Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< styczeń 2026 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Ile kosztuje podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii?2023-04-11T09:39:42+01:00

To ile kosztuje podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii zależy od kilku czynników. Sprawdź poniżej, w jaki sposób możesz zmniejszyć wysokość składki miesięcznej.

Podstawowe ubezpieczenie zdrowotne w Holandii (Basisverzekering) w 2023 roku kosztuje średnio 138,41 € na osobę za miesiąc.

Dzieci do ukończenia 18 lat nie płacą składki za ubezpieczenie zdrowotne.

Wysokość składki jest zależna od wybranego ubezpieczyciela i rodzaju polisy (Naturapolis, Restitutiepolis, Combinatiepolis).

Składkę można opłacać miesięcznie lub rocznie. Przy wyborze płatności rocznej możesz otrzymać zniżkę od ubezpieczyciela.

Jeśli nie spodziewasz się dużych kosztów związanych z opieką zdrowotną w danym roku, możesz dobrowolnie zdecydować się na wyższy wkład własny (eigen risico) do kwoty 885 €. Wówczas też otrzymasz zniżkę od ubezpieczyciela na składkę miesięczną za ubezpieczenie podstawowe.

Jeśli nie jesteś w stanie zapłacić ubezpieczenia zdrowotnego ze względu na niskie dochody, sprawdź, czy należy ci się dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego, czyli zorgtoeslag.

Jak uzyskać obywatelstwo holenderskie dla dziecka?2022-06-09T07:15:23+01:00

Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak uzyskać obywatelstwo holenderskie dla dziecka w Holandii. Dzieci urodzone w Holandii otrzymują obywatelstwo rodziców. Jeśli więc obydwoje rodzice są Polakami, a dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono tylko polskie obywatelstwo.

Dziecko otrzyma automatycznie holenderskie obywatelstwo, jeśli zostanie spełniony jeden z poniższych warunków:

  • w dniu narodzin dziecka matka dziecka miała holenderskie obywatelstwo,
  • w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa, ale była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo,
  • w dniu narodzin dziecka matka nie miała holenderskiego obywatelstwa i nie była w związku małżeńskim z ojcem dziecka, posiadającym holenderskie obywatelstwo, lecz ojciec dziecka je uznał,
  • ojciec dziecka ma holenderskie obywatelstwo i po 1 marca 2009 roku uznał dziecko po jego urodzeniu, ale przed ukończeniem przez nie 7. roku życia,
  • dziecko i co najmniej jedno z rodziców mieli stałe miejsce zamieszkania w Holandii. Jak również babcia lub dziadek dziecka w dniu urodzenia matki lub ojca dziecka mieli stałe zamieszkanie w Holandii,
  • rodzic z holenderskim obywatelstwem zaadoptuje dziecko.
Jak ubiegać się o rentę rodzinną w Holandii?2023-03-14T14:04:00+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak ubiegać się o rentę rodzinną Anw lub rentę rodzinną dla sierot w Holandii.

Jeśli twój współmałżonek lub zarejestrowany partner zmarł w Holandii, w ciągu 2 tygodni otrzymasz od SVB list z informacją o rencie rodzinnej. To pismo zawiera formularz, z którego można skorzystać, aby ubiegać się o rentę Anw.

Jak ubiegać się o rentę rodzinną Anw w Holandii – Nabestaandenuitkering (Anw-uitkering) przez internet?

1. Najpierw sprawdź, czy należy ci się renta rodzinna. Odpowiedz na kilka pytań na stronie SVB i dowiedz się, czy możesz otrzymać świadczenie.

2. Jeśli okaże się, że renta ci się należy, przygotuj następujące dokumenty przed złożeniem wniosku:

Informacje o dochodach, jeśli je posiadasz;

Numer rachunku bankowego;

Jeśli twój zmarły partner mieszkał lub pracował poza Holandią, przygotuj informacje dotyczące jego pobytu i pracy w tym okresie;

Czasami musisz dołączyć kilka dokumentów. Jeśli nie masz teraz pod ręką tych dokumentów, możesz je przesłać drogą cyfrową lub wysłać pocztą później. Dołączone pliki razem nie mogą przekraczać 8 MB.

