Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Poniżej sprawdzisz, gdzie możesz zalogować się przy użyciu DigiD. Za jego pośrednictwem różne organizacje sprawdzają kim jesteś. Jeśli chcesz przeglądać, zmienić swoje dane lub załatwić sprawę przez internet, musisz zalogować się przy pomocy DigiD. Używają go urzędy, jak również organizacje wykonujące zadania urzędowe. Są to między innymi:
- Organizacje rządowe, takie jak UWV, SVB czy Urząd Skarbowy,
- Gminy i Prowincje,
- Szpitale, kliniki, apteki, a także ubezpieczyciele zdrowotni.
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie zmiany trzeba zgłaszać pobierając zorgtoeslag.
Jeśli otrzymujesz dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego i coś zmieni się w twojej sytuacji życiowej, może to wpłynąć na jego wysokość. Na przykład, jeśli zmienią się twoje dochody lub zawrzesz małżeństwo. Możesz otrzymać więcej zasiłku, mniej lub też wcale. Takie zmiany należy zgłosić w ciągu 4 tygodni. Niektóre zmiany są automatycznie przekazywane do Belastingdinst (Urząd skarbowy), a niektóre musisz sam zgłosić przez Mijn toeslagen. Jeśli tego nie zrobisz, może okazać się, że otrzymałeś za dużo zasiłku i będziesz musiał go potem zwracać.
Ważne: Zgłoś zmiany jak najszybciej. W przeciwnym razie może się okazać, że będziesz musiał zwracać nadpłacony dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.
Poniżej znajdziesz najważniejsze zmiany, jakie mają wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego.
Zawarcie małżeństwa lub rozwód – jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się w Holandii, gmina sama zgłosi to do Belastingdinst. Jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się poza Holandią, należy to zgłosić w gminie, w której mieszkasz. Ona zaś przekażą tę informację Belastindinst.
Śmierć partnera zasiłkowego – jeśli twój partner zmarł, nie musisz tego zgłaszać Belastingowi. Zrobi to gmina, w której zgłosiłeś śmierć partnera.
Zmiana w dochodach – jeśli na przykład zmieniłeś pracę lub zmieniło się twoje wynagrodzenie, zgłoś to przez Mijn toeslagen. Dotyczy to rownież twojego partnera zasiłkowego, jeśli go posiadasz. Wykorzystując specjalne narzędzie do obliczania dochodów, podaj spodziewaną kwotę dochodów za dany rok. Pamiętaj, że lepiej jest oszacować swoje dochody wyżej niż za nisko. Jeśli podasz za niskie dochody, może pojawić się ryzyko, że będziesz musiał zwracać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.
Zmiany w wysokości (wspólnego) kapitału własnego – jeśli na przykład zaoszczędziłeś więcej pieniędzy lub kupiłeś dom wakacyjny, zgłoś to przez Mijn toeslagen.
Narodziny lub adopcja dziecka – jeśli dziecko urodziło się w Holandii, narodziny dziecka zostaną zgłoszone przez gminę.
Emigracja z Holandii – jeśli wyprowadzasz się Holandii, zgłoś to w gminie, której mieszkasz i podaj swój nowy adres. Gmina zaś przekaże tę informację do Belastingdinst.
Kupno domu – jeśli kupujesz dom z partnerem, staje się on twoim partnerem zasiłkowym. Jeśli jesteście już partnerami zasiłkowymi, nie musisz tego zgłaszać. Jeśli jednak stajecie się dopiero partnerami zasiłkowymi, zgłoś to przez Mijn toeslagen.
Brak ubezpieczenia zdrowotnego – jeśli nie posiadasz już ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to na Mijn toeslagen poprzez „Toeslag stoppen”.
Wniosek o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii możesz złożyć przez internet. Poniżej znajdziesz instrukcję jak krok po kroku złożyć wniosek o dodatek do ubezpieczenia przez Mijn Toeslagen.
1. Zaloguj się na Mijn toeslagen za pomocą DigiD.
2. W lewym górnym roku na Mijn toeslagen znajdziesz przegląd wszystkich zasiłków.
3. Kliknij „Aanvragen” przy „Zorgtoeslag”.
4. Odpowiedz na pytania. Niektóre dane są już dla ciebie wypełnione. Po wypełnieniu informacji na danej stronie kliknij „Akkoord”.
5. Po wypełnieniu wszystkich danych wyślij wniosek o zasiłek zdrowotny klikając „Akkoord en verzenden”.
6. Zazwyczaj w ciągu 5 tygodni od złożenia wniosku otrzymasz list oraz wiadomość w Berichtenbox na MijnOverheid z informacją o wysokości zasiłku zdrowotnego.
Jeśli obawiasz się, że sam nie dasz rady lub nie wiesz jak złożyć wniosek o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii, poproś o pomoc kogoś znajomego, udaj się do twojej gminy lub urzędu skarbowego albo jednej z organizacji, których adresy znajdziesz tutaj.
W Holandii Istnieją 2 rodzaje układów zbiorowych pracy (CAO):
- Branżowy układ zbiorowy pracy
Jest to układ zbiorowy obowiązujący w obrębie danego sektora. Branżowy CAO zawierany jest pomiędzy 1 lub większą liczbą pracodawców lub organizacji pracodawców a 1 lub większą liczbą organizacji pracowniczych. Układ zbiorowy pracy dotyczy wyłącznie firm i pracowników reprezentowanych przez strony, które zawarły układ zbiorowy pracy. - Zakładowy układ zbiorowy pracy
Niniejsza umowa zbiorowa obowiązuje w obrębie przedsiębiorstwa. Zakładowy układ zbiorowy pracy zawierany jest pomiędzy pracodawcą a jedną lub większą liczbą organizacji pracowniczych.
Dzieci również muszą posiadać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii. Dziecko należy zgłosić do ubezpieczyciela zdrowotnego w ciągu 4 miesięcy od urodzenia. Za dzieci do 18 roku życia nie płacisz składek za podstawowe ubezpieczenie zdrowotne. Również w przypadku dzieci nie obowiązuje eigen risico. Składkę za dziecko zaczniesz opłacać od pierwszego miesiące po skończeniu przez nie 18 lat.