Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Anvullende verzekering to dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne od kosztów opieki medycznej niezawartej w pakiecie podstawowym. Jest to ubezpieczenie nieobowiązkowe. Dodatkowe ubezpieczenie pokrywa koszty lub część kosztów opieki medycznej takich jak:
- dodatkowa fizjoterapia,
- dentysta lub ortodonta,
- medycyna alternatywna,
- okulary i soczewki kontaktowe.
Dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne możesz wykupić u innego ubezpieczyciela niż ubezpieczenie podstawowego. Czyli ubezpieczenie podstawowe możesz mieć u jednego ubezpieczyciela, a ubezpieczenie dobrowolne u innego.
Przy ubezpieczeniu dodatkowym nie obowiązuje eigen risico.
Ubezpieczyciel może zastosować okres oczekiwania na dodatkowe ubezpieczenie. Jesteś wtedy już ubezpieczony, ale nie otrzymasz jeszcze zwrotu niektórych kosztów. Na przykład, jeśli chcesz sprawić sobie nową koronkę u dentysty, ubezpieczyciel możesz zastrzec, że aby otrzymać zwrot kosztów, możesz to zrobić dopiero po 6 miesiącach od zawarcia ubezpieczenia.
Umowa o pracę w Holandii zawiera między innymi:
- Twoje imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania;
- Nazwę oraz siedzibę firmy, w której pracujesz;
- Miejsce lub miejsca, w których będziesz pracować;
- Twoje stanowisko lub rodzaj pracy, którą wykonujesz;
- Datę rozpoczęcia zatrudnienia;
- Czas trwania umowy;
- Ilość godzin pracy (dziennie lub tygodniowo);
- Wysokość Twojego wynagrodzenia i termin jego wypłaty;
- (Ewentualnie) długość okresu próbnego;
- Wysokość dodatku urlopowego;
- Liczba dni urlopu;
- Długość okresu wypowiedzenia;
- (Ewentualnie) Twój plan emerytalny;
- (Ewentualnie) Klauzula o zakazie konkurencji;
- Twój układ zbiorowy pracy (CAO), jeśli ma zastosowanie.
Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak sprawdzić swoje dane lub dane twoich dzieci w rejestrze BRP.
Ważne jest, aby twoje dane w BRP były aktualne. Mają one wpływ między innymi na wysokość zasiłków, które otrzymujesz lub podatków, które płacisz.
Na stronie MijnOverheid.nl w zakładce „Persoonlijke gegevens” możesz dowiedzieć się, w jaki sposób ty lub twoje dzieci zostaliście zarejestrowani w Podstawowym rejestrze osób (BRP). Aby to zrobić, musisz najpierw zalogować się za pomocą DigiD. Jeśli nie masz jeszcze DigiD, sprawdź jak je uzyskać.
Możesz również zapytać w swoim urzędzie gminy, jakie dane zostały zarejestrowane. Wgląd w dane jest bezpłatny. Jeśli chcesz otrzymać kopię swoich danych osobowych, gmina może pobrać za to opłatę.
W przypadku, gdy twoje dane nie są poprawne, możesz wystąpić do gminy o ich aktualizację. Weź ze sobą odpowiednie dokumenty potwierdzające prawdziwość tych danych.
Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii, w zależności od tego, dokąd się przeprowadzasz, czyli zmienić meldunek w Holandii.
Zmiana miejsca zamieszkania w obrębie tej samej gminy
Zgłoś nowy adres w swoim urzędzie gminy.
Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.
Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
w przypadku braku umowy najmu, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.
Po zgłoszeniu zmiany zostaniesz automatycznie wyrejestrowany ze starego adresu.
Przeprowadzasz się do innej gminy
Zgłoś nowy adres w urzędzie gminy, na której terenie będziesz mieszkać.
Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.
Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
w przypadku braku umowy, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.
Po zgłoszeniu zmiany gmina automatycznie wyrejestruje cię ze starego adresu.
Wyprowadzasz się z Holandii do Polski
Jeśli jesteś rezydentem zameldowanym w Holandii:
Zamierzasz mieszkać poza Holandią dłużej niż 8 miesięcy w ciągu roku lub wyprowadzasz się na stałe z Holandii? W takim przypadku należy wymeldować się z gminy w Holandii, w której mieszkasz. Te 8 miesięcy nie musi następować po sobie. Dotyczy to również np. sytuacji, gdy dwa razy w roku zamierzasz mieszkać poza granicami Holandii na okres pięciu miesięcy. Nie ma znaczenia, czy posiadasz swój dom w Holandii.
Zgłoś to w urzędzie gminy, w której mieszkasz.
Zrób to nie wcześniej niż 5 dni przed datą wyjazdu za granicę.
W trakcie zgłoszenia musisz podać swój nowy adres za granicą. Jeśli nie masz jeszcze stałego adresu za granicą, musisz podać swoje pierwsze miejsce zamieszkania za granicą (na przykład adres hotelu, rodziny lub znajomego).
Zostaniesz wpisany do rejestru nierezydentów.
Zachowujesz swój numer BSN. W razie ponownego przyjazdu do Holandii nie będziesz musiał występować o nowy numer BSN.
Jeśli jesteś tutaj tymczasowo i nie jesteś zameldowany w urzędzie gminy: nie musisz nic robić.
Chcesz ponownie zamieszkać w Holandii
Zamelduj się w gminie, w której mieszkasz w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii.
Warto wiedzieć:
To jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii zależy od danej gminy. Możesz to zrobić:
przez stronę internetową urzędu gminy za pomocą DigiD,
pisemnie lub
osobiście.
Po zgłoszeniu zmiany miejsca zamieszkania gmina automatycznie przekaże twoje dane do odpowiednich instancji, takich jak urząd skarbowy, fundusze emerytalne, bank ubezpieczeń społecznych (SVB) czy ubezpieczyciele zdrowotni.
Poniżej dowiesz się, co to jest numer BSN w Holandii. Jest to pierwsza rzecz, którą powinieneś załatwić po przyjeździe do tego kraju z zamiarem pracy czy nauki. Numer BSN (Burgerservicenummer) to osobisty numer każdej osoby zarejestrowanej w bazie BRP (Basisregistratie Personen) w Holandii. Każdy, kto zarejestruje się w BRP, otrzyma automatycznie numer BSN. Jest to odpowiednik polskiego numeru PESEL i służy urzędom, jak również innym organizacjom pozarządowym do potwierdzenia twojej tożsamości. Dzięki BSN nie musisz podawać za każdym razem swoich danych osobowych w trakcie wizyty w urzędzie. Oprócz rządu, podmioty świadczące opiekę zdrowotną czy szkoły są zobowiązane do stosowania BSN w swojej administracji.
Urzędy niderlandzkie, jak również organizacje pozarządowe używają BSN. Dzięki numerowi BSN możesz między innymi:
Pracować legalnie w Holandii;
Wykupić ubezpieczenie zdrowotne;
Iść do lekarza lub dentysty;
Założyć konto w banku;
Poprosić o zasiłek;
Rozliczyć się z podatku dochodowego;
Kupić samochód w Niderlandach;
Założyć własną firmę w Niderlandach.
Wiedząc już, co to jest numer BSN w Holandii i chcąc tutaj mieszkać, wyrób go jak najszybciej.