Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< marzec 2023 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jakie są rodzaje podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego?2022-05-12T13:49:10+01:00

W Holandii wyróżnia się następujące rodzaje podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego (Basisverzekering):

Naturapolis

Przy tym ubezpieczeniu zdrowotnym możesz wybierać tylko spośród świadczeniodawców, którzy zawarli umowę z twoim ubezpieczycielem zdrowotnym. Gdy skorzystasz z usługi medycznej, ubezpieczyciel zapłaci za nią bezpośrednio świadczeniodawcy. Jeśli chciałbyś udać się do konkretnego dostawcy opieki zdrowotnej, sprawdź, czy ma on umowę z twoim ubezpieczycielem zdrowotnym. Jeśli nie, to warunki polisy ubezpieczeniowej określają, czy i ile musisz za daną usługę zapłacić. Istnieje również ubezpieczenie naturapolis z jeszcze mniejszym wyborem konkretnych dostawców usług – Budgetpolis.

Restitutiepolis

Wykupując to ubezpieczenie, będziesz mieć możliwość wybrania dostawcy usług medycznych, jakiego chcesz. Twoja usługa medyczna zostanie opłacona przez ubezpieczyciela bez względu na to, czy posiada on umowę z jej dostawcą. Czasami jednak ubezpieczyciel może udowodnić, że ta sama opieka jest znacznie tańsza u wszystkich innych świadczeniodawców. W tej sytuacji będziesz musiał dopłacić za nią określoną kwotę.

Combinatiepolis

Jest to połączenie dwóch powyższych ubezpieczeń w jednym pakiecie. W przypadku niektórych usług możesz wybrać tylko dostawców posiadających umowę z ubezpieczycielem, a w przypadku innych usług otrzymasz zwrot kosztów za usługi u wszystkich dostawców bez konieczności posiadania umowy z twoim ubezpieczycielem.

Jak zgłosić zmiany i jakie są kary za nieprzestrzeganie zasad?2023-04-02T12:14:48+01:00

Zmiana twojej sytuacji może mieć wpływ na prawo do zasiłku rodzinnego. Jeśli nie zgłosisz zmian lub zgłosisz je za późno, nie tylko będziesz musiał zwracać wypłacony zasiłek, ale również możesz zostać ukarany grzywną, a nawet zostać podejrzanym o wyłudzanie.

Jeśli mieszkasz w Holandii, powiadom SVB o wszelkich zmianach w ciągu 4 tygodni. Mieszkając poza Holandią musisz powiadomić SVB o zmianie w ciągu 6 tygodni.

Wykaz wszystkich zmian, jakie należy zgłaszać pobierając zasiłek rodzinny oraz sposób zgłaszania tych zmian znajdziesz na stronie SVB w języku polskim.

Jeśli nie zgłosisz zmian w podanym terminie lub podasz nieprawidłowe informacje, SVB może nałożyć na ciebie jedną z poniższych kar:

Zwrot nadpłaconego świadczenia – gdy okaże się, że ze względu na nieprawidłowe informacje otrzymałeś zasiłek, który ci się nie należał, będziesz musiał go zwrócić.

Grzywna – dodatkowo możesz otrzymać grzywnę. Standardowo grzywna wynosi połowę nadpłaconego zasiłku. W zależności od sytuacji może być ona niższa lub wyższa.

Upomnienia – jeśli zgłosiłeś zmiany za późno, lecz kwota zasiłku wypłaconego nie była za duża, lub nie przekraczała 105 euro, a także, jeśli zgłosiłeś zmiany w ciągu 60 dni po terminie 4 tygodni.

Kara finansowa – jeśli nie zareagujesz na czas na pytania SVB, możesz otrzymać karę finansową w wysokości 25 euro. Zostanie ona potrąca z zasiłku rodzinnego.

W przypadku kwot powyżej 50 000 euro SVB zawsze sprawdza, czy celowo nie zgłosiłeś zmiany. Następnie SVB może złożyć zawiadomienie w prokuraturze.

Podejrzenie o wyłudzenie – gdy SVB uważa, że doszło do oszustwa, może zażądać informacji od innych organizacji i twojego banku. Takie śledztwo jest prowadzone za zgodą prokuratury. Możesz zostać wezwany na przesłuchanie. Jeśli SVB stwierdzi, że zrobiłeś to umyślnie, zostaniesz zgłoszony do prokuratury jako podejrzany o wyłudzenie.

Jakie zmiany należy zgłosić do urzędu gminy w Holandii?2023-11-14T15:16:48+01:00

Aby rejestr BRP pozostał aktualny, do urzędu gminy należy zgłaszać zmiany związane z naszymi danymi osobowymi. Są to między innymi:

utrata lub kradzież niderlandzkiego paszportu, ID lub prawa jazdy;

narodziny dziecka;

zawarcie małżeństwa lub rozwód;

zgon;

zmiana adresu zamieszkania w Holandii;

emigracja z Holandii, np. powrót na stałe do Polski.

 

Powyższe zmiany możesz zgłosić w zależności od urzędu gminy i rodzaju sprawy:

na stronie internetowej urzędu gminy za pomocą DigiD;

pisemnie;

osobiście.

Ile kosztuje podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii?2023-04-11T09:39:42+01:00

To ile kosztuje podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii zależy od kilku czynników. Sprawdź poniżej, w jaki sposób możesz zmniejszyć wysokość składki miesięcznej.

Podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii (Basisverzekering) w 2023 roku kosztuje średnio 138,41 € na osobę za miesiąc.

Dzieci do ukończenia 18 lat nie płacą składki za ubezpieczenie zdrowotne.

Wysokość składki jest zależna od wybranego ubezpieczyciela i rodzaju polisy (Naturapolis, Restitutiepolis, Combinatiepolis).

Składkę można opłacać miesięcznie lub rocznie. Przy wyborze płatności rocznej możesz otrzymać zniżkę od ubezpieczyciela.

Jeśli nie spodziewasz się dużych kosztów związanych z opieką zdrowotną w danym roku, możesz dobrowolnie zdecydować się na wyższy wkład własny (eigen risico) do kwoty 885 €. Wówczas też otrzymasz zniżkę od ubezpieczyciela na składkę miesięczną za ubezpieczenie podstawowe.

Jeśli nie jesteś w stanie zapłacić ubezpieczenia zdrowotnego ze względu na niskie dochody, sprawdź, czy należy ci się dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego, czyli zorgtoeslag.

Jak zgłaszać zmiany dotyczące renty rodzinnej w Holandii?2023-03-14T14:50:57+01:00

Zgłoś zmianę w ciągu 4 tygodni. Mieszkasz poza Holandią? Wtedy należy to zrobić w ciągu 6 tygodni. Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak zgłaszać zmiany dotyczące renty rodzinnej w Holandii.

Możesz szybko i bezpiecznie zgłosić zmianę przez serwis Moje SVB. Zaloguj się za pomocą swojego identyfikatora DigiD. Jeśli nie masz jeszcze DigiD, wystąp o jego nadanie.

Jeśli mieszkasz w Europie, możesz również zalogować się za pomocą oficjalnej metody logowania uznanej w Europie.

Zmiany możesz dokonać również za pomocą formularza. Pobierz i wypełnij formularz, a następnie wyślij do właściwego oddziału SVB. Dokładną instrukcję jak to zrobić i formularz w języku polskim znajdziesz na oficjalnej stronie Sociale Verzekeringsbank: https://www.svb.nl/pl/anw/zalatw-swoje-sprawy-przez-internet/zglaszanie-zmian-za-pomoca-formularza.

Przejdź do góry