Najważniejsze informacje
o życiu i pracy w Holandii
w pytaniach i odpowiedziach
- Wszystko w jednym miejscu w języku polskim
- Jak załatwić sprawy krok po kroku, również przez internet
- Linki do holenderski stron z informacjami
- Kalendarz z najważniejszymi terminami
Dostępne tematy
W pytaniach i odpowiedziach

Najczęściej zadawane pytania
Oto najczęściej zadawane pytania na temat życia i pracy w Holandii
Collectieve zorgverzekering jest to grupowe ubezpieczenie zdrowotne.
Ubezpieczenie podstawowe możesz wykupić samodzielnie lub dołączyć do określonej grupy osób. Na przykład pracodawca, związki zawodowe, organizacje osób starszych lub stowarzyszenia pacjentów zawierają specjalne umowy z ubezpieczycielami zdrowotnymi. Jest to podstawowe ubezpieczenie zdrowotne z usługami medycznymi dopasowanymi do wymagań osób do niej należących. Zapytaj swojego pracodawcę lub organizację, do której należysz o możliwość zawarcia ubezpieczenia grupowego.
Również wiele gmin opłaca grupowe ubezpieczenie zdrowotne. Takie ubezpieczenie oferowane jest osobom o niskich dochodach. Zajrzyj na stronę internetową Gezondverzekerd.nl, aby zobaczyć, co oferuje twoja gmina.
To jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia w Holandii zależy od tego, dlaczego chcesz to zrobić. Jeśli zmieniło się coś w twojej sytuacji życiowej i ma to wpływ na wysokość dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoś to jak najszybciej. Jeśli nie zatrzymasz zwrotu ubezpieczenia na czas, może się okazać, że będziesz musiał go zwracać.
Będę za dużo zarabiać (lub mój partner)
Poinformuj Belastingdienst o swoich nowych dochodach lub twojego partnera, a zatrzyma on wypłatę zwrotu za ubezpieczenia zdrowotne:
- Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
- Przy Wijziging doorgeven kliknij Inkomen en vermogen
- Wybierz Er wijzigt iets in het inkomen
- Podaj swoje nowe dochody za dany rok
Zwiększył się twój lub wasz wspólny kapitał własny (majątek)
Jeśli na dzień 1 stycznia danego roku twój majątek był za wysoki, zgłoś to do Belastingdienst. Wówczas zostanie wstrzymany twój dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii.
Jeśli twój majątek wzrósł dopiero po 1 stycznia w danym roku, zwrot ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje ci nadal przez cały rok. Nie musisz więc w tej sytuacji nic robić.
- Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
- Przy Wijziging doorgeven kliknij Inkomen en vermogen
- Wybierz Er wijzigt iets in het vermogen
- Podaj wartość swojego majątku w danym roku
Po zgłoszeniu twój zwrot za ubezpieczenie zostanie wstrzymany za dany rok. Będziesz musiał niestety zwrócić otrzymany dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego. Otrzymasz w tej sprawie list od Belastingdienst. Jeśli po zakończeniu danego roku okaże się, że dodatek jednak ci się należał, zostanie ci on wypłacony.
Nie masz już ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii
Jeśli nie posiadasz już holenderskiego ubezpieczenia zdrowotnego, nie przysługuje ci również dodatek do ubezpieczenia. W tej sytuacji zatrzymaj dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego jak najszybciej. W ten sposób unikniesz konieczności zwrotu nadpłaconych świadczeń.
- Zaloguj się za pomocą DigiD na Mijn toeslagen
- Przy Wijziging doorgeven wybierz Toeslag stoppen
- Wybierz Zorgtoeslag
Jak zatrzymać dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii bez DigiD?
Aby zatrzymać wypłatę dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego przez internet, potrzebujesz DigiD. Jeśli jeszcze nie posiadasz DigiD, możesz poprosić kogoś znajomego lub profesjonalistę o pomoc. Możesz również zadzwonić do Belastingdienst, udać się do jednego z jego biur lub do jednego z biur pomagających w sprawach zasiłków w Holandii.
Poniżej znajdziesz informacje na temat, jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii, w zależności od tego, dokąd się przeprowadzasz, czyli zmienić meldunek w Holandii.
