Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< marzec 2027 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii dziecka uznanego przed 1 stycznia 2023 roku?2023-03-27T10:51:57+01:00

Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii czyli ouderlijk gezag. Jeśli nie jesteś w związku małżeńskim lub zarejestrowanym związku partnerskim z matką dziecka i uznałeś dziecko przed 1 stycznia 2023 roku, nie otrzymasz automatycznie władzy rodzicielskiej. Bez władzy rodzicielskiej, zgodnie z prawem, nie masz wpływu na wychowanie swojego dziecka. Nie możesz również działać jako jego przedstawiciel prawny. Przedstawiciel prawny podejmuje decyzje np. za osobę niepełnoletnią, która zgodnie z prawem nie jest jeszcze w stanie podejmować decyzji samodzielnie. Wraz z władzą rodzicielską otrzymujesz szereg praw i obowiązków.

Władza rodzicielska oznacza, że rodzic(e) prawny(i) jest(są) odpowiedzialny(i) za wychowanie i opiekę nad dzieckiem. Aby ubiegać się o władzę rodzicielską nad uznanym dzieckiem, musicie wspólnie złożyć wniosek do sądu o przyznanie władzy rodzicielskiej. Można to zrobić przez internet lub pisemnie.

Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii przez internet

Aby móc złożyć wniosek drogą elektroniczną, musicie spełniać następujące warunki:

Masz burgerservicenummer (BSN) swojego dziecka.
Oboje rodzice mogą zalogować się do formularza za pomocą DigiD.
Twoje dziecko musi być zarejestrowane w Holandii w Podstawowym Rejestrze Osób (BRP).
Oboje rodzice mieszkają w tej samej gminie w Holandii.

 

Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii pisemnie

Aby złożyć wniosek w formie pisemnej, potrzebne są następujące dokumenty:

Oryginał odpisu lub wyciągu z aktu urodzenia:

  • który stwierdza uznanie dziecka,
  • z potwierdzeniem, że dokument jest urzędowy,
  • który jest nie starszy niż 3 miesiące.

Kopie ważnych dokumentów tożsamości obojga rodziców

Wypełniony formularz Formulier aanvraag gezamenlijk gezag.

Wypełnij formularz i wyślij go do sądu wraz z kompletem dokumentów. Może to być dowolny sąd w Holandii, o ile dziecko mieszka w Holandii.

Jeśli spełniacie wszystkie warunki, w ciągu 2 tygodni otrzymacie wyciąg z „Gezagsregister”. Od tego momentu będziecie sprawować wspólną władzę rodzicielską nad dzieckiem.

Jak złożyć wniosek o kindgebonden budget w Holandii?2023-04-04T18:45:39+01:00

To jak złożyć wniosek o kindgebonden budget w Holandii, czyli dodatek do rodzinnego na dziecko, zależy od tego, czy otrzymujesz już inny zasiłek. Jeśli masz prawo do zasiłku rodzinnego i otrzymujesz już inny zasiłek, jak na przykład zorgtoeslag lub huurtoeslag od belastingdienst, nie musisz składać wniosku o dodatek na dziecko. Belastingdienst wypłaci ci dodatek automatycznie. Wiadomość o przyznanym dodatku otrzymasz listownie.

Jeśli jednak nie otrzymujesz jeszcze żaden zasiłek od belastingdienst, możesz złożyć wniosek o kindgebonden budget przez Mijn toeslagen.

Jak złożyć wniosek o kindgebonden budget w Holandii, czyli dodatek na dziecko przez Mijn toeslagen?

  1. Zaloguj się na Mijn toeslagen za pomocą DigiD.
  2. Po zalogowaniu na Mijn toeslagen na górze po lewej stronie znajdziesz wykaz wszystkich możliwych zasiłków i dodatków.
  3. Przy „Kindgebonden budget” kliknij „Aanvragen”.
  4. Wypełnij potrzebne informacje na każdej stronie. Aby zaakceptować daną stronę, kliknij „Akkoord”. Twoje odpowiedzi zostaną zapisane i zostaniesz przekierowany na kolejną stronę.
  5. Po wypełnieniu wszystkich stron kliknij „Akkoord en verzenden”. W ten sposób twój wniosek o kindgebonden budget, czyli dodatek do zasiłku rodzinnego w Holandii zostanie złożony.
  6. Zwykle w ciągu 5 tygodni otrzymasz wiadomość o wysokości zasiłku o nazwie „Voorschotbeschikking” na stronie Mijn toeslagen. Wiadomość znajdziesz w zakładce „Mijn beschikkingen”. Pismo to otrzymasz również listownie i  na swoją skrzynkę Berichtenbox na MijnOverheid.
Jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii?2023-11-14T14:55:38+01:00

To, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii, zależy od tego, gdzie chcesz się zameldować. Meldunek w Holandii możesz załatwić w gminie RNI lub w urzędzie gminy, na której terenie mieszkasz.

