Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Aby rejestr BRP pozostał aktualny, do urzędu gminy należy zgłaszać zmiany związane z naszymi danymi osobowymi. Są to między innymi:
utrata lub kradzież niderlandzkiego paszportu, ID lub prawa jazdy;
narodziny dziecka;
zawarcie małżeństwa lub rozwód;
zgon;
zmiana adresu zamieszkania w Holandii;
emigracja z Holandii, np. powrót na stałe do Polski.
Powyższe zmiany możesz zgłosić w zależności od urzędu gminy i rodzaju sprawy:
na stronie internetowej urzędu gminy za pomocą DigiD;
pisemnie;
osobiście.
To jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia w Holandii zależy od tego, dlaczego chcesz to zrobić. Jeśli zmieniło się coś w twojej sytuacji życiowej i ma to wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to jak najszybciej. Jeśli nie zatrzymasz zwrotu ubezpieczenia na czas, może się okazać, że będziesz musiał go zwracać.
Będę za dużo zarabiać (lub mój partner)
Poinformuj Belastingdienst o swoich nowych dochodach lub twojego partnera, a zatrzyma on wypłatę zwrotu za ubezpieczenia zdrowotne:
- Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
- Przy Wijziging doorgeven kliknij Inkomen en vermogen
- Wybierz Er wijzigt iets in het inkomen
- Podaj swoje nowe dochody za dany rok
Zwiększył się twój lub wasz wspólny kapitał własny (majątek)
Jeśli na dzień 1 stycznia danego roku twój majątek był za wysoki, zgłoś to do Belastingdienst. Wówczas zostanie wstrzymany twój dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii.
Jeśli twój majątek wzrósł dopiero po 1 stycznia w danym roku, zwrot ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje ci nadal przez cały rok. Nie musisz więc w tej sytuacji nic robić.
- Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
- Przy Wijziging doorgeven kliknij Inkomen en vermogen
- Wybierz Er wijzigt iets in het vermogen
- Podaj wartość swojego majątku w danym roku
Po zgłoszeniu twój zwrot za ubezpieczenie zostanie wstrzymany za dany rok. Będziesz musiał niestety zwrócić otrzymany dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego. Otrzymasz w tej sprawie list od Belastingdienst. Jeśli po zakończeniu danego roku okaże się, że dodatek jednak ci się należał, zostanie ci on wypłacony.
Nie masz już ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii
Jeśli nie posiadasz już holenderskiego ubezpieczenia zdrowotnego, nie przysługuje ci również dodatek do ubezpieczenia. W tej sytuacji zatrzymaj dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego jak najszybciej. W ten sposób unikniesz konieczności zwrotu nadpłaconych świadczeń.
- Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
- Przy Wijziging doorgeven wybierz Toeslag stoppen
- Wybierz Zorgtoeslag
Jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii bez DigiD?
Aby zatrzymać wypłatę dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego przez internet, potrzebujesz DigiD. Jeśli jeszcze nie posiadasz DigiD, możesz poprosić kogoś znajomego lub profesjonalistę o pomoc. Możesz również zadzwonić do Belastingdienst, udać się do jednego z jego biur lub do jednego z biur pomagających w sprawach zasiłków w Holandii.
Poniżej znajdziesz informacje na temat jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii. Sposób zgłoszenia zależy od tego, gdzie dziecko się urodziło: w Holandii czy w Polsce.
Dziecko urodzone w Holandii
Urodzenie dziecka należy zgłosić w urzędzie gminy, w której się ono urodziło w terminie 3 dni od dnia narodzin. Jeśli Twoje dziecko urodziło się w szpitalu, musisz zarejestrować poród w gminie, w której znajduje się szpital. W przypadku, gdy matka dziecka jest zameldowana w tej gminie, dziecko otrzyma automatycznie burgerservicenummer (BSN). Jeśli nie, BSN zostanie nadane przez gminę, w której matka dziecka jest zameldowana. Na podstawie zgłoszonych danych zostanie sporządzony akt urodzenia dziecka.
Zgłoszenie urodzenia dziecka w gminie w Holandii jest bezpłatne. Jeśli jednak chcesz otrzymać oficjalny odpis aktu urodzenia, musisz uiścić dodatkową opłatę. Jeśli chcesz wyrobić polski paszport i numer PESEL dla swojego dziecka, najlepiej odrazu poprosić o wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia (Meertalig internationaal uittreksel van de geboorteakte). Taki odpis jest uznawany przez polskie urzędy i nie wymaga tłumaczenia na język polski.
Poniższy harmonogram przedstawia dni, w których zgodnie z prawem można zarejestrować urodzenie dziecka. Możesz również zgłosić poród w samym dniu urodzenia (jeśli gmina jest w ten dzień otwarta).
Dzień, w którym dziecko się urodziło | Dzień, w którym musisz zgłosić urodzenie dziecka |
niedziela | poniedziałek, wtorek lub środa |
poniedziałek | wtorek, środa lub czwartek |
wtorek | środa, czwartek lub piątek |
środa | czwartek, piątek lub poniedziałek |
czwartek | piątek lub poniedziałek |
piątek | poniedziałek lub wtorek |
sobota | poniedziałek lub wtorek |
Jeśli w okresie, w którym musisz zarejestrować poród, przypada święto państwowe, okres ten zostanie przedłużony o 1 dzień. Święta państwowe to: Wielki Piątek, Wielkanoc, Wniebowstąpienie Pańskie, Pięćdziesiątnica, Dzień Króla, Dzień Wyzwolenia i Boże Narodzenie.
