Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< marzec 2034 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Gdzie mogę zalogować się przez DigiD?2023-03-28T16:23:01+01:00

Poniżej sprawdzisz, gdzie możesz zalogować się przy użyciu DigiD. Za jego pośrednictwem różne organizacje sprawdzają kim jesteś. Jeśli chcesz przeglądać, zmienić swoje dane lub załatwić sprawę przez internet, musisz zalogować się przy pomocy DigiD. Używają go urzędy, jak również organizacje wykonujące zadania urzędowe. Są to między innymi:

  • Organizacje rządowe, takie jak UWV, SVB czy Urząd Skarbowy,
  • Gminy i Prowincje,
  • Szpitale, kliniki, apteki, a także ubezpieczyciele zdrowotni.
Jak założyć DigiD bez meldunku i z meldunkiem w Holandii?2023-03-28T17:03:22+01:00

Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.

1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?

Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.

 

Wniosek o DigiD za pomocą formularza

Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:

  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Geboortedatum (data urodzenia)
  • Postcode (kod pocztowy)
  • Huisnummer (numer domu)
  • Gebruikersnaam (wybierz login)
  • Wachtwoord (wybierz hasło)
  • Telefoonnummer (numer telefonu) i email

Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.

W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.

Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.

Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.

 

Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon

Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.

Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:

  1. Pobierz aplikację DigiD,
  2. Kliknij „Activeren”,
  3. Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
  4. Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
  5. Kliknij „DigiD aanvragen”,
  6. Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
  7. Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
  8. Wprowadź swój adres e-mail,
  9. ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.

W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.

Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:

  1. Otwórz aplikację DigiD,
  2. Kliknij „Activeren”,
  3. Wpisz kod aktywacyjny.

Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.

2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?

DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:

  • masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
  • masz ważny paszport lub dowód osobisty,
  • posiadasz burgerservicenummer (BSN),
  • jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
  • posiadasz numer telefonu i adres e-mail.

Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.

Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.

Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.

Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.

Jak starać się o urlop macierzyński i zasiłek macierzyński w Holandii?2024-01-03T17:02:14+01:00

To jak starać się o urlop macierzyński i zasiłek macierzyński w Holandii, zależy od twojej sytuacji.

Jesteś zatrudniona

Jeśli pracujesz i jesteś w ciąży, poinformuj o tym swojego pracodawcę. Zrób to nie później niż 3 tygodnie przed planowaną pójściem na urlop macierzyński. Najlepiej zgłosić to jak najwcześniej. Dzięki temu Ty i Twój pracodawca nadal będziecie mieli czas na uzgodnienie szczegółów Twojej nieobecności.

Twój pracodawca może poprosić cię o zwangerschapsverklaring. Jest to oświadczenie Twojego lekarza rodzinnego, ginekologa lub położnej stwierdzające, że jesteś w ciąży i kiedy przypada termin porodu. Zachowaj to oświadczenie w swojej administracji. W razie kontroli, UWV może o nie poprosić do 1 roku od daty zakończenia zasiłku macierzyńskiego.

Twój pracodawca w twoim imieniu złoży wniosek o zasiłek macierzyński (WAZO-uitkering) w UWV w Holandii. Zrobi to maksymalnie na 4 i minimum 2 tygodnie przed datą rozpoczęcia Twojego urlopu macierzyńskiego. Możesz uzgodnić z pracodawcą, komu będzie wypłacane świadczenie. Zazwyczaj zasiłek jest wypłacany przez UWV pracodawcy, a ten dalej wypłaca ci pensję. Czasami wygodniej jest, jeśli UWV przekaże świadczenie bezpośrednio Tobie. Na przykład, jeśli Twoje zatrudnienie zakończy się w trakcie Twojego urlopu macierzyńskiego. Wtedy UWV wypłaca zasiłek raz w tygodniu bezpośrednio na Twoje konto.