Rejestracja na pobyt czasowy jako nierezydent w gminie RNI:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

Wniosek o wprowadzenie do Bazy Danych Rejestru Nierezydentów (RNI).

Istnieją 2 sposoby na wypełnienie powyższego wniosku:

  • Przez internet: Przed wizytą w punkcie RNI formularz rejestracyjny możesz wypełnić przez internet w języku polskim. Można to zrobić za pomocą tego linku lub skanując kod QR.

Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego online, otrzymasz nowy, osobisty kod QR. Należy zabrać ten osobisty kod wraz z dowodem tożsamości do stanowiska RNI. Pracownik zeskanuje osobisty kod QR, a dane zostaną wprowadzane bezpośrednio do systemu służącego do rejestracji w RNI. Dzięki temu proces rejestracji zajmuje mniej czasu i zmniejsza ryzyko błędów przy przesyłaniu danych. Formularz online jest dostępny w 15 językach, w tym w języku polskim.

  • Własnoręczne wypełnienie wniosku: Wniosek o rejestrację w języku polskim możesz również pobrać, wypełnić i wydrukować. W przypadku ręcznego wypełniania formularza, należy pisać drukowanymi literami i pamiętać o wszystkich znakach interpunkcyjnych. Następnie należy zanieść wypełniony formularz do biura obsługi RNI, w którym chcą się Państwo zarejestrować.

 

Zameldowanie jako rezydent w urzędzie gminy:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

jeśli mieszkasz u kogoś, w przypadku nieposiadania umowy najmu lub kupna mieszkania należy przedstawić oświadczenie osoby, u której się przebywa, potwierdzające pobyt pod tym właśnie adresem. Do takiego oświadczenia osoba ta musi dołączyć kopię swojego dokumentu tożsamości.

odpis aktu zwarcie małżeństwa na druku międzynarodowym oraz akty urodzeń na druku międzynarodowym wszystkich osób chcących się zameldować.

Wykaz powyższych dokumentów może się różnić w zależności od urzędu gminy. Przed wizytą sprawdź stronę internetową danej gminy, aby dowiedzieć się jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania w Holandii.

Co to jest faza B lub faza 3 w Holandii?2024-07-01T10:24:44+01:00

Jeżeli pracownik tymczasowy ponownie wykonuje pracę w tej samej agencji pracy tymczasowej bezpośrednio po fazie A i 2 lub w ciągu kolejnych 6 miesięcy, przechodzi on do fazy B lub lub fazy 3 w Holandii.

W fazie B lub 3 w Holandii praca odbywa się w oparciu o jedną lub więcej umów o pracę na czas określony. Faza ta trwa maksymalnie 3 lata. W ciągu tych 3 lat można zawrzeć maksymalnie 6 umów na czas określony, które nie prowadzą do zawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony. Wszystkie te umowy zawarte na czas określony wygasają automatycznie (z mocy prawa) z końcem uzgodnionego okresu. Możesz uzgodnić z agencją pracy przedłużenie umowy. Jeśli nic nie zostało ustalone, a ty kontynuujesz pracę po dacie zakończenia umowy, oznacza to, że twoja umowa została w sposób automatyczny przedłużona.

Rozwiązanie umowy przed upływem jej terminu zakończenia jest zawsze możliwa, chyba że umowa stanowi inaczej. Agencja pracy również musi mieć ważny powód zwolnienia pracownika. Jeżeli umowa o pracę tymczasową na czas określony zostanie rozwiązana przedwcześnie, ustawowy okres wypowiedzenia rozpoczyna się następnego dnia roboczego. Umowa kończy się po upływie okresu wypowiedzenia. W przypadku pracowników tymczasowych ustawowy okres wypowiedzenia wynosi 1 miesiąc, chyba że uzgodniono inaczej na piśmie.

Jeśli masz umowę na 6 miesięcy lub dłużej, agencja pracy musi poinformować Cię na piśmie, czy rozwiąże lub przedłuży Twoją umowę. Musi to zrobić nie później niż 1 miesiąc przed końcem umowy. W przeciwnym razie przysługuje Ci odszkodowanie (aanzegvergoeding). Jednak jeśli twoja umowa nie ma określonej daty jej zakończenia, takie odszkodowanie nie przysługuje.

Jeśli posiadasz umowę o pracę w Holandii z agencją pracy tymczasowej na okres 4 tygodni (lub krócej), wypowiedzenie przed przed końcem tej umowy nie jest możliwe.

Jeżeli przerwa pomiędzy poszczególnymi umowami trwa dłużej niż 6 miesięcy, liczenie rozpoczyna się od fazy A lub 1 i 2.

Pracownik tymczasowy w fazie B i 3 w Holandii ma prawo do ciągłej wypłaty co najmniej 100% swojego ostatniego zarobionego wynagrodzenia za ustaloną (minimalną) liczbę godzin w trakcie umowy o pracę, jeśli przez jakiś czas nie będzie dla niego pracy. Musi on jednak przyjąć inną zaproponowaną przez agencję pracę. Jeżeli pracownik odmówi, wygasa jego prawo do pracy alternatywnej i dalszej wypłaty wynagrodzenia. Wynagrodzenie za każde zlecenie ustalane jest na podstawie obowiązującego wynagrodzenia zleceniodawcy. Obejmuje ono również wszystkie dodatki, które otrzymują stali pracownicy zatrudniającego.

Pracownicy tymczasowi, którzy ukończyli 21. rok życia i znajdują się w fazie B lub 3, mają obowiązek uczestniczyć w programie emerytalnym plus.

W przypadku choroby pracownika tymczasowego agencja pracy tymczasowej musi w dalszym ciągu wypłacać 90% wynagrodzenia w pierwszym roku i 80% w drugim roku niezdolności do pracy.

Jak złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii?2023-04-02T12:09:15+01:00

To, jak złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii zależy od twojej sytuacji. Czasami musisz złożyć wniosek samodzielnie, a czasami zasiłek przyznawany jest automatycznie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jaka złożyć wniosek o zasiłek rodzinny w Holandii w zależności od twojego miejsca zamieszkania lub twojego dziecka.

Dziecko urodziło się w Holandii

Po zgłoszeniu urodzenia dziecka w gminie w Holandii gmina przekazuje dane dziecka do SVB. W ciągu 3 do 6 tygodni otrzymasz pismo z SVB z możliwością złożenia wniosku o zasiłek rodzinny na stronie SVB. Potrzebujesz do tego DigiD. Możesz również poprosić SVB o przesłanie papierowego formularza. Jeśli w ciągu 6 tygodni nie otrzymasz żadnego pisma od SVB, skontaktuj się nimi.

Jeśli otrzymujesz już zasiłek rodzinny i twoje drugie lub następne dziecko urodziło się w Holandii, nie musisz nic robić. SVB automatycznie przyzna ci zasiłek, a ty otrzymasz list od SVB z informacją o przyznanym zasiłku.

Dziecko przeprowadza się do Holandii

Jeśli przyjeżdżasz do Holandii z dzieckiem, aby tu mieszkać lub pracować, zamelduj dziecko w urzędzie gminy. W ciągu 3 do 6 tygodni otrzymasz pismo od SVB o możliwości złożenia wniosku o zasiłek rodzinny. Po otrzymaniu pisma możesz złożyć wniosek o przyznanie zasiłku rodzinnego poprzez stronę SVB za pomocą DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD lub nie otrzymałeś w ciągu 6 tygodni pisma od SVB, skontaktuj się z SVB.

Ty lub dziecko mieszkacie poza Holandią

Czasami możesz otrzymać holenderski zasiłek rodzinny, jeśli mieszkasz lub pracujesz poza Holandią lub jeśli twoje dziecko będzie mieszkać poza Holandią. Na przykład, jeśli ty lub twoje dziecko mieszkacie w kraju, który jest częścią Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), a matka lub ojciec dziecka podlegają pod holenderskie ubezpieczenie socjalne. Jeśli chcesz otrzymać zasiłek na dziecko, złóż wniosek przez internet poprzez stronę SVB lub skontaktuj się z SVB.

Przez stronę internetową SVB, wniosek możesz złożyć w języku niderlandzkim lub angielskim. Musisz zalogować się na Moje SVB za pomocą DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD, sprawdź jak założyć DigiD.

Przejdź do góry