Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< sierpień 2025 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Ile trwa okres próbny (proeftijd) w Holandii?2024-06-29T17:51:12+01:00

Zawierając umowę o pracę w Holandii możesz uzgodnić ze swoim pracodawcą okres próbny. Jest to swego rodzaju okres wprowadzający. W tym czasie Ty i Twój pracodawca możecie ze skutkiem natychmiastowym rozwiązać umowę o pracę. W zależności od umowy o pracę okres próbny w Holandii może trwać maksymalnie 1 miesiąc lub 2 miesiące.

Okres próbny może trwać maksymalnie 1 miesiąc w przypadku:

  • umowy na czas określony trwającej dłużej niż 6 miesięcy, ale krócej niż 2 lata;
  • umowy na czas określony bez terminu zakończenia.
    W przypadku umów na czas określony mogą obowiązywać inne zasady dotyczące okresu próbnego. Jest to możliwe na przykład wtedy, gdy jest to określone w układzie zbiorowym pracy (CAO).

Okres próbny może trwać maksymalnie 2 miesiące w przypadku:

  • umowy na czas nieokreślony;
  • umowy na czas określony na okres 2 lat lub dłużej.

W przypadku umowy na czas określony na okres 6 miesięcy lub krótszy pracodawca nie może żądać okresu próbnego.

Jakie zmiany trzeba zgłaszać pobierając zorgtoeslag?2022-05-12T13:47:37+01:00

Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie zmiany trzeba zgłaszać pobierając zorgtoeslag.

Jeśli otrzymujesz dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego i coś zmieni się w twojej sytuacji życiowej, może to wpłynąć na jego wysokość. Na przykład, jeśli zmienią się twoje dochody lub zawrzesz małżeństwo. Możesz otrzymać więcej zasiłku, mniej lub też wcale. Takie zmiany należy zgłosić w ciągu 4 tygodni. Niektóre zmiany są automatycznie przekazywane do Belastingdinst (Urząd skarbowy), a niektóre musisz sam zgłosić przez Mijn toeslagen. Jeśli tego nie zrobisz, może okazać się, że otrzymałeś za dużo zasiłku i będziesz musiał go potem zwracać.

Ważne: Zgłoś zmiany jak najszybciej. W przeciwnym razie może się okazać, że będziesz musiał zwracać nadpłacony dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.

Poniżej znajdziesz najważniejsze zmiany, jakie mają wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego.

Zawarcie małżeństwa lub rozwód – jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się w Holandii, gmina sama zgłosi to do Belastingdinst. Jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się poza Holandią, należy to zgłosić w gminie, w której mieszkasz. Ona zaś przekażą tę informację Belastindinst.

Śmierć partnera zasiłkowego – jeśli twój partner zmarł, nie musisz tego zgłaszać Belastingowi. Zrobi to gmina, w której zgłosiłeś śmierć partnera.

Zmiana w dochodach – jeśli na przykład zmieniłeś pracę lub zmieniło się twoje wynagrodzenie, zgłoś to przez Mijn toeslagen. Dotyczy to rownież twojego partnera zasiłkowego, jeśli go posiadasz. Wykorzystując specjalne narzędzie do obliczania dochodów, podaj spodziewaną kwotę dochodów za dany rok. Pamiętaj, że lepiej jest oszacować swoje dochody wyżej niż za nisko. Jeśli podasz za niskie dochody, może pojawić się ryzyko, że będziesz musiał zwracać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.

Zmiany w wysokości (wspólnego) kapitału własnego – jeśli na przykład zaoszczędziłeś więcej pieniędzy lub kupiłeś dom wakacyjny, zgłoś to przez Mijn toeslagen.

Narodziny lub adopcja dziecka – jeśli dziecko urodziło się w Holandii, narodziny dziecka zostaną zgłoszone przez gminę.

Emigracja z Holandii – jeśli wyprowadzasz się Holandii, zgłoś to w gminie, której mieszkasz i podaj swój nowy adres. Gmina zaś przekaże tę informację do Belastingdinst.

Kupno domu – jeśli kupujesz dom z partnerem, staje się on twoim partnerem zasiłkowym. Jeśli jesteście już partnerami zasiłkowymi, nie musisz tego zgłaszać. Jeśli jednak stajecie się dopiero partnerami zasiłkowymi, zgłoś to przez Mijn toeslagen.

Brak ubezpieczenia zdrowotnego – jeśli nie posiadasz już ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to na Mijn toeslagen poprzez „Toeslag stoppen”.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać kindgebonden budget?2023-04-04T17:28:30+01:00

Aby otrzymać kindgebonden budget, czyli dodatek do rodzinnego na dziecko w Holandii, należy spełnić następujące warunki:

Masz jedno lub więcej dzieci w wieku do 18 lat.

Kindgebonden budget wypłacany jest na dzieci do 18 roku życia.

