwierdzenie wyboru nazwiska dziecka, jeśli takie posiadasz;

książeczkę ślubną lub partnerską, jeśli taką posiadasz. Urzędnik dopisze w niej Twoje dziecko (nie jest to obowiązkowe).

 

Jeśli dziecko urodziło się w Polsce, a ty mieszkasz w Holandii i jesteś już zameldowany w swojej gminie w Holandii potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;

wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia dziecka wydany przez właściwy urząd stanu cywilnego w Polsce.

 

Pamiętaj jednak, że każda gmina może wymagać innych dokumentów. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy lub zadzwoń i zapytaj, jakie dokumenty są wymagane w twojej sytuacji do zgłoszenia urodzenia dziecka w Holandii.

Przejdź do góry