Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Dzieci również muszą posiadać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii. Dziecko należy zgłosić do ubezpieczyciela zdrowotnego w ciągu 4 miesięcy od urodzenia. Za dzieci do 18 roku życia nie płacisz składek za podstawowe ubezpieczenie zdrowotne. Również w przypadku dzieci nie obowiązuje eigen risico. Składkę za dziecko zaczniesz opłacać od pierwszego miesiące po skończeniu przez nie 18 lat.
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak uznać ojcostwo dziecka w Holandii.
Uznający dziecko musi to zrobić osobiście w jednej z gmin w Holandii.
Jeżeli dziecko ma mniej niż 12 lat lub jest to dziecko jeszcze nienarodzone, matka dziecka musi wyrazić zgodę na uznanie rodzicielstwa.
Gdy dziecko jest w wieku od 12 do 16 lat, matka oraz samo dziecko muszą wyrazić zgodę na uznanie ojcostwa.
Jeśli dziecko ma 16 lat lub więcej, do uznania ojcostwa potrzebna jest tylko zgoda dziecka. Dziecko musi być wtedy obecne przy uznaniu, ponieważ musi ono osobiście zadeklarować jakie nazwisko będzie nosiło.
Jeśli chcesz, aby dziecko do 16 lat lub dziecko jeszcze nienarodzone otrzymało nazwisko osoby uznającej, matka dziecka musi być obecna przy uznaniu ojcostwa pierwszego dziecka w celu wybrania nazwiska dziecka. Wybór nazwiska może być dokonany tylko dla pierwszego dziecka i obowiązuje również dla kolejnych dzieci tych samych rodziców.
Jeśli chcesz, aby dziecko otrzymało nazwisko matki, nie musi być ona obecna przy uznaniu. Może ona wtedy wypełnić formularz Formulier Toestemming tot erkenning vóór de geboorte (Zgoda na uznanie dziecka przed urodzeniem) dla dziecka jeszcze nienarodzonego lub Formulier Toestemming van de moeder voor erkenning (Formularz zgody matki na uznanie dziecka) i przekazać go osobie, która uznaje dziecko.
Jeżeli jedno lub oboje rodziców nie są zarejestrowani w bazie danych osobowych (BRP) w danej gminie, musi ona najpierw sprawdzić ich dane osobowe w gminie, w której rodzic(e) jest(są) zameldowany(i).
Jeżeli po uznaniu pierwszego dziecka osoba uznająca chce uznać kolejne dzieci, wówczas wystarczy, że matka dziecka wyrazi na to pisemną zgodę. Dzieci te otrzymają to samo nazwisko, co pierwsze dziecko.
Jeśli wszystkie warunki uznania ojcostwa będą spełnione, natychmiast sporządzany zostanie akt uznania dziecka. Odpis aktu uznania dziecka nienarodzonego należy mieć przy sobie podczas zgłoszenia narodzin dziecka.
Anvullende verzekering to dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne od kosztów opieki medycznej niezawartej w pakiecie podstawowym. Jest to ubezpieczenie nieobowiązkowe. Dodatkowe ubezpieczenie pokrywa koszty lub część kosztów opieki medycznej takich jak:
- dodatkowa fizjoterapia,
- dentysta lub ortodonta,
- medycyna alternatywna,
- okulary i soczewki kontaktowe.
Dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne możesz wykupić u innego ubezpieczyciela niż ubezpieczenie podstawowego. Czyli ubezpieczenie podstawowe możesz mieć u jednego ubezpieczyciela, a ubezpieczenie dobrowolne u innego.
Przy ubezpieczeniu dodatkowym nie obowiązuje eigen risico.
Ubezpieczyciel może zastosować okres oczekiwania na dodatkowe ubezpieczenie. Jesteś wtedy już ubezpieczony, ale nie otrzymasz jeszcze zwrotu niektórych kosztów. Na przykład, jeśli chcesz sprawić sobie nową koronkę u dentysty, ubezpieczyciel możesz zastrzec, że aby otrzymać zwrot kosztów, możesz to zrobić dopiero po 6 miesiącach od zawarcia ubezpieczenia.
Poniżej dowiesz się, kiedy musisz zameldować się w Holandii oraz jak i gdzie to zrobić. Sposób i miejsce rejestracji zależą od tego, jak długo zamierzasz przebywać w Holandii.
Zostajesz w Holandii krócej niż 4 miesiące
Obywatele Polski korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jeśli planowany pobyt w Holandii nie przekracza 4 miesięcy, nie trzeba zgłaszać pobytu w urzędzie gminy ani w urzędzie imigracyjnym (IND). Jeśli jednak masz zamiar zostać w Holandii krócej niż 4 miesiące z zamiarem na przykład pracy lub nauki, warto zarejestrować się na pobyt czasowy jako nierezydent w jednej z 19 gmin RNI. Są to: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Haga, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland i Zwolle. Aby dokonać rejestracji, należy najpierw umówić się na spotkanie. Dokładne dane adresowe znajdziesz na stronie nederlandwereldwijd.nl.
Dzięki rejestracji zostaniesz zapisany do rejestru BRP oraz otrzymasz numer BSN. Numer ten jest potrzebny między innymi do podjęcia pracy, wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego, czy otwarcia konta w banku w Holandii.
Gdy okaże się, że twój pobyt się przedłuży, zamelduj się w urzędzie gminy, na której terenie aktualnie mieszkasz.
Zostajesz w Holandii dłużej niż 4 miesiące
Jeśli chcesz zostać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, zamelduj się w gminie, w której mieszkasz. Zrób to w urzędzie gminy w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii. Należy zameldować również wszystkich członków rodziny, którzy przybyli z tobą do Holandii. Na stronie internetowej swojego urzędu gminy znajdziesz informacje na temat sposobu umówienia spotkania oraz dokumentów, które potrzebujesz, aby zameldować się w Holandii.
Meldunek w Holandii da ci status mieszkańca (rezydenta) Holandii oraz zostaniesz wpisany do bazy BRP. Równocześnie ty i każdy członek twojej rodziny otrzymacie numer BSN. Posiadając meldunek, łatwiej jest zawrzeć umowę o ubezpieczenie zdrowotne, czy założyć konto w banku w Niderlandach.
Zasiłek rodzinny na dziecko jest wypłacany w Holandii co kwartał, po zakończeniu danego kwartału. To kiedy jest wypłacany zasiłek rodzinny po raz pierwszy na nowonarodzone dziecko, zależy od daty urodzenia twojego dziecka.
Terminy wypłaty zasiłku na dziecko przez SVB w roku 2024:
- 2 kwietnia 2024 r. (wypłata za pierwszy kwartał)
- 1 lipca 2024 r. (wypłata za drugi kwartał)
- 1 października 2024 r. (wypłata za trzeci kwartał)
- 2 stycznia 2025 r. (wypłata za czwarty kwartał).