Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Zmiana twojej sytuacji może mieć wpływ na prawo do zasiłku rodzinnego. Jeśli nie zgłosisz zmian lub zgłosisz je za późno, nie tylko będziesz musiał zwracać wypłacony zasiłek, ale również możesz zostać ukarany grzywną, a nawet zostać podejrzanym o wyłudzanie.
Jeśli mieszkasz w Holandii, powiadom SVB o wszelkich zmianach w ciągu 4 tygodni. Mieszkając poza Holandią musisz powiadomić SVB o zmianie w ciągu 6 tygodni.
Wykaz wszystkich zmian, jakie należy zgłaszać pobierając zasiłek rodzinny oraz sposób zgłaszania tych zmian znajdziesz na stronie SVB w języku polskim.
Jeśli nie zgłosisz zmian w podanym terminie lub podasz nieprawidłowe informacje, SVB może nałożyć na ciebie jedną z poniższych kar:
Zwrot nadpłaconego świadczenia – gdy okaże się, że ze względu na nieprawidłowe informacje otrzymałeś zasiłek, który ci się nie należał, będziesz musiał go zwrócić.
Grzywna – dodatkowo możesz otrzymać grzywnę. Standardowo grzywna wynosi połowę nadpłaconego zasiłku. W zależności od sytuacji może być ona niższa lub wyższa.
Upomnienia – jeśli zgłosiłeś zmiany za późno, lecz kwota zasiłku wypłaconego nie była za duża, lub nie przekraczała 105 euro, a także, jeśli zgłosiłeś zmiany w ciągu 60 dni po terminie 4 tygodni.
Kara finansowa – jeśli nie zareagujesz na czas na pytania SVB, możesz otrzymać karę finansową w wysokości 25 euro. Zostanie ona potrąca z zasiłku rodzinnego.
W przypadku kwot powyżej 50 000 euro SVB zawsze sprawdza, czy celowo nie zgłosiłeś zmiany. Następnie SVB może złożyć zawiadomienie w prokuraturze.
Podejrzenie o wyłudzenie – gdy SVB uważa, że doszło do oszustwa, może zażądać informacji od innych organizacji i twojego banku. Takie śledztwo jest prowadzone za zgodą prokuratury. Możesz zostać wezwany na przesłuchanie. Jeśli SVB stwierdzi, że zrobiłeś to umyślnie, zostaniesz zgłoszony do prokuratury jako podejrzany o wyłudzenie.
To, ile wynosi zorgtoeslag – dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii w 2023 roku (tabela) sprawdzisz na stronie toeslagen.nl. Są to kwoty miesięczne i zależne są one od dochodu brutto za dany rok. Im więcej zarabiasz, tym mniej dodatku dostaniesz. Kwoty te są zaokrąglone. Jeśli chcesz obliczyć dokładną wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego, skorzystaj z obliczenia testowego (język niderlandzki) Tutaj.
Po przyznaniu prawa do dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii, jego wysokość możesz sprawdzić na platformie Mijn toeslagen w zakładce Beschikkingen oraz na MijnOverheid w Berichtenbox.
Jeżeli pracownik tymczasowy ponownie wykonuje pracę w tej samej agencji pracy tymczasowej bezpośrednio po fazie A i 2 lub w ciągu kolejnych 6 miesięcy, przechodzi on do fazy B lub lub fazy 3 w Holandii.
W fazie B lub 3 w Holandii praca odbywa się w oparciu o jedną lub więcej umów o pracę na czas określony. Faza ta trwa maksymalnie 3 lata. W ciągu tych 3 lat można zawrzeć maksymalnie 6 umów na czas określony, które nie prowadzą do zawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony. Wszystkie te umowy zawarte na czas określony wygasają automatycznie (z mocy prawa) z końcem uzgodnionego okresu. Możesz uzgodnić z agencją pracy przedłużenie umowy. Jeśli nic nie zostało ustalone, a ty kontynuujesz pracę po dacie zakończenia umowy, oznacza to, że twoja umowa została w sposób automatyczny przedłużona.
