Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< luty 2032 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Co to jest DigiD Machtigen?2023-03-28T16:26:10+01:00

Przydatne jest też wiedzieć, co to jest DigiD Machtigen. Teraz co raz więcej rzeczy możesz załatwić przez internet. Być może nie wiesz jak to zrobić i potrzebujesz przy tym pomocy innej osoby. A może ktoś inny ma problemy z posługiwaniem się komputerem i chcesz mu pomóc. Twoje DigiD, jak i to innej osoby jest osobiste i tajne dlatego nie powinieneś go nikomu pokazywać. Tutaj przyda się właśnie DigiD Machtigen. W ten sposób dajesz upoważnienie innej osobie lub uzyskasz upoważnienie od innej osoby na wykonywanie określonych zadań w internecie na oznaczony czas w Twoim imieniu lub w imieniu innej osoby.

Ważne: nie dawaj nikomu swoich danych do logowania DigiD, lecz użyj DigiD Machtigen.

Upoważnienie dla kogoś innego

Jeśli na przykład nie wiesz jak wypełnić zeznania podatkowego i chcesz, aby ktoś inny to dla ciebie zrobił, możesz udzielić mu upoważnienia. Może być to prywatna osoba lub firma. Wykonaj następujące kroki:

  1. Złóż wniosek o tzw. Machtigingcode dla tej osoby lub firmy. W trakcie składania wniosku możesz określić, co dana osoba ma dla ciebie wykonać, a także jak długo to upoważnienie będzie ważne.
  2. Przekaż otrzymany kod oraz swój burgerservicenummer – numer BSN tej osobie lub firmie.
Upoważnienie dla ciebie

Jeśli ktoś potrzebuje Twojej pomocy, możesz również poprosić o Machtigingscode sam. Będziesz do tego potrzebował burgerserviecenummer (BSN) tej osoby.

  1. Złóż wniosek o Machtigingscode dla siebie.
  2. Kod przyjdzie pocztą na adres osoby, dla której poprosił o upoważnienie.
  3. Aktywuj swoje upoważnienie.

Więcej informacji na temat upoważnień DigiD oraz wszelkie porady jak je stosować znajdziesz na oficjalnej stronie DigiD.

Kto może otrzymać rentę rodzinną w Holandii?2023-03-14T12:32:38+01:00

Poniżej dowiesz się, kto może otrzymać rentę rodzinną w Holandii i jakie warunki dana osoba musi spełnić, aby mieć do niej prawo.

Jako wdowa lub wdowiec z dziećmi do 18 roku życia możesz mieć prawo do renty rodzinnej. Lub jeśli jesteś niezdolny do pracy i straciłeś partnera. Dzieci mają prawo do renty rodzinnej w przypadku śmierci obojga rodziców. Obowiązują jednak dodatkowe warunki.

Zmarł twój partner

Otrzymasz rentę rodziną (Anw-uitkering), jeśli w dniu śmierci partnera:

Opiekujesz się dzieckiem poniżej 18 roku życia, które z tobą mieszka, lub

Jesteś niezdolny/a do pracy minimalnie w 45%

tylko wtedy, gdy:

Twój partner był ubezpieczony na mocy holenderskiej ustawy Anw. Z reguły każdy, kto mieszka lub pracuje w Holandii, jest ubezpieczony na mocy ustawy Anw. Są jednak wyjątki. Więcej informacji znajdziesz na oficjalnej stronie SVB również w języku polskim: https://www.svb.nl/pl/anw/co-to-jest-renta-rodzinna-anw/ubezpieczenie-na-mocy-ustawy-anw

nie osiągnąłeś jeszcze ustawowego wieku emerytalnego AOW.

