Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< kwiecień 2031 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Jak ubiegać się o rentę rodzinną w Holandii?2023-03-14T14:04:00+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak ubiegać się o rentę rodzinną Anw lub rentę rodzinną dla sierot w Holandii.

Jeśli twój współmałżonek lub zarejestrowany partner zmarł w Holandii, w ciągu 2 tygodni otrzymasz od SVB list z informacją o rencie rodzinnej. To pismo zawiera formularz, z którego można skorzystać, aby ubiegać się o rentę Anw.

Jak ubiegać się o rentę rodzinną Anw w Holandii – Nabestaandenuitkering (Anw-uitkering) przez internet?

1. Najpierw sprawdź, czy należy ci się renta rodzinna. Odpowiedz na kilka pytań na stronie SVB i dowiedz się, czy możesz otrzymać świadczenie.

2. Jeśli okaże się, że renta ci się należy, przygotuj następujące dokumenty przed złożeniem wniosku:

Informacje o dochodach, jeśli je posiadasz;

Numer rachunku bankowego;

Jeśli twój zmarły partner mieszkał lub pracował poza Holandią, przygotuj informacje dotyczące jego pobytu i pracy w tym okresie;

Czasami musisz dołączyć kilka dokumentów. Jeśli nie masz teraz pod ręką tych dokumentów, możesz je przesłać drogą cyfrową lub wysłać pocztą później. Dołączone pliki razem nie mogą przekraczać 8 MB.

3. Zaloguj się w serwisie Moje SVB za pomocą DigiD i złóż wniosek o rentę Anw online.

4. Nie możesz złożyć wniosku online? Skontaktuj się z SVB, a zostanie ci wysłany papierowy formularz zgłoszeniowy. Jeśli twój współmałżonek lub zarejestrowany partner zmarł w Holandii, w ciągu 2 tygodni otrzymasz od SVB list z informacją o rencie rodzinnej. To pismo zawiera formularz, z którego można skorzystać, aby ubiegać się o rentę Anw.

Jak ubiegać się rentę rodzinną dla sierot (wezenuitkering)?

Nie ma możliwości ubiegania się o rentę dla sierot przez Internet. Skontaktuj się z Sociale Verzekeringsbank, aby otrzymać formularz papierowy. Jeśli sierota ma mniej niż 18 lat, wniosek może złożyć opiekun dziecka. Sierota w wieku 18 lat lub starsza może wnioskować o rentę rodzinną samodzielnie.

Jak ubiegać się rentę rodzinną w Holandii mieszkając w Polsce?

Mieszkając w Polsce, wniosek o rentę rodzinną z Holandii możesz złożyć w instytucji do spraw ubezpieczeń społecznych:

W kraju zamieszkania, czyli w tym wypadku w Polsce. Wniosek o przyznanie renty rodzinnej z zagranicy możesz złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Więcej informacji znajdziesz na stronie ZUS.

W kraju, w którym Twój partner był po raz ostatni ubezpieczony.

Jednak SVB radzi, aby zrobić to w kraju swojego miejsca zamieszkania.

Czy przysługuje mi zasiłek macierzyński po wcześniejszym zakończeniu ciąży w Holandii?2024-01-03T17:19:02+01:00

Jeśli poroniłaś lub dokonałeś aborcji w ciągu pierwszych 24 tygodni ciąży i z tego powodu jesteś chora, masz prawo do zasiłku chorobowego (Ziektewet-uitkering). Twój pracodawca złożył wniosek o zasiłek w UWV.

Jeśli twoja ciąża zakończyła się przedwcześnie z powodu przedwczesnego porodu lub dziecko zmarło w trakcie porodu po 24 tygodniach ciąży ale przed urlopem macierzyńskim, masz prawo do zasiłku macierzyńskiego ciążowego i porodowego. Twój pracodawca złoży wniosek o zasiłek w UWV. Świadczenie to trwa przez 16 tygodni i jest zazwyczaj wypłacane pracodawcy. W tym okresie będzie on nadal wypłacał twoje wynagrodzenie. Po upływie tych 16 tygodni możesz otrzymywać zasiłek chorobowy, jeśli chorujesz w wyniku ciąży lub porodu i w związku z tym jesteś niezdolna do pracy.

