Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
Kalendarz
z najważniejszymi datami i terminami w Holandii
Wakacje szkolne
Święta i dni wolne od pracy
Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur
Inne…
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Poniżej znajdziesz informacje o tym, gdzie i jak wyrobić numer BSN w Holandii:
Jeśli zostajesz dłużej niż 4 miesiące w Niderlandach, możesz zameldować się w gminie, w której mieszkasz. Zostaniesz automatycznie zapisany do bazy BRP (Basisregistratie Personen) i otrzymasz numer BSN. Sprawdź jak zameldować się w urzędzie gminy w Holandii >>
Jeśli przyjeżdżasz do Holandii na krócej niż 4 miesiące, możesz zarejestrować się w jednej z gmin RNI. Przy rejestracji automatycznie otrzymasz swój numer BSN. Sprawdź jak zarejestrować się w RNI >>
Pamiętaj, że twoje dzieci również powinny mieć numer BSN. Jeśli przyjeżdżasz z dziećmi do Holandii, musisz je także zarejestrować w BRP. Po rejestracji otrzymają one własny numer BSN.
Jeśli twoje dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono automatycznie numer BSN od gminy, w której zostaną zarejestrowane jego narodziny. Gdy dziecko urodziło się za granicą, np. w Polsce i tam zostały zgłoszone jego narodziny w gminie oraz tam mieszka, nie otrzyma ono automatycznie numeru BSN w Holandii. Dziecko otrzyma numer BSN, gdy tylko złożysz wniosek o zasiłek rodzinny do Banku Ubezpieczeń Społecznych w Holandii (SVB). SVB zarejestruje Twoje dziecko jako nierezydent w Bazie Danych Osobowych (BRP). Otrzymasz wówczas list z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Stosunków z Królestwem z numerem BSN Twojego dziecka.
Jeśli starasz się o zasiłek w Holandii razem z partnerem, który mieszka w Polsce, musi on również posiadać holenderski numer BSN. Partner lub partnerka może złożyć wniosek o numer BSN w jednej z gmin RNI. Inną opcją na to, jak wyrobić numer BSN w Holandii w tej sytuacji, jest wypełnienie specjalnego formularza i wysłanie go wraz z wymaganymi załącznikami do Belastingdienst. W ciągu 4 tygodni otrzymasz list z odpowiedzią. Możesz również zadzwonić do Belastingdienst z wnioskiem o numer BSN. Po otrzymaniu numeru BSN możecie starać się o zasiłek.
Zazwyczaj, jeśli przyjeżdżasz do pracy w Holandii przez biuro pośrednictwa pracy, biuro to załatwia formalności związane z rejestracją i numerem BSN w Holandii. Zapytaj się więc w swoim biurze pośrednictwa pracy, czy posiadasz już ten numer.
Po rejestracji w bazie BRP i nadaniu numeru BSN otrzymasz potwierdzenie jego nadania.
Jeśli masz umowę na czas nieokreślony lub umowa nie kończy się w trakcie twojej ciąży, zazwyczaj pracodawca nie może ciebie zwolnić w następujących sytuacjach:
- jesteś w ciąży,
- przebywasz na urlopie macierzyńskim,
- nie minęło jeszcze 6 tygodni od Twojego urlopu macierzyńskiego.
Gdy masz umowę na czas określony i wygasa ona w trakcie urlopu macierzyńskiego, twój pracodawca nie będzie musiał jej przedłużać. Jednak ciąża nie może być powodem, dla którego pracodawca nie przedłuży twojej umowy.
W razie zakończenia zatrudnienia dalej przebywasz na urlopie macierzyńskim, tak jak byś była zatrudniona. Twój zasiłek będzie dalej wypłacany bezpośrednio Tobie, a nie Twojemu pracodawcy.
Chcesz wiedzieć jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii? Aby móc zawrzeć polisę na ubezpieczenie zdrowotne, musisz posiadać numer BSN (Burgerservicenummer). W Niderlandach ubezpieczenie wykupuje się u prywatnych ubezpieczycieli zdrowotnych. Jest ich około 40.
Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii samodzielnie?
U większości ubezpieczycieli możesz zawrzeć polisę szybko i wygodnie online przez internet. Wystarczy, że wyszukasz słowo „zorgverzekering” w wyszukiwarce internetowej. W wynikach wyszukiwania wyświetlą ci się strony internetowej ubezpieczycieli. Przejrzyj oferty i wybierz najbardziej odpowiednie ubezpieczenie dla siebie i twojej rodziny. Możesz też skorzystać z bardzo popularnych porównywarek ubezpieczeń zdrowotnych (zorverzekering vergelijken). Aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne przez internet, u większości ubezpieczycieli potrzebujesz DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD, skontaktuj się z ubezpieczycielem telefonicznie lub przez email i zapytaj jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez DigiD.