Zmarł twój były partner

Aby otrzymać rentę rodzinną po zmarłym byłym partnerze, należy spełniać takie same warunki jak przy śmierci partnera oraz dodatkowo:

W dniu rozwodu oraz w chwili śmierci byłego partnera były spełnione warunki do otrzymania renty Anw, oraz

Twój były partner był zobowiązany do płacenia alimentów na Ciebie w dniu swego zgonu. Nie ma znaczenia, czy faktycznie otrzymałeś te alimenty.

To, kto może otrzymać rentę rodzinną Anw w Holandii, zależy nie tylko od powyższych warunków. Pod uwagę brane są także między innymi dochody osoby starającej się o zasiłek, jak również jej sytuacja mieszkalna.

Osoby mieszkające lub pracujące poza Holandią muszą spełnić dodatkowe warunki. Znajdziesz je w języku polskim na stronie SVB.

Oboje rodzice dziecka zmarli

Dziecko staje się sierotą, jeśli oboje rodzice dziecka zmarli. Sierota otrzyma rentę dla sierot (wezenuitkering) tylko wtedy, gdy rodzic, który zmarł jako ostatni, był ubezpieczony na podstawie Anw. Rodzic był zwykle ubezpieczony, jeśli mieszkał lub pracował w Holandii.

Dziecko do 16 roku życia nie musi spełniać żadnych dodatkowych warunków. Zmieni się to, gdy sierota skończy 16 lat. Renta dla sieroty kończy się zawsze, gdy dziecko osiągnie wiek 21 lat.

Dodatkowe warunki dla dzieci w wieku od 16 do 21 lat znajdziesz na stronie internetowej SVB w języku polskim: https://www.svb.nl/pl/anw/kiedy-przysluguje-ci-prawo-do-renty-rodzinnej-anw/dziecko-zostalo-sierota.

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku – czy jest możliwe?2022-06-09T12:00:54+01:00

Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku jest możliwe. Musisz jednak udowodnić, że przebywasz w Holandii. Możesz to zrobić poprzez przekazanie do ubezpieczyciela jednego z następujących dokumentów:

  • dowód osiąganych dochodów w Holandii, np. ostatni odcinek wypłaty (loonstrook);
  • dowód na dokonywane transakcje w Holandii, np. paragony, wyciąg z banku;
  • zaświadczenie z UWV, SVB lub gminy;
  • numer BSN lub paszport.
Ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku a adres pocztowy (do korespondencji)

Jeśli wyślesz do ubezpieczyciela któryś z powyższych dokumentów, powinien on Cię zaakceptować. Jednak u wielu ubezpieczycieli, aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku, należy nie tylko udowodnić fakt zamieszkiwania w Holandii, ale także posiadać miejsce zamieszkania lub oficjalny adres pocztowy. Ubezpieczyciel chce bowiem mieć możliwość wysyłania korespondencji na podany adres pocztowy. Ty zaś musisz być w stanie odpowiadać na korespondencję ubezpieczyciela. Dotyczy to również ubezpieczeń oferowanych przez ubezpieczycieli internetowych.

Jeśli nie jesteś zameldowany, możesz podać swoje miejsce zamieszkania lub adres innej osoby jako adres pocztowy. Możesz załatwić go za pośrednictwem znajomych, przyjaciół lub rodziny. Taki adres pocztowy musi być jednak zarejestrowany w Podstawowym Rejestrze Osób (BRP), czyli musisz go podać w danej gminie. Ważne jest jednak, aby  dana osoba wyraziła na to zgodę. Jeśli nie znasz nikogo w swoim otoczeniu, kto mógłby podać Ci adres pocztowy, możesz również złożyć wniosek o jego przyznanie w urzędzie gminy lub w organizacji pomocowej. Złożenie wniosku o przyznanie adresu pocztowego nic nie kosztuje. Jednak w niektórych gminach łatwiej jest to zorganizować niż w innych.

