Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie zmiany trzeba zgłaszać pobierając zorgtoeslag.
Jeśli otrzymujesz dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego i coś zmieni się w twojej sytuacji życiowej, może to wpłynąć na jego wysokość. Na przykład, jeśli zmienią się twoje dochody lub zawrzesz małżeństwo. Możesz otrzymać więcej zasiłku, mniej lub też wcale. Takie zmiany należy zgłosić w ciągu 4 tygodni. Niektóre zmiany są automatycznie przekazywane do Belastingdinst (Urząd skarbowy), a niektóre musisz sam zgłosić przez Mijn toeslagen. Jeśli tego nie zrobisz, może okazać się, że otrzymałeś za dużo zasiłku i będziesz musiał go potem zwracać.
Ważne: Zgłoś zmiany jak najszybciej. W przeciwnym razie może się okazać, że będziesz musiał zwracać nadpłacony dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.
Poniżej znajdziesz najważniejsze zmiany, jakie mają wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego.
Zawarcie małżeństwa lub rozwód – jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się w Holandii, gmina sama zgłosi to do Belastingdinst. Jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się poza Holandią, należy to zgłosić w gminie, w której mieszkasz. Ona zaś przekażą tę informację Belastindinst.
Śmierć partnera zasiłkowego – jeśli twój partner zmarł, nie musisz tego zgłaszać Belastingowi. Zrobi to gmina, w której zgłosiłeś śmierć partnera.
Zmiana w dochodach – jeśli na przykład zmieniłeś pracę lub zmieniło się twoje wynagrodzenie, zgłoś to przez Mijn toeslagen. Dotyczy to rownież twojego partnera zasiłkowego, jeśli go posiadasz. Wykorzystując specjalne narzędzie do obliczania dochodów, podaj spodziewaną kwotę dochodów za dany rok. Pamiętaj, że lepiej jest oszacować swoje dochody wyżej niż za nisko. Jeśli podasz za niskie dochody, może pojawić się ryzyko, że będziesz musiał zwracać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.
Zmiany w wysokości (wspólnego) kapitału własnego – jeśli na przykład zaoszczędziłeś więcej pieniędzy lub kupiłeś dom wakacyjny, zgłoś to przez Mijn toeslagen.
Narodziny lub adopcja dziecka – jeśli dziecko urodziło się w Holandii, narodziny dziecka zostaną zgłoszone przez gminę.
Emigracja z Holandii – jeśli wyprowadzasz się Holandii, zgłoś to w gminie, której mieszkasz i podaj swój nowy adres. Gmina zaś przekaże tę informację do Belastingdinst.
Kupno domu – jeśli kupujesz dom z partnerem, staje się on twoim partnerem zasiłkowym. Jeśli jesteście już partnerami zasiłkowymi, nie musisz tego zgłaszać. Jeśli jednak stajecie się dopiero partnerami zasiłkowymi, zgłoś to przez Mijn toeslagen.
Brak ubezpieczenia zdrowotnego – jeśli nie posiadasz już ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to na Mijn toeslagen poprzez „Toeslag stoppen”.
Poniżej dowiesz się, kto może otrzymać rentę rodzinną w Holandii i jakie warunki dana osoba musi spełnić, aby mieć do niej prawo.
Jako wdowa lub wdowiec z dziećmi do 18 roku życia możesz mieć prawo do renty rodzinnej. Lub jeśli jesteś niezdolny do pracy i straciłeś partnera. Dzieci mają prawo do renty rodzinnej w przypadku śmierci obojga rodziców. Obowiązują jednak dodatkowe warunki.
Zmarł twój partner
Otrzymasz rentę rodziną (Anw-uitkering), jeśli w dniu śmierci partnera:
Opiekujesz się dzieckiem poniżej 18 roku życia, które z tobą mieszka, lub
Jesteś niezdolny/a do pracy minimalnie w 45%
tylko wtedy, gdy:
Twój partner był ubezpieczony na mocy holenderskiej ustawy Anw. Z reguły każdy, kto mieszka lub pracuje w Holandii, jest ubezpieczony na mocy ustawy Anw. Są jednak wyjątki. Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie SVB również w języku polskim: https://www.svb.nl/pl/anw/co-to-jest-renta-rodzinna-anw/ubezpieczenie-na-mocy-ustawy-anw
nie osiągnąłeś jeszcze ustawowego wieku emerytalnego AOW.
