Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Zazwyczaj możesz wnioskować o urlop okolicznościowy ze względu na sytuację rodzinną lub ze względu na szczególne wydarzenie. Mogą to być między innymi:
- śmierć członka rodziny;
- ślub twój lub członka rodziny oraz rejestracja związku partnerskiego;
- przeprowadzka;
- egzamin;
- wizyta u lekarza;
Aby dowiedzieć się czy i kiedy przysługuje tobie urlop okolicznościowy, sprawdź swój Układ zbiorowy pracy (CAO), umowę o pracę lub regulamin zakładu pracy.
Przykładowo, jeśli pracujesz przez agencję pracy tymczasowej, która podlega pod ABU CAO, twój urlop okolicznościowy w Holandii wygląda następująco:
Okoliczność | Ilość dni wolnych |
---|---|
Zgłoszenie w gminie zamiaru zawarcia związku małżeńskiego | 1 dzień |
Twój ślub lub rejestracja związku partnerskiego | 2 dni |
Ślub lub rejestracja związku partnerskiego twojego dziecka, wnuka/wnuczki, brata/siostry lub rodziców |
1 dzień |
Śmierć partnera/partnerki lub dziecka | Od dnia zgonu do dnia pogrzebu |
Śmierć brata lub siostry, rodziców, dziadków lub wnuka/ wnuczki |
1 dzień + dzień pogrzebu, chyba że pracownik tymczasowy jest odpowiedzialny za organizację pogrzebu, wtedy przysługuje mu urlop od dnia zgonu do dnia pogrzebu |
Rocznica ślubu po 12,5 roku, 25 latach i 40 latach małżeństwa | 1 dzień |
25. i 40. rocznica pracy | 1 dzień |
25., 40., 50., 60. i 70. rocznica ślubu rodziców i dziadków | 1 dzień |
Przystąpienia do egzaminu (zawodowego), w celu uzyskania uznanego dyplomu |
1 dzień |
Zdarzyło się coś niespodziewanego? Musisz na przykład odebrać chore dziecko ze szkoły, w domu pękła rura lub masz umówioną wizytę u lekarza w godzinach pracy? Sprawdź swoje CAO. W takich niespodziewanych sytuacjach masz prawo do krótkiego urlopu w razie nagłych wypadków „calamiteitenverlof” zwanego również „kort verzuimverlof”.
Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.
1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?
Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.
Wniosek o DigiD za pomocą formularza
Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:
- Burgerservicenummer (BSN)
- Geboortedatum (data urodzenia)
- Postcode (kod pocztowy)
- Huisnummer (numer domu)
- Gebruikersnaam (wybierz login)
- Wachtwoord (wybierz hasło)
- Telefoonnummer (numer telefonu) i email
Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon
Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.
Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:
- Pobierz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
- Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
- Kliknij „DigiD aanvragen”,
- Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
- Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
- Wprowadź swój adres e-mail,
- ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wpisz kod aktywacyjny.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?
DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:
- masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
- masz ważny paszport lub dowód osobisty,
- posiadasz burgerservicenummer (BSN),
- jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
- posiadasz numer telefonu i adres e-mail.
Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.
Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.
Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.
Zorgverzekering to ubezpieczenie od kosztów leczenia w Holandii, czyli ubezpieczenie zdrowotne. Jest ono obowiązkowe. Jeśli pracujesz lub mieszkasz w Holandii, musisz wykupić ubezpieczenie zdrowotne jak najszybciej, w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii. Ubezpieczenie to pokrywa koszty podstawowej opieki zdrowotnej. Są to na przykład: wizyta u lekarza rodzinnego, wizyta w szpitalu czy wykupienie lekarstw w aptece.
Istnieją dwa rodzaje ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii:
Basisverzekering – obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,
Anvullende verzekering – nieobowiązkowe ubezpieczenie dodatkowe.
Następujące osoby mogą zgłosić urodzenie dziecka w gminie w Holandii:
matka, ojciec lub druga matka dziecka,
osoba, która była obecna przy porodzie (znajoma, dziadek lub babcia, położna itd.),
właściciel mieszkania lub domu, w którym dziecko się urodziło,
kierownik szpitala lub przychodni, w którym dziecko się urodziło lub upoważniony do tego pracownik,
jeżeli nie ma nikogo, kto może zgłosić dziecko, burmistrz gminy. Burmistrz wyznacza do tego urzędnika.
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak uzyskać obywatelstwo holenderskie dla dziecka w Holandii. Dzieci urodzone w Holandii otrzymują obywatelstwo rodziców. Jeśli więc obydwoje rodzice są Polakami, a dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono tylko polskie obywatelstwo.
Dziecko otrzyma automatycznie holenderskie obywatelstwo, jeśli zostanie spełniony jeden z poniższych warunków:
- w dniu narodzin dziecka matka dziecka miała holenderskie obywatelstwo,
- w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa, ale była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo,
- w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa i nie była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo, lecz ojciec dziecka je uznał,
- ojciec dziecka ma holenderskie obywatelstwo i po 1 marca 2009 roku uznał dziecko po jego urodzeniu, ale przed ukończeniem przez nie 7. roku życia,
- dziecko i co najmniej jedno z rodziców mieli stałe miejsce zamieszkania w Holandii. Jak również babcia lub dziadek dziecka w dniu urodzenia matki lub ojca dziecka mieli stałe zamieszkanie w Holandii,
- rodzic z holenderskim obywatelstwem zaadoptuje dziecko.