Rozwiązanie umowy przed upływem jej terminu zakończenia jest zawsze możliwa, chyba że umowa stanowi inaczej. Agencja pracy również musi mieć ważny powód zwolnienia pracownika. Jeżeli umowa o pracę tymczasową na czas określony zostanie rozwiązana przedwcześnie, ustawowy okres wypowiedzenia rozpoczyna się następnego dnia roboczego. Umowa kończy się po upływie okresu wypowiedzenia. W przypadku pracowników tymczasowych ustawowy okres wypowiedzenia wynosi 1 miesiąc, chyba że uzgodniono inaczej na piśmie.
Jeśli masz umowę na 6 miesięcy lub dłużej, agencja pracy musi poinformować Cię na piśmie, czy rozwiąże lub przedłuży Twoją umowę. Musi to zrobić nie później niż 1 miesiąc przed końcem umowy. W przeciwnym razie przysługuje Ci odszkodowanie (aanzegvergoeding). Jednak jeśli twoja umowa nie ma określonej daty jej zakończenia, takie odszkodowanie nie przysługuje.
Jeśli posiadasz umowę o pracę w Holandii z agencją pracy tymczasowej na okres 4 tygodni (lub krócej), wypowiedzenie przed przed końcem tej umowy nie jest możliwe.
Jeżeli przerwa pomiędzy poszczególnymi umowami trwa dłużej niż 6 miesięcy, liczenie rozpoczyna się od fazy A lub 1 i 2.
Pracownik tymczasowy w fazie B i 3 w Holandii ma prawo do ciągłej wypłaty co najmniej 100% swojego ostatniego zarobionego wynagrodzenia za ustaloną (minimalną) liczbę godzin w trakcie umowy o pracę, jeśli przez jakiś czas nie będzie dla niego pracy. Musi on jednak przyjąć inną zaproponowaną przez agencję pracę. Jeżeli pracownik odmówi, wygasa jego prawo do pracy alternatywnej i dalszej wypłaty wynagrodzenia. Wynagrodzenie za każde zlecenie ustalane jest na podstawie obowiązującego wynagrodzenia zleceniodawcy. Obejmuje ono również wszystkie dodatki, które otrzymują stali pracownicy zatrudniającego.
Pracownicy tymczasowi, którzy ukończyli 21. rok życia i znajdują się w fazie B lub 3, mają obowiązek uczestniczyć w programie emerytalnym plus.
W przypadku choroby pracownika tymczasowego agencja pracy tymczasowej musi w dalszym ciągu wypłacać 90% wynagrodzenia w pierwszym roku i 80% w drugim roku niezdolności do pracy.
Zazwyczaj możesz wnioskować o urlop okolicznościowy ze względu na sytuację rodzinną lub ze względu na szczególne wydarzenie. Mogą to być między innymi:
- śmierć członka rodziny;
- ślub twój lub członka rodziny oraz rejestracja związku partnerskiego;
- przeprowadzka;
- egzamin;
- wizyta u lekarza;
Aby dowiedzieć się czy i kiedy przysługuje tobie urlop okolicznościowy, sprawdź swój Układ zbiorowy pracy (CAO), umowę o pracę lub regulamin zakładu pracy.