Otrzymujesz już kinderbijslag – zasiłek rodzinny

Kingebonden budget jest dodatkiem na dziecko dla rodziców otrzymujących kinderbijslag, czyli zasiłek rodzinny. Kinderbijslag wypłaca Sociale Verzekeringsbank (SVB). Jeśli nie otrzymujesz jeszcze zasiłku rodzinnego, sprawdź jak złożyć wniosek o ten zasiłek.

Twoje dochody i dochody twojego partnera nie są zbyt wysokie

Prawo do dodatku na dziecko zależy od waszych dochodów w danym roku oraz od ilości posiadanych dzieci. Jeśli mieszkacie w Holandii, możesz skorzystać ze specjalnej strony, na której obliczysz, ile będzie wynosił twój kindgebonden budget w danym roku.

Masz niderlandzkie obywatelstwo lub przebywasz legalnie w Holandii.

Ty, twoje dziecko oraz twój ewentualny partner posiadacie holenderski numer BSN.

Twój lub wasz własny kapitał nie jest za wysoki

Jeśli jesteś osobą samotnie wychowującą dziecko, twój kapitał w dniu 1 stycznia 2023 roku nie może być wyższy ni 127.582 euro. Jeśli posiadasz partnera, wasz wspólny kapitał nie może przekroczyć 161.329 euro. Wysokość kapitału jest sprawdzany tylko na dzień 1 stycznia danego roku. Jeśli jest on za wysoki w tym dniu, dodatek na dziecko nie należy się przez cały dany rok. Gdy w danym roku twój partner jest tylko część roku twoim partnerem zasiłkowym, nie musisz uwzględniać jego kapitału.

Jeśli spełniasz wszystkie powyższe warunki i otrzymujesz już jeden z zasiłków od Belastingdienst, dodatek do rodzinnego w Holandii otrzymasz automatycznie. Jeśli spełniasz warunki i nie pobierasz jeszcze żadnego zasiłku, możesz złożyć wniosek o kindgebonden budget online.

Kiedy otrzymam umowę o pracę na czas nieokreślony w Holandii?2024-06-29T16:38:17+01:00

Umowa o pracę na czas określony w Holandii automatycznie zamienia się w umowę na czas nieokreślony, jeżeli pracownik otrzymał więcej niż 3 kolejne umowy o pracę na czas określony. Również jeśli pracownik miał kilka umów na czas określony ze swoim pracodawcą przez okres dłuższy niż 3 lata. Twój układ zbiorowy pracy może zawierać inne zasady dotyczące umów na czas określony. Przykładowo, pracownik może otrzymać maksymalnie 6 kolejnych umów na czas określony. Lub umowa na czas nieokreślony będzie możliwa po maksymalnie 4 latach.

Umowa o pracę w Holandii na czas nieokreślony po 3 kolejnych umowach na czas określony

Pracownik automatycznie otrzymuje umowę na czas nieokreślony, jeśli:

  • Miał więcej niż 3 umowy na czas określony u tego samego pracodawcy, lub;
  • Posiadał ponad 3 umowy o pracę na czas określony na ten sam rodzaj pracy u kolejnych pracodawców. (Przykładowo, jeśli pracownik najpierw pracuje za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, a następnie zostaje zatrudniony bezpośrednio przez pracodawcę.) oraz;
  • Przerwa pomiędzy umowami wynosi maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku tymczasowej pracy cyklicznej (nie ograniczającej się do pracy sezonowej), którą można wykonywać przez maksymalnie 9 miesięcy w roku, odstęp między umowami może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Należy to uwzględnić w układzie zbiorowym pracy oraz;
  • Układ zbiorowy pracy (CAO) nie przewiduje innych warunków. Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo. Na przykład, jeśli pracujesz za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, możesz otrzymać maksymalnie 6 umów na czas określony.

Umowa o pracę na czas nieokreślony po 3 latach umów na czas określony

Pracownik automatycznie otrzymuje umowę o pracę na czas nieokreślony w Holandii, jeśli:

  • Posiadał kilka umów na czas określony u tego samego pracodawcy na okres dłuższy niż 3 lata. Lub na ten sam rodzaj pracy u kolejnych pracodawców. (Przykładowo, jeśli pracownik najpierw pracuje jako pracownik tymczasowy za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, a później bezpośrednio u pracodawcy.);
  • Przerwa pomiędzy umowami wynosi maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku tymczasowej pracy cyklicznej (nie ograniczającej się do pracy sezonowej), którą można wykonywać przez maksymalnie 9 miesięcy w roku, odstęp między umowami może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Należy to uwzględnić w układzie zbiorowym pracy;
  • Układ zbiorowy pracy (CAO) nie przewiduje innych warunków w tym zakresie. Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo.
Jak starać się o urlop macierzyński i zasiłek macierzyński w Holandii?2024-01-03T17:02:14+01:00

To jak starać się o urlop macierzyński i zasiłek macierzyński w Holandii, zależy od twojej sytuacji.