Pobierasz zasiłek z UWV

Jeśli jesteś w ciąży i pobierasz zasiłek dla bezrobotnych (WW-uitkering), zasiłek chorobowy (Ziektewet-uitkering) lub loongerelateerde uitkering (WGA) masz prawo do urlopu macierzyńskiego i zasiłku macierzyńskiego w Holandii. Dotyczy to również następujących sytuacji:

  • Jesteś dobrowolnie ubezpieczona na mocy ustawy o zasiłkach chorobowych;
  • Termin porodu przypada w ciągu 10 tygodni od zakończenia pobierania zasiłku dla bezrobotnych lub zasiłku chorobowego;
  • Twoja umowa o pracę tymczasową wygasa, a termin porodu przy pada w ciągu 10 tygodni od zakończenia zatrudnienia;
  • Zostaniesz zwolniona, a termin porodu przy pada w ciągu 10 tygodni od zakończenia zatrudnienia;
  • Zwalniasz się z pracy, a termin porodu przy pada w ciągu 10 tygodni od zakończenia zatrudnienia.

Jeżeli pobierasz zasiłek WAO, Wajong, IVA, dodatek do wynagrodzenia lub świadczenie uzupełniające (WGA), Twoje świadczenie będzie kontynuowane na normalnych zasadach. Nie będziesz wówczas otrzymywać oddzielnego zasiłku macierzyńskiego.

To, jak starać się o urlop i zasiłek macierzyński w Holandii w UWV, zależy od rodzaju świadczenia, które pobierasz:

  • zasiłek dla bezrobotnych:

Wniosek o zasiłek macierzyński możesz złożyć przez Mijn UWV.

  • inne świadczenie:

O wniosek o zasiłek macierzyński w Holandii można ubiegać się wyłącznie telefonicznie (UWV Telefoon Werknemers), od 4 tygodnia przed pierwszym dniem urlopu macierzyńskiego. W trakcie rozmowy należy poprosić o formularz 'Aanvraag WAZO-uitkering’, w którym należy podać termin porodu i dzień rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego. Następnie należy go wysłać do UWV. Nie trzeba wysyłać zaświadczenia o ciąży (zwangerschapsverklaring). Należy jednak je zachować w razie kontroli UWV do 1 roku po zakończeniu wypłaty świadczenia.

Prowadzisz własną działalność gospodarczą

O świadczenie ZEZ możesz poprosić przez Mijn UWV w zakładce Zwangerschapsuitkering, poprzez podanie wymaganych informacji. Wniosek złóż nie później niż 2 tygodnie przed urlopem macierzyńskim. Możesz również złożyć wniosek do 1 roku wstecz. Wówczas możesz otrzymać niższe świadczenie.

 

Status wniosku możesz sprawdzić na stronie Mijn UWV. Znajdziesz tam między innymi:

  • datę, kiedy UWV otrzymało wniosek o zasiłek;
  • przewidywany termin, w którym UWV poinformuje Cię, czy otrzymasz zasiłek macierzyński;
  • przewidywaną datę rozpoczęcia świadczenia.

W ciągu 4 tygodni od rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego otrzymasz pismo od UWV z decyzją o przyznaniu świadczenia. Twój pracodawca otrzyma kopię tego dokumentu. Pamiętaj, że od momentu złożenia wniosku o świadczenia z UWV masz szereg obowiązków.

Jakie zmiany trzeba zgłaszać pobierając zorgtoeslag?2022-05-12T13:47:37+01:00

Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie zmiany trzeba zgłaszać pobierając zorgtoeslag.

Jeśli otrzymujesz dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego i coś zmieni się w twojej sytuacji życiowej, może to wpłynąć na jego wysokość. Na przykład, jeśli zmienią się twoje dochody lub zawrzesz małżeństwo. Możesz otrzymać więcej zasiłku, mniej lub też wcale. Takie zmiany należy zgłosić w ciągu 4 tygodni. Niektóre zmiany są automatycznie przekazywane do Belastingdinst (Urząd skarbowy), a niektóre musisz sam zgłosić przez Mijn toeslagen. Jeśli tego nie zrobisz, może okazać się, że otrzymałeś za dużo zasiłku i będziesz musiał go potem zwracać.

Ważne: Zgłoś zmiany jak najszybciej. W przeciwnym razie może się okazać, że będziesz musiał zwracać nadpłacony dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.