W niektórych gminach w Holandii możesz również zarejestrować narodziny swojego dziecka przez internet. Jednak tylko ojciec lub matka dziecka może dokonać zgłoszenia online. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy, czy jest to możliwe.
Jeśli spóźnisz się z rejestracją urodzin dziecka, urzędnik zgłasza to do Prokuratury (Openbaar Ministerie – OM). Możesz zostać ukarany grzywną. Wysokość kary ustala prokuratura.
Dziecko urodzone w Polsce
Gdy Twoje dziecko urodziło się w Polsce, należy najpierw zgłosić jego urodzenie w Polsce, we właściwym urzędzie stanu cywilnego (USC) w gminie, w której się urodziło. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie lub przez internet. Więcej informacji na temat tego, jak zgłosić urodzenie dziecka w Polsce znajdziesz na oficjalnej stronie urzędowej.
Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL oraz wystawi akt urodzenia dziecka. Pamiętaj, aby przy tym poprosić o międzynarodowy odpis aktu urodzenia w językach obcych, który będzie potrzebny do zgłoszenia narodzin dziecka w Holandii. Następnie musisz jak najszybciej zarejestrować urodziny dziecka w Holandii, w gminie, w której mieszkasz. Twoja gmina przetworzy dane osobowe twoje i twojego dziecka w Bazie Danych Osobowych (BRP).
Jeśli posiadasz niderlandzkie obywatelstwo, możesz również zlecić zamianę zagranicznego aktu urodzenia na holenderski w wydziale Landelijke Taken w gminie Haga. Wyrobienie holenderskiego aktu urodzenia nie jest obowiązkowe. Będzie jednak przydatne, gdy ty lub twoje dziecko będziecie potrzebować kopii w przyszłości. Wtedy nie musisz prosić o kopię w Polsce. Możesz o odpis poprosić online w gminie Haga. Jest to kopia polskiego aktu urodzenia opatrzona pieczęcią i podpisem urzędnika stanu cywilnego.
Przed wizytą w danej gminie odwiedź jej stronę internetową lub zadzwoń i dowiedz się, jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii w twojej gminie.
Poniżej znajdziesz informacje o tym, jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii czyli ouderlijk gezag. Jeśli nie jesteś w związku małżeńskim lub zarejestrowanym związku partnerskim z matką dziecka i uznałeś dziecko przed 1 stycznia 2023 roku, nie otrzymasz automatycznie władzy rodzicielskiej. Bez władzy rodzicielskiej, zgodnie z prawem, nie masz wpływu na wychowanie swojego dziecka. Nie możesz również działać jako jego przedstawiciel prawny. Przedstawiciel prawny podejmuje decyzje np. za osobę niepełnoletnią, która zgodnie z prawem nie jest jeszcze w stanie podejmować decyzji samodzielnie. Wraz z władzą rodzicielską otrzymujesz szereg praw i obowiązków.
Władza rodzicielska oznacza, że rodzic(e) prawny(i) jest(są) odpowiedzialny(i) za wychowanie i opiekę nad dzieckiem. Aby ubiegać się o władzę rodzicielską nad uznanym dzieckiem, musicie wspólnie złożyć wniosek do sądu o przyznanie władzy rodzicielskiej. Można to zrobić przez internet lub pisemnie.
Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii przez internet
Aby móc złożyć wniosek drogą elektroniczną, musicie spełniać następujące warunki:
Masz burgerservicenummer (BSN) swojego dziecka.
Oboje rodzice mogą zalogować się do formularza za pomocą DigiD.
Twoje dziecko musi być zarejestrowane w Holandii w Podstawowym Rejestrze Osób (BRP).
Oboje rodzice mieszkają w tej samej gminie w Holandii.
Jak ubiegać się o władzę rodzicielską w Holandii pisemnie
Aby złożyć wniosek w formie pisemnej, potrzebne są następujące dokumenty:
Oryginał odpisu lub wyciągu z aktu urodzenia:
- który stwierdza uznanie dziecka,
- z potwierdzeniem, że dokument jest urzędowy,
- który jest nie starszy niż 3 miesiące.
Kopie ważnych dokumentów tożsamości obojga rodziców
Wypełniony formularz Formulier aanvraag gezamenlijk gezag.
Wypełnij formularz i wyślij go do sądu wraz z kompletem dokumentów. Może to być dowolny sąd w Holandii, o ile dziecko mieszka w Holandii.
Jeśli spełniacie wszystkie warunki, w ciągu 2 tygodni otrzymacie wyciąg z „Gezagsregister”. Od tego momentu będziecie sprawować wspólną władzę rodzicielską nad dzieckiem.
Zgłoś zmianę w ciągu 4 tygodni. Mieszkasz poza Holandią? Wtedy należy to zrobić w ciągu 6 tygodni. Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak zgłaszać zmiany dotyczące renty rodzinnej w Holandii.
Możesz szybko i bezpiecznie zgłosić zmianę przez serwis Moje SVB. Zaloguj się za pomocą swojego identyfikatora DigiD. Jeśli nie masz jeszcze DigiD, wystąp o jego nadanie.
Jeśli mieszkasz w Europie, możesz również zalogować się za pomocą oficjalnej metody logowania uznanej w Europie.
Zmiany możesz dokonać również za pomocą formularza. Pobierz i wypełnij formularz, a następnie wyślij do właściwego oddziału SVB. Dokładną instrukcję jak to zrobić i formularz w języku polskim znajdziesz na oficjalnej stronie Sociale Verzekeringsbank: https://www.svb.nl/pl/anw/zalatw-swoje-sprawy-przez-internet/zglaszanie-zmian-za-pomoca-formularza.