3. Zaloguj się w serwisie Moje SVB za pomocą DigiD i złóż wniosek o rentę Anw online.

4. Nie możesz złożyć wniosku online? Skontaktuj się z SVB, a zostanie ci wysłany papierowy formularz zgłoszeniowy. Jeśli twój współmałżonek lub zarejestrowany partner zmarł w Holandii, w ciągu 2 tygodni otrzymasz od SVB list z informacją o rencie rodzinnej. To pismo zawiera formularz, z którego można skorzystać, aby ubiegać się o rentę Anw.

Jak ubiegać się rentę rodzinną dla sierot (wezenuitkering)?

Nie ma możliwości ubiegania się o rentę dla sierot przez Internet. Skontaktuj się z Sociale Verzekeringsbank, aby otrzymać formularz papierowy. Jeśli sierota ma mniej niż 18 lat, wniosek może złożyć opiekun dziecka. Sierota w wieku 18 lat lub starsza może wnioskować o rentę rodzinną samodzielnie.

Jak ubiegać się rentę rodzinną w Holandii mieszkając w Polsce?

Mieszkając w Polsce, wniosek o rentę rodzinną z Holandii możesz złożyć w instytucji do spraw ubezpieczeń społecznych:

W kraju zamieszkania, czyli w tym wypadku w Polsce. Wniosek o przyznanie renty rodzinnej z zagranicy możesz złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Więcej informacji znajdziesz na stronie ZUS.

W kraju, w którym Twój partner był po raz ostatni ubezpieczony.

Jednak SVB radzi, aby zrobić to w kraju swojego miejsca zamieszkania.

Jaki jest minimalny czas na odpoczynek pomiędzy dniami pracy w Holandii?2023-10-17T09:07:23+01:00

Arbeidstijdenwet określa również, jaki jest minimalny czas na odpoczynek pomiędzy dniami pracy w Holandii.

• Po dniu roboczym pracownik nie może pracować przez 11 kolejnych godzin. Jednakże ten okres odpoczynku może zostać skrócony do 8 godzin raz na 7 dni, jeżeli charakter pracy lub warunki danej działalności tego wymagają.
• Przy 5-dniowym tygodniu pracy pracownik nie może pracować przez kolejnych 36 godzin po tygodniu pracy.
• Możliwy jest także dłuższy tygodniowy czas pracy w Holandii, pod warunkiem, że pracownik może odpocząć co najmniej 72 kolejne godziny w ciągu 14 dni. Okres ten można podzielić na dwa okresy trwające co najmniej 32 godziny.

Okres Norma
Na dzień (zmianę) Conajmniej 11 kolejnych godzin lub

conajmniej 8 kolejnych godzin raz na 7 dni, jeżeli charakter pracy lub warunki danej działalności tego wymagają.

5-dniowy tydzień pracy Conajmniej 36 kolejnych godzin po przepracowanym tygodniu pracy.
Dłuższy tydzień pracy Conajmniej 72 kolejne godziny pracy w okresie 14 dni. Okres ten można podzielić na dwa okresy trwające co najmniej 32 godziny.

Co to jest DigiD?2023-11-15T10:31:51+01:00

Warto wiedzieć, co to jest DigiD w Holandii. Dzięki DigiD możesz załatwić wiele spraw przez internet. Niezależnie od tego, czy chodzi o urząd, edukację, opiekę zdrowotną czy emeryturę.

Jest to odpowiednik polskiego profilu zaufanego i składa się z loginu i hasła. Dzięki DigiD możesz między innymi:

wykupić ubezpieczenie zdrowotne,

złożyć rozliczenie roczne do urzędu skarbowego,

sprawdzić wysokość swojej emerytury,

złożyć wniosek o zasiłek,

załatwić sprawy w gminie przez internet.

Za pomocą DigiD możesz łatwo zalogować się w wybranym miejscu, a Twoje dane osobowe są dobrze chronione. Wiedząc, co to jest DigiD w Holandii, złóż o niego wniosek i załatwiaj większość spraw przez internet bez wychodzenia z domu.

Pamiętaj, że Twoje DigiD jest prywatne tak jak dowód osobisty. Nie pokazuj i nie udostępniaj loginu, hasła lub kodu PIN innej osobie.

Przejdź do góry