Poniżej znajdziesz najważniejsze zmiany, jakie mają wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego.

Zawarcie małżeństwa lub rozwód – jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się w Holandii, gmina sama zgłosi to do Belastingdinst. Jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się poza Holandią, należy to zgłosić w gminie, w której mieszkasz. Ona zaś przekażą tę informację Belastindinst.

Śmierć partnera zasiłkowego – jeśli twój partner zmarł, nie musisz tego zgłaszać Belastingowi. Zrobi to gmina, w której zgłosiłeś śmierć partnera.

Zmiana w dochodach – jeśli na przykład zmieniłeś pracę lub zmieniło się twoje wynagrodzenie, zgłoś to przez Mijn toeslagen. Dotyczy to rownież twojego partnera zasiłkowego, jeśli go posiadasz. Wykorzystując specjalne narzędzie do obliczania dochodów, podaj spodziewaną kwotę dochodów za dany rok. Pamiętaj, że lepiej jest oszacować swoje dochody wyżej niż za nisko. Jeśli podasz za niskie dochody, może pojawić się ryzyko, że będziesz musiał zwracać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.

Zmiany w wysokości (wspólnego) kapitału własnego – jeśli na przykład zaoszczędziłeś więcej pieniędzy lub kupiłeś dom wakacyjny, zgłoś to przez Mijn toeslagen.

Narodziny lub adopcja dziecka – jeśli dziecko urodziło się w Holandii, narodziny dziecka zostaną zgłoszone przez gminę.

Emigracja z Holandii – jeśli wyprowadzasz się Holandii, zgłoś to w gminie, której mieszkasz i podaj swój nowy adres. Gmina zaś przekaże tę informację do Belastingdinst.

Kupno domu – jeśli kupujesz dom z partnerem, staje się on twoim partnerem zasiłkowym. Jeśli jesteście już partnerami zasiłkowymi, nie musisz tego zgłaszać. Jeśli jednak stajecie się dopiero partnerami zasiłkowymi, zgłoś to przez Mijn toeslagen.

Brak ubezpieczenia zdrowotnego – jeśli nie posiadasz już ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to na Mijn toeslagen poprzez „Toeslag stoppen”.

Od ilu lat można kupić alkohol w Holandii?2023-09-21T10:22:31+01:00

Mieszkając lub przyjeżdżając tutaj na wakacje, ważne jest wiedzieć, od ilu lat można kupić alkohol w Holandii. Aby kupić alkohol w Holandii, musisz mieć ukończone 18 lat. Poniżej tego wieku kupowanie lub spożywanie alkoholu w miejscach publicznych jest karalne. Możesz wtedy otrzymać karę grzywny.

Gdy chcesz kupić alkohol, zabierz ze sobą ważny dokument tożsamości. Alkohol możesz kupować tylko wtedy, gdy udowodnisz, że masz ukończone 18 lat. Gdy jako nieletni wyjdziesz ze sklepu z napojem alkoholowym, grozi Ci kara grzywny.

Jeśli nie masz jeszcze 18 lat, noszenie przy sobie otwartych napojów zawierających alkohol w miejscach publicznych, takich jak centrum handlowe lub kantyna sportowa, jest przestępstwem. Grozi Ci wówczas kara pracy społecznej lub kara grzywny:

  • 50 euro dla nieletnich poniżej 16 roku życia;
  • 100 euro dla nieletnich w wieku 16 i 17 lat.

Ponieważ młodzi ludzie często otrzymują alkohol od dorosłych przyjaciół lub rodziny, stało się to karalnym przestępstwem. Oznacza to, że dorośli podlegają karze, jeżeli dostarczają napoje alkoholowe nieletnim w miejscach powszechnie dostępnych, np. w placówkach gastronomicznych czy podczas festiwali. Przyjaciele, rodzice lub inne osoby dorosłe, które przekażą alkohol nieletniemu w barze, na festiwalu lub w innym miejscu publicznym, ryzykują karą grzywny w wysokości 100 euro.

Przejdź do góry