Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Poniżej dowiesz się, kiedy musisz zameldować się w Holandii oraz jak i gdzie to zrobić. Sposób i miejsce rejestracji zależą od tego, jak długo zamierzasz przebywać w Holandii.
Zostajesz w Holandii krócej niż 4 miesiące
Obywatele Polski korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jeśli planowany pobyt w Holandii nie przekracza 4 miesięcy, nie trzeba zgłaszać pobytu w urzędzie gminy ani w urzędzie imigracyjnym (IND). Jeśli jednak masz zamiar zostać w Holandii krócej niż 4 miesiące z zamiarem na przykład pracy lub nauki, warto zarejestrować się na pobyt czasowy jako nierezydent w jednej z 19 gmin RNI. Są to: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Haga, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland i Zwolle. Aby dokonać rejestracji, należy najpierw umówić się na spotkanie. Dokładne dane adresowe znajdziesz na stronie nederlandwereldwijd.nl.
Dzięki rejestracji zostaniesz zapisany do rejestru BRP oraz otrzymasz numer BSN. Numer ten jest potrzebny między innymi do podjęcia pracy, wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego, czy otwarcia konta w banku w Holandii.
Gdy okaże się, że twój pobyt się przedłuży, zamelduj się w urzędzie gminy, na której terenie aktualnie mieszkasz.
Zostajesz w Holandii dłużej niż 4 miesiące
Jeśli chcesz zostać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, zamelduj się w gminie, w której mieszkasz. Zrób to w urzędzie gminy w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii. Należy zameldować również wszystkich członków rodziny, którzy przybyli z tobą do Holandii. Na stronie internetowej swojego urzędu gminy znajdziesz informacje na temat sposobu umówienia spotkania oraz dokumentów, które potrzebujesz, aby zameldować się w Holandii.
Meldunek w Holandii da ci status mieszkańca (rezydenta) Holandii oraz zostaniesz wpisany do bazy BRP. Równocześnie ty i każdy członek twojej rodziny otrzymacie numer BSN. Posiadając meldunek, łatwiej jest zawrzeć umowę o ubezpieczenie zdrowotne, czy założyć konto w banku w Niderlandach.

Arbeidstijdenwet określa jaki jest maksymalny dzienny i tygodniowy czas pracy w Holandii.
Pracownik może pracować maksymalnie 12 godzin na jedną zmianę. Tygodniowo można przepracować maksymalnie 60 godzin. Pracownik nie może jednak pracować 60 godzin w każdym tygodniu. W dłuższym okresie czasu godziny pracy wyglądają następująco:
• tygodniowo w ciągu 4 tygodni: średnio 55 godzin tygodniowo przez okres 4 tygodni. Przy czym w układzie zbiorowym pracy (np. CAO) mogły zostać zawarte w tej sprawie odmienne ustalenia. Nadal jednak pracownik nie może nigdy pracować dłużej niż 60 godzin tygodniowo;
• tygodniowo w ciągu 16 tygodni: średnio 48 godzin tygodniowo przez okres 16 tygodni. Pracownik i pracodawca wspólnie ustalają czas pracy w ciągu dnia i tygodnia.
| Okres | Norma |
|---|---|
| Na dzień (zmianę) | Maks. 12 godzin |
| Na tydzień | Maks. 60 godzin |
| Na tydzień w okresie 4 tygodni | Średnio 55 godzin. W układzie zbiorowym pracy (np. CAO) mogą zostać zawarte odmienne ustalenia, jednak zawsze maksymalnie 60 godzin. |
| Na tydzień w okresie 16 tygodni | Średnio 48 godzin. Pracownik i pracodawca wspólnie ustalają czas pracy w ciągu dnia i tygodnia. |
Chcesz wiedzieć jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii? Aby móc zawrzeć polisę na ubezpieczenie zdrowotne, musisz posiadać numer BSN (Burgerservicenummer). W Niderlandach ubezpieczenie wykupuje się u prywatnych ubezpieczycieli zdrowotnych. Jest ich około 40.
Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii samodzielnie?
U większości ubezpieczycieli możesz zawrzeć polisę szybko i wygodnie online przez internet. Wystarczy, że wyszukasz słowo „zorgverzekering” w wyszukiwarce internetowej. W wynikach wyszukiwania wyświetlą ci się strony internetowej ubezpieczycieli. Przejrzyj oferty i wybierz najbardziej odpowiednie ubezpieczenie dla siebie i twojej rodziny. Możesz też skorzystać z bardzo popularnych porównywarek ubezpieczeń zdrowotnych (zorverzekering vergelijken). Aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne przez internet, u większości ubezpieczycieli potrzebujesz DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD, skontaktuj się z ubezpieczycielem telefonicznie lub przez email i zapytaj jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez DigiD.
Ubezpieczyciel jest prawnie zobowiązany do przyjęcia cię do ubezpieczenia podstawowego, niezależnie od twojego wieku oraz stanu zdrowia. Ubezpieczyciel ma jednak prawo odmówić ci zawarcia dodatkowego ubezpieczenia.
Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii przez internet krok po kroku
Proces zwarcia ubezpieczenie zdrowotnego na różnych stronach internetowych ubezpieczycieli jest podobny. Zazwyczaj musisz wykonać następujące kroki:
- Wpisz swoje dane, takie jak płeć, datę urodzenia czy kod pocztowy.
- Wybierz rodzaj podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego (Basisverzekering).
- Wybierz kwotę eigen risico.
- Jeśli chcesz, możesz wybrać dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (Anvullende Verzekering) – jest to opcja nieobowiązkowa.
- Możesz też dołączyć do ubezpieczenia grupowego (Collectieve Verzekering) swojego pracodawcy czy wybranej organizacji lub związku, do których należysz.
- Jeśli posiadasz partnera lub dzieci możesz dodać te osoby do swojego ubezpieczenia przez „iemand toevoegen”. Te osoby będą posiadały ten sam pakiet ubezpieczenia podstawowego co ty. Tutaj możesz ewentualnie wybrać wysokość eigen risico dla partnera i dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne.
- Uzupełnij dane osobowe wszystkich ubezpieczonych osób.
- Uzupełnij dane do kontaktu, sposób zapłaty za ubezpieczenie, numer rachunku bankowego.
- Wyślij
Po pozytywnym rozpatrzeniu twojego wniosku o zawarcie ubezpieczenia zdrowotnego na adres email lub pocztą otrzymasz polisę ubezpieczeniową z warunkami ubezpieczenia zdrowotnego.
Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii grupowo?
Grupowe ubezpieczenie zdrowotne możesz wykupić przez internet dołączając do wybranej grupy zawierając polisę online. Poza tym ubezpieczenie grupowe możesz zawrzeć za pośrednictwem:
- pracodawcy,
- związku lub stowarzyszenia, do którego należysz,
- gminy, jeśli posiadasz niskie dochody.
Jeśli przyjeżdżasz do Holandii do pracy za pośrednictwem biura pośrednictwa pracy, biuro to wykupuje zazwyczaj dla ciebie grupowe ubezpieczenie zdrowotne. Nie zawsze jednak tak jest. Zapytaj się więc w swoim biurze o ubezpieczenie zdrowotne. Jeśli biuro zawarło za ciebie takie ubezpieczenia, poproś o polisę ubezpieczeniową i kartę ubezpieczenia zdrowotnego.
W BRP znajdują się dane rezydentów i nierezydentów Niderlandów.
Rezydenci (Ingezetenen): mieszkańcy zameldowani w Holandii
Nierezydenci (Niet-ingezetenen): osoby, które opuściły Holandię lub mieszkają krócej niż 4 miesiące w Holandii i nie są zameldowane
Jeśli wyjedziesz z Holandii, to twoje dane zostaną w bazie BRP, tylko nie będą uaktualniane.
Przydatne jest też wiedzieć, co to jest DigiD Machtigen. Teraz co raz więcej rzeczy możesz załatwić przez internet. Być może nie wiesz jak to zrobić i potrzebujesz przy tym pomocy innej osoby. A może ktoś inny ma problemy z posługiwaniem się komputerem i chcesz mu pomóc. Twoje DigiD, jak i to innej osoby jest osobiste i tajne dlatego nie powinieneś go nikomu pokazywać. Tutaj przyda się właśnie DigiD Machtigen. W ten sposób dajesz upoważnienie innej osobie lub uzyskasz upoważnienie od innej osoby na wykonywanie określonych zadań w internecie na oznaczony czas w Twoim imieniu lub w imieniu innej osoby.
Ważne: nie dawaj nikomu swoich danych do logowania DigiD, lecz użyj DigiD Machtigen.
Upoważnienie dla kogoś innego
Jeśli na przykład nie wiesz jak wypełnić zeznania podatkowego i chcesz, aby ktoś inny to dla ciebie zrobił, możesz udzielić mu upoważnienia. Może być to prywatna osoba lub firma. Wykonaj następujące kroki:
- Złóż wniosek o tzw. Machtigingcode dla tej osoby lub firmy. W trakcie składania wniosku możesz określić, co dana osoba ma dla ciebie wykonać, a także jak długo to upoważnienie będzie ważne.
- Przekaż otrzymany kod oraz swój burgerservicenummer – numer BSN tej osobie lub firmie.
Upoważnienie dla ciebie
Jeśli ktoś potrzebuje Twojej pomocy, możesz również poprosić o Machtigingscode sam. Będziesz do tego potrzebował burgerserviecenummer (BSN) tej osoby.
- Złóż wniosek o Machtigingscode dla siebie.
- Kod przyjdzie pocztą na adres osoby, dla której poprosił o upoważnienie.
- Aktywuj swoje upoważnienie.
Więcej informacji na temat upoważnień DigiD oraz wszelkie porady jak je stosować znajdziesz na oficjalnej stronie DigiD.