Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Mieszkając w Holandii, warto wiedzieć kim jest Bob. Pewnie nie raz słyszałeś Holendrów mówiących „Ik ben Bob!”. Bob oznacza Bewust Onbeschonken Bestuurder, czyli świadomie trzeźwy kierowca. Nazwa wywodzi się z krajowej kampanii Ben je Bob, zeg het hardop! Kampania polega na tym, że przed imprezą lub spotkaniem ludzie umawiają się, kto nie będzie pił alkoholu. Jeśli ktoś zaproponuje ci alkohol, a ty jesteś kierowcą, wystarczy, że powiesz „Ik ben Bob”. Coraz więcej holenderskich kierowców nie pije alkoholu i nazywa siebie Bobem.
Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.
1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?
Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.
Wniosek o DigiD za pomocą formularza
Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:
- Burgerservicenummer (BSN)
- Geboortedatum (data urodzenia)
- Postcode (kod pocztowy)
- Huisnummer (numer domu)
- Gebruikersnaam (wybierz login)
- Wachtwoord (wybierz hasło)
- Telefoonnummer (numer telefonu) i email
Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon
Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.
Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:
- Pobierz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
- Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
- Kliknij „DigiD aanvragen”,
- Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
- Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
- Wprowadź swój adres e-mail,
- ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wpisz kod aktywacyjny.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?
DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:
- masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
- masz ważny paszport lub dowód osobisty,
- posiadasz burgerservicenummer (BSN),
- jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
- posiadasz numer telefonu i adres e-mail.
Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.
Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.
Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.
Urlop macierzyński w Holandii trwa conajmniej 16 tygodni. Jako kobieta w ciąży masz prawo do od 4 do 6 tygodni urlopu macierzyńskiego ciążowego i co najmniej 10 tygodni urlopu macierzyńskiego porodowego. Sama możesz decydować, kiedy pójdziesz na urlop macierzyński. Jednak nie później niż na 4 tygodnie przed dniem następującym po wyznaczonym terminie porodu.
Przed porodem przysługuje ci urlop i zasiłek macierzyński ciążowy, który rozpoczyna się od 6 do 4 tygodni przed dniem następującym po wyznaczonym terminie porodu. Te 2 tygodnie, pomiędzy 6 a 4 tygodniem nazywane są okresem elastyczności. Jeśli wykorzystasz mniej niż 6 tygodni urlopu macierzyńskiego ciążowego, pozostałość zostanie doliczona do urlopu porodowego.
Po porodzie masz prawo do co najmniej 10 tygodni urlopu macierzyńskiego i zasiłku macierzyńskiego porodowego. Masz jednak obowiązek skorzystać z co najmniej 6 kolejnych tygodni urlopu zaraz po porodzie. Pozostałą ilość dni możesz rozłożyć w czasie 30 tygodni. Należy omówić to z pracodawcą w ciągu 3 tygodni od rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego porodowego.
Jeśli jesteś w ciąży mnogiej, masz prawo do co najmniej 20 tygodni urlopu macierzyńskiego. Pierwszy dzień urlopu macierzyńskiego ciążowego ustalasz samodzielnie na 10 do 8 tygodni przed dniem następującym po wyznaczonym terminie porodu. Te 2 tygodnie, pomiędzy 10 a 8 tygodniem nazywane są okresem elastyczności. Po porodzie masz prawo do co najmniej 10 tygodni urlopu macierzyńskiego porodowego. Jeśli zdecydujesz się kontynuować pracę w okresie elastyczności lub urodzisz przed wyznaczonym dniem porodu, niewykorzystane dni urlopu macierzyńskiego ciążowego zostaną doliczone do urlopu macierzyńskiego porodowego. Gdy urodzisz dzieci w późniejszym terminie niż ten wyznaczony, twój urlop macierzyński ciążowy zostanie przedłużony aż do momentu porodu. Tym samym twój urlop macierzyński łącznie będzie trwał dłużej niż 20 tygodni.
Te same zasady dotyczą kobiety prowadzące działalność gospodarczą. W miejsce zasiłku macierzyńskiego otrzymują one Świadczenie ZEZ bezpośrednio od UWV.
Gdy po porodzie Twoje dziecko przebywa dłużej niż 7 dni w szpitalu, twój urlop macierzyński w Holandii może zostać przedłużony (o maksymalnie 10 tygodni). Poinformuj o tym swojego pracodawcę i poproś szpital o zaświadczenie. W tym zaświadczeniu powinna być podana informacja, że twoje dziecko przebywa w szpitalu i jak długo. Powinno ono również zawierać twoją datę urodzenia i numer BSN. Zaświadczenie przekaż pracodawcy, a on następnie prześle je do UWV. Gdy zasiłek macierzyński w Holandii otrzymujesz od UWV bezpośrednio, gdyż przed ciążą nie pracowałaś i otrzymywałaś zasiłek chorobowy lub dla bezrobotnych, prześlij UWV wypełniony formularz ‘Aanvragen verlenging WAZO-uitkering bij ziekenhuisopname van uw pasgeboren kind’ razem z zaświadczeniem ze szpitala. W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą należy przesłać formularz ‘Aanvragen verlenging ZEZ-uitkering bij ziekenhuisopname van uw pasgeboren kind’, jak również zaświadczenie ze szpitala.
UWV sprawdzi o ile dni twój urlop może być przedłużony i zawiadomi Ciebie o swojej decyzji.
Ojcostwo dziecka w Holandii można uznać przed jego narodzinami, w momencie zgłoszenia narodzin lub w późniejszym terminie.
Uznanie ojcostwa dziecka w trakcie ciąży
Nazywa się to uznaniem nienarodzonego dziecka (erkenning van de ongeboren vrucht). Dziecko można uznać w każdym urzędzie gminy w Holandii. Jeśli (przyszła) matka nie przyjdzie z tobą do urzędu, musi ona wyrazić pisemną zgodę na uznanie dziecka. Jeśli twoja partnerka jest w ciąży mnogiej, uznanie dotyczy wszystkich dzieci, z którymi partnerka jest w ciąży w tym czasie.
Uznanie ojcostwa dziecka podczas zgłoszenia narodzin
Możesz uznać swoje dziecko podczas rejestracji jego narodzin w gminie, w której się urodziło. Jeśli matka nie przyjdzie z tobą do urzędu gminy, musi wyrazić pisemną zgodę na uznanie dziecka.
Uznanie ojcostwa dziecka w późniejszym terminie
Można też uznać ojcostwo dziecka w Holandii, gdy jest ono już starsze lub pełnoletnie. Można to zrobić w każdej gminie w Holandii. Od 12 roku życia dziecka potrzebna jest pisemna zgoda dziecka i matki. Po ukończeniu przez nie 16 roku życia potrzebna jest tylko zgoda dziecka.
Za część usług medycznych należących do pakietu podstawowego musisz sam dopłacić określoną kwotę. Na przykład przy opiece poporodowej lub gdy otrzymasz aparat słuchowy. Jest to eigen bijdrage. Rząd określa, do jakiej opieki odnosi się eigen bijdrage i jaką kwotę należy dopłacić. Więcej informacji znajdziesz na stronie rijksoverheid.nl.