Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Poniżej dowiesz się jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia urodzenia dziecka w gminie w Holandii.
Jeśli dziecko urodziło się w Holandii, potrzebujesz następujące dokumenty:
ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;
ważny dowód tożsamości matki;
imię, nazwisko, datę i godzinę urodzenia dziecka. W tym celu możesz przynieść powiadomienie o urodzeniu ze szpitala lub od położnej (na którym jest również imię i nazwisko matki). Posiadanie powiadomienia o urodzeniu nie jest obowiązkowe, możesz również podać te informacje samodzielnie;
jeżeli dziecko zostało już uznane przed urodzeniem: kopię świadectwa uznania;
potwierdzenie wyboru nazwiska dziecka, jeśli takie posiadasz;
książeczkę ślubną lub partnerską, jeśli taką posiadasz. Urzędnik dopisze w niej Twoje dziecko (nie jest to obowiązkowe).
Jeśli dziecko urodziło się w Polsce, a ty mieszkasz w Holandii i jesteś już zameldowany w swojej gminie w Holandii potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka;
wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia dziecka wydany przez właściwy urząd stanu cywilnego w Polsce.
Pamiętaj jednak, że każda gmina może wymagać innych dokumentów. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy lub zadzwoń i zapytaj, jakie dokumenty są wymagane w twojej sytuacji do zgłoszenia urodzenia dziecka w Holandii.
Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak zalogować się za pomocą DigiD w Holandii:
Aplikacja DigiD
Logowanie przez aplikacje na telefonie
Login i hasło
Kod sms
Logowanie za pomocą kodu sms
Dowód osobisty
Logowanie za pomocą holenderskiego dowodu osobistego
To, w jaki sposób możesz się zalogować, zależy od strony internetowej, którą odwiedzasz. Niektóre z nich pozwalają na logowanie się za pomocą aplikacji, ale tylko jeśli masz dodatkowo tzw. ID-check. Jeszcze na innych możesz zalogować się zapomogą tylko loginu i hasła, natomiast inne wymagają dodatkowego potwierdzenia przez kod sms.
Na oficjalnej stronie DigiD znajdziesz wszystkie sposoby na to, jak zalogować się za pomocą DigiD w Holandii, jak również ich opis (strona po niderlandzku i angielsku).
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii czyli ouderlijk gezag. Jeśli nie jesteś w związku małżeńskim lub zarejestrowanym związku partnerskim z matką dziecka i uznałeś dziecko przed 1 stycznia 2023 roku, nie otrzymasz automatycznie władzy rodzicielskiej. Bez władzy rodzicielskiej, zgodnie z prawem, nie masz wpływu na wychowanie swojego dziecka. Nie możesz również działać jako jego przedstawiciel prawny. Przedstawiciel prawny podejmuje decyzje np. za osobę niepełnoletnią, która zgodnie z prawem nie jest jeszcze w stanie podejmować decyzji samodzielnie. Wraz z władzą rodzicielską otrzymujesz szereg praw i obowiązków.
Władza rodzicielska oznacza, że rodzic(e) prawny(i) jest(są) odpowiedzialny(i) za wychowanie i opiekę nad dzieckiem. Aby ubiegać się o władzę rodzicielską nad uznanym dzieckiem, musicie wspólnie złożyć wniosek do sądu o przyznanie władzy rodzicielskiej. Można to zrobić przez internet lub pisemnie.
Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii przez internet
Aby móc złożyć wniosek drogą elektroniczną, musicie spełniać następujące warunki:
Masz burgerservicenummer (BSN) swojego dziecka.
Oboje rodzice mogą zalogować się do formularza za pomocą DigiD.
Twoje dziecko musi być zarejestrowane w Holandii w Podstawowym Rejestrze Osób (BRP).
Oboje rodzice mieszkają w tej samej gminie w Holandii.
Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii pisemnie
Aby złożyć wniosek w formie pisemnej, potrzebne są następujące dokumenty:
Oryginał odpisu lub wyciągu z aktu urodzenia:
- który stwierdza uznanie dziecka,
- z potwierdzeniem, że dokument jest urzędowy,
- który jest nie starszy niż 3 miesiące.
Kopie ważnych dokumentów tożsamości obojga rodziców
Wypełniony formularz Formulier aanvraag gezamenlijk gezag.
Wypełnij formularz i wyślij go do sądu wraz z kompletem dokumentów. Może to być dowolny sąd w Holandii, o ile dziecko mieszka w Holandii.
Jeśli spełniacie wszystkie warunki, w ciągu 2 tygodni otrzymacie wyciąg z „Gezagsregister”. Od tego momentu będziecie sprawować wspólną władzę rodzicielską nad dzieckiem.
