Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< sierpień 2029 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii?2023-11-14T14:55:38+01:00

To, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii, zależy od tego, gdzie chcesz się zameldować. Meldunek w Holandii możesz załatwić w gminie RNI lub w urzędzie gminy, na której terenie mieszkasz.

Rejestracja na pobyt czasowy jako nierezydent w gminie RNI:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

Wniosek o wprowadzenie do Bazy Danych Rejestru Nierezydentów (RNI).

Istnieją 2 sposoby na wypełnienie powyższego wniosku:

  • Przez internet: Przed wizytą w punkcie RNI formularz rejestracyjny możesz wypełnić przez internet w języku polskim. Można to zrobić za pomocą tego linku lub skanując kod QR.

Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego online, otrzymasz nowy, osobisty kod QR. Należy zabrać ten osobisty kod wraz z dowodem tożsamości do stanowiska RNI. Pracownik zeskanuje osobisty kod QR, a dane zostaną wprowadzane bezpośrednio do systemu służącego do rejestracji w RNI. Dzięki temu proces rejestracji zajmuje mniej czasu i zmniejsza ryzyko błędów przy przesyłaniu danych. Formularz online jest dostępny w 15 językach, w tym w języku polskim.

  • Własnoręczne wypełnienie wniosku: Wniosek o rejestrację w języku polskim możesz również pobrać, wypełnić i wydrukować. W przypadku ręcznego wypełniania formularza, należy pisać drukowanymi literami i pamiętać o wszystkich znakach interpunkcyjnych. Następnie należy zanieść wypełniony formularz do biura obsługi RNI, w którym chcą się Państwo zarejestrować.

 

Zameldowanie jako rezydent w urzędzie gminy:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

jeśli mieszkasz u kogoś, w przypadku nieposiadania umowy najmu lub kupna mieszkania należy przedstawić oświadczenie osoby, u której się przebywa, potwierdzające pobyt pod tym właśnie adresem. Do takiego oświadczenia osoba ta musi dołączyć kopię swojego dokumentu tożsamości.

odpis aktu zwarcie małżeństwa na druku międzynarodowym oraz akty urodzeń na druku międzynarodowym wszystkich osób chcących się zameldować.

Wykaz powyższych dokumentów może się różnić w zależności od urzędu gminy. Przed wizytą sprawdź stronę internetową danej gminy, aby dowiedzieć się jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania w Holandii.

Jak zdobyć obywatelstwo holenderskie?2022-06-02T17:42:24+01:00

W Holandii istnieją 3 sposoby na to, jak zdobyć obywatelstwo holenderskie:

  1. Automatycznie – obywatelstwo holenderskie może uzyskać dziecko, którego jedno z rodziców jest Holendrem w chwili urodzenia. Dziecko również uzyska obywatelstwo holenderskie poprzez jego uznanie przez obywatela Holandii, jak i adopcję.
  2. Procedura opcjonalna (optieprocedure) – jeśli należysz do specjalnej grupy określonej w prawie, możesz starać się o holenderskie obywatelstwo poprzez procedurę opcjonalną (opcję) – optieprocedure.
  3. Naturalizacja (naturalisatie) – jeśli nie kwalifikujesz się do procedury opcji, możesz zostać obywatelem holenderskim poprzez naturalizację. Procedura ta trwa zwykle krócej niż 1 rok, a maksymalnie 2 lata.

Wszelkie informacje na temat tego, jak zdobyć obywatelstwo holenderskie znajdziesz na stronie ind.nl. Warunki, jak również cały proces procedury opcji i naturalizacji oraz spis wymaganych dokumentów znajdziesz w broszurze przygotowanej przez ind.nl.

Od ilu lat można kupić alkohol w Holandii?2023-09-21T10:22:31+01:00

Mieszkając lub przyjeżdżając tutaj na wakacje, ważne jest wiedzieć, od ilu lat można kupić alkohol w Holandii. Aby kupić alkohol w Holandii, musisz mieć ukończone 18 lat. Poniżej tego wieku kupowanie lub spożywanie alkoholu w miejscach publicznych jest karalne. Możesz wtedy otrzymać karę grzywny.

Gdy chcesz kupić alkohol, zabierz ze sobą ważny dokument tożsamości. Alkohol możesz kupować tylko wtedy, gdy udowodnisz, że masz ukończone 18 lat. Gdy jako nieletni wyjdziesz ze sklepu z napojem alkoholowym, grozi Ci kara grzywny.

