Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< marzec 2028 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Ile wynosi dodatek do rodzinnego na dziecko w Holandii?2023-04-04T18:43:39+01:00

To ile wynosi dodatek do rodzinnego na dziecko w Holandii, czyli kindgebonden budget, zależy od kilku rzeczy:

Wysokość twoich lub waszych wspólnych dochodów – im mniejsze są dochody, tym większy jest dodatek na dziecko. Jeśli dochody w danym roku będą za wysokie, nie otrzymasz prawa do dodatku.

Wysokość posiadanego kapitału – aby otrzymać dodatek do rodzinnego, posiadany kapitał na dzień 1 stycznia danego roku nie może być za wysoki.

Maksymalna wysokość kapitału
 Rok  Bez partnera  Z partnerem
2023 € 127.582 € 161.329
2022 € 120.020 € 151.767
2021 € 118.479 € 149.819
2020 € 116.613 € 147.459
2019 € 114.776 € 145.136

Ilość posiadanych dzieci.

Rodzice samotnie wychowujący dzieci otrzymają więcej dodatku.

Kingebonden budget jest wyższy na dzieci w wieku od 12 do 16 lat.

Jeśli mieszkacie w Holandii, możesz skorzystać ze specjalnego kalkulatora, aby obliczyć ile wynosi dodatek do rodzinnego na dziecko w Holandii w twojej sytuacji.

Jeśli w trakcie pobierania dodatku zaczniesz więcej zarabiać lub twój kapitał się powiększy, pamiętaj zgłosić to przez Mijn Toeslagen -> Wijziging doorgeven -> Inkomen en vermogen. Jeśli nie zgłosisz zmiany, w związku z tym, że wysokość dodatku zależna jest od powyższych warunków, może okazać się, że otrzymujesz zbyt duży dodatek. W konsekwencji będziesz musiał zwracać nadpłaconą kwotę otrzymanego dodatku.

Czy stracę prawo jazdy za jazdę na rowerze pod wpływem alkoholu w Holandii?2023-09-22T14:50:41+01:00

Policja nie może skonfiskować Ci prawa jazdy, jeśli zostaniesz zatrzymany podczas jazdy na rowerze pod wpływem alkoholu w Holandii. Możesz jednak otrzymać zakaz prowadzenia samochodu na kilka godzin i mandat.

W Holandii jazda na rowerze pod wpływem alkoholu jest zakazana. Może to prowadzić do niebezpiecznych zachowań podczas jazdy, a tym samym stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Zawartość alkoholu we krwi nie może przekraczać 0,5 promila, czyli tyle samo, co w samochodzie czy na motocyklu. Wysokość mandatu za przekroczenie limitu przy pierwszym razie wynosi 200€, a w razie pierwszej recydywy 300€. Za każdym kolejnym razem zapłacisz 400€.

Jako rowerzysta możesz zostać skazany, jeśli stwarzasz zagrożenie, utrudniasz ruch lub spowodujesz wypadek drogowy, w którym ktoś umrze lub dozna poważnych obrażeń fizycznych.

Jak założyć DigiD bez meldunku i z meldunkiem w Holandii?2023-03-28T17:03:22+01:00

Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.

1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?

Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.

 

Wniosek o DigiD za pomocą formularza

Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:

  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Geboortedatum (data urodzenia)
  • Postcode (kod pocztowy)
  • Huisnummer (numer domu)
  • Gebruikersnaam (wybierz login)
  • Wachtwoord (wybierz hasło)
  • Telefoonnummer (numer telefonu) i email

Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.

W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.

Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.

Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.

 

Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon

Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.

Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:

  1. Pobierz aplikację DigiD,
  2. Kliknij „Activeren”,
  3. Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
  4. Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
  5. Kliknij „DigiD aanvragen”,
  6. Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
  7. Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
  8. Wprowadź swój adres e-mail,
  9. ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.

W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.

Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:

  1. Otwórz aplikację DigiD,
  2. Kliknij „Activeren”,
  3. Wpisz kod aktywacyjny.

Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.

2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?

DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:

  • masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
  • masz ważny paszport lub dowód osobisty,
  • posiadasz burgerservicenummer (BSN),
  • jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
  • posiadasz numer telefonu i adres e-mail.

Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.

Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.

Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.

Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.

