Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Warto wiedzieć, co to jest DigiD w Holandii. Dzięki DigiD możesz załatwić wiele spraw przez internet. Niezależnie od tego, czy chodzi o urząd, edukację, opiekę zdrowotną czy emeryturę.
Jest to odpowiednik polskiego profilu zaufanego i składa się z loginu i hasła. Dzięki DigiD możesz między innymi:
wykupić ubezpieczenie zdrowotne,
złożyć rozliczenie roczne do urzędu skarbowego,
sprawdzić wysokość swojej emerytury,
złożyć wniosek o zasiłek,
załatwić sprawy w gminie przez internet.
Za pomocą DigiD możesz łatwo zalogować się w wybranym miejscu, a Twoje dane osobowe są dobrze chronione. Wiedząc, co to jest DigiD w Holandii, złóż o niego wniosek i załatwiaj większość spraw przez internet bez wychodzenia z domu.
Pamiętaj, że Twoje DigiD jest prywatne tak jak dowód osobisty. Nie pokazuj i nie udostępniaj loginu, hasła lub kodu PIN innej osobie.
Poniżej sprawdzisz, ile wynosi zasiłek rodzinny na dziecko w Holandii. Wysokość zasiłku rodzinnego zależy między innymi od wieku, jak również miejsca zamieszkania dziecka. Gdy twoje dziecko skończy 6 lat, otrzymasz większy zasiłek rodzinny. Zostanie on ponownie podwyższony, gdy dziecko ukończy 12 lat. Zasiłek wypłacany jest do momentu ukończenia przez dziecko 18 lat. SVB wypłaca zasiłek raz na kwartał.
| Wiek dziecka | Kwota na dziecko za 1 kwartał w 2024 roku |
| 0 – 5 lat | € 279,49 |
| 6 – 11 lat | € 339,38 |
| 12 – 17 lat | € 399,27 |
To ile wynosi zasiłek rodzinny na dziecko w Holandii, zależy również od innych czynników:
Podwójna kwota zasiłku
Jeśli ponosisz wysokie koszty na wychowanie swojego dziecka, możesz otrzymać podwójny zasiłek rodzinny. Na przykład, jeśli twoje dziecko nie mieszka w domu z powodu kształcenia, choroby lub niepełnosprawności. Lub jeśli twoje dziecko mieszka w domu i potrzebuje intensywnej opieki.
Jeśli dziecko potrzebuje intensywnej opieki, ponieważ jest na przykład bardzo chore lub niepełnosprawne, podwójny zasiłek możesz otrzymać, gdy:
- dziecko ma 3 lata lub więcej;
- dziecko mieszka w domu;
- dziecko posiada poradę od Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).
Gdy dziecko mieszka poza domem w związku z uczęszczaniem do szkoły, chorobą lub niepełnosprawnością, podwójny zasiłek możesz otrzymać, gdy:
- łożysz na utrzymanie dziecka co najmniej 1 149 euro na kwartał oraz
- jeżeli suma okresów pobytów rodziców u dziecka nie przekracza wyznaczonego limitu.
Dziecko kończy 16 lat
Gdy dziecko skończy 16 lat, zostanie sprawdzone, czy się ono uczy. Warunkiem otrzymania zasiłku rodzinnego jest to, czy dziecko
- uczy się w szkole pozwalającej uzyskanie dyplomu HAVO, VWO lub MBO poziom 2 lub wyższy;
- uzyskało już taki dyplom;
- ze względu na niepełnosprawność lub stan zdrowia nie może się uczyć.
Zasiłek rodzinny z dwóch krajów
Jeśli ty lub twój partner otrzymujecie również świadczenia rodzinne z kraju innego niż Holandia, nie otrzymasz pełnej kwoty świadczeń z tych krajów. W tej sprawie kraje zawarły porozumienia. Gdy zasiłek rodzinny za granicą jest niższy, Holandia dopłaci ci do wysokości holenderskiego zasiłku rodzinnego. Po zsumowaniu zasiłków z dwóch krajów kwota zasiłku będzie równa wysokości zasiłku rodzinnego w Holandii.
Do uznania ojcostwa dziecka w Holandii potrzebujesz następujące dokumenty:
Ważny dokument tożsamości matki dziecka, osoby uznającej dziecko oraz dziecka, jeśli taki posiada.
