Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
To ile kosztuje podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii zależy od kilku czynników. Sprawdź poniżej, w jaki sposób możesz zmniejszyć wysokość składki miesięcznej.
Podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii (Basisverzekering) w 2023 roku kosztuje średnio 138,41 € na osobę za miesiąc.
Dzieci do ukończenia 18 lat nie płacą składki za ubezpieczenie zdrowotne.
Wysokość składki jest zależna od wybranego ubezpieczyciela i rodzaju polisy (Naturapolis, Restitutiepolis, Combinatiepolis).
Składkę można opłacać miesięcznie lub rocznie. Przy wyborze płatności rocznej możesz otrzymać zniżkę od ubezpieczyciela.
Jeśli nie spodziewasz się dużych kosztów związanych z opieką zdrowotną w danym roku, możesz dobrowolnie zdecydować się na wyższy wkład własny (eigen risico) do kwoty 885 €. Wówczas też otrzymasz zniżkę od ubezpieczyciela na składkę miesięczną za ubezpieczenie podstawowe.
Jeśli nie jesteś w stanie zapłacić ubezpieczenia zdrowotnego ze względu na niskie dochody, sprawdź, czy należy ci się dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego, czyli zorgtoeslag.
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak uzyskać obywatelstwo holenderskie dla dziecka w Holandii. Dzieci urodzone w Holandii otrzymują obywatelstwo rodziców. Jeśli więc obydwoje rodzice są Polakami, a dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono tylko polskie obywatelstwo.
Dziecko otrzyma automatycznie holenderskie obywatelstwo, jeśli zostanie spełniony jeden z poniższych warunków:
- w dniu narodzin dziecka matka dziecka miała holenderskie obywatelstwo,
- w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa, ale była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo,
- w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa i nie była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo, lecz ojciec dziecka je uznał,
- ojciec dziecka ma holenderskie obywatelstwo i po 1 marca 2009 roku uznał dziecko po jego urodzeniu, ale przed ukończeniem przez nie 7. roku życia,
- dziecko i co najmniej jedno z rodziców mieli stałe miejsce zamieszkania w Holandii. Jak również babcia lub dziadek dziecka w dniu urodzenia matki lub ojca dziecka mieli stałe zamieszkanie w Holandii,
- rodzic z holenderskim obywatelstwem zaadoptuje dziecko.
Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak ubiegać się o rentę rodzinną Anw lub rentę rodzinną dla sierot w Holandii.
Jeśli twój współmałżonek lub zarejestrowany partner zmarł w Holandii, w ciągu 2 tygodni otrzymasz od SVB list z informacją o rencie rodzinnej. To pismo zawiera formularz, z którego można skorzystać, aby ubiegać się o rentę Anw.
Jak ubiegać się o rentę rodzinną Anw w Holandii – Nabestaandenuitkering (Anw-uitkering) przez internet?
1. Najpierw sprawdź, czy należy ci się renta rodzinna. Odpowiedz na kilka pytań na stronie SVB i dowiedz się, czy możesz otrzymać świadczenie.
2. Jeśli okaże się, że renta ci się należy, przygotuj następujące dokumenty przed złożeniem wniosku:
Informacje o dochodach, jeśli je posiadasz;
Numer rachunku bankowego;
Jeśli twój zmarły partner mieszkał lub pracował poza Holandią, przygotuj informacje dotyczące jego pobytu i pracy w tym okresie;
Czasami musisz dołączyć kilka dokumentów. Jeśli nie masz teraz pod ręką tych dokumentów, możesz je przesłać drogą cyfrową lub wysłać pocztą później. Dołączone pliki razem nie mogą przekraczać 8 MB.
3. Zaloguj się w serwisie Moje SVB za pomocą DigiD i złóż wniosek o rentę Anw online.
4. Nie możesz złożyć wniosku online? Skontaktuj się z SVB, a zostanie ci wysłany papierowy formularz zgłoszeniowy. Jeśli twój współmałżonek lub zarejestrowany partner zmarł w Holandii, w ciągu 2 tygodni otrzymasz od SVB list z informacją o rencie rodzinnej. To pismo zawiera formularz, z którego można skorzystać, aby ubiegać się o rentę Anw.
Jak ubiegać się rentę rodzinną dla sierot (wezenuitkering)?
Nie ma możliwości ubiegania się o rentę dla sierot przez Internet. Skontaktuj się z Sociale Verzekeringsbank, aby otrzymać formularz papierowy. Jeśli sierota ma mniej niż 18 lat, wniosek może złożyć opiekun dziecka. Sierota w wieku 18 lat lub starsza może wnioskować o rentę rodzinną samodzielnie.
Jak ubiegać się rentę rodzinną w Holandii mieszkając w Polsce?
Mieszkając w Polsce, wniosek o rentę rodzinną z Holandii możesz złożyć w instytucji do spraw ubezpieczeń społecznych:
W kraju zamieszkania, czyli w tym wypadku w Polsce. Wniosek o przyznanie renty rodzinnej z zagranicy możesz złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Więcej informacji znajdziesz na stronie ZUS.
W kraju, w którym Twój partner był po raz ostatni ubezpieczony.
Jednak SVB radzi, aby zrobić to w kraju swojego miejsca zamieszkania.
Arbeidstijdenwet określa również, jaki jest minimalny czas na odpoczynek pomiędzy dniami pracy w Holandii.
• Po dniu roboczym pracownik nie może pracować przez 11 kolejnych godzin. Jednakże ten okres odpoczynku może zostać skrócony do 8 godzin raz na 7 dni, jeżeli charakter pracy lub warunki danej działalności tego wymagają.
• Przy 5-dniowym tygodniu pracy pracownik nie może pracować przez kolejnych 36 godzin po tygodniu pracy.
• Możliwy jest także dłuższy tygodniowy czas pracy w Holandii, pod warunkiem, że pracownik może odpocząć co najmniej 72 kolejne godziny w ciągu 14 dni. Okres ten można podzielić na dwa okresy trwające co najmniej 32 godziny.
| Okres | Norma |
|---|---|
| Na dzień (zmianę) | Conajmniej 11 kolejnych godzin lub
conajmniej 8 kolejnych godzin raz na 7 dni, jeżeli charakter pracy lub warunki danej działalności tego wymagają. |
| 5-dniowy tydzień pracy | Conajmniej 36 kolejnych godzin po przepracowanym tygodniu pracy. |
| Dłuższy tydzień pracy | Conajmniej 72 kolejne godziny pracy w okresie 14 dni. Okres ten można podzielić na dwa okresy trwające co najmniej 32 godziny. |
Warto wiedzieć, co to jest DigiD w Holandii. Dzięki DigiD możesz załatwić wiele spraw przez internet. Niezależnie od tego, czy chodzi o urząd, edukację, opiekę zdrowotną czy emeryturę.
Jest to odpowiednik polskiego profilu zaufanego i składa się z loginu i hasła. Dzięki DigiD możesz między innymi:
wykupić ubezpieczenie zdrowotne,
złożyć rozliczenie roczne do urzędu skarbowego,
sprawdzić wysokość swojej emerytury,
złożyć wniosek o zasiłek,
załatwić sprawy w gminie przez internet.
Za pomocą DigiD możesz łatwo zalogować się w wybranym miejscu, a Twoje dane osobowe są dobrze chronione. Wiedząc, co to jest DigiD w Holandii, złóż o niego wniosek i załatwiaj większość spraw przez internet bez wychodzenia z domu.
Pamiętaj, że Twoje DigiD jest prywatne tak jak dowód osobisty. Nie pokazuj i nie udostępniaj loginu, hasła lub kodu PIN innej osobie.