Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< sierpień 2031 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii?2022-05-12T13:48:43+01:00

Chcesz wiedzieć jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii? Aby móc zawrzeć polisę na ubezpieczenie zdrowotne, musisz posiadać numer BSN (Burgerservicenummer). W Niderlandach ubezpieczenie wykupuje się u prywatnych ubezpieczycieli zdrowotnych. Jest ich około 40.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii samodzielnie?

U większości ubezpieczycieli możesz zawrzeć polisę szybko i wygodnie online przez internet. Wystarczy, że wyszukasz słowo „zorgverzekering” w wyszukiwarce internetowej. W wynikach wyszukiwania wyświetlą ci się strony internetowej ubezpieczycieli. Przejrzyj oferty i wybierz najbardziej odpowiednie ubezpieczenie dla siebie i twojej rodziny. Możesz też skorzystać z bardzo popularnych porównywarek ubezpieczeń zdrowotnych (zorverzekering vergelijken). Aby wykupić ubezpieczenie zdrowotne przez internet, u większości ubezpieczycieli potrzebujesz DigiD. Jeśli nie posiadasz DigiD, skontaktuj się z ubezpieczycielem telefonicznie lub przez email i zapytaj jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii bez DigiD.

Ubezpieczyciel jest prawnie zobowiązany do przyjęcia cię do ubezpieczenia podstawowego, niezależnie od twojego wieku oraz stanu zdrowia. Ubezpieczyciel ma jednak prawo odmówić ci zawarcia dodatkowego ubezpieczenia.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii przez internet krok po kroku

Proces zwarcia ubezpieczenie zdrowotnego na różnych stronach internetowych ubezpieczycieli jest podobny. Zazwyczaj musisz wykonać następujące kroki:

  1. Wpisz swoje dane, takie jak płeć, datę urodzenia czy kod pocztowy.
  2. Wybierz rodzaj podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego (Basisverzekering).
  3. Wybierz kwotę eigen risico.
  4. Jeśli chcesz, możesz wybrać dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (Anvullende Verzekering) – jest to opcja nieobowiązkowa.
  5. Możesz też dołączyć do ubezpieczenia grupowego (Collectieve Verzekering) swojego pracodawcy czy wybranej organizacji lub związku, do których należysz.
  6. Jeśli posiadasz partnera lub dzieci możesz dodać te osoby do swojego ubezpieczenia przez „iemand toevoegen”. Te osoby będą posiadały ten sam pakiet ubezpieczenia podstawowego co ty. Tutaj możesz ewentualnie wybrać wysokość eigen risico dla partnera i dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne.
  7. Uzupełnij dane osobowe wszystkich ubezpieczonych osób.
  8. Uzupełnij dane do kontaktu, sposób zapłaty za ubezpieczenie, numer rachunku bankowego.
  9. Wyślij

Po pozytywnym rozpatrzeniu twojego wniosku o zawarcie ubezpieczenia zdrowotnego na adres email lub pocztą otrzymasz polisę ubezpieczeniową z warunkami ubezpieczenia zdrowotnego.

Jak wykupić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii grupowo?

Grupowe ubezpieczenie zdrowotne możesz wykupić przez internet dołączając do wybranej grupy zawierając polisę online. Poza tym ubezpieczenie grupowe możesz zawrzeć za pośrednictwem:

  • pracodawcy,
  • związku lub stowarzyszenia, do którego należysz,
  • gminy, jeśli posiadasz niskie dochody.

Jeśli przyjeżdżasz do Holandii do pracy za pośrednictwem biura pośrednictwa pracy, biuro to wykupuje zazwyczaj dla ciebie grupowe ubezpieczenie zdrowotne. Nie zawsze jednak tak jest. Zapytaj się więc w swoim biurze o ubezpieczenie zdrowotne. Jeśli biuro zawarło za ciebie takie ubezpieczenia, poproś o polisę ubezpieczeniową i kartę ubezpieczenia zdrowotnego.

Co to jest CAO w Holandii?2024-06-18T15:20:43+01:00

Zaczynając pracę u nowego pracodawcy warto jest wiedzieć co to jest CAO w Holandii (collectieve arbeidsovereenkomst), czyli Układ zbiorowy pracy. Jest to pisemna umowa zawierająca ustalenia dotyczące warunków zatrudnienia. Na przykład o wynagrodzeniu, świadczeniach, nadgodzinach, godzinach pracy, okresie próbnym, okresie wypowiedzenia czy emeryturze. Układ zbiorowy pracy dotyczy dużej grupy osób.

Układ zbiorowy pracy jest zawierany przez 1 lub więcej pracodawców, 1 lub więcej organizacji pracodawców i 1 lub więcej organizacji pracowników (przeważnie związki zawodowe).

Porozumienia w układzie zbiorowym pracy są często korzystniejsze niż porozumienia dotyczące warunków zatrudnienia określone prawem. Przykładowo płaca w układzie zbiorowym pracy może być wyższa niż płaca minimalna. Lub pracownicy otrzymują więcej dni urlopu niż wymagane prawem minimum.

