Strona główna2024-08-08T16:11:46+01:00

Najważniejsze informacje

o życiu i pracy w Holandii

w pytaniach i odpowiedziach

  • Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
  • Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
  • Linki do holenderski stron z informacjami
  • Kalendarz z najważniejszymi terminami

< kwiecień 2025 >
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Kalendarz

z najważniejszymi datami i terminami w Holandii

  • Wakacje szkolne

  • Święta i dni wolne od pracy

  • Terminy wypłat zasiłków, dodatków i emerytur

  • Inne…

W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania

Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii

Czy muszę zgłosić datę porodu w trakcie pobierania zasiłku macierzyńskiego w Holandii?2024-05-13T13:19:47+01:00

Po porodzie należy zgłosić urodzenie dziecka w urzędzie gminy, w której się ono urodziło w Holandii. Przez rejestrację dziecka w bazie danych osobowych BRP, ta informacja zostanie przekazana również do UWV. Nie musisz więc informować UWV o porodzie. Należy jednak poinformować o tym fakcie pracodawcę. Pracodawca zgłasza UWV datę porodu w następujących przypadkach:

  • gdy mieszkasz za granicą,
  • gdy urodziłaś dziecko przed rozpoczęciem urlopu macierzyńskiego.

W tych samych przypadkach należy powiadomić UWV, jeśli otrzymujesz zasiłek bezpośrednio od UWV lub jesteś osobą prowadzącą działalność gospodarczą. Możesz to zrobić telefonicznie dzwoniąc na UWV Telefoon Werknemers.

Jeśli przebywasz za granicą i tam urodziłaś, musisz wysłać międzynarodowy wypis z aktu urodzenia dziecka z własnym numerem BSN na adres:

UWV Afdeling Ziektewet
Postbus 57015
1040 CT Amsterdam
Nederland

Jak zmienić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii?2022-05-12T13:48:35+01:00

Posiadasz już polisę i chciałbyś wiedzieć jak zmienić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii? Warto sprawdzić warunki ubezpieczeń zdrowotnych co roku. Dzięki corocznej zmianie ubezpieczenia możesz zaoszczędzić na składce zdrowotnej.

Polisa ubezpieczeniowa jest ważna od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku poza pewnymi wyjątkami, jak na przykład przyjazd i rozpoczęcie pracy w Holandii w ciągu roku.

Ubezpieczenie zdrowotne możesz zmienić raz w roku, na końcu starego lub na początku nowego roku.

Ubezpieczyciele zdrowotni do połowy listopada muszą podać wysokość składek i inne warunki ubezpieczenia na przyszły rok. Od tego momentu możesz zmienić swoje ubezpieczenie zdrowotne u swojego ubezpieczyciela lub wykupić polisę u innego ubezpieczyciela.

Ubezpieczenie zdrowotne możesz zmienić na 2 sposoby:

  • zmień ubezpieczenie u swojego ubezpieczyciela lub wykup ubezpieczenie u innego ubezpieczyciela do 31 grudnia starego roku. Nie musisz wtedy rozwiązywać umowy ze swoim starym ubezpieczycielem, gdyż nowy ubezpieczyciel zrobi to za ciebie lub
  • do 31 grudnia starego roku powiadom swojego aktualnego ubezpieczyciela o chęci rozwiązania umowy, a następnie do 31 stycznia wykup ubezpieczenie zdrowotne u nowego ubezpieczyciela.
Jak zmienić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii w ciągu roku?