Przykładowo, jeśli pracujesz przez agencję pracy tymczasowej, która podlega pod ABU CAO, twój urlop okolicznościowy w Holandii wygląda następująco:
Okoliczność | Ilość dni wolnych |
---|---|
Zgłoszenie w gminie zamiaru zawarcia związku małżeńskiego | 1 dzień |
Twój ślub lub rejestracja związku partnerskiego | 2 dni |
Ślub lub rejestracja związku partnerskiego twojego dziecka, wnuka/wnuczki, brata/siostry lub rodziców |
1 dzień |
Śmierć partnera/partnerki lub dziecka | Od dnia zgonu do dnia pogrzebu |
Śmierć brata lub siostry, rodziców, dziadków lub wnuka/ wnuczki |
1 dzień + dzień pogrzebu, chyba że pracownik tymczasowy jest odpowiedzialny za organizację pogrzebu, wtedy przysługuje mu urlop od dnia zgonu do dnia pogrzebu |
Rocznica ślubu po 12,5 roku, 25 latach i 40 latach małżeństwa | 1 dzień |
25. i 40. rocznica pracy | 1 dzień |
25., 40., 50., 60. i 70. rocznica ślubu rodziców i dziadków | 1 dzień |
Przystąpienia do egzaminu (zawodowego), w celu uzyskania uznanego dyplomu |
1 dzień |
Zdarzyło się coś niespodziewanego? Musisz na przykład odebrać chore dziecko ze szkoły, w domu pękła rura lub masz umówioną wizytę u lekarza w godzinach pracy? Sprawdź swoje CAO. W takich niespodziewanych sytuacjach masz prawo do krótkiego urlopu w razie nagłych wypadków „calamiteitenverlof” zwanego również „kort verzuimverlof”.
Poniżej znajdziesz informacje o tym, gdzie i jak wyrobić numer BSN w Holandii:
Jeśli zostajesz dłużej niż 4 miesiące w Niderlandach, możesz zameldować się w gminie, w której mieszkasz. Zostaniesz automatycznie zapisany do bazy BRP (Basisregistratie Personen) i otrzymasz numer BSN. Sprawdź jak zameldować się w urzędzie gminy w Holandii >>
Jeśli przyjeżdżasz do Holandii na krócej niż 4 miesiące, możesz zarejestrować się w jednej z gmin RNI. Przy rejestracji automatycznie otrzymasz swój numer BSN. Sprawdź jak zarejestrować się w RNI >>
Pamiętaj, że twoje dzieci również powinny mieć numer BSN. Jeśli przyjeżdżasz z dziećmi do Holandii, musisz je także zarejestrować w BRP. Po rejestracji otrzymają one własny numer BSN.
Jeśli twoje dziecko urodziło się w Holandii, otrzyma ono automatycznie numer BSN od gminy, w której zostaną zarejestrowane jego narodziny. Gdy dziecko urodziło się za granicą, np. w Polsce i tam zostały zgłoszone jego narodziny w gminie oraz tam mieszka, nie otrzyma ono automatycznie numeru BSN w Holandii. Dziecko otrzyma numer BSN, gdy tylko złożysz wniosek o zasiłek rodzinny do Banku Ubezpieczeń Społecznych w Holandii (SVB). SVB zarejestruje Twoje dziecko jako nierezydent w Bazie Danych Osobowych (BRP). Otrzymasz wówczas list z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Stosunków z Królestwem z numerem BSN Twojego dziecka.
Jeśli starasz się o zasiłek w Holandii razem z partnerem, który mieszka w Polsce, musi on również posiadać holenderski numer BSN. Partner lub partnerka może złożyć wniosek o numer BSN w jednej z gmin RNI. Inną opcją na to, jak wyrobić numer BSN w Holandii w tej sytuacji, jest wypełnienie specjalnego formularza i wysłanie go wraz z wymaganymi załącznikami do Belastingdienst. W ciągu 4 tygodni otrzymasz list z odpowiedzią. Możesz również zadzwonić do Belastingdienst z wnioskiem o numer BSN. Po otrzymaniu numeru BSN możecie starać się o zasiłek.
Zazwyczaj, jeśli przyjeżdżasz do pracy w Holandii przez biuro pośrednictwa pracy, biuro to załatwia formalności związane z rejestracją i numerem BSN w Holandii. Zapytaj się więc w swoim biurze pośrednictwa pracy, czy posiadasz już ten numer.
Po rejestracji w bazie BRP i nadaniu numeru BSN otrzymasz potwierdzenie jego nadania.