Zmiana miejsca zamieszkania w obrębie tej samej gminy
Zgłoś nowy adres w swoim urzędzie gminy.
Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.
Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
w przypadku braku umowy najmu, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.
Po zgłoszeniu zmiany zostaniesz automatycznie wyrejestrowany ze starego adresu.
Przeprowadzasz się do innej gminy
Zgłoś nowy adres w urzędzie gminy, na której terenie będziesz mieszkać.
Możesz to zrobić: maksymalnie 4 tygodnie przed lub nie później niż 5 dni po przeprowadzce.
Do zgłoszenia zmiany miejsca zamieszkania potrzebujesz:
ważny dowód tożsamości wszystkich członków rodziny chcących się zameldować,
umowę najmu lub umowę kupna mieszkania w Holandii,
w przypadku braku umowy, jeśli mieszkasz u kogoś, musisz okazać pisemne oświadczenie tej osoby, że u niej mieszkasz oraz kopię dowodu tożsamości tej osoby.
Po zgłoszeniu zmiany gmina automatycznie wyrejestruje cię ze starego adresu.
Wyprowadzasz się z Holandii do Polski
Jeśli jesteś rezydentem zameldowanym w Holandii:
Zamierzasz mieszkać poza Holandią dłużej niż 8 miesięcy w ciągu roku lub wyprowadzasz się na stałe z Holandii? W takim przypadku należy wymeldować się z gminy w Holandii, w której mieszkasz. Te 8 miesięcy nie musi następować po sobie. Dotyczy to również np. sytuacji, gdy dwa razy w roku zamierzasz mieszkać poza granicami Holandii na okres pięciu miesięcy. Nie ma znaczenia, czy posiadasz swój dom w Holandii.
Zgłoś to w urzędzie gminy, w której mieszkasz.
Zrób to nie wcześniej niż 5 dni przed datą wyjazdu za granicę.
W trakcie zgłoszenia musisz podać swój nowy adres za granicą. Jeśli nie masz jeszcze stałego adresu za granicą, musisz podać swoje pierwsze miejsce zamieszkania za granicą (na przykład adres hotelu, rodziny lub znajomego).
Zostaniesz wpisany do rejestru nierezydentów.
Zachowujesz swój numer BSN. W razie ponownego przyjazdu do Holandii nie będziesz musiał występować o nowy numer BSN.
Jeśli jesteś tutaj tymczasowo i nie jesteś zameldowany w urzędzie gminy: nie musisz nic robić.
Chcesz ponownie zamieszkać w Holandii
Zamelduj się w gminie, w której mieszkasz w ciągu 5 dni od przyjazdu do Holandii.
Warto wiedzieć:
To jak zgłosić zmianę miejsca zamieszkania w Holandii zależy od danej gminy. Możesz to zrobić:
przez stronę internetową urzędu gminy za pomocą DigiD,
pisemnie lub
osobiście.
Po zgłoszeniu zmiany miejsca zamieszkania gmina automatycznie przekaże twoje dane do odpowiednich instancji, takich jak urząd skarbowy, fundusze emerytalne, bank ubezpieczeń społecznych (SVB) czy ubezpieczyciele zdrowotni.
Za część usług medycznych należących do pakietu podstawowego musisz sam dopłacić określoną kwotę. Na przykład przy opiece poporodowej lub gdy otrzymasz aparat słuchowy. Jest to eigen bijdrage. Rząd określa, do jakiej opieki odnosi się eigen bijdrage i jaką kwotę należy dopłacić. Więcej informacji znajdziesz na stronie rijksoverheid.nl.
Mieszkając w Holandii, warto wiedzieć kim jest Bob. Pewnie nie raz słyszałeś Holendrów mówiących „Ik ben Bob!”. Bob oznacza Bewust Onbeschonken Bestuurder, czyli świadomie trzeźwy kierowca. Nazwa wywodzi się z krajowej kampanii Ben je Bob, zeg het hardop! Kampania polega na tym, że przed imprezą lub spotkaniem ludzie umawiają się, kto nie będzie pił alkoholu. Jeśli ktoś zaproponuje ci alkohol, a ty jesteś kierowcą, wystarczy, że powiesz „Ik ben Bob”. Coraz więcej holenderskich kierowców nie pije alkoholu i nazywa siebie Bobem.