Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Zazwyczaj możesz wnioskować o urlop okolicznościowy ze względu na sytuację rodzinną lub ze względu na szczególne wydarzenie. Mogą to być między innymi:
- śmierć członka rodziny;
- ślub twój lub członka rodziny oraz rejestracja związku partnerskiego;
- przeprowadzka;
- egzamin;
- wizyta u lekarza;
Aby dowiedzieć się czy i kiedy przysługuje tobie urlop okolicznościowy, sprawdź swój Układ zbiorowy pracy (CAO), umowę o pracę lub regulamin zakładu pracy.
Przykładowo, jeśli pracujesz przez agencję pracy tymczasowej, która podlega pod ABU CAO, twój urlop okolicznościowy w Holandii wygląda następująco:
Okoliczność | Ilość dni wolnych |
---|---|
Zgłoszenie w gminie zamiaru zawarcia związku małżeńskiego | 1 dzień |
Twój ślub lub rejestracja związku partnerskiego | 2 dni |
Ślub lub rejestracja związku partnerskiego twojego dziecka, wnuka/wnuczki, brata/siostry lub rodziców |
1 dzień |
Śmierć partnera/partnerki lub dziecka | Od dnia zgonu do dnia pogrzebu |
Śmierć brata lub siostry, rodziców, dziadków lub wnuka/ wnuczki |
1 dzień + dzień pogrzebu, chyba że pracownik tymczasowy jest odpowiedzialny za organizację pogrzebu, wtedy przysługuje mu urlop od dnia zgonu do dnia pogrzebu |
Rocznica ślubu po 12,5 roku, 25 latach i 40 latach małżeństwa | 1 dzień |
25. i 40. rocznica pracy | 1 dzień |
25., 40., 50., 60. i 70. rocznica ślubu rodziców i dziadków | 1 dzień |
Przystąpienia do egzaminu (zawodowego), w celu uzyskania uznanego dyplomu |
1 dzień |
Zdarzyło się coś niespodziewanego? Musisz na przykład odebrać chore dziecko ze szkoły, w domu pękła rura lub masz umówioną wizytę u lekarza w godzinach pracy? Sprawdź swoje CAO. W takich niespodziewanych sytuacjach masz prawo do krótkiego urlopu w razie nagłych wypadków „calamiteitenverlof” zwanego również „kort verzuimverlof”.
Oto, co daje obywatelstwo holenderskie:
- Nie jesteś już „tylko” obcokrajowcem. Zostaniesz wpisany jako obywatel holenderski do podstawowego rejestru osób w Holandii (BRP);
- Możesz złożyć wniosek o paszport holenderski;
- Otrzymasz prawo do głosownia we wszystkich wyborach w Holandii;
- Możesz pracować w dowolnym urzędzie publicznym. Na przykład jako burmistrz, policjant, żołnierz lub sędzia.
Gdy pracownik tymczasowy rozpoczyna pracę w agencji pracy tymczasowej, otrzymuje umowę o pracę z fazą A lub 1. Faza A w Holandii trwa maksymalnie 52 tygodnie. Faza 1 trwa do 26 tygodnia, a faza 2 trwa 0d 27 do 52 tygodnia, czyli razem również maksymalnie 52 tygodnie.
Każdy tydzień kalendarzowy, w którym pracownik pracuje lub korzysta z płatnego urlopu – niezależnie od tego, czy jest to godzina, czy czterdzieści godzin – wlicza się do tych 52 tygodni. Jeżeli przerwa w pracy trwa dłużej niż 6 miesięcy, liczenie rozpoczyna się od początku.
W fazie A lub 1 i 2 możesz pracować w 1 firmie lub w kilku firmach. Możesz otrzymać nieograniczoną liczbę nowych umów o pracę.
Umowa o pracę tymczasową z fazą A i 1 w Holandii często zawiera klauzulę o zatrudnieniu tymczasowym (uitzendbeding) dotyczącą pierwszych 26 tygodni pracy. Oznacza to, że ani ciebie, ani firmę, która cię zatrudnia nie obowiązuje okres wypowiedzenia. Umowę taką można rozwiązać natychmiast. Agencja pracy nie musi już wypłacać Ci wynagrodzenia. Po tych pierwszych 26 tygodniach agencję obowiązuje okres wypowiedzenia wynoszący 10 dni kalendarzowych. Pracownik tymczasowy ma na to 1 dzień roboczy.
W fazie A, 1 i 2 pracownik tymczasowy ma co do zasady prawo do wypłaty wynagrodzenia jedynie za przepracowane godziny. Jednak pracownik i agencja pracy tymczasowej mogą wyraźnie uzgodnić inaczej na piśmie. Wynagrodzenie i wszelkie dodatki powinny być tej samej wysokości, jaka przysługuje stałym pracownikom pracodawcy.
