Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< styczeń 2027 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Kiedy przysługuje mi urlop okolicznościowy w Holandii?2024-08-08T15:58:24+01:00

Zazwyczaj możesz wnioskować o urlop okolicznościowy ze względu na sytuację rodzinną lub ze względu na szczególne wydarzenie. Mogą to być między innymi:

  • śmierć członka rodziny;
  • ślub twój lub członka rodziny oraz rejestracja związku partnerskiego;
  • przeprowadzka;
  • egzamin;
  • wizyta u lekarza;

Aby dowiedzieć się czy i kiedy przysługuje tobie urlop okolicznościowy, sprawdź swój Układ zbiorowy pracy (CAO), umowę o pracę lub regulamin zakładu pracy.

Przykładowo, jeśli pracujesz przez agencję pracy tymczasowej, która podlega pod ABU CAO, twój urlop okolicznościowy w Holandii wygląda następująco:

Okoliczność Ilość dni wolnych
Zgłoszenie w gminie zamiaru zawarcia związku małżeńskiego 1 dzień
Twój ślub lub rejestracja związku partnerskiego 2 dni
Ślub lub rejestracja związku partnerskiego twojego dziecka,
wnuka/wnuczki, brata/siostry lub rodziców
1 dzień
Śmierć partnera/partnerki lub dziecka Od dnia zgonu do dnia pogrzebu
Śmierć brata lub siostry, rodziców, dziadków lub wnuka/
wnuczki
1 dzień + dzień pogrzebu, chyba że pracownik tymczasowy jest odpowiedzialny za organizację pogrzebu, wtedy przysługuje mu urlop od dnia zgonu do dnia pogrzebu
Rocznica ślubu po 12,5 roku, 25 latach i 40 latach małżeństwa 1 dzień
25. i 40. rocznica pracy 1 dzień
25., 40., 50., 60. i 70. rocznica ślubu rodziców i dziadków 1 dzień
Przystąpienia do egzaminu (zawodowego), w celu uzyskania
uznanego dyplomu
1 dzień

Zdarzyło się coś niespodziewanego? Musisz na przykład odebrać chore dziecko ze szkoły, w domu pękła rura lub masz umówioną wizytę u lekarza w godzinach pracy? Sprawdź swoje CAO. W takich niespodziewanych sytuacjach masz prawo do krótkiego urlopu w razie nagłych wypadków „calamiteitenverlof” zwanego również „kort verzuimverlof”.

Jak założyć DigiD bez meldunku i z meldunkiem w Holandii?2023-03-28T17:03:22+01:00

Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.

1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?

Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.

 

Wniosek o DigiD za pomocą formularza

Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:

  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Geboortedatum (data urodzenia)
  • Postcode (kod pocztowy)
  • Huisnummer (numer domu)
  • Gebruikersnaam (wybierz login)
  • Wachtwoord (wybierz hasło)
  • Telefoonnummer (numer telefonu) i email

Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.

W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.

Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.

Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.

 

Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon

Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.

Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:

  1. Pobierz aplikację DigiD,
  2. Kliknij „Activeren”,
  3. Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
  4. Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
  5. Kliknij „DigiD aanvragen”,
  6. Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
  7. Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
  8. Wprowadź swój adres e-mail,
  9. ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.

W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.

Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:

  1. Otwórz aplikację DigiD,
  2. Kliknij „Activeren”,
  3. Wpisz kod aktywacyjny.

Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.

2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?

DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:

  • masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
  • masz ważny paszport lub dowód osobisty,
  • posiadasz burgerservicenummer (BSN),
  • jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
  • posiadasz numer telefonu i adres e-mail.

Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.

Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.

Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.

Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.

Co to jest zorgverzekering?2022-05-12T13:54:00+01:00

Zorgverzekering to ubezpieczenie od kosztów leczenia w Holandii, czyli ubezpieczenie zdrowotne. Jest ono obowiązkowe. Jeśli pracujesz lub mieszkasz w Holandii, musisz wykupić ubezpieczenie zdrowotne jak najszybciej, w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii. Ubezpieczenie to pokrywa koszty podstawowej opieki zdrowotnej. Są to na przykład: wizyta u lekarza rodzinnego, wizyta w szpitalu czy wykupienie lekarstw w aptece.

Istnieją dwa rodzaje ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii:

Basisverzekering – obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,

Anvullende verzekering – nieobowiązkowe ubezpieczenie dodatkowe.

Kto może zgłosić urodzenie dziecka w gminie w Holandii?2023-03-25T17:22:23+01:00

Następujące osoby mogą zgłosić urodzenie dziecka w gminie w Holandii:

matka, ojciec lub druga matka dziecka,

osoba, która była obecna przy porodzie (znajoma, dziadek lub babcia, położna itd.),

właściciel mieszkania lub domu, w którym dziecko się urodziło,

kierownik szpitala lub przychodni, w którym dziecko się urodziło lub upoważniony do tego pracownik,

jeżeli nie ma nikogo, kto może zgłosić dziecko, burmistrz gminy. Burmistrz wyznacza do tego urzędnika.

Jak uzyskać obywatelstwo holenderskie dla dziecka?2022-06-09T07:15:23+01:00

Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak uzyskać obywatelstwo holenderskie dla dziecka w Holandii. Dzieci urodzone w Holandii otrzymują obywatelstwo rodziców. Jeśli więc obydwoje rodzice są Polakami, a dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono tylko polskie obywatelstwo.

Dziecko otrzyma automatycznie holenderskie obywatelstwo, jeśli zostanie spełniony jeden z poniższych warunków:

  • w dniu narodzin dziecka matka dziecka miała holenderskie obywatelstwo,
  • w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa, ale była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo,
  • w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa i nie była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo, lecz ojciec dziecka je uznał,
  • ojciec dziecka ma holenderskie obywatelstwo i po 1 marca 2009 roku uznał dziecko po jego urodzeniu, ale przed ukończeniem przez nie 7. roku życia,
  • dziecko i co najmniej jedno z rodziców mieli stałe miejsce zamieszkania w Holandii. Jak również babcia lub dziadek dziecka w dniu urodzenia matki lub ojca dziecka mieli stałe zamieszkanie w Holandii,
  • rodzic z holenderskim obywatelstwem zaadoptuje dziecko.
Przejdź do góry