W niektórych sytuacjach możesz zmienić ubezpieczenie zdrowotne w Holandii w ciągu roku. Są to:

  • zmiana pracy – jeśli jesteś ubezpieczony grupowy u starego pracodawcy, a nowy pracodawca oferuje również ubezpiecznie grupowe,
  • kończysz 18 lat – od tego momentu możesz ubezpieczyć się samodzielnie i wybrać własne ubezpieczenie zdrowotne,
  • rozwód – możesz zawrzeć nowe ubezpieczenie zdrowotne, aby nie być ubezpieczonym razem ze starym partnerem,
  • służba wojskowa – jeśli wstąpisz do wojska, będziesz ubezpieczony przez Stichting Ziektekostenverzekering Krijgsmacht (SZVK) (Fundacja na rzecz Ubezpieczenia Zdrowotnego w Siłach Zbrojnych),
  • niekorzystne dla ciebie zmiany warunków ubezpieczenia przez ubezpieczyciela w ciągu roku.

Po ogłoszeniu przez ubezpieczycieli nowych warunków ubezpieczenia warto sprawdzić swoje ubezpieczenie. Być może wysokość twojej składki zdrowotnej się zmieni lub otrzymasz dostęp do mniejszej ilości usługodawców. Wiele Holendrów zmienia swoje ubezpieczenie corocznie. Dzięki temu być może zaoszczędzisz kilkadziesiąt Euro na składce zdrowotnej.

Jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii?2023-11-14T14:55:38+01:00

To, jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania się w Holandii, zależy od tego, gdzie chcesz się zameldować. Meldunek w Holandii możesz załatwić w gminie RNI lub w urzędzie gminy, na której terenie mieszkasz.

Rejestracja na pobyt czasowy jako nierezydent w gminie RNI:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

Wniosek o wprowadzenie do Bazy Danych Rejestru Nierezydentów (RNI).

Istnieją 2 sposoby na wypełnienie powyższego wniosku:

  • Przez internet: Przed wizytą w punkcie RNI formularz rejestracyjny możesz wypełnić przez internet w języku polskim. Można to zrobić za pomocą tego linku lub skanując kod QR.

Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego online, otrzymasz nowy, osobisty kod QR. Należy zabrać ten osobisty kod wraz z dowodem tożsamości do stanowiska RNI. Pracownik zeskanuje osobisty kod QR, a dane zostaną wprowadzane bezpośrednio do systemu służącego do rejestracji w RNI. Dzięki temu proces rejestracji zajmuje mniej czasu i zmniejsza ryzyko błędów przy przesyłaniu danych. Formularz online jest dostępny w 15 językach, w tym w języku polskim.

  • Własnoręczne wypełnienie wniosku: Wniosek o rejestrację w języku polskim możesz również pobrać, wypełnić i wydrukować. W przypadku ręcznego wypełniania formularza, należy pisać drukowanymi literami i pamiętać o wszystkich znakach interpunkcyjnych. Następnie należy zanieść wypełniony formularz do biura obsługi RNI, w którym chcą się Państwo zarejestrować.

 

Zameldowanie jako rezydent w urzędzie gminy:

ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,

umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,

jeśli mieszkasz u kogoś, w przypadku nieposiadania umowy najmu lub kupna mieszkania należy przedstawić oświadczenie osoby, u której się przebywa, potwierdzające pobyt pod tym właśnie adresem. Do takiego oświadczenia osoba ta musi dołączyć kopię swojego dokumentu tożsamości.

odpis aktu zwarcie małżeństwa na druku międzynarodowym oraz akty urodzeń na druku międzynarodowym wszystkich osób chcących się zameldować.

Wykaz powyższych dokumentów może się różnić w zależności od urzędu gminy. Przed wizytą sprawdź stronę internetową danej gminy, aby dowiedzieć się jakie dokumenty są potrzebne do zameldowania w Holandii.

Kiedy otrzymam umowę o pracę na czas nieokreślony w Holandii?2024-06-29T16:38:17+01:00

Umowa o pracę na czas określony w Holandii automatycznie zamienia się w umowę na czas nieokreślony, jeżeli pracownik otrzymał więcej niż 3 kolejne umowy o pracę na czas określony. Również jeśli pracownik miał kilka umów na czas określony ze swoim pracodawcą przez okres dłuższy niż 3 lata. Twój układ zbiorowy pracy może zawierać inne zasady dotyczące umów na czas określony. Przykładowo, pracownik może otrzymać maksymalnie 6 kolejnych umów na czas określony. Lub umowa na czas nieokreślony będzie możliwa po maksymalnie 4 latach.

