Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
<
styczeń 2025
>
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz. 1Kerstvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
Regio Zuid
2Kerstvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
Regio Zuid
Termin wypłat cały dzień
Kinderbijslag
za czwarty kwartał
3Kerstvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
Regio Zuid
4Kerstvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
Regio Zuid
5Kerstvakantie cały dzień
Regio Noord
Regio Midden
Regio Zuid
6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31Zdrowotne cały dzień
Termin zawarcia nowej polisy na ubezpieczenie zdrowotne.
Kalendarz
z najważniejszymi datami i terminami w Holandii
Wakacje szkolne
Święta i dni wolne od pracy
Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur
Inne…
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Gdy pracownik tymczasowy rozpoczyna pracę w agencji pracy tymczasowej, otrzymuje umowę o pracę z fazą A lub 1. Faza A w Holandii trwa maksymalnie 52 tygodnie. Faza 1 trwa do 26 tygodnia, a faza 2 trwa 0d 27 do 52 tygodnia, czyli razem również maksymalnie 52 tygodnie.
Każdy tydzień kalendarzowy, w którym pracownik pracuje lub korzysta z płatnego urlopu – niezależnie od tego, czy jest to godzina, czy czterdzieści godzin – wlicza się do tych 52 tygodni. Jeżeli przerwa w pracy trwa dłużej niż 6 miesięcy, liczenie rozpoczyna się od początku.
W fazie A lub 1 i 2 możesz pracować w 1 firmie lub w kilku firmach. Możesz otrzymać nieograniczoną liczbę nowych umów o pracę.
Umowa o pracę tymczasową z fazą A i 1 w Holandii często zawiera klauzulę o zatrudnieniu tymczasowym (uitzendbeding) dotyczącą pierwszych 26 tygodni pracy. Oznacza to, że ani ciebie, ani firmę, która cię zatrudnia nie obowiązuje okres wypowiedzenia. Umowę taką można rozwiązać natychmiast. Agencja pracy nie musi już wypłacać Ci wynagrodzenia. Po tych pierwszych 26 tygodniach agencję obowiązuje okres wypowiedzenia wynoszący 10 dni kalendarzowych. Pracownik tymczasowy ma na to 1 dzień roboczy.
W fazie A, 1 i 2 pracownik tymczasowy ma co do zasady prawo do wypłaty wynagrodzenia jedynie za przepracowane godziny. Jednak pracownik i agencja pracy tymczasowej mogą wyraźnie uzgodnić inaczej na piśmie. Wynagrodzenie i wszelkie dodatki powinny być tej samej wysokości, jaka przysługuje stałym pracownikom pracodawcy.
Od pierwszego dnia pracy pracownikowi tymczasowemu, który ukończył 21. rok życia, rozpoczyna się naliczanie emerytury w ramach podstawowego programu emerytalnego StiPP.
Warto wiedzieć co to jest zorgtoeslag w Holandii, aby z niego skorzystać. Jeśli mieszkasz lub pracujesz w Holandii, musisz płacić ubezpieczenie zdrowotne (zorgverzekering). Jest to ubezpieczenie pokrywające koszty opieki medycznej. Jeśli posiadasz niskie dochody i nie możesz zapłacić składki na ubezpieczenie, możesz starać się o zorgtoeslag. Jest to dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego. Masz prawo do zwrotu ubezpieczenia, jeśli ty i twój ewentualny partner (toeslagpartner) spełniacie odpowiednie warunki. To, czy taki dodatek otrzymasz i w jakiej wysokości, zależy od twoich dochodów.
Po porodzie należy zgłosić urodzenie dziecka w urzędzie gminy, w której się ono urodziło w Holandii. Przez rejestrację dziecka w bazie danych osobowych BRP, ta informacja zostanie przekazana również do UWV. Nie musisz więc informować UWV o porodzie. Należy jednak poinformować o tym fakcie pracodawcę. Pracodawca zgłasza UWV datę porodu w następujących przypadkach:
- gdy mieszkasz za granicą,
- gdy urodziłaś dziecko przed rozpoczęciem urlopu macierzyńskiego.
W tych samych przypadkach należy powiadomić UWV, jeśli otrzymujesz zasiłek bezpośrednio od UWV lub jesteś osobą prowadzącą działalność gospodarczą. Możesz to zrobić telefonicznie dzwoniąc na UWV Telefoon Werknemers.
Jeśli przebywasz za granicą i tam urodziłaś, musisz wysłać międzynarodowy wypis z aktu urodzenia dziecka z własnym numerem BSN na adres:
UWV Afdeling Ziektewet
Postbus 57015
1040 CT Amsterdam
Nederland
Zgłoś zmianę w ciągu 4 tygodni. Mieszkasz poza Holandią? Wtedy należy to zrobić w ciągu 6 tygodni. Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak zgłaszać zmiany dotyczące renty rodzinnej w Holandii.
Możesz szybko i bezpiecznie zgłosić zmianę przez serwis Moje SVB. Zaloguj się za pomocą swojego identyfikatora DigiD. Jeśli nie masz jeszcze DigiD, wystąp o jego nadanie.
Jeśli mieszkasz w Europie, możesz również zalogować się za pomocą oficjalnej metody logowania uznanej w Europie.
Zmiany możesz dokonać również za pomocą formularza. Pobierz i wypełnij formularz, a następnie wyślij do właściwego oddziału SVB. Dokładną instrukcję jak to zrobić i formularz w języku polskim znajdziesz na oficjalnej stronie Sociale Verzekeringsbank: https://www.svb.nl/pl/anw/zalatw-swoje-sprawy-przez-internet/zglaszanie-zmian-za-pomoca-formularza.
Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.
1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?
Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.
Wniosek o DigiD za pomocą formularza
Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:
- Burgerservicenummer (BSN)
- Geboortedatum (data urodzenia)
- Postcode (kod pocztowy)
- Huisnummer (numer domu)
- Gebruikersnaam (wybierz login)
- Wachtwoord (wybierz hasło)
- Telefoonnummer (numer telefonu) i email
Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon
Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.
Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:
- Pobierz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
- Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
- Kliknij „DigiD aanvragen”,
- Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
- Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
- Wprowadź swój adres e-mail,
- ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wpisz kod aktywacyjny.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?
DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:
- masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
- masz ważny paszport lub dowód osobisty,
- posiadasz burgerservicenummer (BSN),
- jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
- posiadasz numer telefonu i adres e-mail.
Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.
Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.
Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.