Postanowienia CAO w Holandii nie mogą w żadnym wypadku być sprzeczne z prawem. Na przykład z Kodeksem cywilnym (BW) i ustawą o płacy minimalnej i minimalnym dodatku urlopowym. Układ zbiorowy pracy nie może zatem zawierać wynagrodzenia niższego niż płaca minimalna ani mniejszej liczby dni urlopu niż wynika to z Kodeksu cywilnego. Ustawa, na przykład Kodeks cywilny, może również przewidywać, że w układzie zbiorowym pracy można odstąpić od przepisów ustawowych.

Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo przed ustaleniami zawartymi w indywidualnej umowie o pracę. Gdy zawierasz indywidualną umowę o pracę ze swoim pracodawcą, postanowienia Twojej umowy nie mogą odbiegać niekorzystnie od postanowień CAO. Postanowienia umowy mogą być korzystniejsze dla Ciebie jako pracownika od tych zawartych w CAO w Holandii.

Jeśli w firmie nie ma układu zbiorowego pracy ani własnych porozumień, sam ustalasz z pracodawcą warunki zatrudnienia. W tej sytuacji obowiązują ogólne zasady prawa pracy zawarte w ustawie o płacy minimalnej, ustawie o czasie pracy, ustawie o warunkach pracy, ustawie o pracy i opiece oraz w Kodeksie cywilnym. Dobrze jest zapisać te ustalenia na piśmie w indywidualnej umowie o pracę, ale nie jest to obowiązkowe.

Ile wynosi zasiłek macierzyński w Holandii?2024-01-03T17:05:55+01:00

Gdy pracujesz, zasiłek macierzyński w Holandii wynosi 100% Twojego dziennego wynagrodzenia. Twoje dzienne wynagrodzenie obliczane jest na podstawie wynagrodzenia, które zarabiałaś w trakcie stosunku pracy, w którym rozpoczął się Twój urlop macierzyński.

Jeśli pobierasz zasiłek dla bezrobotnych lub chorobowy z UWV, zasiłek macierzyński wyniesie 100% dziennego wynagrodzenia, obliczanego na podstawie pobieranego zasiłku, przed urlopem macierzyńskim.

Dla osób prowadzących działalność gospodarczą, świadczenie ZEZ obliczane jest na podstawie dochodów uzyskanych w ostatnim roku. Należy pamiętać, że świadczenie nigdy nie jest wyższe niż ustawowe minimalne wynagrodzenie brutto. Twoje świadczenie ZEZ obejmuje 8% wynagrodzenia urlopowego. Nie otrzymasz więc osobnej wypłaty w maju.

Do kiedy mogę ubiegać się o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii?2023-04-11T10:11:55+01:00

O zwrot ubezpieczenia zdrowotnego (zorgtoeslag) w Holandii za dany rok możesz ubiegać się do 1 września roku następnego. Na przykład możesz nadal ubiegać się o dodatek za 2022 rok do 1 września 2023 r. Jednak im później złożysz wniosek o dodatek, tym dłużej będziesz czekać na jego wypłatę. Aby otrzymać zwrot ubezpieczenia za 2022 rok, należy złożyć wniosek do 1 września 2023 r.

Możesz również ubiegać się o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego za lata poprzednie w Holandii, jeśli otrzymałeś zgodę na złożenie zeznania podatkowego w późniejszym terminie za dany rok.

Wystarczy, że raz wystąpisz o zwrot ubezpieczenia zdrowotnego. Jeśli w każdym następnym roku nadal będziesz spełniać warunki, dodatek do ubezpieczenia będziesz otrzymywać automatycznie.

Jak zgłaszać zmiany dotyczące renty rodzinnej w Holandii?2023-03-14T14:50:57+01:00

Zgłoś zmianę w ciągu 4 tygodni. Mieszkasz poza Holandią? Wtedy należy to zrobić w ciągu 6 tygodni. Poniżej znajdziesz sposoby na to, jak zgłaszać zmiany dotyczące renty rodzinnej w Holandii.

Możesz szybko i bezpiecznie zgłosić zmianę przez serwis Moje SVB. Zaloguj się za pomocą swojego identyfikatora DigiD. Jeśli nie masz jeszcze DigiD, wystąp o jego nadanie.

Jeśli mieszkasz w Europie, możesz również zalogować się za pomocą oficjalnej metody logowania uznanej w Europie.

Zmiany możesz dokonać również za pomocą formularza. Pobierz i wypełnij formularz, a następnie wyślij do właściwego oddziału SVB. Dokładną instrukcję jak to zrobić i formularz w języku polskim znajdziesz na oficjalnej stronie Sociale Verzekeringsbank: https://www.svb.nl/pl/anw/zalatw-swoje-sprawy-przez-internet/zglaszanie-zmian-za-pomoca-formularza.

Przejdź do góry