Wypełniony formularz zgody matki na uznanie dziecka, jeśli w danej sytuacji jest wymagany. Możesz sprawdzić na stronie internetowej gminy, w której będziesz uznawać dziecko, czy taki formularz jest dostępny do ściągnięcia i wypełnienia w domu.
Jeśli matka dziecka, osoba uznająca dziecko lub samo dziecko mieszkają poza Holandią oraz gdy dziecko urodziło się poza Holandią, mogą być potrzebne dodatkowe dokumenty. Może być to na przykład zagraniczne zaświadczenie, że osoba uznająca nie pozostaje w związku małżeńskim lub obecność matki będzie obowiązkowa. Zapytaj w gminie, w której będzie dokonywane uznanie ojcostwa, jakie dokumenty są potrzebne do uznania ojcostwa dziecka w Holandii w twojej sytuacji.
Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.
1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?
Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.
Wniosek o DigiD za pomocą formularza
Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:
- Burgerservicenummer (BSN)
- Geboortedatum (data urodzenia)
- Postcode (kod pocztowy)
- Huisnummer (numer domu)
- Gebruikersnaam (wybierz login)
- Wachtwoord (wybierz hasło)
- Telefoonnummer (numer telefonu) i email
Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon
Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.
Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:
- Pobierz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
- Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
- Kliknij „DigiD aanvragen”,
- Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
- Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
- Wprowadź swój adres e-mail,
- ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wpisz kod aktywacyjny.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?
DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:
- masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
- masz ważny paszport lub dowód osobisty,
- posiadasz burgerservicenummer (BSN),
- jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
- posiadasz numer telefonu i adres e-mail.
Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.
Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.
Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.
Umowa o pracę na czas określony w Holandii automatycznie zamienia się w umowę na czas nieokreślony, jeżeli pracownik otrzymał więcej niż 3 kolejne umowy o pracę na czas określony. Również jeśli pracownik miał kilka umów na czas określony ze swoim pracodawcą przez okres dłuższy niż 3 lata. Twój układ zbiorowy pracy może zawierać inne zasady dotyczące umów na czas określony. Przykładowo, pracownik może otrzymać maksymalnie 6 kolejnych umów na czas określony. Lub umowa na czas nieokreślony będzie możliwa po maksymalnie 4 latach.
Umowa o pracę w Holandii na czas nieokreślony po 3 kolejnych umowach na czas określony
Pracownik automatycznie otrzymuje umowę na czas nieokreślony, jeśli:
- Miał więcej niż 3 umowy na czas określony u tego samego pracodawcy, lub;
- Posiadał ponad 3 umowy o pracę na czas określony na ten sam rodzaj pracy u kolejnych pracodawców. (Przykładowo, jeśli pracownik najpierw pracuje za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, a następnie zostaje zatrudniony bezpośrednio przez pracodawcę.) oraz;
- Przerwa pomiędzy umowami wynosi maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku tymczasowej pracy cyklicznej (nie ograniczającej się do pracy sezonowej), którą można wykonywać przez maksymalnie 9 miesięcy w roku, odstęp między umowami może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Należy to uwzględnić w układzie zbiorowym pracy oraz;
- Układ zbiorowy pracy (CAO) nie przewiduje innych warunków. Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo. Na przykład, jeśli pracujesz za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, możesz otrzymać maksymalnie 6 umów na czas określony.
Umowa o pracę na czas nieokreślony po 3 latach umów na czas określony
Pracownik automatycznie otrzymuje umowę o pracę na czas nieokreślony w Holandii, jeśli:
- Posiadał kilka umów na czas określony u tego samego pracodawcy na okres dłuższy niż 3 lata. Lub na ten sam rodzaj pracy u kolejnych pracodawców. (Przykładowo, jeśli pracownik najpierw pracuje jako pracownik tymczasowy za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, a później bezpośrednio u pracodawcy.);
- Przerwa pomiędzy umowami wynosi maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku tymczasowej pracy cyklicznej (nie ograniczającej się do pracy sezonowej), którą można wykonywać przez maksymalnie 9 miesięcy w roku, odstęp między umowami może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Należy to uwzględnić w układzie zbiorowym pracy;
- Układ zbiorowy pracy (CAO) nie przewiduje innych warunków w tym zakresie. Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo.