Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< marzec 2028 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Kiedy przysługuje mi urlop okolicznościowy w Holandii?2024-08-08T15:58:24+01:00

Zazwyczaj możesz wnioskować o urlop okolicznościowy ze względu na sytuację rodzinną lub ze względu na szczególne wydarzenie. Mogą to być między innymi:

  • śmierć członka rodziny;
  • ślub twój lub członka rodziny oraz rejestracja związku partnerskiego;
  • przeprowadzka;
  • egzamin;
  • wizyta u lekarza;

Aby dowiedzieć się czy i kiedy przysługuje tobie urlop okolicznościowy, sprawdź swój Układ zbiorowy pracy (CAO), umowę o pracę lub regulamin zakładu pracy.

Przykładowo, jeśli pracujesz przez agencję pracy tymczasowej, która podlega pod ABU CAO, twój urlop okolicznościowy w Holandii wygląda następująco:

Okoliczność Ilość dni wolnych
Zgłoszenie w gminie zamiaru zawarcia związku małżeńskiego 1 dzień
Twój ślub lub rejestracja związku partnerskiego 2 dni
Ślub lub rejestracja związku partnerskiego twojego dziecka,
wnuka/wnuczki, brata/siostry lub rodziców
1 dzień
Śmierć partnera/partnerki lub dziecka Od dnia zgonu do dnia pogrzebu
Śmierć brata lub siostry, rodziców, dziadków lub wnuka/
wnuczki
1 dzień + dzień pogrzebu, chyba że pracownik tymczasowy jest odpowiedzialny za organizację pogrzebu, wtedy przysługuje mu urlop od dnia zgonu do dnia pogrzebu
Rocznica ślubu po 12,5 roku, 25 latach i 40 latach małżeństwa 1 dzień
25. i 40. rocznica pracy 1 dzień
25., 40., 50., 60. i 70. rocznica ślubu rodziców i dziadków 1 dzień
Przystąpienia do egzaminu (zawodowego), w celu uzyskania
uznanego dyplomu
1 dzień

Zdarzyło się coś niespodziewanego? Musisz na przykład odebrać chore dziecko ze szkoły, w domu pękła rura lub masz umówioną wizytę u lekarza w godzinach pracy? Sprawdź swoje CAO. W takich niespodziewanych sytuacjach masz prawo do krótkiego urlopu w razie nagłych wypadków „calamiteitenverlof” zwanego również „kort verzuimverlof”.

Co to jest zorgverzekering?2022-05-12T13:54:00+01:00

Zorgverzekering to ubezpieczenie od kosztów leczenia w Holandii, czyli ubezpieczenie zdrowotne. Jest ono obowiązkowe. Jeśli pracujesz lub mieszkasz w Holandii, musisz wykupić ubezpieczenie zdrowotne jak najszybciej, w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii. Ubezpieczenie to pokrywa koszty podstawowej opieki zdrowotnej. Są to na przykład: wizyta u lekarza rodzinnego, wizyta w szpitalu czy wykupienie lekarstw w aptece.

Istnieją dwa rodzaje ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii:

Basisverzekering – obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,

Anvullende verzekering – nieobowiązkowe ubezpieczenie dodatkowe.

Jak ubiegać się o rentę rodzinną w Holandii?2023-03-14T14:04:00+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak ubiegać się o rentę rodzinną Anw lub rentę rodzinną dla sierot w Holandii.

Jeśli twój współmałżonek lub zarejestrowany partner zmarł w Holandii, w ciągu 2 tygodni otrzymasz od SVB list z informacją o rencie rodzinnej. To pismo zawiera formularz, z którego można skorzystać, aby ubiegać się o rentę Anw.

Jak ubiegać się o rentę rodzinną Anw w Holandii – Nabestaandenuitkering (Anw-uitkering) przez internet?

1. Najpierw sprawdź, czy należy ci się renta rodzinna. Odpowiedz na kilka pytań na stronie SVB i dowiedz się, czy możesz otrzymać świadczenie.

2. Jeśli okaże się, że renta ci się należy, przygotuj następujące dokumenty przed złożeniem wniosku:

Informacje o dochodach, jeśli je posiadasz;

Numer rachunku bankowego;

Jeśli twój zmarły partner mieszkał lub pracował poza Holandią, przygotuj informacje dotyczące jego pobytu i pracy w tym okresie;

Czasami musisz dołączyć kilka dokumentów. Jeśli nie masz teraz pod ręką tych dokumentów, możesz je przesłać drogą cyfrową lub wysłać pocztą później. Dołączone pliki razem nie mogą przekraczać 8 MB.