Ubezpieczyciel jest prawnie zobowiązany do przyjęcia cię do ubezpieczenia podstawowego, niezależnie od twojego wieku oraz stanu zdrowia. Ubezpieczyciel ma jednak prawo odmówić ci zawarcia dodatkowego ubezpieczenia.
Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii przez internet krok po kroku
Proces zwarcia ubezpieczenie zdrowotnego na różnych stronach internetowych ubezpieczycieli jest podobny. Zazwyczaj musisz wykonać następujące kroki:
- Wpisz swoje dane, takie jak płeć, datę urodzenia czy kod pocztowy.
- Wybierz rodzaj podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego (Basisverzekering).
- Wybierz kwotę eigen risico.
- Jeśli chcesz, możesz wybrać dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (Anvullende Verzekering) – jest to opcja nieobowiązkowa.
- Możesz też dołączyć do ubezpieczenia grupowego (Collectieve Verzekering) swojego pracodawcy czy wybranej organizacji lub związku, do których należysz.
- Jeśli posiadasz partnera lub dzieci możesz dodać te osoby do swojego ubezpieczenia przez „iemand toevoegen”. Te osoby będą posiadały ten sam pakiet ubezpieczenia podstawowego co ty. Tutaj możesz ewentualnie wybrać wysokość eigen risico dla partnera i dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne.
- Uzupełnij dane osobowe wszystkich ubezpieczonych osób.
- Uzupełnij dane do kontaktu, sposób zapłaty za ubezpieczenie, numer rachunku bankowego.
- Wyślij
Po pozytywnym rozpatrzeniu twojego wniosku o zawarcie ubezpieczenia zdrowotnego na adres email lub pocztą otrzymasz polisę ubezpieczeniową z warunkami ubezpieczenia zdrowotnego.
Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii grupowo?
Grupowe ubezpieczenie zdrowotne możesz wykupić przez internet dołączając do wybranej grupy zawierając polisę online. Poza tym ubezpieczenie grupowe możesz zawrzeć za pośrednictwem:
- pracodawcy,
- związku lub stowarzyszenia, do którego należysz,
- gminy, jeśli posiadasz niskie dochody.
Jeśli przyjeżdżasz do Holandii do pracy za pośrednictwem biura pośrednictwa pracy, biuro to wykupuje zazwyczaj dla ciebie grupowe ubezpieczenie zdrowotne. Nie zawsze jednak tak jest. Zapytaj się więc w swoim biurze o ubezpieczenie zdrowotne. Jeśli biuro zawarło za ciebie takie ubezpieczenia, poproś o polisę ubezpieczeniową i kartę ubezpieczenia zdrowotnego.
Z reguły w Holandii podwójne obywatelstwo holenderskie i polskie uzyskane przez naturalizacje nie jest możliwe. Rząd holenderski chce ograniczyć liczbę osób o podwójnym obywatelstwie. Dzieje się tak dlatego, że nie zawsze jest jasne, jakie są prawa i obowiązki osób posiadających więcej niż jedno obywatelstwo. Prawa i obowiązki osoby posiadającej inne obywatelstwo mogą być sprzeczne z prawami i obowiązkami osoby posiadającej obywatelstwo holenderskie. Twoje prawa będą wtedy bardziej przejrzyste. Z tego powodu w momencie naturalizacji należy zrzec się swojej pierwotnej narodowości.
Jeśli uzyskałeś podwójne obywatelstwo holenderskie i polskie w drodze procedury opcji, możesz zachować swoje polskie obywatelstwo. Jednak gdy skorzystałeś z procedury opcji, ponieważ mieszkasz w Niderlandach od dnia ukończenia 4 roku życia, musisz również zrzec się polskiego obywatelstwa.
Prawo polskie stanowi, że można zrzec się obywatelstwa polskiego, jeśli nabywa się inne obywatelstwo. W związku z tym zgodnie z prawem holenderskim należy zrzec się obywatelstwa polskiego.
W niektórych przypadkach zgodnie z prawem holenderskim, można zachować polskie obywatelstwo, a ty sam możesz zadecydować o jego zrzeczeniu.
Zrzeczenie się polskiego obywatelstwa nie jest obowiązkowe w następujących sytuacjach:
- Jesteś w związku małżeńskim z obywatelem Holandii. Lub jesteś zarejestrowanym partnerem obywatela Holandii.
- Posiadasz zezwolenie na pobyt w celu azylu.
- Urodziłeś się w Królestwie Niderlandów i obecnie mieszkasz w tym Królestwie.
Dzieci również muszą posiadać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii. Dziecko należy zgłosić do ubezpieczyciela zdrowotnego w ciągu 4 miesięcy od urodzenia. Za dzieci do 18 roku życia nie płacisz składek za podstawowe ubezpieczenie zdrowotne. Również w przypadku dzieci nie obowiązuje eigen risico. Składkę za dziecko zaczniesz opłacać od pierwszego miesiące po skończeniu przez nie 18 lat.