Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Poniżej znajdziesz informacje o tym, gdzie i jak wyrobić numer BSN w Holandii:
Jeśli zostajesz dłużej niż 4 miesiące w Niderlandach, możesz zameldować się w gminie, w której mieszkasz. Zostaniesz automatycznie zapisany do bazy BRP (Basisregistratie Personen) i otrzymasz numer BSN. Sprawdź jak zameldować się w urzędzie gminy w Holandii >>
Jeśli przyjeżdżasz do Holandii na krócej niż 4 miesiące, możesz zarejestrować się w jednej z gmin RNI. Przy rejestracji automatycznie otrzymasz swój numer BSN. Sprawdź jak zarejestrować się w RNI >>
Pamiętaj, że twoje dzieci również powinny mieć numer BSN. Jeśli przyjeżdżasz z dziećmi do Holandii, musisz je także zarejestrować w BRP. Po rejestracji otrzymają one własny numer BSN.
Jeśli twoje dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono automatycznie numer BSN od gminy, w której zostaną zarejestrowane jego narodziny. Gdy dziecko urodziło się za granicą, np. w Polsce i tam zostały zgłoszone jego narodziny w gminie oraz tam mieszka, nie otrzyma ono automatycznie numeru BSN w Holandii. Dziecko otrzyma numer BSN, gdy tylko złożysz wniosek o zasiłek rodzinny do Banku Ubezpieczeń Społecznych w Holandii (SVB). SVB zarejestruje Twoje dziecko jako nierezydent w Bazie Danych Osobowych (BRP). Otrzymasz wówczas list z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Stosunków z Królestwem z numerem BSN Twojego dziecka.
Jeśli starasz się o zasiłek w Holandii razem z partnerem, który mieszka w Polsce, musi on również posiadać holenderski numer BSN. Partner lub partnerka może złożyć wniosek o numer BSN w jednej z gmin RNI. Inną opcją na to, jak wyrobić numer BSN w Holandii w tej sytuacji, jest wypełnienie specjalnego formularza i wysłanie go wraz z wymaganymi załącznikami do Belastingdienst. W ciągu 4 tygodni otrzymasz list z odpowiedzią. Możesz również zadzwonić do Belastingdienst z wnioskiem o numer BSN. Po otrzymaniu numeru BSN możecie starać się o zasiłek.
Zazwyczaj, jeśli przyjeżdżasz do pracy w Holandii przez biuro pośrednictwa pracy, biuro to załatwia formalności związane z rejestracją i numerem BSN w Holandii. Zapytaj się więc w swoim biurze pośrednictwa pracy, czy posiadasz już ten numer.
Po rejestracji w bazie BRP i nadaniu numeru BSN otrzymasz potwierdzenie jego nadania.
Warto wiedzieć co to jest zorgtoeslag w Holandii, aby z niego skorzystać. Jeśli mieszkasz lub pracujesz w Holandii, musisz płacić ubezpieczenie zdrowotne (zorgverzekering). Jest to ubezpieczenie pokrywające koszty opieki medycznej. Jeśli posiadasz niskie dochody i nie możesz zapłacić składki na ubezpieczenie, możesz starać się o zorgtoeslag. Jest to dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego. Masz prawo do zwrotu ubezpieczenia, jeśli ty i twój ewentualny partner (toeslagpartner) spełniacie odpowiednie warunki. To, czy taki dodatek otrzymasz i w jakiej wysokości, zależy od twoich dochodów.
Zorgverzekering to ubezpieczenie od kosztów leczenia w Holandii, czyli ubezpieczenie zdrowotne. Jest ono obowiązkowe. Jeśli pracujesz lub mieszkasz w Holandii, musisz wykupić ubezpieczenie zdrowotne jak najszybciej, w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii. Ubezpieczenie to pokrywa koszty podstawowej opieki zdrowotnej. Są to na przykład: wizyta u lekarza rodzinnego, wizyta w szpitalu czy wykupienie lekarstw w aptece.
Istnieją dwa rodzaje ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii:
Basisverzekering – obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne,
Anvullende verzekering – nieobowiązkowe ubezpieczenie dodatkowe.
Anvullende verzekering to dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne od kosztów opieki medycznej niezawartej w pakiecie podstawowym. Jest to ubezpieczenie nieobowiązkowe. Dodatkowe ubezpieczenie pokrywa koszty lub część kosztów opieki medycznej takich jak:
- dodatkowa fizjoterapia,
- dentysta lub ortodonta,
- medycyna alternatywna,
- okulary i soczewki kontaktowe.
Dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne możesz wykupić u innego ubezpieczyciela niż ubezpieczenie podstawowego. Czyli ubezpieczenie podstawowe możesz mieć u jednego ubezpieczyciela, a ubezpieczenie dobrowolne u innego.
Przy ubezpieczeniu dodatkowym nie obowiązuje eigen risico.
Ubezpieczyciel może zastosować okres oczekiwania na dodatkowe ubezpieczenie. Jesteś wtedy już ubezpieczony, ale nie otrzymasz jeszcze zwrotu niektórych kosztów. Na przykład, jeśli chcesz sprawić sobie nową koronkę u dentysty, ubezpieczyciel możesz zastrzec, że aby otrzymać zwrot kosztów, możesz to zrobić dopiero po 6 miesiącach od zawarcia ubezpieczenia.
Poniżej dowiesz się, kiedy musisz zameldować się w Holandii oraz jak i gdzie to zrobić. Sposób i miejsce rejestracji zależą od tego, jak długo zamierzasz przebywać w Holandii.
Zostajesz w Holandii krócej niż 4 miesiące
Obywatele Polski korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jeśli planowany pobyt w Holandii nie przekracza 4 miesięcy, nie trzeba zgłaszać pobytu w urzędzie gminy ani w urzędzie imigracyjnym (IND). Jeśli jednak masz zamiar zostać w Holandii krócej niż 4 miesiące z zamiarem na przykład pracy lub nauki, warto zarejestrować się na pobyt czasowy jako nierezydent w jednej z 19 gmin RNI. Są to: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Haga, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland i Zwolle. Aby dokonać rejestracji, należy najpierw umówić się na spotkanie. Dokładne dane adresowe znajdziesz na stronie nederlandwereldwijd.nl.
Dzięki rejestracji zostaniesz zapisany do rejestru BRP oraz otrzymasz numer BSN. Numer ten jest potrzebny między innymi do podjęcia pracy, wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego, czy otwarcia konta w banku w Holandii.
Gdy okaże się, że twój pobyt się przedłuży, zamelduj się w urzędzie gminy, na której terenie aktualnie mieszkasz.
Zostajesz w Holandii dłużej niż 4 miesiące
Jeśli chcesz zostać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, zamelduj się w gminie, w której mieszkasz. Zrób to w urzędzie gminy w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii. Należy zameldować również wszystkich członków rodziny, którzy przybyli z tobą do Holandii. Na stronie internetowej swojego urzędu gminy znajdziesz informacje na temat sposobu umówienia spotkania oraz dokumentów, które potrzebujesz, aby zameldować się w Holandii.
Meldunek w Holandii da ci status mieszkańca (rezydenta) Holandii oraz zostaniesz wpisany do bazy BRP. Równocześnie ty i każdy członek twojej rodziny otrzymacie numer BSN. Posiadając meldunek, łatwiej jest zawrzeć umowę o ubezpieczenie zdrowotne, czy założyć konto w banku w Niderlandach.