Poniżej znajdziesz informacje na temat tego, kto może się starać o zwrot ubezpieczenia w Holandii. Aby otrzymać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii, Ty i twój ewentualny partner zasiłkowy (toeslagpartner) musicie spełnić następujące warunki:
Masz 18 lat lub więcej
Masz 18 lat lub więcej
Możesz starać się o zwrot ubezpieczenia, czyli dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli spełniasz pozostałe warunki.
Kończysz 18 lat
Dodatek zdrowotny możesz otrzymywać od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ukończyłeś 18 lat. Od tego miesiąca bowiem musisz opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Nie masz jeszcze 18 lat
Do 18 roku życia jesteś bezpłatnie ubezpieczony od kosztów leczenia na koszt państwa. W związku z tym nie płacisz składki na ubezpieczenie zdrowotne jak również nie otrzymasz dodatku zdrowotnego. Nawet jeśli masz mniej niż 18 lat i masz dziecko, nie masz prawa do zorgtoeslag. Oboje jesteście ubezpieczeni bezpłatnie od kosztów leczenia.
Płacisz holenderskie ubezpieczenie zdrowotne
Mieszkasz lub pracujesz w Holandii oraz masz ukończone 18 lat? Musisz wtedy opłacać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii. Możesz otrzymać dodatek do ubezpieczenia, jeśli masz holenderskie ubezpieczenie zdrowotne i opłacasz składkę.
Twój dochód jest poniżej (wspólnego) progu dochodowego
Aby mieć prawo do dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego, twój roczny dochód nie może być za wysoki. Jeśli masz partnera zasiłkowego, liczą się wasze wspólne dochody: twoje i twojego partnera. Tutaj możesz obliczyć dochód podlegający ocenie jeśli chodzi o dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii (język niderlandzki): https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen.
W poniższej tabeli sprawdzisz, jakie są roczne limity dochodów brutto.
Rok | Maksymalny dochód bez partnera zasiłkowego | Maksymalny łączny dochód z partnerem zasiłkowym |
2023 | € 38.520 | € 48.224 |
2022 | € 31.998 | € 40.944 |
2021 | € 31.138 | € 39.979 |
2020 | € 30.481 | € 38.945 |
2019 | € 29.562 | € 37.885 |
Masz obywatelstwo holenderskie lub przebywasz legalnie w Holandii
Twój (lub wspólny) kapitał własny nie jest za wysoki
Kapitał własny to wartość twoich aktywów pomniejszona o twoje długi. To, co powinieneś, a czego nie powinieneś uwzględniać jako kapitał, jest takie samo jak w przypadku zeznania podatkowego. Tutaj wliczają się na przykład oszczędności oraz udziały, jak również dom wakacyjny w Holandii lub za granicą. Twój samochód lub dom się nie liczą. Jeśli posiadasz partnera zasiłkowego, wlicza się również jego kapitał.
Gdy twój kapitał przekracza określoną kwotę, nie będziesz mógł otrzymać dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii.
Jeśli twój kapitał jest za wysoki w dniu 1 stycznia danego roku, to nie przysługuje Ci dodatek przez cały rok.
Jeśli masz partnera zasiłkowego tylko przez część roku, nie musisz uwzględniać jego kapitału.
Poniżej znajdziesz maksymalne kwoty kapitału upoważniające do dodatku zdrowotnego:
Rok | Maksymalny kapitał bez partnera zasiłkowego | Maksymalny kapitał razem z partnerem zasiłkowym |
2023 | € 127.582 | € 161.329 |
2022 | € 120.020 | € 151.767 |
2021 | € 118.479 | € 149.819 |
2020 | € 116.613 | € 147.459 |
2019 | € 114.776 | € 145.136 |
Teraz już wiesz, kto może się starać o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii. Jeśli spełniasz powyższe warunki, złóż wniosek o dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego online.
Umowa o pracę w Holandii zawiera między innymi:
- Twoje imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania;
- Nazwę oraz siedzibę firmy, w której pracujesz;
- Miejsce lub miejsca, w których będziesz pracować;
- Twoje stanowisko lub rodzaj pracy, którą wykonujesz;
- Datę rozpoczęcia zatrudnienia;
- Czas trwania umowy;
- Ilość godzin pracy (dziennie lub tygodniowo);
- Wysokość Twojego wynagrodzenia i termin jego wypłaty;
- (Ewentualnie) długość okresu próbnego;
- Wysokość dodatku urlopowego;
- Liczba dni urlopu;
- Długość okresu wypowiedzenia;
- (Ewentualnie) Twój plan emerytalny;
- (Ewentualnie) Klauzula o zakazie konkurencji;
- Twój układ zbiorowy pracy (CAO), jeśli ma zastosowanie.