Jeśli nie masz jeszcze 18 lat, noszenie przy sobie otwartych napojów zawierających alkohol w miejscach publicznych, takich jak centrum handlowe lub kantyna sportowa, jest przestępstwem. Grozi Ci wówczas kara pracy społecznej lub kara grzywny:

  • 50 euro dla nieletnich poniżej 16 roku życia;
  • 100 euro dla nieletnich w wieku 16 i 17 lat.

Ponieważ młodzi ludzie często otrzymują alkohol od dorosłych przyjaciół lub rodziny, stało się to karalnym przestępstwem. Oznacza to, że dorośli podlegają karze, jeżeli dostarczają napoje alkoholowe nieletnim w miejscach powszechnie dostępnych, np. w placówkach gastronomicznych czy podczas festiwali. Przyjaciele, rodzice lub inne osoby dorosłe, które przekażą alkohol nieletniemu w barze, na festiwalu lub w innym miejscu publicznym, ryzykują karą grzywny w wysokości 100 euro.

Jakie dane są przechowywane w BRP oraz jak i kiedy mogę zarejestrować się w BRP?2023-03-27T15:32:25+01:00

To, jakie dane przechowywane są w BRP, zależy od tego, czy jesteś rezydentem czy nierezydentem Niderlandów.

Jeśli będziesz mieszkać w Holandii dłużej niż 4 miesiące, musisz zarejestrować się jako rezydent w BRP. Możesz to zrobić poprzez zameldowanie się w gminie, w której mieszkasz. W BRP przechowywane są następujące dane rezydentów:

  • imię i nazwisko
  • data urodzenia
  • płeć
  • miejsce i kraj urodzenia
  • numer BSN
  • dane o rodzicach
  • narodowość
  • dane małżonka lub zarejestrowanego partnera
  • dane o śmierci
  • miejsce zamieszkania
  • dzieci
  • rodzaj zezwolenia na pobyt
  • opieka i kuratela
  • dokumenty podróży (paszport lub dowód osobisty)
  • prawo wyborcze

Jeśli nie jest zameldowany w gminie i mieszkach w Holandii krócej niż 4 miesiące, możesz zarejestrować się jako niet-ingezetenen (nierezydent) w bazie BRP dla nierezydentów zwaną RNI (de registratie van niet-ingezetenen). Następujące dane wtedy zostaną zapisane w bazie:

  • imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, płeć
  • obywatelstwo
  • miejsce zamieszkania poza granicą Niderlandów
  • tytuł pobytu
  • burgerservicenummer (BSN)
  • numer administracyjny
Jakie zmiany należy zgłaszać pobierając rentę rodzinną w Holandii?2023-03-14T14:12:44+01:00

To jakie zmiany należy zgłaszać pobierając rentę rodzinną w Holandii, zależy od tego, czy mieszkasz w Holandii, czy poza nią.

Gdy w trakcie pobierania renty rodzinnej twoja sytuacja się zmieni, może się zmienić również jej wysokość. Może się ona zmniejszyć lub zwiększyć. Dlatego należy powiadomić Sociale Verzekeringsbank o zmianie w ciągu 4 tygodni. Jeżeli mieszkasz poza Holandią, należy zgłosić zmianę w ciągu 6 tygodni. Jeśli tego nie zrobisz lub zgłosisz zmianę za późno, możesz zostać ukarany grzywną lub karę finansową.

Jakie zmiany należy zgłaszać pobierając rentę rodzinną w Holandii? Są to między innymi:

Zmiany w twojej sytuacji osobistej lub twojego dziecka;

Zmiany w Twoich dochodach;

Dochody z działalności gospodarczej lub dochody spoza Holandii;

Dochody z pracy lub zasiłków;

Emigracja z Holandii;

Niezdolność do pracy;

Osadzenie w więzieniu, areszcie lub umieszczenie w więziennym zakładzie psychiatrycznym.

Więcej informacji na temat zmian, jakie należy zgłaszać w trakcie pobierania renty rodzinnej, znajdziesz w języku polskim na oficjalnej stronie Sociale Verzekeringsbank: https://www.svb.nl/pl/anw/prawa-i-obowiazki/zmiany-ktore-nalezy-zglaszac.

Przejdź do góry