Zmarł twój były partner
Aby otrzymać rentę rodzinną po zmarłym byłym partnerze, należy spełniać takie same warunki jak przy śmierci partnera oraz dodatkowo:
W dniu rozwodu oraz w chwili śmierci byłego partnera były spełnione warunki do otrzymania renty Anw, oraz
Twój były partner był zobowiązany do płacenia alimentów na Ciebie w dniu swego zgonu. Nie ma znaczenia, czy faktycznie otrzymałeś te alimenty.
To, kto może otrzymać rentę rodzinną Anw w Holandii, zależy nie tylko od powyższych warunków. Pod uwagę brane są także między innymi dochody osoby starającej się o zasiłek, jak również jej sytuacja mieszkalna.
Osoby mieszkające lub pracujące poza Holandią muszą spełnić dodatkowe warunki. Znajdziesz je w języku polskim na stronie SVB.
Oboje rodzice dziecka zmarli
Dziecko staje się sierotą, jeśli oboje rodzice dziecka zmarli. Sierota otrzyma rentę dla sierot (wezenuitkering) tylko wtedy, gdy rodzic, który zmarł jako ostatni, był ubezpieczony na podstawie Anw. Rodzic był zwykle ubezpieczony, jeśli mieszkał lub pracował w Holandii.
Dziecko do 16 roku życia nie musi spełniać żadnych dodatkowych warunków. Zmieni się to, gdy sierota skończy 16 lat. Renta dla sieroty kończy się zawsze, gdy dziecko osiągnie wiek 21 lat.
Dodatkowe warunki dla dzieci w wieku od 16 do 21 lat znajdziesz na stronie internetowej SVB w języku polskim: https://www.svb.nl/pl/anw/kiedy-przysluguje-ci-prawo-do-renty-rodzinnej-anw/dziecko-zostalo-sierota.
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak uzyskać obywatelstwo holenderskie dla dziecka w Holandii. Dzieci urodzone w Holandii otrzymują obywatelstwo rodziców. Jeśli więc obydwoje rodzice są Polakami, a dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono tylko polskie obywatelstwo.
Dziecko otrzyma automatycznie holenderskie obywatelstwo, jeśli zostanie spełniony jeden z poniższych warunków:
- w dniu narodzin dziecka matka dziecka miała holenderskie obywatelstwo,
- w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa, ale była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo,
- w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa i nie była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo, lecz ojciec dziecka je uznał,
- ojciec dziecka ma holenderskie obywatelstwo i po 1 marca 2009 roku uznał dziecko po jego urodzeniu, ale przed ukończeniem przez nie 7. roku życia,
- dziecko i co najmniej jedno z rodziców mieli stałe miejsce zamieszkania w Holandii. Jak również babcia lub dziadek dziecka w dniu urodzenia matki lub ojca dziecka mieli stałe zamieszkanie w Holandii,
- rodzic z holenderskim obywatelstwem zaadoptuje dziecko.
Poniżej dowiesz się jakie są konsekwencje uznania dziecka w Holandii. Uznając dziecko stajesz się jego prawnym rodzicem. Otrzymasz wówczas szereg praw i obowiązków:
- Między Tobą a twoim dzieckiem powstaje stosunek prawny (rodzinny);
- Jeśli uznajesz dziecko po 1 stycznia 2023 roku, otrzymasz automatycznie wspólną władzą rodzicielską z matką dziecka. Jeśli zrobiłeś to przed 1 stycznia 2023 i chcesz być pełnoprawnym rodzicem dziecka, musisz dodatkowo złożyć wniosek o władzę rodzicielską. Więcej informacji >>
- Musisz utrzymywać dziecko do ukończenia przez nie 21 roku życia;
- Ty i dziecko stajecie się nawzajem prawnymi spadkobiercami;
- Możesz wybrać razem z matką nazwisko swojego dziecka w momencie jego uznania;
- Dziecko może otrzymać twoje obywatelstwo. Jeśli ojciec uznający dziecko ma obywatelstwo niderlandzkie, dziecko automatycznie uzyskuje jego obywatelstwo. Aby tak się stało, dziecko musi być uznane zanim skończy 7 lat. Jeśli dziecko ma więcej niż 7 lat, musisz wykazać, że jesteś biologicznym rodzicem dziecka w ciągu roku od jego uznania.
Za część usług medycznych należących do pakietu podstawowego musisz sam dopłacić określoną kwotę. Na przykład przy opiece poporodowej lub gdy otrzymasz aparat słuchowy. Jest to eigen bijdrage. Rząd określa, do jakiej opieki odnosi się eigen bijdrage i jaką kwotę należy dopłacić. Więcej informacji znajdziesz na stronie rijksoverheid.nl.