Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Aby rejestr BRP pozostał aktualny, do urzędu gminy należy zgłaszać zmiany związane z naszymi danymi osobowymi. Są to między innymi:
utrata lub kradzież niderlandzkiego paszportu, ID lub prawa jazdy;
narodziny dziecka;
zawarcie małżeństwa lub rozwód;
zgon;
zmiana adresu zamieszkania w Holandii;
emigracja z Holandii, np. powrót na stałe do Polski.
Powyższe zmiany możesz zgłosić w zależności od urzędu gminy i rodzaju sprawy:
na stronie internetowej urzędu gminy za pomocą DigiD;
pisemnie;
osobiście.
Umowa o pracę w Holandii zawiera między innymi:
- Twoje imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania;
- Nazwę oraz siedzibę firmy, w której pracujesz;
- Miejsce lub miejsca, w których będziesz pracować;
- Twoje stanowisko lub rodzaj pracy, którą wykonujesz;
- Datę rozpoczęcia zatrudnienia;
- Czas trwania umowy;
- Ilość godzin pracy (dziennie lub tygodniowo);
- Wysokość Twojego wynagrodzenia i termin jego wypłaty;
- (Ewentualnie) długość okresu próbnego;
- Wysokość dodatku urlopowego;
- Liczba dni urlopu;
- Długość okresu wypowiedzenia;
- (Ewentualnie) Twój plan emerytalny;
- (Ewentualnie) Klauzula o zakazie konkurencji;
- Twój układ zbiorowy pracy (CAO), jeśli ma zastosowanie.
To, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii, zależy od tego, gdzie chcesz się zameldować. Meldunek w Holandii możesz załatwić w gminie RNI lub w urzędzie gminy, na której terenie mieszkasz.
Rejestracja na pobyt czasowy jako nierezydent w gminie RNI:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
Wniosek o wprowadzenie do Bazy Danych Rejestru Nierezydentów (RNI).
Istnieją 2 sposoby na wypełnienie powyższego wniosku:
- Przez internet: Przed wizytą w punkcie RNI formularz rejestracyjny możesz wypełnić przez internet w języku polskim. Można to zrobić za pomocą tego linku lub skanując kod QR.
Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego online, otrzymasz nowy, osobisty kod QR. Należy zabrać ten osobisty kod wraz z dowodem tożsamości do stanowiska RNI. Pracownik zeskanuje osobisty kod QR, a dane zostaną wprowadzane bezpośrednio do systemu służącego do rejestracji w RNI. Dzięki temu proces rejestracji zajmuje mniej czasu i zmniejsza ryzyko błędów przy przesyłaniu danych. Formularz online jest dostępny w 15 językach, w tym w języku polskim.
- Własnoręczne wypełnienie wniosku: Wniosek o rejestrację w języku polskim możesz również pobrać, wypełnić i wydrukować. W przypadku ręcznego wypełniania formularza, należy pisać drukowanymi literami i pamiętać o wszystkich znakach interpunkcyjnych. Następnie należy zanieść wypełniony formularz do biura obsługi RNI, w którym chcą się Państwo zarejestrować.
Zameldowanie jako rezydent w urzędzie gminy:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
jeśli mieszkasz u kogoś, w przypadku nieposiadania umowy najmu lub kupna mieszkania należy przedstawić oświadczenie osoby, u której się przebywa, potwierdzające pobyt pod tym właśnie adresem. Do takiego oświadczenia osoba ta musi dołączyć kopię swojego dokumentu tożsamości.
odpis aktu zwarcie małżeństwa na druku międzynarodowym oraz akty urodzeń na druku międzynarodowym wszystkich osób chcących się zameldować.
Wykaz powyższych dokumentów może się różnić w zależności od urzędu gminy. Przed wizytą sprawdź stronę internetową danej gminy, aby dowiedzieć się jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania w Holandii.
Następujące osoby mogą zgłosić urodzenie dziecka w gminie w Holandii:
matka, ojciec lub druga matka dziecka,
osoba, która była obecna przy porodzie (znajoma, dziadek lub babcia, położna itd.),
właściciel mieszkania lub domu, w którym dziecko się urodziło,
kierownik szpitala lub przychodni, w którym dziecko się urodziło lub upoważniony do tego pracownik,
jeżeli nie ma nikogo, kto może zgłosić dziecko, burmistrz gminy. Burmistrz wyznacza do tego urzędnika.
Ojcostwo dziecka w Holandii można uznać przed jego narodzinami, w momencie zgłoszenia narodzin lub w późniejszym terminie.
Uznanie ojcostwa dziecka w trakcie ciąży
Nazywa się to uznaniem nienarodzonego dziecka (erkenning van de ongeboren vrucht). Dziecko można uznać w każdym urzędzie gminy w Holandii. Jeśli (przyszła) matka nie przyjdzie z tobą do urzędu, musi ona wyrazić pisemną zgodę na uznanie dziecka. Jeśli twoja partnerka jest w ciąży mnogiej, uznanie dotyczy wszystkich dzieci, z którymi partnerka jest w ciąży w tym czasie.
Uznanie ojcostwa dziecka podczas zgłoszenia narodzin
Możesz uznać swoje dziecko podczas rejestracji jego narodzin w gminie, w której się urodziło. Jeśli matka nie przyjdzie z tobą do urzędu gminy, musi wyrazić pisemną zgodę na uznanie dziecka.
Uznanie ojcostwa dziecka w późniejszym terminie
Można też uznać ojcostwo dziecka w Holandii, gdy jest ono już starsze lub pełnoletnie. Można to zrobić w każdej gminie w Holandii. Od 12 roku życia dziecka potrzebna jest pisemna zgoda dziecka i matki. Po ukończeniu przez nie 16 roku życia potrzebna jest tylko zgoda dziecka.