Każda gmina ma swoje własne zasady dotyczące wydawania adresu pocztowego. Zawsze należy skontaktować się z gminą, aby poznać obowiązujące przepisy. Ważnymi warunkami są:
– Osoba ubiegająca się o adres pocztowy musi posiadać ważny dokument tożsamości;
– Dostawca adresu pocztowego musi wyrazić na to pisemną zgodę. Może to być urząd gminy, ale także członek rodziny, przyjaciel lub znajomy. Mogą oni skorzystać z formularza oświadczenia, w którym wyrażają zgodę na udostępnienie swojego adresu.
W przypadku złożenia nieprawidłowej deklaracji lub jej braku możesz otrzymać grzywnę w wysokości do 325 euro.

Posiadając oficjalny adres pocztowy, możesz wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez meldunku, a także starać się o dofinansowanie zdrowotnego (zorgtoeslag).

Jaki jest maksymalny dzienny i tygodniowy czas pracy w Holandii?2023-10-17T08:54:12+01:00

Arbeidstijdenwet określa jaki jest maksymalny dzienny i tygodniowy czas pracy w Holandii.

Pracownik może pracować maksymalnie 12 godzin na jedną zmianę. Tygodniowo można przepracować maksymalnie 60 godzin. Pracownik nie może jednak pracować 60 godzin w każdym tygodniu. W dłuższym okresie czasu godziny pracy wyglądają następująco:
• tygodniowo w ciągu 4 tygodni: średnio 55 godzin tygodniowo przez okres 4 tygodni. Przy czym w układzie zbiorowym pracy (np. CAO) mogły zostać zawarte w tej sprawie odmienne ustalenia. Nadal jednak pracownik nie może nigdy pracować dłużej niż 60 godzin tygodniowo;
• tygodniowo w ciągu 16 tygodni: średnio 48 godzin tygodniowo przez okres 16 tygodni. Pracownik i pracodawca wspólnie ustalają czas pracy w ciągu dnia i tygodnia.

Okres Norma
Na dzień (zmianę) Maks. 12 godzin
Na tydzień Maks. 60 godzin
Na tydzień w okresie 4 tygodni Średnio 55 godzin. W układzie zbiorowym pracy (np. CAO) mogą zostać zawarte odmienne ustalenia, jednak zawsze maksymalnie 60 godzin.
Na tydzień w okresie 16 tygodni Średnio 48 godzin. Pracownik i pracodawca wspólnie ustalają czas pracy w ciągu dnia i tygodnia.

 

Co to jest numer BSN w Holandii (Burgerservicenummer)?2023-11-15T14:19:08+01:00

Poniżej dowiesz się, co to jest numer BSN w Holandii. Jest to pierwsza rzecz, którą powinieneś załatwić po przyjeździe do tego kraju z zamiarem pracy czy nauki. Numer BSN (Burgerservicenummer) to osobisty numer każdej osoby zarejestrowanej w bazie BRP (Basisregistratie Personen) w Holandii. Każdy, kto zarejestruje się w BRP, otrzyma automatycznie numer BSN. Jest to odpowiednik polskiego numeru PESEL i służy urzędom, jak również innym organizacjom pozarządowym do potwierdzenia twojej tożsamości. Dzięki BSN nie musisz podawać za każdym razem swoich danych osobowych w trakcie wizyty w urzędzie. Oprócz rządu, podmioty świadczące opiekę zdrowotną czy szkoły są zobowiązane do stosowania BSN w swojej administracji.

Urzędy niderlandzkie, jak również organizacje pozarządowe używają BSN. Dzięki numerowi BSN możesz między innymi:

Pracować legalnie w Holandii;

Wykupić ubezpieczenie zdrowotne;

Iść do lekarza lub dentysty;

Założyć konto w banku;

Poprosić o zasiłek;

Rozliczyć się z podatku dochodowego;

Kupić samochód w Niderlandach;

Założyć własną firmę w Niderlandach.

Wiedząc już, co to jest numer BSN w Holandii i chcąc tutaj mieszkać, wyrób go jak najszybciej.

Przejdź do góry