Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Zasiłek rodzinny na dziecko jest wypłacany w Holandii co kwartał, po zakończeniu danego kwartału. To kiedy jest wypłacany zasiłek rodzinny po raz pierwszy na nowonarodzone dziecko, zależy od daty urodzenia twojego dziecka.
Terminy wypłaty zasiłku na dziecko przez SVB w roku 2024:
- 2 kwietnia 2024 r. (wypłata za pierwszy kwartał)
- 1 lipca 2024 r. (wypłata za drugi kwartał)
- 1 października 2024 r. (wypłata za trzeci kwartał)
- 2 stycznia 2025 r. (wypłata za czwarty kwartał).
Urlop macierzyński w Holandii trwa conajmniej 16 tygodni. Jako kobieta w ciąży masz prawo do od 4 do 6 tygodni urlopu macierzyńskiego ciążowego i co najmniej 10 tygodni urlopu macierzyńskiego porodowego. Sama możesz decydować, kiedy pójdziesz na urlop macierzyński. Jednak nie później niż na 4 tygodnie przed dniem następującym po wyznaczonym terminie porodu.
Przed porodem przysługuje ci urlop i zasiłek macierzyński ciążowy, który rozpoczyna się od 6 do 4 tygodni przed dniem następującym po wyznaczonym terminie porodu. Te 2 tygodnie, pomiędzy 6 a 4 tygodniem nazywane są okresem elastyczności. Jeśli wykorzystasz mniej niż 6 tygodni urlopu macierzyńskiego ciążowego, pozostałość zostanie doliczona do urlopu porodowego.
Po porodzie masz prawo do co najmniej 10 tygodni urlopu macierzyńskiego i zasiłku macierzyńskiego porodowego. Masz jednak obowiązek skorzystać z co najmniej 6 kolejnych tygodni urlopu zaraz po porodzie. Pozostałą ilość dni możesz rozłożyć w czasie 30 tygodni. Należy omówić to z pracodawcą w ciągu 3 tygodni od rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego porodowego.
Jeśli jesteś w ciąży mnogiej, masz prawo do co najmniej 20 tygodni urlopu macierzyńskiego. Pierwszy dzień urlopu macierzyńskiego ciążowego ustalasz samodzielnie na 10 do 8 tygodni przed dniem następującym po wyznaczonym terminie porodu. Te 2 tygodnie, pomiędzy 10 a 8 tygodniem nazywane są okresem elastyczności. Po porodzie masz prawo do co najmniej 10 tygodni urlopu macierzyńskiego porodowego. Jeśli zdecydujesz się kontynuować pracę w okresie elastyczności lub urodzisz przed wyznaczonym dniem porodu, niewykorzystane dni urlopu macierzyńskiego ciążowego zostaną doliczone do urlopu macierzyńskiego porodowego. Gdy urodzisz dzieci w późniejszym terminie niż ten wyznaczony, twój urlop macierzyński ciążowy zostanie przedłużony aż do momentu porodu. Tym samym twój urlop macierzyński łącznie będzie trwał dłużej niż 20 tygodni.
Te same zasady dotyczą kobiety prowadzące działalność gospodarczą. W miejsce zasiłku macierzyńskiego otrzymują one Świadczenie ZEZ bezpośrednio od UWV.
Gdy po porodzie Twoje dziecko przebywa dłużej niż 7 dni w szpitalu, twój urlop macierzyński w Holandii może zostać przedłużony (o maksymalnie 10 tygodni). Poinformuj o tym swojego pracodawcę i poproś szpital o zaświadczenie. W tym zaświadczeniu powinna być podana informacja, że twoje dziecko przebywa w szpitalu i jak długo. Powinno ono również zawierać twoją datę urodzenia i numer BSN. Zaświadczenie przekaż pracodawcy, a on następnie prześle je do UWV. Gdy zasiłek macierzyński w Holandii otrzymujesz od UWV bezpośrednio, gdyż przed ciążą nie pracowałaś i otrzymywałaś zasiłek chorobowy lub dla bezrobotnych, prześlij UWV wypełniony formularz ‘Aanvragen verlenging WAZO-uitkering bij ziekenhuisopname van uw pasgeboren kind’ razem z zaświadczeniem ze szpitala. W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą należy przesłać formularz ‘Aanvragen verlenging ZEZ-uitkering bij ziekenhuisopname van uw pasgeboren kind’, jak również zaświadczenie ze szpitala.
UWV sprawdzi o ile dni twój urlop może być przedłużony i zawiadomi Ciebie o swojej decyzji.
Przydatne jest też wiedzieć, co to jest DigiD Machtigen. Teraz co raz więcej rzeczy możesz załatwić przez internet. Być może nie wiesz jak to zrobić i potrzebujesz przy tym pomocy innej osoby. A może ktoś inny ma problemy z posługiwaniem się komputerem i chcesz mu pomóc. Twoje DigiD, jak i to innej osoby jest osobiste i tajne dlatego nie powinieneś go nikomu pokazywać. Tutaj przyda się właśnie DigiD Machtigen. W ten sposób dajesz upoważnienie innej osobie lub uzyskasz upoważnienie od innej osoby na wykonywanie określonych zadań w internecie na oznaczony czas w Twoim imieniu lub w imieniu innej osoby.