Umowa o pracę w Holandii na czas nieokreślony po 3 kolejnych umowach na czas określony

Pracownik automatycznie otrzymuje umowę na czas nieokreślony, jeśli:

  • Miał więcej niż 3 umowy na czas określony u tego samego pracodawcy, lub;
  • Posiadał ponad 3 umowy o pracę na czas określony na ten sam rodzaj pracy u kolejnych pracodawców. (Przykładowo, jeśli pracownik najpierw pracuje za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, a następnie zostaje zatrudniony bezpośrednio przez pracodawcę.) oraz;
  • Przerwa pomiędzy umowami wynosi maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku tymczasowej pracy cyklicznej (nie ograniczającej się do pracy sezonowej), którą można wykonywać przez maksymalnie 9 miesięcy w roku, odstęp między umowami może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Należy to uwzględnić w układzie zbiorowym pracy oraz;
  • Układ zbiorowy pracy (CAO) nie przewiduje innych warunków. Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo. Na przykład, jeśli pracujesz za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, możesz otrzymać maksymalnie 6 umów na czas określony.

Umowa o pracę na czas nieokreślony po 3 latach umów na czas określony

Pracownik automatycznie otrzymuje umowę o pracę na czas nieokreślony w Holandii, jeśli:

  • Posiadał kilka umów na czas określony u tego samego pracodawcy na okres dłuższy niż 3 lata. Lub na ten sam rodzaj pracy u kolejnych pracodawców. (Przykładowo, jeśli pracownik najpierw pracuje jako pracownik tymczasowy za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, a później bezpośrednio u pracodawcy.);
  • Przerwa pomiędzy umowami wynosi maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku tymczasowej pracy cyklicznej (nie ograniczającej się do pracy sezonowej), którą można wykonywać przez maksymalnie 9 miesięcy w roku, odstęp między umowami może wynosić maksymalnie 3 miesiące. Należy to uwzględnić w układzie zbiorowym pracy;
  • Układ zbiorowy pracy (CAO) nie przewiduje innych warunków w tym zakresie. Postanowienia zawarte w układzie zbiorowym pracy mają pierwszeństwo.
Jakie są konsekwencje uznania dziecka w Holandii?2023-03-27T09:45:01+01:00

Poniżej dowiesz się jakie są konsekwencje uznania dziecka w Holandii. Uznając dziecko stajesz się jego prawnym rodzicem. Otrzymasz wówczas szereg praw i obowiązków:

  • Między Tobą a twoim dzieckiem powstaje stosunek prawny (rodzinny);
  • Jeśli uznajesz dziecko po 1 stycznia 2023 roku, otrzymasz automatycznie wspólną władzą rodzicielską z matką dziecka. Jeśli zrobiłeś to przed 1 stycznia 2023 i chcesz być pełnoprawnym rodzicem dziecka, musisz dodatkowo złożyć wniosek o władzę rodzicielską. Więcej informacji >>
  • Musisz utrzymywać dziecko do ukończenia przez nie 21 roku życia;
  • Ty i dziecko stajecie się nawzajem prawnymi spadkobiercami;
  • Możesz wybrać razem z matką nazwisko swojego dziecka w momencie jego uznania;
  • Dziecko może otrzymać twoje obywatelstwo. Jeśli ojciec uznający dziecko ma obywatelstwo niderlandzkie, dziecko automatycznie uzyskuje jego obywatelstwo. Aby tak się stało, dziecko musi być uznane zanim skończy 7 lat. Jeśli dziecko ma więcej niż 7 lat, musisz wykazać, że jesteś biologicznym rodzicem dziecka w ciągu roku od jego uznania.
Przejdź do góry