Jeśli pobierasz zasiłek z UWV lub prowadzisz własną działalność gospodarczą, zgłoś wcześniejsze zakończenie ciąży telefonicznie przez UWV Telefoon Werknemers.

Jakie zmiany trzeba zgłaszać pobierając zorgtoeslag?2022-05-12T13:47:37+01:00

Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie zmiany trzeba zgłaszać pobierając zorgtoeslag.

Jeśli otrzymujesz dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego i coś zmieni się w twojej sytuacji życiowej, może to wpłynąć na jego wysokość. Na przykład, jeśli zmienią się twoje dochody lub zawrzesz małżeństwo. Możesz otrzymać więcej zasiłku, mniej lub też wcale. Takie zmiany należy zgłosić w ciągu 4 tygodni. Niektóre zmiany są automatycznie przekazywane do Belastingdinst (Urząd skarbowy), a niektóre musisz sam zgłosić przez Mijn toeslagen. Jeśli tego nie zrobisz, może okazać się, że otrzymałeś za dużo zasiłku i będziesz musiał go potem zwracać.

Ważne: Zgłoś zmiany jak najszybciej. W przeciwnym razie może się okazać, że będziesz musiał zwracać nadpłacony dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.

Poniżej znajdziesz najważniejsze zmiany, jakie mają wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego.

Zawarcie małżeństwa lub rozwód – jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się w Holandii, gmina sama zgłosi to do Belastingdinst. Jeśli zawarłeś małżeństwo lub rozwiodłeś się poza Holandią, należy to zgłosić w gminie, w której mieszkasz. Ona zaś przekażą tę informację Belastindinst.

Śmierć partnera zasiłkowego – jeśli twój partner zmarł, nie musisz tego zgłaszać Belastingowi. Zrobi to gmina, w której zgłosiłeś śmierć partnera.

Zmiana w dochodach – jeśli na przykład zmieniłeś pracę lub zmieniło się twoje wynagrodzenie, zgłoś to przez Mijn toeslagen. Dotyczy to rownież twojego partnera zasiłkowego, jeśli go posiadasz. Wykorzystując specjalne narzędzie do obliczania dochodów, podaj spodziewaną kwotę dochodów za dany rok. Pamiętaj, że lepiej jest oszacować swoje dochody wyżej niż za nisko. Jeśli podasz za niskie dochody, może pojawić się ryzyko, że będziesz musiał zwracać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego.

Zmiany w wysokości (wspólnego) kapitału własnego – jeśli na przykład zaoszczędziłeś więcej pieniędzy lub kupiłeś dom wakacyjny, zgłoś to przez Mijn toeslagen.

Narodziny lub adopcja dziecka – jeśli dziecko urodziło się w Holandii, narodziny dziecka zostaną zgłoszone przez gminę.

Emigracja z Holandii – jeśli wyprowadzasz się Holandii, zgłoś to w gminie, której mieszkasz i podaj swój nowy adres. Gmina zaś przekaże tę informację do Belastingdinst.

Kupno domu – jeśli kupujesz dom z partnerem, staje się on twoim partnerem zasiłkowym. Jeśli jesteście już partnerami zasiłkowymi, nie musisz tego zgłaszać. Jeśli jednak stajecie się dopiero partnerami zasiłkowymi, zgłoś to przez Mijn toeslagen.

Brak ubezpieczenia zdrowotnego – jeśli nie posiadasz już ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to na Mijn toeslagen poprzez „Toeslag stoppen”.

Jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii?2023-11-14T15:26:07+01:00

Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii, w zależności od tego, dokąd się przeprowadzasz, czyli zmienić meldunek w Holandii.

Zmiana miejsca zamieszkania w obrębie tej samej gminy

Zgłoś nowy adres w swoim urzędzie gminy.

Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.

Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

w przypadku braku umowy najmu, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.

Po zgłoszeniu zmiany zostaniesz automatycznie wyrejestrowany ze starego adresu.

 

Przeprowadzasz się do innej gminy

Zgłoś nowy adres w urzędzie gminy, na której terenie będziesz mieszkać.

Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.

Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

w przypadku braku umowy, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.

Po zgłoszeniu zmiany gmina automatycznie wyrejestruje cię ze starego adresu.

 

Wyprowadzasz się z Holandii do Polski

Jeśli jesteś rezydentem zameldowanym w Holandii:

Zamierzasz mieszkać poza Holandią dłużej niż 8 miesięcy w ciągu roku lub wyprowadzasz się na stałe z Holandii? W takim przypadku należy wymeldować się z gminy w Holandii, w której mieszkasz. Te 8 miesięcy nie musi następować po sobie. Dotyczy to również np. sytuacji, gdy dwa razy w roku zamierzasz mieszkać poza granicami Holandii na okres pięciu miesięcy. Nie ma znaczenia, czy posiadasz swój dom w Holandii.

Zgłoś to w urzędzie gminy, w której mieszkasz.

Zrób to nie wcześniej niż 5 dni przed datą wyjazdu za granicę.

W trakcie zgłoszenia musisz podać swój nowy adres za granicą. Jeśli nie masz jeszcze stałego adresu za granicą, musisz podać swoje pierwsze miejsce zamieszkania za granicą (na przykład adres hotelu, rodziny lub znajomego).

Zostaniesz wpisany do rejestru nierezydentów.

Zachowujesz swój numer BSN. W razie ponownego przyjazdu do Holandii nie będziesz musiał występować o nowy numer BSN.

 

Jeśli jesteś tutaj tymczasowo i nie jesteś zameldowany w urzędzie gminy: nie musisz nic robić.

 

Chcesz ponownie zamieszkać w Holandii

Zamelduj się w gminie, w której mieszkasz w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii.

Warto wiedzieć:

To jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii zależy od danej gminy. Możesz to zrobić:

przez stronę internetową urzędu gminy za pomocą DigiD,

pisemnie lub

osobiście.

Po zgłoszeniu zmiany miejsca zamieszkania gmina automatycznie przekaże twoje dane do odpowiednich instancji, takich jak urząd skarbowy, fundusze emerytalne, bank ubezpieczeń społecznych (SVB) czy ubezpieczyciele zdrowotni.

Jakie są konsekwencje uznania dziecka w Holandii?2023-03-27T09:45:01+01:00

Poniżej dowiesz się jakie są konsekwencje uznania dziecka w Holandii. Uznając dziecko stajesz się jego prawnym rodzicem. Otrzymasz wówczas szereg praw i obowiązków:

  • Między Tobą a twoim dzieckiem powstaje stosunek prawny (rodzinny);
  • Jeśli uznajesz dziecko po 1 stycznia 2023 roku, otrzymasz automatycznie wspólną władzą rodzicielską z matką dziecka. Jeśli zrobiłeś to przed 1 stycznia 2023 i chcesz być pełnoprawnym rodzicem dziecka, musisz dodatkowo złożyć wniosek o władzę rodzicielską. Więcej informacji >>
  • Musisz utrzymywać dziecko do ukończenia przez nie 21 roku życia;
  • Ty i dziecko stajecie się nawzajem prawnymi spadkobiercami;
  • Możesz wybrać razem z matką nazwisko swojego dziecka w momencie jego uznania;
  • Dziecko może otrzymać twoje obywatelstwo. Jeśli ojciec uznający dziecko ma obywatelstwo niderlandzkie, dziecko automatycznie uzyskuje jego obywatelstwo. Aby tak się stało, dziecko musi być uznane zanim skończy 7 lat. Jeśli dziecko ma więcej niż 7 lat, musisz wykazać, że jesteś biologicznym rodzicem dziecka w ciągu roku od jego uznania.
Przejdź do góry