Ważne: nie dawaj nikomu swoich danych do logowania DigiD, lecz użyj DigiD Machtigen.
Upoważnienie dla kogoś innego
Jeśli na przykład nie wiesz jak wypełnić zeznania podatkowego i chcesz, aby ktoś inny to dla ciebie zrobił, możesz udzielić mu upoważnienia. Może być to prywatna osoba lub firma. Wykonaj następujące kroki:
- Złóż wniosek o tzw. Machtigingcode dla tej osoby lub firmy. W trakcie składania wniosku możesz określić, co dana osoba ma dla ciebie wykonać, a także jak długo to upoważnienie będzie ważne.
- Przekaż otrzymany kod oraz swój burgerservicenummer – numer BSN tej osobie lub firmie.
Upoważnienie dla ciebie
Jeśli ktoś potrzebuje Twojej pomocy, możesz również poprosić o Machtigingscode sam. Będziesz do tego potrzebował burgerserviecenummer (BSN) tej osoby.
- Złóż wniosek o Machtigingscode dla siebie.
- Kod przyjdzie pocztą na adres osoby, dla której poprosił o upoważnienie.
- Aktywuj swoje upoważnienie.
Więcej informacji na temat upoważnień DigiD oraz wszelkie porady jak je stosować znajdziesz na oficjalnej stronie DigiD.
Wiele obcokrajowców przyjeżdżających do Holandii, zastanawia się, czy ubezpieczenie zdrowotne w Holandii jest obowiązkowe.
Każdy, kto mieszka lub pracuje w Holandii musi posiadać podstawowe ubezpieczenie zdrowotne (Zorgverzekering). Jeśli przyjeżdżasz do Holandii, aby tu mieszkać lub pracować, wykup ubezpieczenie zdrowotne jak najszybciej. Zrób to najpóźniej w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii.
Nawet jeśli nie wykupiłeś jeszcze ubezpieczenia zdrowotnego, jesteś ubezpieczony obowiązkowo już od dnia zamieszkania w Holandii i zarejestrowania się w holenderskiej gminie lub gdy zaczniesz pracować dla holenderskiego pracodawcy. Od tego dnia otrzymasz również zwrot kosztów opieki z pakietu podstawowego (Basisverzekering). Dlatego, jeśli wykupisz holenderskie ubezpieczenie zdrowotne w ciągu 4 miesięcy od przybycia do Holandii, będziesz musiał zapłacić zaległe składki za ten okres.
Gdy zgłosisz się do ubezpieczyciela zdrowotnego po 4 miesiącach, nie będziesz spłacał zaległy składek. Jednak będziesz musiał pokryć wszystkie koszty leczenie sam.
Jeśli zameldujesz się w gminie, a nie wykupiłeś ubezpieczenia zdrowotnego, otrzymasz list od CAK. Jest to instytucja, która czuwa nad tym, aby wszyscy w Holandii się ubezpieczyli. Jeśli nie wykupisz ubezpieczenia na czas, grozi ci m.in. kara grzywny.
Zastanawiasz się czy ubezpieczenie zdrowotne w Holandii jest obowiązkowe jeśli posiadasz ubezpieczenie z innego kraju? Tak, holenderskie ubezpieczenie zdrowotne jest obowiązkowe, nawet jeśli masz już takie ubezpieczenie w swoim kraju pochodzenia. Od tej zasady istnieje parę wyjątków. Możesz na przykład zachować swoje ubezpieczenie z kraju pochodzenia, jeśli pracujesz u zagranicznego pracodawcy lub studiujesz w Holandii.
Istnieją dwa rodzaje ubezpieczenia od kosztów leczenia w Holandii:
Basisverzekering – podstawowe ubezpieczenie zdrowotne, które jest obowiązkowe.
Aanvullende verzekering – dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne, które jest nieobowiązkowe.
To, jakie dane przechowywane są w BRP, zależy od tego, czy jesteś rezydentem czy nierezydentem Niderlandów.
Jeśli będziesz mieszkać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, musisz zarejestrować się jako rezydent w BRP. Możesz to zrobić poprzez zameldowanie się w gminie, w której mieszkasz. W BRP przechowywane są następujące dane rezydentów:
- imię i nazwisko
- data urodzenia
- płeć
- miejsce i kraj urodzenia
- numer BSN
- dane o rodzicach
- narodowość
- dane małżonka lub zarejestrowanego partnera
- dane o śmierci
- miejsce zamieszkania
- dzieci
- rodzaj zezwolenia na pobyt
- opieka i kuratela
- dokumenty podróży (paszport lub dowód osobisty)
- prawo wyborcze
Jeśli nie jest zameldowany w gminie i mieszkach w Holandii krócej niż 4 miesiące, możesz zarejestrować się jako niet-ingezetenen (nierezydent) w bazie BRP dla nierezydentów zwaną RNI (de registratie van niet-ingezetenen). Następujące dane wtedy zostaną zapisane w bazie:
- imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, płeć
- obywatelstwo
- miejsce zamieszkania poza granicą Niderlandów
- tytuł pobytu
- burgerservicenummer (BSN)
- numer administracyjny