Jesteś zatrudniona

Jeśli pracujesz i jesteś w ciąży, poinformuj o tym swojego pracodawcę. Zrób to nie później niż 3 tygodnie przed planowaną pójściem na urlop macierzyński. Najlepiej zgłosić to jak najwcześniej. Dzięki temu Ty i Twój pracodawca nadal będziecie mieli czas na uzgodnienie szczegółów Twojej nieobecności.

Twój pracodawca może poprosić cię o zwangerschapsverklaring. Jest to oświadczenie Twojego lekarza rodzinnego, ginekologa lub położnej stwierdzające, że jesteś w ciąży i kiedy przypada termin porodu. Zachowaj to oświadczenie w swojej administracji. W razie kontroli, UWV może o nie poprosić do 1 roku od daty zakończenia zasiłku macierzyńskiego.

Twój pracodawca w twoim imieniu złoży wniosek o zasiłek macierzyński (WAZO-uitkering) w UWV w Holandii. Zrobi to maksymalnie na 4 i minimum 2 tygodnie przed datą rozpoczęcia Twojego urlopu macierzyńskiego. Możesz uzgodnić z pracodawcą, komu będzie wypłacane świadczenie. Zazwyczaj zasiłek jest wypłacany przez UWV pracodawcy, a ten dalej wypłaca ci pensję. Czasami wygodniej jest, jeśli UWV przekaże świadczenie bezpośrednio Tobie. Na przykład, jeśli Twoje zatrudnienie zakończy się w trakcie Twojego urlopu macierzyńskiego. Wtedy UWV wypłaca zasiłek raz w tygodniu bezpośrednio na Twoje konto.

Pobierasz zasiłek z UWV

Jeśli jesteś w ciąży i pobierasz zasiłek dla bezrobotnych (WW-uitkering), zasiłek chorobowy (Ziektewet-uitkering) lub loongerelateerde uitkering (WGA) masz prawo do urlopu macierzyńskiego i zasiłku macierzyńskiego w Holandii. Dotyczy to również następujących sytuacji:

  • Jesteś dobrowolnie ubezpieczona na mocy ustawy o zasiłkach chorobowych;
  • Termin porodu przypada w ciągu 10 tygodni od zakończenia pobierania zasiłku dla bezrobotnych lub zasiłku chorobowego;
  • Twoja umowa o pracę tymczasową wygasa, a termin porodu przy pada w ciągu 10 tygodni od zakończenia zatrudnienia;
  • Zostaniesz zwolniona, a termin porodu przy pada w ciągu 10 tygodni od zakończenia zatrudnienia;
  • Zwalniasz się z pracy, a termin porodu przy pada w ciągu 10 tygodni od zakończenia zatrudnienia.

Jeżeli pobierasz zasiłek WAO, Wajong, IVA, dodatek do wynagrodzenia lub świadczenie uzupełniające (WGA), Twoje świadczenie będzie kontynuowane na normalnych zasadach. Nie będziesz wówczas otrzymywać oddzielnego zasiłku macierzyńskiego.

To, jak starać się o urlop i zasiłek macierzyński w Holandii w UWV, zależy od rodzaju świadczenia, które pobierasz:

  • zasiłek dla bezrobotnych:

Wniosek o zasiłek macierzyński możesz złożyć przez Mijn UWV.

  • inne świadczenie:

O wniosek o zasiłek macierzyński w Holandii można ubiegać się wyłącznie telefonicznie (UWV Telefoon Werknemers), od 4 tygodnia przed pierwszym dniem urlopu macierzyńskiego. W trakcie rozmowy należy poprosić o formularz 'Aanvraag WAZO-uitkering’, w którym należy podać termin porodu i dzień rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego. Następnie należy go wysłać do UWV. Nie trzeba wysyłać zaświadczenia o ciąży (zwangerschapsverklaring). Należy jednak je zachować w razie kontroli UWV do 1 roku po zakończeniu wypłaty świadczenia.

Prowadzisz własną działalność gospodarczą

O świadczenie ZEZ możesz poprosić przez Mijn UWV w zakładce Zwangerschapsuitkering, poprzez podanie wymaganych informacji. Wniosek złóż nie później niż 2 tygodnie przed urlopem macierzyńskim. Możesz również złożyć wniosek do 1 roku wstecz. Wówczas możesz otrzymać niższe świadczenie.

 

Status wniosku możesz sprawdzić na stronie Mijn UWV. Znajdziesz tam między innymi:

  • datę, kiedy UWV otrzymało wniosek o zasiłek;
  • przewidywany termin, w którym UWV poinformuje Cię, czy otrzymasz zasiłek macierzyński;
  • przewidywaną datę rozpoczęcia świadczenia.

W ciągu 4 tygodni od rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego otrzymasz pismo od UWV z decyzją o przyznaniu świadczenia. Twój pracodawca otrzyma kopię tego dokumentu. Pamiętaj, że od momentu złożenia wniosku o świadczenia z UWV masz szereg obowiązków.

Przejdź do góry