Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Do uznania ojcostwa dziecka w Holandii potrzebujesz następujące dokumenty:
Ważny dokument tożsamości matki dziecka, osoby uznającej dziecko oraz dziecka, jeśli taki posiada.
Wypełniony formularz zgody matki na uznanie dziecka, jeśli w danej sytuacji jest wymagany. Możesz sprawdzić na stronie internetowej gminy, w której będziesz uznawać dziecko, czy taki formularz jest dostępny do ściągnięcia i wypełnienia w domu.
Jeśli matka dziecka, osoba uznająca dziecko lub samo dziecko mieszkają poza Holandią oraz gdy dziecko urodziło się poza Holandią, mogą być potrzebne dodatkowe dokumenty. Może być to na przykład zagraniczne zaświadczenie, że osoba uznająca nie pozostaje w związku małżeńskim lub obecność matki będzie obowiązkowa. Zapytaj w gminie, w której będzie dokonywane uznanie ojcostwa, jakie dokumenty są potrzebne do uznania ojcostwa dziecka w Holandii w twojej sytuacji.
Poniżej znajdziesz informacje na temat jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii. Sposób zgłoszenia zależy od tego, gdzie dziecko się urodziło: w Holandii czy w Polsce.
Dziecko urodzone w Holandii
Urodzenie dziecka należy zgłosić w urzędzie gminy, w której się ono urodziło w terminie 3 dni od dnia narodzin. Jeśli Twoje dziecko urodziło się w szpitalu, musisz zarejestrować poród w gminie, w której znajduje się szpital. W przypadku, gdy matka dziecka jest zameldowana w tej gminie, dziecko otrzyma automatycznie burgerservicenummer (BSN). Jeśli nie, BSN zostanie nadane przez gminę, w której matka dziecka jest zameldowana. Na podstawie zgłoszonych danych zostanie sporządzony akt urodzenia dziecka.
Zgłoszenie urodzenia dziecka w gminie w Holandii jest bezpłatne. Jeśli jednak chcesz otrzymać oficjalny odpis aktu urodzenia, musisz uiścić dodatkową opłatę. Jeśli chcesz wyrobić polski paszport i numer PESEL dla swojego dziecka, najlepiej odrazu poprosić o wielojęzyczny międzynarodowy odpis aktu urodzenia (Meertalig internationaal uittreksel van de geboorteakte). Taki odpis jest uznawany przez polskie urzędy i nie wymaga tłumaczenia na język polski.
Poniższy harmonogram przedstawia dni, w których zgodnie z prawem można zarejestrować urodzenie dziecka. Możesz również zgłosić poród w samym dniu urodzenia (jeśli gmina jest w ten dzień otwarta).
| Dzień, w którym dziecko się urodziło | Dzień, w którym musisz zgłosić urodzenie dziecka |
| niedziela | poniedziałek, wtorek lub środa |
| poniedziałek | wtorek, środa lub czwartek |
| wtorek | środa, czwartek lub piątek |
| środa | czwartek, piątek lub poniedziałek |
| czwartek | piątek lub poniedziałek |
| piątek | poniedziałek lub wtorek |
| sobota | poniedziałek lub wtorek |
Jeśli w okresie, w którym musisz zarejestrować poród, przypada święto państwowe, okres ten zostanie przedłużony o 1 dzień. Święta państwowe to: Wielki Piątek, Wielkanoc, Wniebowstąpienie Pańskie, Pięćdziesiątnica, Dzień Króla, Dzień Wyzwolenia i Boże Narodzenie.
W niektórych gminach w Holandii możesz również zarejestrować narodziny swojego dziecka przez internet. Jednak tylko ojciec lub matka dziecka może dokonać zgłoszenia online. Sprawdź na stronie internetowej swojej gminy, czy jest to możliwe.
Jeśli spóźnisz się z rejestracją urodzin dziecka, urzędnik zgłasza to do Prokuratury (Openbaar Ministerie – OM). Możesz zostać ukarany grzywną. Wysokość kary ustala prokuratura.
Dziecko urodzone w Polsce
Gdy Twoje dziecko urodziło się w Polsce, należy najpierw zgłosić jego urodzenie w Polsce, we właściwym urzędzie stanu cywilnego (USC) w gminie, w której się urodziło. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie lub przez internet. Więcej informacji na temat tego, jak zgłosić urodzenie dziecka w Polsce znajdziesz na oficjalnej stronie urzędowej.
Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL oraz wystawi akt urodzenia dziecka. Pamiętaj, aby przy tym poprosić o międzynarodowy odpis aktu urodzenia w językach obcych, który będzie potrzebny do zgłoszenia narodzin dziecka w Holandii. Następnie musisz jak najszybciej zarejestrować urodziny dziecka w Holandii, w gminie, w której mieszkasz. Twoja gmina przetworzy dane osobowe twoje i twojego dziecka w Bazie Danych Osobowych (BRP).