3. Zaloguj się w serwisie Moje SVB za pomocą DigiD i złóż wniosek o rentę Anw online.

4. Nie możesz złożyć wniosku online? Skontaktuj się z SVB, a zostanie ci wysłany papierowy formularz zgłoszeniowy. Jeśli twój współmałżonek lub zarejestrowany partner zmarł w Holandii, w ciągu 2 tygodni otrzymasz od SVB list z informacją o rencie rodzinnej. To pismo zawiera formularz, z którego można skorzystać, aby ubiegać się o rentę Anw.

Jak ubiegać się rentę rodzinną dla sierot (wezenuitkering)?

Nie ma możliwości ubiegania się o rentę dla sierot przez Internet. Skontaktuj się z Sociale Verzekeringsbank, aby otrzymać formularz papierowy. Jeśli sierota ma mniej niż 18 lat, wniosek może złożyć opiekun dziecka. Sierota w wieku 18 lat lub starsza może wnioskować o rentę rodzinną samodzielnie.

Jak ubiegać się rentę rodzinną w Holandii mieszkając w Polsce?

Mieszkając w Polsce, wniosek o rentę rodzinną z Holandii możesz złożyć w instytucji do spraw ubezpieczeń społecznych:

W kraju zamieszkania, czyli w tym wypadku w Polsce. Wniosek o przyznanie renty rodzinnej z zagranicy możesz złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Więcej informacji znajdziesz na stronie ZUS.

W kraju, w którym Twój partner był po raz ostatni ubezpieczony.

Jednak SVB radzi, aby zrobić to w kraju swojego miejsca zamieszkania.

Jak znaleźć lekarza, aptekę i szpital w Holandii?2023-12-21T12:17:33+01:00

Oto niektóre sposoby na to, jak znaleźć lekarza, aptekę i szpital w Holandii.

Google – wystarczy, że wpiszesz dane hasło w wyszukiwarce Google i zostaną wyświetlone adresy najbliższych lekarzy, aptek czy szpitali. Wpisz holenderską nazwę lekarza, którego szukasz. Na przykład dla lekarza rodzinnego będzie to huisarts, kardiolog – cardioloog, ginekolog – gynaecoloog, czy fizjoterapeuta – fysiotherapeut. W ten sam sposób znajdziesz najbliższą aptekę – apotheek lub szpital – ziekenhuis. Możesz również spróbować wyszukać dostawców usług medycznych mówiących po polsku. Spróbuj wtedy w ten sam sposób znaleźć interesującego cię lekarza, wpisując poprostu jego polską nazwę w google.

Zorgkaartnederland.nl – jest to wyszukiwarka wszystkich dostawców usług medycznych w Holandii. Tutaj znajdziesz lekarzy wszystkich specjalizacji, apteki i szpitale. Aby znaleźć lekarza, aptekę lub szpital w Holandii, wystarczy, że wpiszesz nazwę lekarza, którego szukasz lub swój kod pocztowy.

Kiesuwhuisarts.nl – wyszukiwarka lekarzy rodzinnych. Wpisz kod pocztowy lub miejscowość, w której mieszkasz, a wyświetlą ci się adresy najbliższych przychodni.

Ziekenhuischeck.nl – tutaj możesz sprawdzić swój wybrany szpital pod względem jakości usług i porównać go z innymi szpitalami.

Czy muszę zgłosić datę porodu w trakcie pobierania zasiłku macierzyńskiego w Holandii?2024-05-13T13:19:47+01:00

Po porodzie należy zgłosić urodzenie dziecka w urzędzie gminy, w której się ono urodziło w Holandii. Przez rejestrację dziecka w bazie danych osobowych BRP, ta informacja zostanie przekazana również do UWV. Nie musisz więc informować UWV o porodzie. Należy jednak poinformować o tym fakcie pracodawcę. Pracodawca zgłasza UWV datę porodu w następujących przypadkach:

  • gdy mieszkasz za granicą,
  • gdy urodziłaś dziecko przed rozpoczęciem urlopu macierzyńskiego.

W tych samych przypadkach należy powiadomić UWV, jeśli otrzymujesz zasiłek bezpośrednio od UWV lub jesteś osobą prowadzącą działalność gospodarczą. Możesz to zrobić telefonicznie dzwoniąc na UWV Telefoon Werknemers.

Jeśli przebywasz za granicą i tam urodziłaś, musisz wysłać międzynarodowy wypis z aktu urodzenia dziecka z własnym numerem BSN na adres:

UWV Afdeling Ziektewet
Postbus 57015
1040 CT Amsterdam
Nederland

Przejdź do góry