Co to jest faza B lub faza 3 w Holandii?2024-07-01T10:24:44+01:00

Jeżeli pracownik tymczasowy ponownie wykonuje pracę w tej samej agencji pracy tymczasowej bezpośrednio po fazie A i 2 lub w ciągu kolejnych 6 miesięcy, przechodzi on do fazy B lub lub fazy 3 w Holandii.

W fazie B lub 3 w Holandii praca odbywa się w oparciu o jedną lub więcej umów o pracę na czas określony. Faza ta trwa maksymalnie 3 lata. W ciągu tych 3 lat można zawrzeć maksymalnie 6 umów na czas określony, które nie prowadzą do zawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony. Wszystkie te umowy zawarte na czas określony wygasają automatycznie (z mocy prawa) z końcem uzgodnionego okresu. Możesz uzgodnić z agencją pracy przedłużenie umowy. Jeśli nic nie zostało ustalone, a ty kontynuujesz pracę po dacie zakończenia umowy, oznacza to, że twoja umowa została w sposób automatyczny przedłużona.

Rozwiązanie umowy przed upływem jej terminu zakończenia jest zawsze możliwa, chyba że umowa stanowi inaczej. Agencja pracy również musi mieć ważny powód zwolnienia pracownika. Jeżeli umowa o pracę tymczasową na czas określony zostanie rozwiązana przedwcześnie, ustawowy okres wypowiedzenia rozpoczyna się następnego dnia roboczego. Umowa kończy się po upływie okresu wypowiedzenia. W przypadku pracowników tymczasowych ustawowy okres wypowiedzenia wynosi 1 miesiąc, chyba że uzgodniono inaczej na piśmie.

Jeśli masz umowę na 6 miesięcy lub dłużej, agencja pracy musi poinformować Cię na piśmie, czy rozwiąże lub przedłuży Twoją umowę. Musi to zrobić nie później niż 1 miesiąc przed końcem umowy. W przeciwnym razie przysługuje Ci odszkodowanie (aanzegvergoeding). Jednak jeśli twoja umowa nie ma określonej daty jej zakończenia, takie odszkodowanie nie przysługuje.

Jeśli posiadasz umowę o pracę w Holandii z agencją pracy tymczasowej na okres 4 tygodni (lub krócej), wypowiedzenie przed przed końcem tej umowy nie jest możliwe.

Jeżeli przerwa pomiędzy poszczególnymi umowami trwa dłużej niż 6 miesięcy, liczenie rozpoczyna się od fazy A lub 1 i 2.

Pracownik tymczasowy w fazie B i 3 w Holandii ma prawo do ciągłej wypłaty co najmniej 100% swojego ostatniego zarobionego wynagrodzenia za ustaloną (minimalną) liczbę godzin w trakcie umowy o pracę, jeśli przez jakiś czas nie będzie dla niego pracy. Musi on jednak przyjąć inną zaproponowaną przez agencję pracę. Jeżeli pracownik odmówi, wygasa jego prawo do pracy alternatywnej i dalszej wypłaty wynagrodzenia. Wynagrodzenie za każde zlecenie ustalane jest na podstawie obowiązującego wynagrodzenia zleceniodawcy. Obejmuje ono również wszystkie dodatki, które otrzymują stali pracownicy zatrudniającego.

Pracownicy tymczasowi, którzy ukończyli 21. rok życia i znajdują się w fazie B lub 3, mają obowiązek uczestniczyć w programie emerytalnym plus.

W przypadku choroby pracownika tymczasowego agencja pracy tymczasowej musi w dalszym ciągu wypłacać 90% wynagrodzenia w pierwszym roku i 80% w drugim roku niezdolności do pracy.

Czy dzieci muszą posiadać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii?2022-05-12T13:50:29+01:00

Dzieci również muszą posiadać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii. Dziecko należy zgłosić do ubezpieczyciela zdrowotnego w ciągu 4 miesięcy od urodzenia. Za dzieci do 18 roku życia nie płacisz składek za podstawowe ubezpieczenie zdrowotne. Również w przypadku dzieci nie obowiązuje eigen risico. Składkę za dziecko zaczniesz opłacać od pierwszego miesiące po skończeniu przez nie 18 lat.

Przejdź do góry