Jeśli posiadasz niderlandzkie obywatelstwo, możesz również zlecić zamianę zagranicznego aktu urodzenia na holenderski w wydziale Landelijke Taken w gminie Haga. Wyrobienie holenderskiego aktu urodzenia nie jest obowiązkowe. Będzie jednak przydatne, gdy ty lub twoje dziecko będziecie potrzebować kopii w przyszłości. Wtedy nie musisz prosić o kopię w Polsce. Możesz o odpis poprosić online w gminie Haga. Jest to kopia polskiego aktu urodzenia opatrzona pieczęcią i podpisem urzędnika stanu cywilnego.
Przed wizytą w danej gminie odwiedź jej stronę internetową lub zadzwoń i dowiedz się, jak i gdzie zgłosić urodzenie dziecka w Holandii w twojej gminie.
Jeśli nie wiesz jak założyć DigiD bez meldunku lub z meldunkiem w Holandii, poniżej znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Wniosek o wydanie DigiD możesz złożyć poprzez specjalny formularz jak również aplikację na telefon. Aby móc złożyć wniosek potrzebujesz numer BSN, adres zamieszkania i numer telefonu. To jak możesz założyć DigiD w Holandii, zależy od tego, czy masz adres zameldowania w Niderlandach, czy też nie.
1. Jak założyć DigiD z meldunkiem w Holandii?
Jeśli jesteś zameldowany w Holandii, możesz złożyć wniosek o DigiD przez aplikację na telefon lub przez internet za pomocą formularza.
Wniosek o DigiD za pomocą formularza
Najpierw wypełnij formularz wniosku o wydanie DigiD przez internet. Wpisz następujące dane:
- Burgerservicenummer (BSN)
- Geboortedatum (data urodzenia)
- Postcode (kod pocztowy)
- Huisnummer (numer domu)
- Gebruikersnaam (wybierz login)
- Wachtwoord (wybierz hasło)
- Telefoonnummer (numer telefonu) i email
Ważne: Zapamiętaj swój login i hasło. Potrzebne one będą do aktywacji DigiD i do logowania się za jego pomocą.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
Wniosek o DigiD za pomocą aplikacji na telefon
Pamiętaj: Jeśli ubiegasz się o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, będziesz mógł logować się do stron urzędowych tylko za pomocą aplikacji, a nie w żaden inny sposób. Jeśli stracisz dostęp do aplikacji, będziesz musiał złożyć ponownie wniosek o Digid.
Aby złożyć wniosek o identyfikator DigiD za pomocą aplikacji, wykonaj poniższe czynności:
- Pobierz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wybierz „Nee”, gdy pojawi się pytanie: „Gebruikt u de DigiD app op een ander apparaat”,
- Kliknij „Geen DigiD” przy pytaniu o „gebruikersnaam” i „wachtwoord”,
- Kliknij „DigiD aanvragen”,
- Wprowadź wymagane dane: burgerservicenummer, geboortedatum, postcode i huisnummer,
- Wybierz kod PIN i dobrze go zapamiętaj,
- Wprowadź swój adres e-mail,
- ID-check – Następnie zostaniesz poproszony o dodanie kontroli tożsamości, czyli ID-check. Nie jest to obowiązkowe. Jeśli jednak dodasz ID-check, możesz załatwić więcej spraw dzięki aplikacji DigiD. Aby dodać kontrolę tożsamości, musisz posiadać przystosowany do tego telefon oraz holenderski dowód tożsamości.
W przeciągu trzech dni roboczych na podany adres w formularzu otrzymasz kod potrzebny do aktywacji DigiD.
Aby aktywować swoje DigiD przez aplikację, wykonaj następujące kroki:
- Otwórz aplikację DigiD,
- Kliknij „Activeren”,
- Wpisz kod aktywacyjny.
Pamiętaj: aktywuj DigiD w ciągu 21 dni. W przeciwnym razie ważność DigiD wygaśnie i będziesz musiał ponownie ubiegać się o DigiD.
2. Jak założyć DigiD bez meldunku w Holandii?
DigiD możesz też uzyskać, jeśli nie mieszkasz w Niderlandach, a spełniasz poniższe warunki:
- masz obywatelstwo niderlandzkie lub obywatelstwo innego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – Polska do niego należy,
- masz ważny paszport lub dowód osobisty,
- posiadasz burgerservicenummer (BSN),
- jesteś wpisany do Rejestru Nierezydentów (RNI),
- posiadasz numer telefonu i adres e-mail.
Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki, wypełnij formularz przez internet znajdujący się tutaj.
Po wypełnieniu formularza otrzymasz tzw. baliecode sms-em i na maila. Następnie musisz udać się w przeciągu 30 dni z tym kodem do jednego z biur DigiD w Holandii lub poza Holandią po kod aktywacyjny. W większości biur DigiD trzeba najpierw umówić się na spotkanie. Kod aktywacyjny musisz odebrać osobiście.