Od pierwszego dnia pracy pracownikowi tymczasowemu, który ukończył 21. rok życia, rozpoczyna się naliczanie emerytury w ramach podstawowego programu emerytalnego StiPP.
Konsekwencje braku ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii mogą być bardzo kosztowne.
1. Jeśli się nie ubezpieczysz, CAK zarejestruje cię jako osoba nieubezpieczona. Otrzymasz list od CAK z wiadomością o obowiązku zawarcia ubezpieczenia. Od tego momentu masz 3 miesiące, aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne lub podać przyczynę braku obowiązku ubezpieczenia od kosztów leczenia.
2. Gdy tego nie zrobisz, otrzymasz karę grzywny w kwocie 472,25€ (2023 r.).
3. Jeśli w ciągu 3 miesięcy od pierwszej kary w dalszym ciągu się nie ubezpieczysz, otrzymasz ponownie karę grzywny w kwocie 472,25€.
4. Karę należy zapłacić w ciągu 6 tygodni od jej otrzymania. Jeśli nie jesteś w stanie jej zapłacić, masz możliwości rozłożenia należności na 3 miesięczne raty.
5. Po dwóch karach pieniężnych CAK sam zgłosi cię do ubezpieczyciela zdrowotnego, u którego cię ubezpieczy na następne 12 miesięcy. Po zawarciu ubezpieczenia przez CAK otrzymasz polisę jak również jej warunki od wybranego ubezpieczyciela. Nie musisz opłacać składki za ubezpieczenie zdrowotne z mocą wsteczną. W okresie, w którym się nie ubezpieczyłeś, sam opłacasz koszty opieki medycznej.
6. CAK będzie przez 12 miesięcy potrącał składkę za ubezpieczenie z twoich dochodów lub zasiłku. Jeśli nie posiadasz stałych dochodów, otrzymasz przelew (acceptgiro) z kwotą do zapłaty od Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
7. Składka jest ustalana rocznie i w roku 2023 wynosi 157,42€ miesięcznie.
8. Przez 12 miesięcy będziesz ubezpieczony u ubezpieczyciela zdrowotnego, u którego zostałeś zarejestrowany. Po tych 12 miesiącach nie możesz od razu wykupić ubezpieczenia zdrowotnego u innego ubezpieczyciela. Jest to możliwe dopiero od 1 stycznia następnego roku. Pierwsze 12 miesięcy składkę płacisz dla CAK, a po tym czasie na konto ubezpieczyciela.
Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie internetowej CAK.
Konsekwencje braku ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii mogą mieć postać opłaty za koszty wykorzystanej opieki zdrowotnej, jak również grzywny.
To, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii, zależy od tego, gdzie chcesz się zameldować. Meldunek w Holandii możesz załatwić w gminie RNI lub w urzędzie gminy, na której terenie mieszkasz.
Rejestracja na pobyt czasowy jako nierezydent w gminie RNI:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
Wniosek o wprowadzenie do Bazy Danych Rejestru Nierezydentów (RNI).
Istnieją 2 sposoby na wypełnienie powyższego wniosku:
- Przez internet: Przed wizytą w punkcie RNI formularz rejestracyjny możesz wypełnić przez internet w języku polskim. Można to zrobić za pomocą tego linku lub skanując kod QR.
Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego online, otrzymasz nowy, osobisty kod QR. Należy zabrać ten osobisty kod wraz z dowodem tożsamości do stanowiska RNI. Pracownik zeskanuje osobisty kod QR, a dane zostaną wprowadzane bezpośrednio do systemu służącego do rejestracji w RNI. Dzięki temu proces rejestracji zajmuje mniej czasu i zmniejsza ryzyko błędów przy przesyłaniu danych. Formularz online jest dostępny w 15 językach, w tym w języku polskim.
- Własnoręczne wypełnienie wniosku: Wniosek o rejestrację w języku polskim możesz również pobrać, wypełnić i wydrukować. W przypadku ręcznego wypełniania formularza, należy pisać drukowanymi literami i pamiętać o wszystkich znakach interpunkcyjnych. Następnie należy zanieść wypełniony formularz do biura obsługi RNI, w którym chcą się Państwo zarejestrować.
Zameldowanie jako rezydent w urzędzie gminy:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
jeśli mieszkasz u kogoś, w przypadku nieposiadania umowy najmu lub kupna mieszkania należy przedstawić oświadczenie osoby, u której się przebywa, potwierdzające pobyt pod tym właśnie adresem. Do takiego oświadczenia osoba ta musi dołączyć kopię swojego dokumentu tożsamości.
odpis aktu zwarcie małżeństwa na druku międzynarodowym oraz akty urodzeń na druku międzynarodowym wszystkich osób chcących się zameldować.
Wykaz powyższych dokumentów może się różnić w zależności od urzędu gminy. Przed wizytą sprawdź stronę internetową danej gminy, aby dowiedzieć się jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania w Holandii.