Drugim sposobem jest Videobellen (rozmowa online) z Nederland Wereldwijd. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.
Aktywuj swoje Digid przy pomocy loginu, hasła i otrzymanego kodu w przeciągu 21 dni od otrzymania kodu.
Dzieci również muszą posiadać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii. Dziecko należy zgłosić do ubezpieczyciela zdrowotnego w ciągu 4 miesięcy od urodzenia. Za dzieci do 18 roku życia nie płacisz składek za podstawowe ubezpieczenie zdrowotne. Również w przypadku dzieci nie obowiązuje eigen risico. Składkę za dziecko zaczniesz opłacać od pierwszego miesiące po skończeniu przez nie 18 lat.
Poniżej znajdziesz informacje na temat tego, kto może się starać o zwrot ubezpieczenia w Holandii. Aby otrzymać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii, Ty i twój ewentualny partner zasiłkowy (toeslagpartner) musicie spełnić następujące warunki:
Masz 18 lat lub więcej
Masz 18 lat lub więcej
Możesz starać się o zwrot ubezpieczenia, czyli dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli spełniasz pozostałe warunki.
Kończysz 18 lat
Dodatek zdrowotny możesz otrzymywać od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ukończyłeś 18 lat. Od tego miesiąca bowiem musisz opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Nie masz jeszcze 18 lat
Do 18 roku życia jesteś bezpłatnie ubezpieczony od kosztów leczenia na koszt państwa. W związku z tym nie płacisz składki na ubezpieczenie zdrowotne jak również nie otrzymasz dodatku zdrowotnego. Nawet jeśli masz mniej niż 18 lat i masz dziecko, nie masz prawa do zorgtoeslag. Oboje jesteście ubezpieczeni bezpłatnie od kosztów leczenia.
Płacisz holenderskie ubezpieczenie zdrowotne
Mieszkasz lub pracujesz w Holandii oraz masz ukończone 18 lat? Musisz wtedy opłacać ubezpieczenie zdrowotne w Holandii. Możesz otrzymać dodatek do ubezpieczenia, jeśli masz holenderskie ubezpieczenie zdrowotne i opłacasz składkę.
Twój dochód jest poniżej (wspólnego) progu dochodowego
Aby mieć prawo do dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego, twój roczny dochód nie może być za wysoki. Jeśli masz partnera zasiłkowego, liczą się wasze wspólne dochody: twoje i twojego partnera. Tutaj możesz obliczyć dochód podlegający ocenie jeśli chodzi o dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii (język niderlandzki): https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen.
W poniższej tabeli sprawdzisz, jakie są roczne limity dochodów brutto.
| Rok | Maksymalny dochód bez partnera zasiłkowego | Maksymalny łączny dochód z partnerem zasiłkowym |
| 2023 | € 38.520 | € 48.224 |
| 2022 | € 31.998 | € 40.944 |
| 2021 | € 31.138 | € 39.979 |
| 2020 | € 30.481 | € 38.945 |
| 2019 | € 29.562 | € 37.885 |
Masz obywatelstwo holenderskie lub przebywasz legalnie w Holandii
Twój (lub wspólny) kapitał własny nie jest za wysoki
Kapitał własny to wartość twoich aktywów pomniejszona o twoje długi. To, co powinieneś, a czego nie powinieneś uwzględniać jako kapitał, jest takie samo jak w przypadku zeznania podatkowego. Tutaj wliczają się na przykład oszczędności oraz udziały, jak również dom wakacyjny w Holandii lub za granicą. Twój samochód lub dom się nie liczą. Jeśli posiadasz partnera zasiłkowego, wlicza się również jego kapitał.
Gdy twój kapitał przekracza określoną kwotę, nie będziesz mógł otrzymać dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii.
Jeśli twój kapitał jest za wysoki w dniu 1 stycznia danego roku, to nie przysługuje Ci dodatek przez cały rok.
Jeśli masz partnera zasiłkowego tylko przez część roku, nie musisz uwzględniać jego kapitału.
Poniżej znajdziesz maksymalne kwoty kapitału upoważniające do dodatku zdrowotnego:
| Rok | Maksymalny kapitał bez partnera zasiłkowego | Maksymalny kapitał razem z partnerem zasiłkowym |
| 2023 | € 127.582 | € 161.329 |
| 2022 | € 120.020 | € 151.767 |
| 2021 | € 118.479 | € 149.819 |
| 2020 | € 116.613 | € 147.459 |
| 2019 | € 114.776 | € 145.136 |
Teraz już wiesz, kto może się starać o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii. Jeśli spełniasz powyższe warunki, złóż wniosek o dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego online.